Oversikt over budsjettkapitler
og poster i rammeområde 20 (90-poster behandles av finanskomiteen
utenfor rammesystemet).
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1-2 | | St.prp. nr.1
med Tillegg nr. 1-4 |
Utgifter i hele kroner |
Ymse utgifter |
| | | | | |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 7 450
629 000 | | 7 165
977 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 7 450 629
000 | | 7 165 977
000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 20 | 7
450 629 000 | | 7
165 977 000 |
| | | | | |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 450 253
000 | | 450 253
000 |
| 29 | Ymse | 450 253 000 | | 450 253 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 20 | 450
253 000 | | 450
253 000 |
| | Netto
rammeområde 20 | 7 000
376 000 | | 6 715
724 000 |
Under programområde 26 Ymse utgifter
i Gul bok foreslås bevilget 7,5 mrd. kroner. Bevilgningen
er i sin helhet ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger
og overskridelser, blant annet til lønnsoppgjør
for statsansatte, regulering av pensjoner i folketrygden, jordbruksavtalen
og uforutsette utgifter.
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.meld. nr. 2 (2000-2001) Revidert nasjonalbudsjett 2001, ba et flertall
i finanskomiteen om at regjeringen kommer tilbake i statsbudsjettet
for 2002 med tiltak som gjør at de frivillige organisasjonene
kompenseres fullt ut for merkostnader som følge av merverdiavgiftsreformens ikrafttredelse.
Kompensasjonsbeløpet er på usikkert
grunnlag anslått til drøyt 130 mill. kroner på årsbasis.
Det er da tatt utgangspunktet i beregningene av merkostnader av moms
på tjenester som ble presentert i Revidert nasjonalbudsjett
2001. Beregningen er foretatt på bakgrunn av Statistisk
sentralbyrås nasjonalregnskap for 1997, oppjustert til
2002-nivå. Det er antatt en prisøkning på de
ulike tjenestene på 20 pst. i gjennomsnitt som følge av
merverdiavgiftsreformen.
Det foreligger ingen oversikt over omfanget
av frivillige organisasjoner som kan gi grunnlag for å anslå i
hvor stor grad de enkelte organisasjonene blir berørt av
merverdiavgiftsreformen. Det er derfor foreløpig avsatt
100 mill. kroner under kap. 2309 post 1 til kompensasjon for frivillige
organisasjoner. Regjeringen foreslår at Finansdepartementet
gis fullmakt til å fordele dette beløpet til andre
kapitler og poster for å gi frivillige organisasjoner kompensasjon
for virkningene av merverdiavgiftsreformen, jf. forslag til romertallsvedtak
nr. VIII under Finansdepartementet. Tilskudd til organisasjoner
for barn og unge, kulturformål og humanitære formål
prioriteres.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) er det foreslått å avsette 100
mill. kroner på kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 1 Driftsutgifter
til kompensasjon for frivillige organisasjoner. I tillegg ble det
foreslått å heve fradraget for fagforeningskontingent
og fradrag for gaver til frivillige organisasjoner fra 900 kroner
til 1 800 kroner for inntektsåret 2002. Dette er ikke tilstrekkelig
for å kompensere de frivillige organisasjonene fullt ut
for virkningene av merverdiavgiftsreformen. Regjeringen foreslår
derfor å reversere forslaget om å øke
ovennevnte fradrag, og i stedet avsette ytterligere 100 mill. kroner,
til sammen 200 mill. kroner, på kap. 2309 post 1 til kompensasjon
av frivillige organisasjoner. Midlene skal dekke momskompensasjon
for organisasjonene i 2001 og 2002. Den delen av beløpet
som eventuelt ikke benyttes til momskompensasjon vil bli foreslått
fordelt til frivillige organisasjoner i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2002.
Midlene er foreløpig avsatt på kap.
2309 Tilfeldige utgifter. Forslaget innebærer at Finansdepartementet gis
fullmakt til å fordele den delen av beløpet som benyttes
til momskompensasjon, jf. forslag til romertallsvedtak.
Samlet sett foreslås bevilgningen på kap.
2309 Tilfeldige utgifter redusert med 285 mill. kroner i denne proposisjonen.
Dette beløpet inkluderer dekking av forslag til tiltak
for å bedre arbeidsvilkårene for lærerne
med 88 mill. kroner og fiskeriavtalen med 90 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag som endret i tilleggsproposisjonen, jf.
også forslag til vedtak II under rammeområde 20.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til økte
utgifter på rammeområde 1, på kap. 1530
post 70 med i alt 6,25 mill. kroner, og ønsker å redusere
kap. 2309 post 1 med 6,25 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at utgiftene til
pasientbehandling i utlandet kan bli opptil 400 mill. kroner høyere
i 2002 enn det som lå til grunn for St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 4 (2001-2002), jf. omtale i St.prp. nr. 23 (2001-2002) fra Sosial-
og helsedepartementet. Disse medlemmer forutsetter
at Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet
om inndekning i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Disse medlemmer viser til at
disse partiene i sitt justerte budsjettforslag foreslår å redusere
egenandelstaket fra kr 1 500 til kr 1 350. Som deler av finansieringen
av dette, foreslår disse medlemmer et kutt
på departementenes drifts- og investeringsutgifter på 65
mill. kroner. Dette gjennomføres i form av innsparingsfullmakt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares inn 65
mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter. Regjeringen
gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet.
Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget
orienteres om fordelingen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2002. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere
kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 65 mill. kroner. Når
beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres
65 mill. kroner til kap. 2309."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader under rammeområde 20 i Budsjett-innst.
S. I (2001-2002).
Komiteens medlem fra Senterpartiet ønsker
utover regjeringen Bondevik IIs forslag om 100 mill. kroner i økt
momskompensasjon til frivillige organisasjoner, en ytterligere økning
på 200 mill. kroner. Dette medlem viser
til at Senterpartiet reduserer driftspostene i departementene og
underliggende etater med 200 mill. kroner. Det overlates til Regjeringen å foreta
fordelingen av disse kuttene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares inn 200
mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter. Regjeringen
gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet.
Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget
orienteres om fordelingen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2002. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere
kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 200 mill. kroner. Når
beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres
200 mill. kroner til kap. 2309."
Stortinget gjorde følgende budsjettvedtak
om inntekter ved tildeling av konsesjoner for 2001, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2000-2001):
"For 2001 kan departementet innhente inntekter ved tildeling
av konsesjoner for:a) Oppdrett
av laks og ørret.
b) Frekvenser knyttet til etablering og
drift av andre generasjons mobilkommunikasjonssystem.
c) Riksdekkende reklamefjernsyn.
Inntektene
innhentes ved tildeling av konsesjoner. Beløpet skal innbetales
til statskassen. Departementet gir forskrifter om innbetaling og
oppkreving av beløpet."
Oppfølgingen av vedtaket er omtalt
i punkt 3.21 i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Anslaget for samlet inntekt fra salg av Oslo
Børs og konsesjoner i 2001 er redusert fra 2,0 mrd. kroner
til om lag 1,0 mrd. kroner. Regjeringen vil komme tilbake med omtale
av og nytt bevilgningsforslag for dette kapitlet i ny salderingsproposisjonen
for 2001.
Regjeringen har også i forbindelse
med arbeidet med statsbudsjettet for 2002 vurdert mulighetene for
inntekter til statskassen ved tildeling av enkelte konsesjoner.
For 2002 foreslår Regjeringen å innhente inntekter fra
tildeling av ny konsesjon for riksdekkende, reklamefinansiert radio.
I tillegg kommer inntekter fra vederlag for nye oppdrettskonsesjoner
for matfisk av laks og ørret som ble vedtatt i statsbudsjettet
for 2001. Samlet proveny anslås til 400 mill. kroner.
Dagens konsesjon for riksdekkende, reklamefinansiert
radio benyttes av P4 og gjelder til 31. desember 2003. Kulturdepartementet
tar sikte på å utlyse en ny konsesjon for riksdekkende,
reklamefinansiert radio våren 2002. Konsesjonen vil gjelde
fra 1. januar 2004. Nærmere vilkår for konsesjonen,
endelig tidspunkt for tildelingen og prosedyre vil fastsettes i
forbindelse med utlysningen. Verdien for konsesjonæren
vil avhenge av hvilke vilkår som knyttes til tillatelsen, konsesjonsperiodens
lengde, den teknologiske utviklingen for formidling av radiosignaler,
utviklingen i reklamemarkedet mv. Det vil derfor være stor
usikkerhet knyttet til verdien av en ny konsesjonsperiode for riksdekkende,
reklamefinansiert radio. Regjeringen foreslår at betalingen
for konsesjonen finner sted som et engangsbeløp samtidig
med at konsesjonen tildeles, og tar sikte på å gjennomføre
utlysningen og tildelingen av konsesjonen i løpet av 2002.
For en vurdering av prinsipielle sider ved denne typen
inntekter, vises det til drøftingen i kapittel 5, St.prp.
nr. 1 (2000-2001) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. også forslag til vedtak III under rammeområde
20.
På kap. 5309 inntektsføres
også mindre, uforutsette inntekter som ikke inngår
på andre inntektsposter i statsbudsjettet. For 2002 anslås
slike tilfeldige inntekter til å utgjøre 50 mill.
kroner.
Det er for 2002 lagt til grunn at inntekter
ved tildeling av konsesjoner vil være 400 mill. kroner.
Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5309 er etter dette
på i alt 450 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til de
ulike fraksjonene under rammeområde 20. Avvikene er angitt
i parentes i forhold til forslaget fra regjeringen Bondevik II.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.1
med Tillegg nr. 1 - 4 | H, KrF og
V | AP | FrP | SV | Sp | KP |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 7 165
977 | 7 094
727 (-71 250) | 7 059
727 (-106 250) | 7 165
977 (0) | 7 159
727 (-6 250) | 6 959
727 (-206 250) | 7 159
727 (-6 250) |
| 1 | Driftsutgifter | 7 165 977 | 7 094 727 (-71 250) | 7 059 727 (-106 250) | 7 165 977 (0) | 7 159 727 (-6 250) | 6 959 727 (-206 250) | 7 159 727 (-6 250) |
| | Sum
utgifter | 7
165 977 | 7
094 727 (-71 250) | 7
059 727 (-106 250) | 7
165 977 (0) | 7
159 727 (-6 250) | 6
959 727 (-206 250) | 7
159 727 (-6 250) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 450 253 | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450
253 (0) |
| 29 | Ymse | 450 253 | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) |
| | Sum
inntekter | 450
253 | 450
253 (0) | 450
253 (0) | 450
253 (0) | 450
253 (0) | 450
253 (0) | 450
253 (0) |
| | Sum netto | 6 715
724 | 6 644
474 (-71 250) | 6 609
474 (-106 250) | 6 715
724 (0) | 6 709
474 (-6 250) | 6 509
474 (-206 250) | 6 709
474 (-6 250) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen for rammeområdet som er vedtatt ved behandlingen
av Budsjett-innst. S. I (2001-2002) tas opp til votering ved behandling
av nærværende innstilling.
Komiteen viser til at ingen av
forslagene har tilslutning fra et flertall i komiteen. Komiteen viser videre
til at det er forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre som har tilslutning fra flest medlemmer
i komiteen. Dette forslaget er ført opp under kapittel
14 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er
ført opp under kapitlene 9 til 13.