I tilleggsnummeret til statsbudsjettet for 2006
ble det lagt opp til et strukturelt, oljekorrigert underskudd i 2006
på 65,9 mrd. kroner. Samtidig ble underskuddet for 2005
anslått til 64 mrd. 2006-kroner. Målt som andel
av trend-BNP for Fastlands-Norge var underskuddet for 2006 på linje
med underskuddet for 2005. Stortingets saldering av budsjettet for
2006 innebar ingen endring i det strukturelle underskuddet sammenliknet
med Regjeringens budsjettforslag.
Regnskapstall for 2005 indikerer nå et
strukturelt, oljekorrigert underskudd for 2005 som er vel 6 mrd. kroner
lavere enn anslått i tilleggsnummeret til statsbudsjettet
for 2006. Denne styrkingen av balansen må ses på bakgrunn
av høyere inntekter enn tidligere lagt til grunn. Samtidig
viser statsregnskapet for 2005 at kapitalen i Statens pensjonsfond
- Utland utgjorde 1 390 mrd. kroner ved utgangen av fjoråret,
om lag 80 mrd. kroner mer enn anslått ved salderingen av
2006-budsjettet. Forventet fondsavkastning for 2006 kan dermed nå anslås
til 55,6 mrd. kroner.
Norsk økonomi har vokst sterkt i snart
tre år og konjunkturoppgangen ventes å fortsette.
Sysselsettingen er på rask vei oppover. Arbeidsledigheten
har falt markert, og det er betydelig fare for at lønnsveksten
etter hvert kan skyte ny fart. Økt bruk av oljepenger nå kan gi
skjerpet konkurranse om ressurser som allerede er i bruk, noe som
kan slå ut i økt pris- og lønnsvekst. Sammen
med en sterk krone kan dette bidra til å svekke industrien
og annen konkurranseutsatt virksomhet.For å understøtte
en fortsatt balansert utvikling i norsk økonomi legger
Regjeringen stor vekt på at 2006-budsjettet holdes innenfor
den rammen for bruk av oljeinntekter som ble lagt ved salderingen
av budsjettet, og foreslår at revisjonen av 2006-budsjettet
gjennomføres etter følgende hovedlinjer:
– Et strukturelt,
oljekorrigert budsjettunderskudd på 65,9 mrd. kroner, som
er det samme som i Nasjonalbudsjettet 2006 og i tilleggsnummeret
til statsbudsjettet for 2006. Bruken av petroleumsinntekter utover
forventet fondsavkastning anslås til vel 10 mrd. kroner.
– Det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet anslås til 4,5 pst. av trend-BNP for Fastlands-Norge,
som er 0,5 prosentpoeng høyere enn nivået for
2005. Dette må ses i sammenheng med at nye regnskapstall
innebærer at anslaget for 2005 er nedjustert.
– En reell, underliggende økning
i statsbudsjettets utgifter på 2 1/4
pst. sammenliknet med regnskap for 2005. Anslaget er oppjustert
med 3/4 prosentpoeng sammenliknet med tilleggsnummeret
til statsbudsjettet for 2006.
– Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet
i 2006 anslås til 68,8 mrd. kroner, som dekkes ved en tilsvarende
overføring fra Statens pensjonsfond - Utland.
– Statens netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten anslås til knapt 349 mrd. kroner
i 2006.
– Netto avsetning til Statens
pensjonsfond - Utland anslås til om lag 280 mrd. kroner,
etter at overføringen til statsbudsjettet er trukket fra.
I tillegg kommer renter og utbytte på kapitalen i utenlandsdelen
av Pensjonsfondet, slik at det samlede overskuddet på statsbudsjettet
og i Statens pensjonsfond - Utland kan anslås til om lag
327 mrd. kroner.
– Markedsverdien av kapitalen
i Statens pensjonsfond - Utland anslås til vel 1 700
mrd. kroner ved utgangen av 2006. Medregnet innenlandsdelen anslås
fondskapitalen til vel 1800 mrd. kroner.
– Forslaget til revisjon av 2006-budsjettet
innebærer en reell vekst i kommunenes samlede inntekter
fra 2005 til 2006 på om lag 7,1 mrd. kroner eller om lag
3,1 pst., regnet i forhold til regnskap for 2005.
Anslaget for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter mv.
i 2006 er i denne meldingen økt med 2,5 mrd. kroner i forhold
til saldert budsjett, mens anslaget for utbytteinntekter mv. netto
er økt med 1,8 mrd. kroner. Samtidig er anslaget for utgiftene
under folketrygden økt med 1,5 mrd. kroner i forhold til
saldert budsjett, først og fremst som følge av
høyere anslått sykefravær. Innenfor et
strukturelt underskudd på 65,9 mrd. kroner har Regjeringen
funnet rom til å prioritere enkelte viktige tiltak, bl.a. økte
midler til utbygging av nye barnehageplasser, bevilgningsøkninger
til sykehussektoren, samferdselstiltak for å utbedre riksveier
og til å forberede nye jernbaneprosjekter og økt
innsats innen kriminalomsorgen. Regjeringen foreslår også ulike
miljøtiltak og et nytt tilskudd til utvikling og bruk av
digitale læremidler i videregående opplæring.
Det foreslås videre å reversere egenandelen for
fysioterapibehandling og å øke omfanget av arbeidsmarkedstiltak
for yrkeshemmede. Regjeringen prioriterer også tilskudd til
utbedringer etter flom og uvær på Vestlandet og
i Trøndelag i vinter.
Det vises til nærmere omtale av budsjettpolitikken
i meldingens punkt 3.1 og i St.prp. nr. 66 (2005-2006).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, tar dette til
orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at anslaget for
strukturelle skatte- og avgiftsinntekter mv. i 2006 er økt
med 2,5 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Disse tallene
føyer seg inn i et mønster om at skatteinngangen
de siste årene har vært økende. Dette
viser at skattelettelsene har stimulert veksten i økonomien
og dermed bidratt til høyere skatteinntekter.
Disse medlemmer har tidligere
hevdet at den skattepolitikk den forrige regjering førte,
på sikt vil føre til økt skatteinngang
og dermed mer til fellesskapet, selv om det totale skattetrykket
ble redusert. Det er innretningen på skattepolitikken som
er avgjørende - ikke summen i det enkelte statsbudsjett.
Tallene viser at skatteinngangen har økt hvert år
de tre siste årene på tross av betydelig, men
målrettet skattelette. Fellesskapet har aldri hatt større
skatteinntekter til fellesskapet enn i 2005 og 2006 takket være
en målrettet skattelette-politikk fra den forrige regjering.
En bedre skattepolitikk for næringslivet fører
til flere bedriftsetableringer og flere arbeidsplasser - dermed økt
skatteinngang, bedre konjunktursituasjon. Det har de siste årene
vært et bevis for.
Disse medlemmer er bekymret for
at veksten i utgiftene under folketrygden igjen er i ferd med å stige. En
slik utgiftsvekst binder opp midler som både kunne og burde
vært brukt på en målrettet hjelp til
de som trenger fellesskapets hjelp aller mest. Disse medlemmer understreker
derfor viktigheten av at Regjeringen sammen med partene i arbeidslivet
finner fram til gode incitamenter for å snu denne utviklingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen anslår en merinntekt på ca.
21 mrd. kroner mer enn forutsatt, bl.a. med bakgrunn i høyere
oljepris enn beregnet. Disse medlemmer er selvsagt
enig i at det er fornuftig at en betydelig del av vårt
enorme overskudd spares for fremtiden, men vil understreke at en
uventet merinntekt på ca. 21 mrd. kroner selvsagt også øker
handlingsrommet over statsbudsjettet. Til tross for at disse medlemmer gjennom
flere år har fremhevet behovet for en annen forvaltning
av vår betydelige petroleumsformue, har disse medlemmer også,
gjennom sine alternative statsbudsjetter, tilført petroleumsfondet enorme
verdier. Etter disse medlemmers oppfatning er det
ikke kun gjennom å forvalte en finansformue at Norge øker
sin formue. Formuesforvaltning dreier seg også om å kunne
konvertere finanskapital til realkapital. Disse medlemmer mener
også det vil være fornuftig i større
grad å legge til rette for at norske forvaltermiljøer
kan ta del i forvaltningen av Statens pensjonsfond - Utland, og
viser til tidligere forslag fremmet av Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen prioriterer enkelte tilfeldige tiltak. Felles for de
foreslåtte tiltakene er at dette er meget beskjedne påplusninger. Eksempelvis
innebærer ikke Regjeringens forslag innenfor samferdselssektoren
en satsing, men minimale tilskudd som ikke engang retter opp vedlikeholdsetterslepet.
Etter disse medlemmers syn må det en langt
sterkere satsning til for at man skal påstå at man
prioriterer økte investeringer på denne sektoren.
Disse medlemmer er også svært
bekymret over økonomien i helseforetakene, men registrerer
at Regjeringen ikke deler denne bekymring. Regjeringens foreslåtte
ekstrabevilgning på 100 mill. kroner står ikke
i forhold til helseforetakenes meldinger om underskudd på ca.
1,5 mrd. kroner. Regjeringens politikk vil innebære langt
dårligere pasientbehandling og lengre ventelister, og disse
medlemmer etterlyser handlingskraft fra Regjeringens side
for å rette opp problemene.
Disse medlemmer støtter
opprettelsen av flere fengselsplasser og styrkingen av kriminalomsorgen, men
savner en betydelig større innsats for å bedre
situasjonen. Disse medlemmer tar også avstand
fra Regjeringens forslag om å løslate innsatte
før tiden for å få plass til andre. En
slik politikk undergraver rettsapparatets autoritet og rolle i samfunnet.