Det vises til brev av 14. november 2008 med spørsmål
i forbindelse med forsvarskomiteens behandling av St.prp. nr. 1
(2008-2009).
Svar på spørsmålet følger vedlagt.
Hvorledes søker regjeringen
å finansiere en økning i utenlandsoppdrag?
Regjeringens forslag til forsvarsbudsjett for 2009
legger opp til at det høye nivået på bidrag i 2008 blir videreført
i 2009. Det er således ikke en økning i utenlandsoppdrag sammenlignet med
2008. Alle militære styrkebidrag Norge har planlagt med i 2009 er
inkludert i den foreslåtte bevilgningen på kapittel 1792 med 1 042
mill. kroner til dekning av merutgifter til bidrag til utlandet.
Nivået i 2009 ligger over nivået på 730 mill. kroner som planmessig
ble lagt til grunn i St.prp. nr. 48 (2007-2008).
Imidlertid er forslaget til bevilgning på kapittel 1792
en økning i forhold til saldert budsjett 2008. Denne økningen er
ikke en del av satsningen på 400 mill. kroner i forhold til den
vedtatte langtidsplanen.
Hvis det skulle komme forespørsel om nye utenlandsoppdrag,
vil regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med de
budsjettmessige konsekvensene.
Hvor store er de totale
kostnadene til opplæring av mannskap til nye fregatter og MTB’er?
Sjøforsvaret er i ferd med å innfase Fridtjof Nansen
(FN)-klasse fregatter og Skjold-klasse missiltorpedobåter. For 2009
har Sjøforsvaret satt av 480 mill. kroner til drift av FN-klassen
og 140 mill. kroner til drift av Skjold-klassen. All seiling, inkludert
vedlikehold og drift av stabselement, kan i utgangspunktet ses på
som en del av opplæringen av fartøyenes mannskaper.
Hvordan er seilingsmønstret
og anslåtte seilingsdøgn når det gjelder fregatter og MTB’er?
For alle fartøysklasser i marinen planlegger Forsvaret
å seile totalt 1 268 døgn i 2009, hvorav 423 seilingsdøgn er planlagt
i nord (mot 265 seilingsdøgn i 2008). Det er i 2009 planlagt å seile 138
døgn med Skjold-klasse missiltorpedobåter og 208 døgn med FN-klasse
fregatter. For disse to fartøyklassene er det planlagt med til sammen 85
døgn i nord (mot 46 døgn i 2008).
Hvordan ivaretar regjeringen
materiellettersyn og lagring, da det er kommet en rekke eksempler på
at dyrt utstyr står ute istedenfor inne i eksisterende ledige lokaler
i de berørte leire på grunn av høye leieutgifter av lokalene/garasjene?
Materiell som benyttes til daglig øving og trening
er underlagt rutinemessige kontroller og vedlikeholdsintervall.
Disse varierer i størrelse og omfang avhengig av brukstid og kjørelengde. Det
materiellet som ikke skal videreføres i ny struktur er i noen grad
plassert ute for å gi plass til det materiellet som skal videreføres
i gjeldende struktur. Lagret materiell skal ikke stå ute hvis det
forringer verdien, eller fører til økte vedlikeholdskostnader.
Avhending av overskuddsmateriell er en kontinuerlig
prosess hvor hensikten er å redusere driftskostnadene. Forsvaret
har gjennomført inspeksjoner hvor det har vært eksempler på at langtidslagret
materiell har stått ute. Der er det gitt oppdrag om at det skal
lagres inne. Det er en målsetting at materiell som er i daglig bruk
skal lagres inne. Imidlertid kan det ikke utelukkes at noe materiell
kan bli stående ute i kortere eller lengre perioder.
Hvordan finansieres og
gjennomføres vedlikehold på lagret utstyr som i dag ikke er i bruk?
Det materiell som i dag ikke er i bruk deles
i to kategorier. Det som skal avhendes og det som skal videreføres.
Materiellet som skal avhendes vil med noen unntak i utgangspunktet
ikke bli vedlikeholdt. Forsvarets utstyr som skal videreføres, og
som ikke benyttes til daglig trening og øving, gjennomgår kontroll,
repareres og klargjøres når det skal tas i bruk. Verkstedkostnadene
knyttet til dette materiellet vil bli belastet brukende avdeling.
Disse kostnadene legger bruker inn i sine årlige budsjetter.
Hva er vedlikeholdskostnadene
for Forsvarets kjøretøy?
Vedlikeholdskostnadene for Forsvarets kjøretøy varierer
med aktivitetsnivået hos den enkelte bruker. Forsvarets trening
og øving blir stadig mer kompleks i sin form. Dette medfører uttak av
flere kjøretøy i daglig bruk. Vedlikehold og reparasjon gjennomføres
ved Forsvarets eller sivile verksteder. Anslagsvis gjennomføres
det vedlikeholdsarbeider på Forsvarets kjøretøy totalt i størrelsesorden
250 – 300 mill. kroner per år.
Hvor stort er kostnadsetterslepet
på vedlikehold i Forsvaret, herunder bygg og andre større investeringer?
Forsvarets vedlikeholdskostnader er knyttet
til vedlikehold av materiell og eiendom, bygg og anlegg.
Forsvarsbygg har oppdrag om å ivareta verdiene i
eiendomsmassen. Dette følges opp gjennom overvåking av tilstandsgraden
(TG) i bygningsmassen som er en kombinasjon av teknisk verdi, innemiljø
og funksjonell standard. TG fastsettes for det enkelte bygningsobjekt
på en skala fra 0 til 3. Tilstandsvurdering av sektorens bygningsmasse
har pågått over flere år og status vil ved utgangen av 2008 være
kartlagt fullt ut. Rapportert status i Forsvarsbyggs årsrapport
for 2007 er en gjennomsnittlig TG for sektorens bygningsmasse på
1,3. Forsvarsbygg har, basert på gjennomførte tilstandsanalyser
av forsvarssektorens EBA, anslått et udekket vedlikeholdsbehov på ca.
2,4 mrd. kroner i forhold til tilstandsgrad (TG) 1 som referanseverdi,
og som er målsettingen for sektorens bygningsmasse.
Opprettholdelse av en tilfredsstillende tilstand
i bygningsmassen løses i hovedsak av vedlikehold finansiert gjennom
kostnadsdekkende husleie og investeringer (fornyelse). Sett i relasjon
til at årlig ressurstilgang til vedlikehold (i underkant av 400
mill. kroner) og investeringer (ca. 1,5 mrd. kroner) er i størrelsesorden
1,9 mrd. kroner, fremstår ikke et behov på 2,4 mrd. kroner som spesielt
urovekkende forutsatt at investeringsmidlene i nødvendig grad prioriteres
til fornyelse.
Husleiemodellens hovedprinsipp er at leieinntektene
skal være tilstrekkelig til å opprettholde en tilfredsstillende
TG i bygningens tekniske levetid på 60 år, mens fortsatt bruksbehov
ut over dette fordrer investeringer.
I følge Forsvaret har det, i forbindelse med omorganiseringen
av Hæren og Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) i tidsrommet
fra 2002 og frem til i dag, materialisert seg et akkumulert vedlikeholdsetterslep
på lagret materiell på FLOs lagre. Det totale vedlikeholdsetterslepet fra
2007 er på ca. 20 mill. kroner. Hærens andel av lagret materiell
utgjør ca. 7 mill. kroner. Den resterende andel på 13 mill. kroner
knytter seg til materiell som FLO lagrer som strategisk reserve. Dette
materiellet er ikke knyttet til noen avdeling, men fungerer som
en utlånspool i forbindelse med alliert trening i Norge, og som
en materiellbrønn i forbindelse med fremtidige oppsetninger av styrker
både nasjonalt og internasjonalt.
Hva er kostnaden for én
flytime for henholdsvis F-16 og C 130J?
Beregninger for C-130J viser årlige kostnader
på nærmere 300 mill. kroner med et uttak på 3 000 flytimer. Dette
vil gi en pris på ca. 100 000 kroner per flytime. For F-16 er det
beregnet for 2008 en kostnad på 1,1 mrd. kroner på drift av flysystemet
med et uttak av 9 000 timer. Dette gir en pris på ca. 122000 kroner
per flytime.
Dette må anses å være et overslag for hva kostnaden
er for én flytime. Både variable og faste kostnader per time for
et flysystem vil variere i forhold til antall flytimer som skal
produseres. Kostnadene vil også variere i forhold til flysystemets
livssyklus med større og mindre behov for vedlikehold og nødvendige
oppgraderinger. Et mer riktig kostnadsbilde kan først utledes ved slutten
av systemets levetid hvor faktiske levetidskostnader fordeles over
totalt antall flytimer.
Brukes samme kostnadsberegning
for fly (F-16, C 130J) som brukes i skarpe oppdrag i utlandet?
De fleste variable og faste kostnadene opprettholdes
selv når styrkene er i skarpe oppdrag i utlandet. I tillegg påløper
merutgifter knyttet til flyene, i all hovedsak til teknisk drift
(FLO) og noe personellkostnader knyttet til særavtaler. Videre vil
et fullstendig kostnadsbilde knyttet til utenlandsoppdrag også måtte
ta hensyn til evt. kostnader knyttet til etablering av basestøtte
og sikring.
Ved beregning av kostnaden
pr. soldat og offiser bes det om en oversikt over de forskjellige
kostnadselement som inngår i beregningen av totalkostnaden og størrelsen
på de forkjellige kostnader som er lagt inn i totalkostnaden?
Kostnadene for personellet som er lagt til grunn ifm.
budsjettering varierer både mellom personellkategorier og de respektive
budsjettkapitler. Det er lagt til grunn èn lønnssats og èn sats
for personellrelatert materiell, varer og tjenester (PMVT). Personellkategoriene
er inndelt i følgende kategorier: Yrkesbefal (Y), avdelingsbefal
(A), befal under utdanning (U), vervede, sivile og vernepliktige.
Årsverkstallene lagt til grunn for beregningen
av satsene er hentet fra Forsvarets lønnsrapport for hele 2007,
oppjustert til 2008-kroner. Utover rene lønnskostnader påløper det
PMVT-kostnader for hver personellkategori. Dette kan eksempelvis
være reiser, IKT-materiell, bekledning, personlig utrustning, kurs,
bespisning og transport. Satsene vil, i tillegg til å være spesifikk
innenfor den enkelte personellkategori, være spesifikk for hvert
enkelt kapittel.
Nedenfor følger en oppstilling for de respektive personellkategorier
innenfor 5 ulike kapitler:
2008-kroner | Kap. 1731 | Kap. 1732 | Kap. 1733 | Kap. 1734 | Kap. 1740 |
Befal (Y) | 628 970 | 682 561 | 656 126 | 590 808 | 537 874 |
Befal (A) | 451 386 | 513 546 | 399 967 | 458 675 | 396 171 |
Befal (U) | 367 604 | 402 204 | 348 798 | 400 872 | 362 458 |
Sivile | 465 407 | 541 110 | 467 558 | 413 898 | 431 296 |
Vervede | 409 978 | 536 966 | 425 623 | 0 | 371 417 |
Vernepliktige | 80 460 | 76 766 | 80 553 | 83 440 | 89 655 |
2008-kroner | Kap. 1731 | Kap. 1732 | Kap. 1733 | Kap. 1734 | Kap. 1740 |
Befal (Y) | 109 166 | 130 109 | 153 171 | 182 556 | 113 480 |
Befal (A) | 120 174 | 136 364 | 157 604 | 193 275 | 114 221 |
Befal (U) | 120 174 | 136 364 | 157 604 | 193 275 | 114 221 |
Sivile | 53 055 | 68401 | 82 827 | 67 327 | 30 555 |
Vervede | 99 944 | 126 463 | 133 171 | 0 | 111 886 |
Vernepliktige | 90 743 | 119 225 | 115 119 | 120 352 | 96 698 |
2008-kroner | Kap. 1731 | Kap. 1732 | Kap. 1733 | Kap. 1734 | Kap. 1740 |
Befal (Y) | 738 137 | 812 670 | 809 297 | 773 364 | 651 353 |
Befal (A) | 571 560 | 649 911 | 557 572 | 651 950 | 510 392 |
Befal (U) | 487 778 | 538 568 | 506 402 | 594 147 | 476 679 |
Sivile | 518 463 | 609 511 | 550 385 | 481 225 | 461 851 |
Vervede | 509 921 | 663 429 | 558 794 | 0 | 483 303 |
Vernepliktige | 171 203 | 195 991 | 195 672 | 203 792 | 186 353 |