4. Administrative og økonomiske konsekvenser

       Merutgiftene forbundet med en endring av vilkåret for utsettelse eller overføring til den andre av foreldrene vil ikke være store. Imidlertid er det knyttet en viss usikkerhet til anslaget, ettersom det ikke finnes noen sikker statistikk for antall tilfeller.

       Utgangspunktet for beregningene nedenfor er at en opererer med om lag samme antall tilfeller som før det nye kap. 3A trådte i kraft. Merutgiftene i forbindelse med sykdom etter fødselen, som vil belaste sykepengekapitlet, kan grovt anslås til 3-4 mill. kroner.

       Dersom det antas at halvparten av tilfellene ender i innleggelse, blir merutgiftene ca 1,5 - 2 mill. kroner.

       Det fremgår av Ot.prp. nr. 13 (1992-1993) at bestemmelsen om at moren må være innlagt i helseinstitusjon for at stønadsperioden skal kunne utsettes, representerte en innstramming i regelverket, men at innsparingen fra folketrygden ble antatt å være ubetydelig. Som følge av dette ble det ikke foretatt noen reduksjon av anslaget på sykepengekapitlet i forbindelse med ikrafttredelse av lovendringen fra 1. april 1993. Det er heller ikke lagt inn noe tillegg for 1994.