2. Oppheving av adgangen til å gi forskrift om fastsetting av inntektsgrunnlaget for sykepenger til sjømenn på skip i utenriksfart.

Folketrygdloven § 3-14 nr. 2

       Departementet foreslår at hjemmelen til å gi særskilte regler om fastsetting av inntektsgrunnlaget for sykepenger til sjømenn oppheves.

       Etter en opphevelse av forskriften vil sjømenn i utenriksfart få sykepenger etter de samme regler som gjelder for andre arbeidstakere i et arbeidsforhold. For sjømenn som omfattes av fastlønnsordninger, vil dette ikke innebære noen endring i forhold til gjeldende regler.

       Som begrunnelse vises det spesielt til at det i dag i stor utstrekning praktiseres fastlønnsordninger for sjømenn. Departementet finner også at hensynet til forenkling må tillegges stor vekt.

       Endringen foreslås å tre i kraft 1. juli 1994 og gis virkning for nye tilfeller.

       Det framholdes at endringen ikke vil ha økonomiske konsekvenser av betydning, og at den administrativt vil innebære en vesentlig forenkling.

       Komiteens flertall, lederen, Vidar Bjørnstad, Mimmi Bæivi, Anders Hornslien, Asmund Kristoffersen og Signe Øye fra Arbeiderpartiet, Ola Gløtvold, Inga Kvalbukt og Tove Kari Viken fra Senterpartiet, Ansgar Gabrielsen og Annelise Høegh fra Høyre, Magnar Sortåsløkken fra Sosialistisk Venstreparti og Valgerd Svarstad Haugland fra Kristelig Folkeparti, støtter forslaget som vil medføre at de vanlige regler for fastsetting av inntektsgrunnlaget for sykepenger som gjelder for arbeidstakere, også skal gjelde for sjømenn.

       Flertallet merker seg at bakgrunnen for særregler for sykepenger til sjøfolk først og fremst var varierende arbeids- og inntektssituasjon, men at begrunnelsen etter hvert har mistet sin betydning fordi de fleste sjøfolk i dag omfattes av fastlønnsordninger. Flertallet vil påpeke at sykepengegrunnlaget etter endringen også vil bli fastsatt ved forskrift der det er spesielle regler vedrørende skiftende arbeids- og inntektsforhold, f.eks. provisjonsinntekt, serveringspenger og tidsbegrensede arbeidsforhold. Flertallet forutsetter derfor at opphevelse av de særskilte forskrifter for sjømenn i praksis ikke vil bety noen vesentlige endringer.

       Flertallet vil ellers vektlegge hensynet til behov for forenkling av et svært komplisert og detaljert regelverk, slik at de vanlige reglene for arbeidstakere kan anvendes i størst mulig utstrekning.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, John Alvheim, går imot departementets forslag om at hjemmelen til særskilte regler for fastsetting av inntektsgrunnlag for sykepenger til sjømenn oppheves. Dette medlem kan ikke se at departementet i proposisjonen har tilstrekkelig dokumentert at en omlegging av fastsetting av inntektsgrunnlaget for sykepenger til sjømenn ikke vil medføre reduserte ytelser for den enkelte. Dette medlem viser ellers til de uttalelser som er tatt inn i proposisjonen fra henholdsvis Norsk Styrmannsforening og YS som begge stiller seg skeptisk til den omlegging for fastsetting av inntektsgrunnlaget for sykepenger til sjømenn, slik det er fremmet i proposisjonen. Dette medlem vil videre presisere viktigheten for rekruttering til sjømannsyrket at de særregler som hittil har vært gjeldende, fortsatt blir opprettholdt. Så langt dette medlem kan se, er departementets viktigste begrunnelse for en omlegging å forenkle systemet, men dette medlem kan ikke akseptere at det er god nok grunn hvis dette kan føre til en materiell endring for norske sjøfolk i utenriksfart.