Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om lov om endringer i lov av 6. mars 1981 nr. 5 om barneombud.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 55 (1993-1994)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 64 (1993-94)
  • Dato: 31.05.1994
  • Utgiver: familie-, kultur- og administrasjonskomiteen

1. Innledning

       Til Odelstinget.

       Regjeringen foreslår i proposisjonen endringer i lov om barneombud som gjelder oppnevning av barneombudets råd.

       Barneombudets råd oppnevnes i dag av Kongen. Barne- og familiedepartementet foreslår nå at barneombudet selv skal kunne oppnevne et slikt råd. Det ligger også i forslaget at dersom barneombudet velger ikke å opprette et råd, er det mulig.

       Bakgrunnen for lovendringen er at erfaringene med det nåværende råd er at dette ikke har fungert etter sin intensjon.

       Forslaget til lovendring har vært ute på høring. Det er ingen av høringsinstansene som har uttrykt seg negativt til forslaget, men noen innvendinger er fremkommet.

       Når det gjelder økonomiske og administrative konsekvenser, opplyser departementet at dette ikke vil medføre vesentlige konsekvenser av noen art i forhold til i dag.

2. Komiteens merknader

       Komiteen viser til at det i sin tid ble bestemt at Barneombudet skulle ha råd oppnevnt av Kongen. Dette fordi Barneombudet skulle fungere best mulig i den oppgaven det er satt til å gjøre.

       Komiteen har merket seg at Barneombudet har fått et økende antall henvendelser og at Barneombudets opplysnings- og formidlingsrolle blir mer sentral.

       Komiteen finner det riktig å oppheve ordningene med at rådet skal oppnevnes av Kongen, når det nå viser seg at det ikke har hatt den ønskede effekten.

       Komiteen har også merket seg at det allikevel kan være behov for Barneombudet selv å oppnevne et råd som vil kunne bidra til å styrke barneombudets arbeid. Komiteen er enig i de foreslåtte endringer.

       Komiteen viser til B.innst.S.nr.2 (1993-1994) der en samlet komité uttalte følgende:

       « Etter at barneombudet har eksistert i 12 år, ønsker derfor komiteen å se nærmere på dets rolle, organisasjon og virksomhet. »

       Komiteens flertall, alle unntatt Sosialistisk Venstreparti, mener at denne endringen kan settes i gang før resultatene av en slik evaluering foreligger.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti og representanten Wetterstad har merket seg at en slik evaluering ennå ikke er igangsatt.

       Selv om disse medlemmer støtter Regjeringens forslag i Ot.prp. nr. 64 om at Barneombudets råd ikke lenger skal oppnevnes av Kongen, mener disse medlemmer det ville være mer naturlig å foreta en slik lovendring etter en evaluering av Barneombudet, slik komiteen tidligere har tatt til orde for.

3. Komiteens tilråding

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 6. mars 1981 nr. 5 om barneombud.

I.

       I lov av 6. mars 1991 nr. 5 om barneombud gjøres følgende endringer:

§ 2 annet ledd skal lyde:

       Barneombudet kan oppnevne et rådgivende organ for sin virksomhet.

§ 6 skal lyde:

       Kongen fastsetter en alminnelig instruks for Ombudets organisasjon og saksbehandling. For øvrig utfører Ombudet sine oppgaver selvstendig og uavhengig.

II.

       Loven trer i kraft straks.

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 31. mai 1994.

Grethe G. Fossum,

Per Skau, Eli Sollied Øveraas,

leder.

ordfører. sekretær.