Etter gjeldende rett har en gjenlevende ektefelle under 67 år
på visse vilkår rett til etterlattepensjon basert
på den avdødes opptjening. Pensjonen består
av en grunnpensjon og 55 prosent av den avdødes tilleggspensjon
og/eller særtillegg. Hvis den gjenlevende ikke
har rett til pensjon, kan det gis overgangsstønad som vanligvis
er begrenset til ett år. Overgangsstønaden beregnes
etter de samme regler som pensjonen. Både pensjon og overgangsstønad
blir redusert på grunnlag av arbeidsinntekt som den gjenlevende
har (faktisk inntekt) eller kan forventes å få (forventet
inntekt). Ytelsene reduseres med 40 prosent av inntekt over halvparten
av grunnbeløpet.
Antallet etterlattepensjonister har i perioden fra 1988 til 1997
blitt redusert fra om lag 38 000 til knapt 30 000.
Av dem som mottar etterlattepensjon, er ca 63 prosent 55 år
eller eldre, ca 32 prosent i alderen 40 til 54 år og ca
fem prosent under 40 år. Fradrag i pensjonen for arbeidsinntekt
gjøres for 68 prosent i aldersgruppen 55 til 59 år,
for 73 prosent i aldersgruppen 40 til 54 år og for 55 prosent
i aldersgruppen under 40 år.
Det vises til at det i St.meld. nr. 35 (1994-95), Velferdsmeldingen,
ble stilt spørsmål om etterlattepensjonen i tilstrekkelig
grad stimulerer til å bli selvforsørget ved inntektsgivende
arbeid, særlig for etterlatte i yngre årsklasser,
og til at sosialkomiteens flertall gikk inn for en form for aldersgradering
slik at de som har mulighet til å arbeide, ikke kan leve
av etterlattepensjon i lang tid.
Departementet er enig i at en aldersgradering av etterlattepensjonen
eller en tidsbegrensning vil kunne være hensiktsmessig
for å motivere yngre etterlatte til selvforsørging
ved inntektsgivende arbeid.
Departementet har vurdert ulike ordninger i samråd med
Rikstrygdeverket, men har kommet til at aldersgradering og tidsbegrensning
kan gi uheldige resultater da middelaldrende og eldre kvinner kan
ha svært ulike arbeidsmuligheter, og yngre kvinner kan ha
ulike omsorgsforpliktelser. Det uttales at ved å fastsette
en forventet inntekt ut fra en vurdering av den gjenlevendes situasjon,
vil regelverket framstå som mer smidig, og i større
grad ivareta behovet for etterlattepensjon hos den gjenlevende.
Departementet mener derfor at utgangspunktet fortsatt bør
være at forventet inntekt fastsettes etter en rimelighetsvurdering
ut fra den gjenlevendes situasjon. Det vil si at det fortsatt skal
legges vekt på alder, evner, utdanning, yrkeserfaring,
arbeidsmuligheter, arbeidets art og omfang, helse og omsorg og pleie
av nærstående. Departementet mener imidlertid
at det bør stilles større krav til forventet inntekt,
spesielt for yngre etterlatte enn etter dagens praksis. Etter departementets
oppfatning bør regelverket dessuten innskjerpes på en
slik måte at det blir enklere å praktisere enhetlig.
Departementet foreslår derfor en hovedregel om at pensjonen
for etterlatte under 55 år skal reduseres ut fra en forventet
inntekt som minst svarer til to ganger grunnbeløpet hvis
ikke den etterlatte har rimelig grunn til å ha en mindre
inntekt. Departementet foreslår at det gjøres
unntak for etterlatte som fyller vilkårene for overgangsstønad
til enslige forsørgere.
Den foreslåtte lovendringen får også virkning
for etterlattepensjon fra Statens Pensjonskasse, Pensjonsordningen
for apoteketaten og Pensjonsordningen for sykepleiere. Forventet
inntekt skal etter disse bestemmelsene settes til samme nivå som
i folketrygden.
Det foreslås at lovendringen trer i kraft 1. mai 1999. Økonomisk
helårsvirkning ved full effekt anslås til en innsparing
på 15 mill. kroner. Endringen gir en viss administrativ
merbelastning spesielt ved gjennomføringen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet, har merket
seg at Regjeringen gjennom sitt lovforslag følger opp Velferdsmeldingas
intensjoner med hensyn til å komme fram til en utforming
av etterlattepensjonen som i større grad stimulerer til
selvforsørging gjennom eget arbeid. Flertallet støtter
disse intensjonene.
Flertallet peker imidlertid på at forslaget
ikke innebærer noen aldersgradering og/eller tidsbegrensning
for yngre etterlatte slik flertallet i sosialkomiteen uttrykte ønske
om i forbindelse med behandlingen av Velferdsmeldinga.
Flertallet har merket seg at departementet har kommet
til at aldersgradering og tidsbegrensning kan gi uheldige resultater. Flertallet konstaterer
at denne vurderingen er fremkommet etter samråd med Rikstrygdeverket,
og at forslaget ikke har vært ute til høring,
jf. brev av 24. november 1998.
Flertallet viser til at lovendringen foreslås iverksatt
1. mai 1999, og at nyordningen skal gjelde for alle stønadsmottakere,
også for dem som mottar etterlattepensjon i dag. Flertallet viser
til at det etter departementets vurdering ikke er behov for overgangsregler.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Høyre, deler Regjeringens oppfatning om at en bør
få en utforming av etterlattepensjonen som bidrar til å motivere
etterlatte og særlig yngre etterlatte til selvforsørging.
Dette flertallet viser til at dette også var
intensjonen ved Stortingets behandling av Velferdsmeldinga der flertallet
i sosialkomiteen uttalte at
«På denne bakgrunn mener flertallet
det bør vurderes en form for aldersgradering av etterlattepensjon, slik
at etterlattepensjon til yngre etterlatte kun ytes i et tidsbegrenset
antall år.»
Dette flertallet konstaterer at det fremlagte forslaget
har en annen innretning enn det som ble uttrykt av flertallet i
Stortinget, og at den innretningen som ble foreslått av
flertallet, i liten utstrekning er blitt vurdert.
Dette flertallet kan ikke slutte seg til at et forslag
med så store konsekvenser for den enkelte, ikke er sendt
på høring.
Dette flertallet mener at det fremlagte forslag
bør sendes tilbake, og at regjeringen bes fremme ny sak
til Stortinget etter at også berørte parter er
hørt.
Dette flertallet fremmer følgende forslag:
«Ot.prp. nr. 4 (1998-99) - Kap. 7 Innskjerpet krav til
forventet yrkesaktivitet for gjenlevende ektefelle med etterlattepensjon
eller overgangsstønad fra folketrygden - folketrygdloven § 17-8
- sendes tilbake til Regjeringen, slik at saken sendes på høring
for drøfting av ulike alternativer før den på nytt
legges frem for Stortinget.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti finner forslaget helt uakseptabelt. Disse medlemmer vil
vise til at dersom en slikt prinsipp skal innføres, må dette
være for dem som starter sin opptjening i dag. Disse
medlemmer vil vise til at det som her legges frem, er snakk
om rettigheter som alle har basert sin fremtid på. Disse
medlemmer vil vise til at avdøde pensjonister har, sammen
med sine ektefeller, basert gjenlevendes fremtid på vissheten
om at avdødes opptjente rettigheter skal kunne sikre den
etterlattes fremtid. Disse medlemmer vil derfor gå imot
at denne endringen gjennomføres.
Disse medlemmer vil understreke at ved behandlingen
av Velferdsmeldingen våren 1996 gikk disse partiers medlemmer
i sosialkomiteen imot den omleggingen av etterlattepensjonen som
var foreslått. Disse medlemmer viser til
at disse partiers medlemmer i sosialkomiteen, sammen med medlemmene fra
Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, fremmet følgende
forslag:
«Regelverket om arvete tilleggspensjonsrettigheter
beholdes uendret, slik at ektefellen fortsatt arver 55 pst. av ektefellenes
samlede pensjonsrettigheter».