Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til punkt 4 i budsjettavtalen 4. juni 2002 om endringer
i inntektsbeskatning og arbeidsgiveravgift av kjøregodtgjørelse og
til Innst. S. nr. 255 (2001-2002) punkt 2.5.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til merknad i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) punkt 2.5 og Budsjett-innst.
S. II (2001-2002) punkt 4.1 om reversering av regelendringene
om beskatning av kjøregodtgjørelse.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, fremmer
følgende forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endring:
I
§ 23-2 tredje ledd annet punktum oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med 1. juli 2002."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sitt alternative budsjettforslag hvor det foreslås å øke
avskrivningssatsen for maskiner m.v. som et ledd i bedret samlet
næringspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til merknad i Innst. S. nr. 255 (2001-2002)
kapittel 20.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 14-43 annet ledd bokstav d skal
lyde:
d) personbiler, traktorer, maskiner, redskap,
instrumenter, inventar m.v. - 20 prosent.
II
Endringen trer i kraft straks med virkning for
investeringer foretatt etter 1. juli 2002."
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til merknader vedrørende mulighetene til å gjøre fondsavsetning
innen fiskerinæringen i Innst. S. nr. 255 (2001-2002).
Dette medlem mener at man innenfor skipsfartsnæringen
og fiskerinæringen må få tilbake de "gamle"
avskrivningssatsene for skip, for å få nødvendig
kapitalakkumulasjon til å fornye skipsflåten tilfredsstillende.
På denne bakgrunnen fremmer dette
medlem følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt på formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 14-43 annet ledd ny bokstav d
skal lyde:
d. skip og fiskefartøy som omfattes av
første ledd e. Saldo for disse driftsmidlene kan avskrives
med inntil 20 prosent. Departementet kan gi forskrift til utfylling
og gjennomføring av denne bestemmelse."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet er skuffet over at skatteskjerpelsen for
firmabil som ble innført i forbindelse med statsbudsjettet
for 2002 ikke er fjernet. Skatteskjerpelsen virker både
lite gjennomtenkt og dårlig begrunnet. Forslaget innebærer
at sjablongregelen for fordelen ved privat bruk av firmabil ble økt
fra 10 000 km til 13 000 km pr. år. Departementet
begrunner denne økningen med at kjørelengden med personbil
utgjør 13 500 km pr. år. Men i dette
gjennomsnittet ligger både yrkeskjøring og kjøring
mellom hjem og arbeid - dette medfører at en økning
til 13 000 km vil medføre at den ansatte blir
skattlagt for en privatkjøring som er høyere enn
gjennomsnittet. En undersøkelse fra "Lease Plan Norges
Firmabilundersøkelse 2001" viser også at den gjennomsnittlige
firmabilbruker kjører 8 379 km i året
privat utenom arbeidsreiser (hjem/jobb). En slik skjerpet
beskatning medfører derfor en skattlegging av privatkjøring
som er 4 621 km mer enn gjennomsnittet. Dette er åpenbart urimelig. Disse
medlemmer ønsker derfor å reversere denne
skatteskjerpelsen med virkning allerede fra 1. januar 2002.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endringer:
I
§ 5-13 første ledd første
punktum skal lyde:
Fordel ved privat bruk av arbeidsgivers bil fastsettes
på grunnlag av en antatt årlig privat kjørelengde
på 10 000 km med tillegg
av kjøring mellom hjem og arbeidssted.
§ 6-12 annet ledd første punktum
skal lyde:
Reduksjon etter første ledd skal ikke overstige
50 prosent av de beregnede samlede kostnadene ved bilholdet.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra
og med 1. januar 2002."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) kapittel 20 om
rammebetingelser for sjøfolk og sjøfarten.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til sine merknader om den økonomiske situasjonen for fiskerne
i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) der det ved flere høve
er pekt på at norske skatte- og avgiftsregler er med på å svekke
mulighetene for en konkurransedyktig skipsfartsnæring og
bedre lønnsomheten i fiskeriene.
Dette medlem går inn for å øke
sjømannsfradraget fra kr 70 000 til kr 100 000.
Forslaget vil ikke få provenyvirkninger i 2002.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunnen følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres
følgende endringer:
§ 6-60 første ledd skal lyde:
(1) Skattyter som i minst 130 dager av inntektsåret personlig
har drevet eller deltatt i fiske eller fangst på havet
eller langs kysten, gis fradrag med inntil 30 prosent av
netto arbeidsinntekt av fisket eller fangsten, begrenset til 100 000
kroner.
§ 6-61 første ledd skal lyde:
(1) Sjøfolk gis fradrag med inntil 30 prosent
av inntekten ombord, begrenset til 100 000 kroner."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) kapittel 20 om
rammebetingelser for sjøfolk og sjøfarten.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til Stortingets vedtak av 16. juni 2000 som anmoder
Regjeringen om å legge frem forslag til tiltak som kan
sikre norske sjøfolks konkurransedyktighet innenfor de
rammer som gjelder for EØS-området.
Dette medlem mener at Regjeringa gjør
alt for lite for å gi den norske sjøfartsnæringa
og fiskerinæringa gode nok vilkår. Dette
medlem mener at en ordning med nettolønn også i
Norge vil medføre en betydelig utjevning av det misforhold
som de maritime næringene har her i landet i forhold til
andre land.
På denne bakgrunnen fremmer dette medlem følgende
forslag:
"I lov 26 mars 1999 nr. 14 om skatt på formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§5-15 første ledd ny bokstav m
skal lyde:
m) fordel vunnet ved arbeid som ikke er virksomhetsinntekt
om bord i skip og ved arbeid i form av fiske.
II
Endringa under I trer i kraft straks med virkning frå og
med 1. juli 2002.
Departementet kan gje overgangsreglar, medrekna reglar
om avkorting av minstefrådrag og personfrådrag."
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
merknad om skattlegging av fiskefartøyer i Innst. S. 255
(2001-2002).
Dette medlem mener at man må ta hensyn
til fiskerienes spesielle karakter når skattesystemet utformes.
Fiskerne kan dessverre ikke som i mange andre yrker øke
sin inntjening gjennom bedre utnytting av investert kapital og økt
arbeidsinnsats. Dette fordi man vanskelig kan planlegge årlig
tilvekst innen fiskebestandene og man kan heller ikke verken på kort eller
lang sikt planlegge for eksempel vær- og sjøforholdene.
Man kan derfor ikke gjennomføre en langsiktig planlegging
av fremtidig inntekt og avkastning. Svingningene innenfor inntekts-
og avkastning er i all hovedsak naturgitte. Derfor bør
næringsaktørene innen fiskeriene ha mulighet til å gjøre
fondsavsetninger i gode tider, for å bygge opp egenkapital
og reserver til å møte dårlige tider
og til å investere i nye fartøyer og utstyr, som
er særdeles kapitalkrevende.
Dette medlem fremmer derfor forslag om endringer
i skatteloven:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) skal ny § 8-7
lyde:
§ 8-7 Fondsavsetning for eiere av fiskefartøy
1. Skattyter som driver fiskerivirksomhet med eget fiskefartøy,
eller som leier ut slikt fartøy til andre som benytter
fartøyet i fiskerivirksomhet, kan kreve fradrag i alminnelig
inntekt for avsetning til fond etter reglene i denne bestemmelse.
2. Avsetningen er begrenset oppad til 30 pst. av årets
alminnelige inntekt av virksomhet som nevnt i foregående
ledd.
3. Krav om avsetning må fremmes innen utløpet
av selvangivelsesfristen.
4. Beløp som det er gitt fradrag for etter bestemmelsene
foran, skal legges til skattyterens inntekt for det året
midlene dispenseres, og senest ved ligningen for det femte året
etter at det ble gitt fradrag for beløpet.
5. Departementet gir forskrift til utfylling og gjennomføring
av denne bestemmelsen."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at disse medlemmer har vært mot opphevelsen
av investeringsavgiften. Disse medlemmer tar til
etterretning at stortingsflertallet har vedtatt opphevelse, men
mener dette kan utsettes til årsskiftet for å skaffe
midler til viktige velferdsoppgaver. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov 21. desember 2000 nr. 114 om opphevelse av
lov 19. juni 1969 nr. 67 om avgift på investeringer mv.
gjøres følgende endring:
I
Del II skal lyde:
Loven trer i kraft 1. januar 2003, med unntak
av § 6 og § 7 som oppheves fra
det tidspunkt Kongen bestemmer.
II
Endringen under I trer i kraft straks."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at dette medlem var imot opphevelse av skatt
på aksjeutbytte. Dette medlem viser til
at skattefritt utbytte er den enkeltårsak som har gjort
at forskjellene i det norske samfunn har eksplodert de siste 10 år.
Dette er grundig dokumentert i utjamningsmeldinga som Sentrumsregjeringa
la fram.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 10-12 annet ledd skal lyde:
I følgende tilfeller fastsettes godtgjørelsen
til mottatt utbytte multiplisert med aksjonærens skattesats for
hele utbyttet:
a) Mottaker av utbytte er et selskap m.v. som
nevnt i § 2 2 første ledd.
b) Mottatt utbytte til aktiv aksjonær, så langt
utbyttet ikke overstiger den beregnede personinntekt som tilordnes
aksjonæren fra selskapet eller selskap dette direkte eller
indirekte har eierandel i, i det inntektsår utbytte utdeles.
Likestilt med aktiv aksjonær er skatteyter som den aktive
skal identifiseres med etter § 12 11.
Ved indirekte eie eller ved identifikasjon etter § 12 11
tas det bare hensyn til personinntekt som ikke har gitt grunnlag
for full godtgjørelse for skatteyter som er tilordnet personinntekt
for selskapet."
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til merknad om økning av bunnfradraget i boligbeskatningen
i Budsjett-innst. S. nr. 1 og til sin merknad i Innst. S. nr. 255
(2001-2002).
Dette medlem fremmer derfor forslag
om følgende endringer i lov om skatt av formue og inntekt
av 26. mars 1999 nr. 14:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 7-11 første ledd bokstav
d første punktum skal lyde:
Ved beregning av nettoinntekt etter bokstav a skal det
gjøres et fradrag på 100 000 kroner i
ligningsverdien.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og
med inntektsåret 2002."