Til Odelstinget
Bakgrunnen for framlegget om fritak frå arveavgift for
visse sambuarar er det gjort rede for i punkt 1.1 til 1.5 i proposisjonen.
Dei omsyn som ligg til grunn for at ektefellar etter norsk rett
er fritekne frå arveavgift, går fram av forarbeida
til arveavgiftslova av 1964.
Av di sambuarar ikkje har felleseige, vil noko av argumentasjonen
i forarbeidene om ektefellar vera mindre relevant. Argumentet om
at arv og gåve ofte ikkje fører med seg nokon
reell auke i skatteevna, gjeld likevel også for mange sambuarar.
Omsynet til sambuarane sine felles barn talar også for
fritak for arveavgift. I fall arveavgifta fører til at den
tidlegare felles bustaden må seljast, vil dette kunne føre
til at barna vert rivne opp frå sitt vante miljø.
Gåver mellom sambuarar er avgiftspliktige berre dersom
givar har oppretta testament til føremon for sambuaren.
Dette vil kunne motverke at sambuarar opprettar testament, noko
som regelmessig ville styrke den økonomiske situasjonen
til gjenlevande sambuar og eventuelle barn.
Ei eventuell utviding av den lovmessige arveretten og retten
til å sitja i uskifte, vil måtte skje gjennom ei
endring av arvelova. Dette er endringar som særleg vil
kunne styrke og sikre ei tryggare økonomisk stilling for
dei etterlatne sambuarane og deira barn.
Ein avgiftspliktig arvtakar under 21 år som tek i mot
arv etter sin forsørgjar, får frådrag
i avgiftsgrunnlaget. Han kan trekkje frå eit fastsett beløp
for kvart år som manglar på at han har fylt 21 år.
I 2002 vart det årlege frådraget sett opp frå 25 000
kroner til 35 000 kroner. Regjeringa meiner det er viktig å skjerme
barn som får arv etter forsørgjaren og gjer framlegg
om å auka det årlege frådraget til 50 000
kroner.
Framlegget får òg verknad for barn som har
gifte foreldre eller om forsørgjaren er einsleg.
Regjeringa gjer framlegg om at endringa skal gjelde for arv der
råderetten er oppnådd 1. januar 2002
eller seinare. Dette krev endring i avgiftsvedtaket for 2002.
Det finst ikkje nokon eintydig definisjon av kven som kan seiast å vera
sambuarar. Folketrygdlova § 1-5 slår
fast at reglane for ektefellar i folketrygdlova også skal
gjelde for to ugifte personar som lever saman når paret
a) har eller har hatt felles barn, eller b) tidlegare har vore gifte
med kvarandre.
Skattelova likestiller også visse sambuarar med ektefellar.
Dette gjeld sambuarar med særskild meldeplikt etter folketrygdlova § 25-4.
I tillegg til sambuarar som nemnt i folketrygdlova § 1-5,
gjeld dette sambuarpar som har budd saman i 12 av dei siste 18 månadene
når dei får pensjon, overgangsstønad
frå folketrygda eller avtalefesta pensjon.
Departementet er samd med arveavgiftsutvalet, som meiner at sambuarar
etter folketrygdlova § 1-5 bør likestillast
med ektefellar. Dette reiser ikkje store administrative problem
eller bevisproblem. Avgiftsfritaket vil truleg ha mest å seie
for gjenlevande sambuar som sit att med felles barn etter dødsfallet,
og slikt fritak er oppnådd med ei endring som vert avgrensa
etter forslaget.
Departementet ser at det kan vera grunn til å vurdere
ei likestilling også for visse andre grupper av sambuarar.
Men dette vil krevje utreiing og truleg ny høyring. Det
vidare arbeidet må òg sjåast i samanheng med
eventuelle endringar som skjer for sambuarar i arve- og familieretten.
For barn av sambuarar vil det i første rekkje vera skiftereglane
som avgjer når arven fell og arveavgifta dermed vert utløyst.
I folketrygdlova § 1-5 tredje ledd er sambuarar
definerte som to ugifte personar som lever saman og som anten har
eller har hatt felles barn (under dette felles adoptivbarn) eller
som tidlegare har vore gifte med kvarandre. Det er gitt nærare
reglar i fjerde ledd om kva som ligg i kravet til at dei skal leva
saman. Bur partane i ulike deler av same hus, vert dei likevel rekna å leva
saman. Men har huset meir enn fire sjølvstendige bueiningar,
kan det gjerast unntak frå dette dersom dei bur i kvar
si klårt separate bueining. Når to personer som
har barn saman bur i kvar sin del av tomannsbustad, vert dei såleis
rekna som sambuarar. Om dei til vanleg bur saman, fører
ikkje mellombels separat bustad, til dømes på grunn
av utdaning eller militærteneste, til endring. Ved varig
brot blir sambuarskapet rekna som avslutta frå den dagen
sambuarane flytter frå kvarandre. Testament mellom sambuarar
vil ofte vera slik utforma at arveretten fell bort ved varig brot
mellom dei. I så fall oppstår ikkje avgiftsspørsmål etter
slikt brot.
Departementet gjer framlegg om at det i ein ny § 47A
blir teken inn ein uttrykkeleg definisjon av omgrepet sambuar. Det
vil lette lesinga av lovteksten fordi ein utan fare for mistydingar
da kan bruke uttrykka "ektefellar" og "sambuarar" i den lovteksten
der dette er relevant.
Når sambuarar som kjem inn under folketrygdlova § 1-5
blir likestilte med ektefellar med omsyn til avgiftsfritak, meiner
departementet at også dei reglane som fører med
seg plikter for ektefellar, bør gjelde sambuarar. Avgiftsplikta
for gåver er i hovudsak innskrenka til å gjelde
gåver til arvingar og deira nærståande,
fordi eit viktig formål med avgiftsplikt på visse gåver
er å hindre omgåing av plikta til å svare
avgift av regulær arv. Det er denne avgrensinga som er
lagt til grunn for arveavgiftslova. Når gåve til
slektningar av ektefelle til givar eller til ektefellar til slektningar av
givar kjem inn under avgiftsplikta, er det liten grunn til at ikkje
tilsvarande skal gjelde for sambuar når sambuarar og ektefellar
elles blir likestilte. Dei same reglane som har vore sett som naudsynte
for å hindre omgåing av plikta til å svare
arveavgift, bør også gjelde sambuarar og deira
slektningar.
Etter § 2 bokstav a kjem gåve til
næraste arving til ektefellen til givar etter lova inn
under plikta til å svare arveavgift. I dag kjem ikkje gåve
til sambuar sitt særkullsbarn inn under avgiftsplikta,
med mindre sambuar eller særkullsbarnet er nemnd i testamentet
til givaren. Etter forslaget blir regelen utvida til å gjelda
gåve til sambuar sin næraste arving etter lova.
Gåve til foreldre og svigerforeldre vil vere avgiftspliktig
om givar eller ektefelle ikkje sjølve har livsarvingar.
Avgiftsplikta er foreslått utvida til å gjelde
gåve til foreldre til sambuar.
Etter § 2 første ledd bokstav c vil
gåve til livsarving etter ektefellen sin næraste
arving vera avgiftspliktig. Det blir såleis avgiftsplikt
om ektefellen gir gåve til barnebarn av ektefellen (barn
av særkullsbarn). Ved endring av § 2
bokstav a vil dette etter bokstav c også gjelde livsarving
etter næraste arving til sambuar.
Etter § 2 første ledd bokstav d er
det avgiftsplikt for gåve til ektefellen til nokon som
fell inn under bokstav a til c. Etter forslaget blir bokstav d utvida
til å gjelde gåve til sambuar til nokon som fell
inn under a til c. Ved utvidinga vil også gåve
gitt sambuar til barn og eventuelle barnebarn bli avgiftspliktig.
Avgiftsplikta vil også gjelde for gåve til sambuar
av ein som er nemnd i testamentet til givaren. Regelen vil også hindre
omgåing ved at ei gåve bli gitt avgiftsfritt til
ektefelle eller sambuar til ein person som sjølv er avgiftspliktig.
Etter § 2 første ledd bokstav e er
det avgiftsplikt for gåve til mellom anna eit selskap der
nokon som fell inn under a til d er aksjonær. Ved endring
av bokstav a og d vil bokstav e også omfatte sambuarar.
Etter § 2 andre ledd andre punktum er det avgiftsplikt
for gåve om mottakar eller ektefellen til denne er tilgodesett
i testamentet til givaren og gåva blei gitt mindre enn
fem år før dødsfallet. Krinsen av avgiftspliktige
blir her foreslått utvida til å gjelde sambuarar.
I § 2 fjerde ledd blir det presisert at det
er uten relevans for dei reglane som her er omtalt om ekteskapet er
oppløyst ved død. Det blir gjort framlegg om at
dette også skal gjelda for sambuarar.
§ 5 fjerde ledd fastset at ein inntektsnytar
skal reknast som eigar av den kapitalen som er avsett
til inntektsgrunnlag i fall kapitalen skal tilfalle nokon av hans
eller ektefellen sine slektningar i rett nedstigande line, eller
ektefelle til slik slektning. Etter forslaget skal dette gjelde
også for sambuarar.
§ 7 femte ledd regulerer kven arven skal reknast å kome
frå om ektefellar har oppretta felles siste viljeerklæring
(typisk gjensidig testament). Om det etter tolkinga av testamentet
er usikkert kven arven kjem frå, skal den reknast å kome
frå begge med ein halvpart frå kvar. Arv som fell
på nokon som berre blir omfatta av den eine ektefellen
sine arvegangsklasser etter arvelova, vert rekna heilt å kome
frå denne.
§ 8 andre ledd første punktum fastset
at når nokon døyr før han har skaffa
seg råderetten over midel som han elles ville ha avgiftsplikt
av, skal den som midelen går til reknast å ha
fått arven direkte frå den opphavlege givar eller
arvlatar. I andre punktum er det gjort eit unntak frå denne
regelen. Om midelen fell på ektefellen til den døde,
skal avgifta reknast som om den døde fekk råderetten
sjølv. Fritaket for ektefellar vil da gjelda. Denne regelen
blir såleis utvida til å gjelda sambuarar.
I § 14 fjerde ledd siste punktum er det ein
særregel om at ektefellar med omsyn til reglane i fjerde
ledd (om gunstig verdsetjing i høve av åsetesrett)
skal reknast som ein arvlatar. Denne regelen tilrår ein
også skal gjelde sambuarar.
Etter § 28 første ledd skal attlevande
ektefelle gi opplysningar om avgiftspliktig midel og om alle omstende
av relevans for avgiftsplikta. Etter forslaget skal regelen utvidast
til å gjelde sambuarar.
Frå Statistisk sentralbyrå er det opplyst at
det i 1999 var 129 dødsfall blant sambuarar med felles
heimebuande barn. I tillegg kjem dødsfall blant sambuarar
som ikkje har heimebuande barn og sambuarar utan felles barn som
tidlegare har vore gifte med kvarandre. På svært
usikkert grunnlag er det grunn til å tru at færre
enn 500 sambuarar årleg vil bli omfatta av den nye regelen
om avgiftsfritak. Provenyverknaden av å fjerne avgiftsplikta
for desse sambuarane er derfor truleg liten. Avgiftsauke på grunn
av innføring av avgift på gåver til slektningar
av sambuaren blir venteleg svært låg.
Departementet gjer framlegg om at fritaket for arveavgift for
sambuarar vert sett i kraft med verknad for arv og gåve
der råderetten er vunnen 1. januar 2002 eller
seinare, jf. §§ 9 og 10. Dermed blir
verknadstidspunktet og utgangspunktet for det årlege arveavgiftsvedtaket
det same. Fastsetjing av arveavgift ved dødsfall har eit
visst etterslep, da fristen for innsending av arvemelding er 6 månader
etter dødsfallet. Dette kan grunngje ein viss verknad bakover
i høve til lovvedtaket. Lengre tilbakeverknad ville derimot
auke faren for at det ikkje blir lik handsaming av like tilfelle,
og ville kunne føre til gjenopptaking av eit ikkje oversiktleg
tal avslutta saker, med meirarbeid for skattefutar og skifterettar.
Lengre tilbakeverknad ville også verka tilfeldig for alle
som heller ikkje da ville bli omfatta av avgiftsfritaket.
Når det gjelde den nye avgiftsplikta, foreslår
departementet at regelen blir sett i kraft med verknad for råderett
som skjer frå det tidspunkt lovendringa er sett i kraft.
Med dette blir det ikkje tilbakeverknad av dei skjerpande sidene
ved lovforslaget.
Komiteen slutter seg til forslaget
om endring av arveavgiftsloven § 2 første
ledd bokstavene a og d, § 2 annet ledd annet punktum, § 4
fjerde ledd, § 5 fjerde ledd første punktum, § 7
femte ledd, § 8 annet ledd annet punktum, § 14
fjerde ledd siste punktum og § 28 første
ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, slutter seg til forslaget om endring av arveavgiftsloven § 2
fjerde ledd og ny § 47A.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg
til forslaget om ikrafttredelsesbestemmelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til justiskomiteens
Innst. S. nr. 157 (2001-2002), jf. Dokument nr. 8:39 (2001-2002),
der såvel arverettslig som arveavgiftsmessig likestilling
av ektefeller og samboere ble behandlet. Både proposisjonen
og justiskomiteens behandling av Dokument 8-forslaget, viser at
arverett og arveavgift kan ses hver for seg.
Disse medlemmer viser til merknadene i Innst.
S. nr. 157 (2001-2002) fra medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti. Disse medlemmer viser til at Regjeringens
forslag til definisjon av samboer innebærer at de to ugifte
som lever sammen enten må ha eller ha hatt felles barn
eller tidligere må ha vært gift med hverandre.
Av proposisjonen punkt 1.6.5 fremgår det at det foreslåtte
avgrensningen ikke innebærer noe i nærheten av
likestilling av ektefeller og samboere i arveavgiftsmessig sammenheng. Disse
medlemmer mener at det ikke er grunn til en slik form for
forskjellsbehandling av samboerpar i arveavgiftsmessig sammenheng.
Etter disse medlemmers oppfatning bør avgiftsfritaket
omfatte samboere som lever i ekteskapslignende forhold, men av praktiske
hensyn, blant annet til avgiftsmyndighetenes kontroll, bør
det stilles krav om en viss varighet i samboerskapet. Arv og gave
som ytes etter toårig sammenhengende samboerskap bør derfor
omfattes av avgiftsfritaket, i tillegg de til de personer som omfattes
av folketrygdloven § 1-5. Toårsregelen
er i samsvar med Samboerutvalgets anbefaling. Disse medlemmer foreslår
derfor følgende:
"I lov 19. juni 1964 nr. 14 om lov om avgift
på arv og visse gaver gjøres følgende
endringer:
Ny § 47 A skal lyde:
Definisjon
Som samboere regnes i denne lov personer
omfattes av bestemmelsen i folketrygdloven § 1-5
og to ugifte personer som har bodd sammen i ekteskapslignende forhold
sammenhengende i to år og fortsatt bor sammen.
§ 2 fjerde ledd skal lyde:
Det er uten betydning for bestemmelsen foran om ekteskapet eller samboerskapet er opphørt
ved dødsfall."
Disse medlemmer legger til grunn at to personer
som vanligvis har felles bolig, regnes som samboerpar selv om de
midlertidig bor atskilt.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen i proposisjonen
punkt 1.3 varsler at samboerutvalgets vurderinger av samboerbegrepet
tas opp i familiemeldingen.
Disse medlemmer tar til etterretning at Stortinget
16. mai 2002 ikke vedtok forslaget fra justiskomiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti om arverettslig
og arveavgiftsmessig likebehandling av ektefeller og samboere. Disse medlemmer viser
til at Samboerutvalgets utredning vil bli behandlet i en egen stortingsmelding
om familiepolitikken, og at spørsmålet om arverett
for samboere må vurderes ved behandlingen av denne. Tilsvarende
gjelder etter komiteens oppfatning også arverett
og arveavgift når det gjelder toårsregelen for
samboere av samme kjønn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet slutter seg til forslaget til
endring i arveavgiftsloven med den endring at fritaket for arveavgift settes
i kraft med virkning for arv der råderetten er vunnet 1. januar
2001 eller senere. Betaling av arveavgift har et betydelig etterslep,
bl.a. fordi fristen for innsending av arvemelding er 6 måneder
etter dødsfallet. Betaling vil derfor ofte finne sted mer
enn ett år etter dødsfallet.
Disse medlemmer mener at ved at endringen settes
i kraft med virkning fra 1. januar 2001 vil den omfatte
all ikke forfalt avgift, og at det er en rimelig avgrensning når
endringen likevel skal gis tilbakevirkende kraft.
Disse medlemmer ser at dette kan føre
til et visst merarbeid ved at noen avsluttede saker må taes opp
på nytt, men vil ikke tillegge dette avgjørende
betydning, da dette kun vil gjelde et begrenset antall saker i en
overgangsperiode.
Disse medlemmer slutter seg til Regjeringens forslag
til ikrafttredelsesbestemmelser med unntak for virkningstidspunkt
for arv, og fremmer derfor følgende forslag:
"I lov om endringer i skatte- og avgiftslovgivningen skal avsnitt
VII annet ledd lyde:
Endringene under II trer i kraft straks, med virkning for arv
der rådigheten er ervervet 1. januar 2001 eller
senere, og med virkning for gave der rådigheten er ervervet
1. januar 2002 eller senere."
Komiteen viser til at arveavgiftsloven § 8
annet ledd annet punktum er foreslått utvidet til å omfatte samboere.
I finansministerens brev til finanskomiteen 28. mai 2002
heter det:
"Begrunnelsen for regelen … er at gjenlevende
ellers ville måtte svare en høyere avgift enn
avdøde selv ville pliktet. Dette slår ikke alltid
til. … det [kan] tenkes tilfeller der
lengstlevende av foreldrene etter annet punktum skulle betale høyere
avgift enn etter første punktum. Det er i juridisk litteratur
lagt til grunn at det ut fra bestemmelsens begrunnelse vil være
rimelig å velge det gunstigste alternativet. Departementet
er enig i dette."
Komiteen deler denne oppfatningen.
Komiteen viser til Innst. S. nr. 255 (2001-2002)
punkt 2.2, jf. St.prp. nr. 63 (2001-2002) punkt 2.3, når
det gjelder forslaget om endring av Stortingets arveavgiftsvedtak § 2
tredje ledd om fradragsbeløpet for arvtaker under 21 år.
Reglane om korreksjonsinntekt i skattelova § 10-5
gjer at eit aksjeselskap må inntektsføre ei korreksjonsinntekt
når selskapet har delt ut kapital som ikkje er skattlagt
eller har gjort avsetjing til slik utdeling. Reglane skal hindre
at det vert delt ut utbytte med rett til godtgjering for aksjonærane,
utan at inntekta som ligg til grunn for utdelinga er skattlagt på selskapet
si hand. Korreksjonsinntekta fører berre til ei framskunding
av skattlegginga til tidspunktet for utdelinga, fordi inntekta blir
reversert som frådrag i inntekt for seinare år.
Etter skattelova § 10-5 sjuande ledd første
punktum er selskap som er særskattepliktige etter petroleumsskattelova § 5
ikkje omfatta av reglane om korreksjonsinntekt i skattelova § 10-5
første til sjette ledd.
Bakgrunnen for reglane om korreksjonsinntekt og unnataket for
særskattepliktige selskap i skattelova § 10-5
sjuande ledd er omtalt i punkt 2 i proposisjonen. Der er òg
omtale av bakgrunnen for departementet sine vurderinger av om ordlyden
i sjuande ledd andre punktum bør utvidast.
Departementet er kome til at regelen bør bli oppheva.
Ein viser for det første til at det ikkje lenger er høve
til oppskrivning etter rekneskapslova. Spørsmålet
gjeld derfor eit overgangsproblem. Berre eit fåtal særskattepliktige
selskap har pr. i dag overkursfond som skriv seg frå tidligare
oppskrivningsfond.
Slik regelen i skattelova § 10-5 sjuande ledd
andre punktum er utforma, kan den dessutan føre til dobbelt skattlegging.
Om den skulle vidareførast, måtte det derfor vurderast
nærare korleis regelen skulle utformast for å unngå dobbelt
skattlegging. Ei slik vurdering vil vere teknisk komplisert. Mellom
anna kan visast til at praktiske problem var ei viktig årsak
til at særskattepliktige selskap ikkje vart omfatta av
reglane om korreksjonsinntekt.
Eit særskattepliktig selskap som blir skattlagt endeleg
med 78 pst. dersom tidligare oppskrivningsfond blir delt ut til
aksjonærane, vil truleg i staden velje å behalde
fondet i balansen i rekneskapen. Verknaden av at gjeldande ordning
vert stramma inn og vidareført, blir i så fall
ein innlåsningseffekt på kapitalen. For særskattepliktige
selskap gjeld i dag ein regel i petroleumsskattelova § 3
h om skattemessig krav til eigenkapital. Bakgrunnen for regelen
er å gje incentiv til at særskattepliktige selskap
har ein minstekapital i Noreg for skatteformål. Petroleumsskattelova § 3
h vil eit stykke på veg ivareta omsyna bak skattelova § 10-5
sjuande ledd andre punktum. Så lenge storleiken av det
tidlegare oppskrivningsfondet ligg innanfor den kapitalen eit særskattepliktig
selskap i alle høve ville ha hatt i verksemda i Noreg i
medhald av petroleumsskattelova § 3 h, vil ei
oppheving av skattelova § 10-5 sjuande ledd andre
punktum få mindre verknad. Som nemnt gjeld problemstillinga
også eit svært lågt antall selskap.
Etter ei samla vurdering gjer departementet framlegg om at regelen
blir oppheva. Departementet legg til grunn at framlegget ikkje vil
ha særlege administrative verknader eller verknader for
provenyet, samanlikna med dei reglane som gjeld no. Det visast til framlegg
til oppheving av skattelova § 10-5 sjuande ledd
andre punktum.
Komiteen slutter seg til forslaget
om opphevelse av skatteloven § 10-5 syvende ledd
annet punktum med ikrafttredelsesbestemmelse.
Omsetning av tenester som går ut på å gje
opplysningar om rutegåande persontransport er avgiftspliktig
etter gjeldande rett.
Informasjon om rutetilbod og opplysningar om avreise- og ankomsttidspunkt
er avgjerande for et godt, effektivt og lett tilgjengeleg tilbod
om kollektivtransport. Departementet meiner derfor at det er nær samanheng
mellom persontransport, formidling av persontransport og tenester
som går ut på å gje opplysningar om rutegåande
persontransport. Ein rettstilstand kor desse tenestene vert behandla
ulikt i forhold til meirverdiavgifta, kan føre til uheldige
avgiftsmessige tilpassingar og påverke nøytraliteten
i regelverket mellom desse aktørane.
Finansdepartementet legg derfor fram forslag om at omsetning
av tenester som gjeld opplysningar om rutegåande persontransport,
vert unnateken frå den generelle meirverdiavgiftsplikta.
Med rutegåande persontransport meines persontransport
med til dømes buss, jernbane, skip og fly. Transporten
reknast som rutegåande når han går mellom
visse stader eller på visse strekningar til regelmessige
tider. Det inneber at omsetning av tenester som går ut
på å gje informasjon om kva slags tilbod om rutegåande
persontransport som finnes og opplysningar om avreise- og ankomsttidspunkt,
vil være unnateken frå meirverdiavgiftsplikt.
Lovendringa vil mellom anna føre til at den landsdekkande
ruteopplysningstenesten 177 ikkje lenger er meirverdiavgiftspliktig.
Opplysningar om ikkje-rutegåande persontransport,
til dømes chartertrafikk og drosjetrafikk, vil ikkje være
omfatta av unntaket. Drosjetrafikk kan likevel være omfatta,
men berre om han reknast som rutegåande.
Forslaget inneber at tenester som går ut på å gje opplysningar
om rutegåande persontransport fell utanfor avgiftsområdet.
Verksemder som sel desse tenestene skal derfor ikkje berekne meirverdiavgift
av omsetninga og er ikkje registreringspliktig i meirverdiavgiftsmanntallet.
Motstykket er at dei heller ikkje får trekke ifrå inngåande
avgift ved kjøp av varer og tenester til bruk i verksemda.
Forslaget har vore sendt på høyring. Høyringsinstansane
var gjennomgåande positive til framlegget. Høyringsinstansane
er med få unntak også einige i departementet sitt
framlegg til avgrensing av unntaket.
Norges taxiforbund og Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund ønskjer
at unntaket også skal omfatte persontransport som ikkje
går i rute. Departementet har av omsyn til avgrensing av
unntaket ikkje funne grunnlag for å gjere ei slik utviding.
Provenyverknaden av å gjere unntak for ruteopplysningstenester
utgjer om lag 10 mill. kroner på årsbasis.
Det visast til framlegg til ny nr. 16 i meirverdiavgiftslova § 5
b første ledd. Departementet foreslår at endringa
trer i kraft 1. juli 2002.
Komiteen slutter seg til forslaget
til merverdiavgiftsloven § 5 b første
ledd nytt nr. 16.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet vil hevde at dette er enda et eksempel som
viser at merverdiavgiftsreformen var altfor dårlig forberedt
da den ble gjennomført. Disse medlemmer er
enig i Regjeringens vurderinger når det gjelder forholdet
mellom persontransport, formidling av persontransport og tjenester
som går ut på å gi opplysninger om rutegående persontransport.
Det er uheldig at disse blir behandlet ulikt, men disse medlemmer mener
det er uheldig at det samtidig blir skapt liknende problemer inne drosjenæringen,
ved at deler av virksomheten kommer inn under unntaket, andre ikke,
og vil komme tilbake til denne problemstillingen.
Omsetning og denaturering av sprit til teknisk og vitskapeleg
bruk er regulert i spritlova. For å kjøpe sprit
som er omfatta av denne lova, må ein ha løyve
frå Finansdepartementet. Denne fullmakta er delegert til Nemnda
for teknisk sprit. Bakgrunnen for desse reglane er omtalt i punkt
4.1 i proposisjonen.
Toll- og avgiftsetaten har i dag den kompetansen som er nødvendig
for det arbeidet som Nemnda utfører. Vidare blei spritkontrollen
administrativt lagt til toll- og avgiftsetaten frå 2001,
og departementet meiner at det er betre at forvaltninga av spritregelverket høyrer
under eit forvaltningsorgan. Ei overføring av dei oppgåvene
som Nemnda utfører til toll- og avgiftsetaten vil gjere
at saker om teknisk sprit vil bli behandla i tråd med andre
saker som ligg under etaten, og dermed følgje dei sakshandsamingsreglar
som gjeld for forvaltninga elles.
Spritlova § 3 tredje ledd gjev Finansdepartementet
fullmakt til å delegere oppgåvene som nemnt i § 3 første
ledd til Nemnda. Denne "kan-fullmakta" tilseier at Nemnda kan bli
avvikla utan endring av § 3 tredje ledd. Departementet
er likevel av den oppfatning at ei oppheving av spritlova § 3
tredje ledd gjer eit ryddigare regelverk.
Overføring av oppgåvene frå Nemnda
til toll- og avgiftsetaten vil medføre ei auking av driftsbudsjettet til
toll- og avgiftsetaten med i alt 50 000 kroner årleg. Dette
er om lag den bevilling som Nemnda til no har motteke.
Departementet viser elles til at vi vil sjå nærmare på heile
området teknisk sprit, med sikte på å sende
eit forslag på høyring i 2002.
I samband med høyringa av forslaget om avvikling av
Nemnda for teknisk sprit, påpeikte ein av høyringsinstansane
at spritlova § 6 første ledd ikkje er
i samsvar med den faktiske rettstilstand. Grunnen til dette er at
regelen gjer uttrykk for at spritkontrollørane kan bli
utpeika av Vinmonopolet dersom departementet gjev fullmakt til det.
I dag har ikkje Vinmonopolet lenger noko med dette å gjere,
og regelen er derfor misvisande. Departementet foreslår
derfor å endre spritlova § 6 første
ledd andre setning i samsvar med gjeldande rettstilstand.
Lov 24. juni 1931 nr. 22 om avgift av skjenking på bevertningssteder
av alkoholhaldige drikkevarer regulerer eventuell avgift til statskassen
på skjenking på bevertningsstader av øl
med over 2,5 volumprosent alkohol. Lova er ikkje i bruk i dag, og
har ikkje vore det dei siste åra. Departementet viser til
at lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter gjer
tilstrekkeleg heimel til å vedta avgifter til statskassen.
Vidare viser vi til at det kommunale bevillingsgebyret har heimel
i alkohollova. Det er difor ikkje behov for ein eigen lov om avgift
på skjenking av alkoholhaldige drikkevarer på bevertningsstader.
Forslaget har vore sendt på høyring. Ingen
av høyringsinstansane hadde innvendingar mot forslaget. Departementet
foreslår derfor å oppheve lova.
Komiteen slutter seg til forslaget
om opphevelse av spritloven § 3 tredje ledd, endring
av spritloven § 6 første ledd og opphevelse
av skjenkeavgiftsloven.
Ved lov 15. desember 2000 nr. 95 blei det vedteken endringar
i skattelova § 6-80 om særfrådrag
for forsørging. Føremålet med endringa
var å lovregulere kva for personar skattytar kan krevje
særfrådrag for forsørging for. Utgangspunktet
var at ein framleis skulle kunne krevje frådrag for forsørging
av personar som tilhøyrer skattytaren sin husstand, men
at ein skulle stramme inn overfor personar som skattytaren ikkje
bur saman med. På bakgrunn av dette foreslo departementet
at særfrådrag for forsørging når
den forsørgde ikkje bur saman med skattytar, skulle avgrensast
til å gjelde ektefelle, barn og foreldre. Grunngjevinga
var at familiemedlemer ut over denne krinsen ikkje har same nære
tilknyting til skattytaren, og at det difor ikkje er like naturleg
at skattytaren gis frådrag for forsørging av dei.
Etter fast likningspraksis har det ikkje blitt gitt særfrådrag
for forsørging av ektefelle. Grunnen er at det blir teken
omsyn til forsørginga ved at skattytaren blir likna i klasse
2 når han forsørgjer ektefellen. Dette gjeld uansett
om ektefellen er busett i Noreg eller ikkje. Fordi det blir teken
omsyn til forsørginga ved skattlegginga, er det ikkje urimeleg å nekte
særfrådrag i tillegg. Skattelova § 6-80
skal sikre ein viss forsørgjarkompensasjon når
forsørgjaren ikkje nyt godt av andre kompenserande tiltak
for forsørginga, slik som barnetrygd og likning i klasse
2. Departementet foreslår difor at ein endrar ordlyden
i skattelova § 6-80, slik at det framgår
av lova at det ikkje er høve til å krevje særfrådrag
for forsørging av ektefelle. Departementet presiserer at
lovendringa ikkje inneber nokon innskjerping, men berre er ein kodifikasjon
av likningspraksis for særfrådrag for forsørging.
Ved lovendringa av 15. desember 2000 nr. 95 blei det òg
sett ei grense på kor mange personar det kan krevjast frådrag
for. Denne grensa blei sett til fire personar. Ved lovendringa blei
denne avgrensinga teken inn i tredje ledd i lovføresegna,
i samanheng med storleiken på frådraget. For å få ein
betre samanheng i lovføresegna, foreslår ein at
denne grensa på fire personar i staden blir innarbeidd
i første ledd. Dette forslaget inneber ingen materiell
endring.
Departementet viser til forslag til endring i skattelova § 6-80.
Departementet gjer framlegg om at endringa vert sett i kraft straks
med verknad frå og med inntektsåret 2002.
Komiteen slutter seg til forslaget
om endring av skatteloven § 6-80 første
ledd og tredje ledd første punktum.
Føresegna i skattelova § 10-5 andre
ledd første setning er ei vidareføring av selskapsskatteloven § 1-6
andre ledd første setning, og gjeld reglane for korreksjonsinntekt.
Visinga til tilbakeføringsfond rettar seg mot det tilsvarande
uttrykk i den tidlegare aksjelovgjevinga, m.a. i aksjelova 1976 § 12-3A.
Føresegna i aksjelova 1976 § 12-3A
hadde samanheng med skattereforma av 1992. Føresegna hadde
som føremål å hindre at opphevinga av
einskilde skattemessige avsetningsordninger skulle auke selskapa
sine utbyttegrunnlag, og var meint som ei overgangsføresegn.
I henhald til aksjelova 1976 § 11-6 skulle tilbakeføringsfondet
førast opp som ein del av den bundne eigenkapital i selskapet
si balanse, men slik at ein femtedel årleg kunne overførast
til fri eigenkapital. Tilbakeføringsfondet var dermed meint å skulle
avviklast over nokre år, og det reknast med at fondet i
dag berre er av historisk interesse. Tilbakeføringsfondet
er heller ikkje vidareført i dei nye aksjelovane av 1997.
I regnskapsloven § 9-3 tredje ledd er det gitt
ei uttrykkeleg overgangsføresegn for tilbakeføringsfond.
Tilbakeføringsfondet har med dette berre historisk interesse.
Eventuelle gjenverande middel frå fondet må likestillast
med anna fri eigenkapital i selskapet. Det er dermed ikkje lenger
grunnlag for å oppretthalde visinga til tilbakeføringsfondet
i nogjeldande lovtekst. Departementet gjer difor framlegg om at
visinga til fondet blir fjerna.
Departementet gjer samstundes framlegg om ei redaksjonell endring
i § 10-5 andre ledd første punktum, nemleg
fjerning av eit komma. Departementet tykkjer at samanhengen i føresegna
blir betre ved å fjerne kommaet. Endringa inneber ikkje
nokon endring i realitetane i føresegna.
Det visast til forslag til endring i skattelova § 10-5.
Departementet gjer framlegg om at endringa vert sett i kraft med
verknad frå og med inntektsåret 2002.
Komiteen slutter seg til forslaget
om endring av skatteloven § 10-5 annet ledd første
punktum.
Ved lov 21. desember 2001 nr. 113 vart det vedteke ny § 16-40
i skattelova. Den tidlegare lovregelen i § 16-40
vart samstundes ny § 16-50. Ved ein inkurie vart
det ikkje i proposisjonen gjort framlegg om å endre tilvisingar
til den opphavlege § 16-40 i skattelova §§ 10-11
andre ledd tredje punktum og 10-34 andre ledd andre punktum, samt
i dekningsloven § 9-4 første ledd nummer
5 og andre ledd andre punktum.
Departementet gjer no framlegg om å rette opp dei nemnde
tilvisingane.
Komiteen slutter seg til forslaget
om endring av skatteloven § 10-11 annet ledd tredje
punktum og § 10-34 annet ledd annet punktum og
av dekningsloven § 9-4 første ledd nr.
5 og § 9-4 annet ledd annet punktum.
Overføring av eigedelar mellom selskap i same konsern
er rekna som realisasjon og gjev grunnlag for skattlegging av gevinstar.
I skattelova § 11-21 er det fastsett reglar som
opnar for at slike overføringar likevel kan gjennomførast
skattefritt. Mellom anna har departementet fått fullmakt
til å treffe vedtak i enkeltsaker.
Reglane i skattelova § 11-21 har opphav i lov
av 9. juni 1961 nr. 16, denne lova er no oppheva. Reglane vart
flytta til skattelova i samband med den tekniske revisjonen av skattelovgivinga
i 1999. I 1961-lova avsnitt I § 2 første
ledd tredje punktum var fastsett at departementet kunne setja vilkår
for eit samtykke. I praksis er det ikkje gjeve samtykke utan at
det samstundes er fastsett tenelege vilkår.
I samband med revisjonen av skattelova og den omskrivinga av
reglane i 1961-lova som vart gjort da, kom innhaldet av avsnitt
I § 2 første ledd tredje punktum ikkje
med. Generelt gjeld at når eit forvaltningsorgan treff
vedtak til føremon for ein skattytar, kan det setjast vilkår
som har sakleg samanheng med vedtaket og ikkje verker urimeleg tyngande.
Det har likevel vore reist spørsmål om bortfallet
av den utrykkelege heimelen inneber ei endring i realiteten. Departementet
gjer derfor framlegg om at dette vert retta opp, slik at departementet
sin heimel til å setje vilkår for lempning klart
kjem til uttrykk i lovteksten. Dette inneber inga kursendring i
praksis. Departementet viser til forslag til endringar i skattelova § 11-21
tredje ledd nytt andre punktum. Departementet rår til at
endringa vert sett i kraft straks.
Komiteen slutter seg til forslaget
til skatteloven § 11-21 tredje ledd nytt annet
punktum.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til punkt 4 i budsjettavtalen 4. juni 2002 om endringer
i inntektsbeskatning og arbeidsgiveravgift av kjøregodtgjørelse og
til Innst. S. nr. 255 (2001-2002) punkt 2.5.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til merknad i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) punkt 2.5 og Budsjett-innst.
S. II (2001-2002) punkt 4.1 om reversering av regelendringene
om beskatning av kjøregodtgjørelse.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, fremmer
følgende forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endring:
I
§ 23-2 tredje ledd annet punktum oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med 1. juli 2002."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sitt alternative budsjettforslag hvor det foreslås å øke
avskrivningssatsen for maskiner m.v. som et ledd i bedret samlet
næringspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til merknad i Innst. S. nr. 255 (2001-2002)
kapittel 20.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 14-43 annet ledd bokstav d skal
lyde:
d) personbiler, traktorer, maskiner, redskap,
instrumenter, inventar m.v. - 20 prosent.
II
Endringen trer i kraft straks med virkning for
investeringer foretatt etter 1. juli 2002."
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til merknader vedrørende mulighetene til å gjøre fondsavsetning
innen fiskerinæringen i Innst. S. nr. 255 (2001-2002).
Dette medlem mener at man innenfor skipsfartsnæringen
og fiskerinæringen må få tilbake de "gamle"
avskrivningssatsene for skip, for å få nødvendig
kapitalakkumulasjon til å fornye skipsflåten tilfredsstillende.
På denne bakgrunnen fremmer dette
medlem følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt på formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 14-43 annet ledd ny bokstav d
skal lyde:
d. skip og fiskefartøy som omfattes av
første ledd e. Saldo for disse driftsmidlene kan avskrives
med inntil 20 prosent. Departementet kan gi forskrift til utfylling
og gjennomføring av denne bestemmelse."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet er skuffet over at skatteskjerpelsen for
firmabil som ble innført i forbindelse med statsbudsjettet
for 2002 ikke er fjernet. Skatteskjerpelsen virker både
lite gjennomtenkt og dårlig begrunnet. Forslaget innebærer
at sjablongregelen for fordelen ved privat bruk av firmabil ble økt
fra 10 000 km til 13 000 km pr. år. Departementet
begrunner denne økningen med at kjørelengden med personbil
utgjør 13 500 km pr. år. Men i dette
gjennomsnittet ligger både yrkeskjøring og kjøring
mellom hjem og arbeid - dette medfører at en økning
til 13 000 km vil medføre at den ansatte blir
skattlagt for en privatkjøring som er høyere enn
gjennomsnittet. En undersøkelse fra "Lease Plan Norges
Firmabilundersøkelse 2001" viser også at den gjennomsnittlige
firmabilbruker kjører 8 379 km i året
privat utenom arbeidsreiser (hjem/jobb). En slik skjerpet
beskatning medfører derfor en skattlegging av privatkjøring
som er 4 621 km mer enn gjennomsnittet. Dette er åpenbart urimelig. Disse
medlemmer ønsker derfor å reversere denne
skatteskjerpelsen med virkning allerede fra 1. januar 2002.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endringer:
I
§ 5-13 første ledd første
punktum skal lyde:
Fordel ved privat bruk av arbeidsgivers bil fastsettes
på grunnlag av en antatt årlig privat kjørelengde
på 10 000 km med tillegg
av kjøring mellom hjem og arbeidssted.
§ 6-12 annet ledd første punktum
skal lyde:
Reduksjon etter første ledd skal ikke overstige
50 prosent av de beregnede samlede kostnadene ved bilholdet.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra
og med 1. januar 2002."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) kapittel 20 om
rammebetingelser for sjøfolk og sjøfarten.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til sine merknader om den økonomiske situasjonen for fiskerne
i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) der det ved flere høve
er pekt på at norske skatte- og avgiftsregler er med på å svekke
mulighetene for en konkurransedyktig skipsfartsnæring og
bedre lønnsomheten i fiskeriene.
Dette medlem går inn for å øke
sjømannsfradraget fra kr 70 000 til kr 100 000.
Forslaget vil ikke få provenyvirkninger i 2002.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunnen følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres
følgende endringer:
§ 6-60 første ledd skal lyde:
(1) Skattyter som i minst 130 dager av inntektsåret personlig
har drevet eller deltatt i fiske eller fangst på havet
eller langs kysten, gis fradrag med inntil 30 prosent av
netto arbeidsinntekt av fisket eller fangsten, begrenset til 100 000
kroner.
§ 6-61 første ledd skal lyde:
(1) Sjøfolk gis fradrag med inntil 30 prosent
av inntekten ombord, begrenset til 100 000 kroner."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) kapittel 20 om
rammebetingelser for sjøfolk og sjøfarten.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til Stortingets vedtak av 16. juni 2000 som anmoder
Regjeringen om å legge frem forslag til tiltak som kan
sikre norske sjøfolks konkurransedyktighet innenfor de
rammer som gjelder for EØS-området.
Dette medlem mener at Regjeringa gjør
alt for lite for å gi den norske sjøfartsnæringa
og fiskerinæringa gode nok vilkår. Dette
medlem mener at en ordning med nettolønn også i
Norge vil medføre en betydelig utjevning av det misforhold
som de maritime næringene har her i landet i forhold til
andre land.
På denne bakgrunnen fremmer dette medlem følgende
forslag:
"I lov 26 mars 1999 nr. 14 om skatt på formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§5-15 første ledd ny bokstav m
skal lyde:
m) fordel vunnet ved arbeid som ikke er virksomhetsinntekt
om bord i skip og ved arbeid i form av fiske.
II
Endringa under I trer i kraft straks med virkning frå og
med 1. juli 2002.
Departementet kan gje overgangsreglar, medrekna reglar
om avkorting av minstefrådrag og personfrådrag."
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
merknad om skattlegging av fiskefartøyer i Innst. S. 255
(2001-2002).
Dette medlem mener at man må ta hensyn
til fiskerienes spesielle karakter når skattesystemet utformes.
Fiskerne kan dessverre ikke som i mange andre yrker øke
sin inntjening gjennom bedre utnytting av investert kapital og økt
arbeidsinnsats. Dette fordi man vanskelig kan planlegge årlig
tilvekst innen fiskebestandene og man kan heller ikke verken på kort eller
lang sikt planlegge for eksempel vær- og sjøforholdene.
Man kan derfor ikke gjennomføre en langsiktig planlegging
av fremtidig inntekt og avkastning. Svingningene innenfor inntekts-
og avkastning er i all hovedsak naturgitte. Derfor bør
næringsaktørene innen fiskeriene ha mulighet til å gjøre
fondsavsetninger i gode tider, for å bygge opp egenkapital
og reserver til å møte dårlige tider
og til å investere i nye fartøyer og utstyr, som
er særdeles kapitalkrevende.
Dette medlem fremmer derfor forslag om endringer
i skatteloven:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) skal ny § 8-7
lyde:
§ 8-7 Fondsavsetning for eiere av fiskefartøy
1. Skattyter som driver fiskerivirksomhet med eget fiskefartøy,
eller som leier ut slikt fartøy til andre som benytter
fartøyet i fiskerivirksomhet, kan kreve fradrag i alminnelig
inntekt for avsetning til fond etter reglene i denne bestemmelse.
2. Avsetningen er begrenset oppad til 30 pst. av årets
alminnelige inntekt av virksomhet som nevnt i foregående
ledd.
3. Krav om avsetning må fremmes innen utløpet
av selvangivelsesfristen.
4. Beløp som det er gitt fradrag for etter bestemmelsene
foran, skal legges til skattyterens inntekt for det året
midlene dispenseres, og senest ved ligningen for det femte året
etter at det ble gitt fradrag for beløpet.
5. Departementet gir forskrift til utfylling og gjennomføring
av denne bestemmelsen."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at disse medlemmer har vært mot opphevelsen
av investeringsavgiften. Disse medlemmer tar til
etterretning at stortingsflertallet har vedtatt opphevelse, men
mener dette kan utsettes til årsskiftet for å skaffe
midler til viktige velferdsoppgaver. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov 21. desember 2000 nr. 114 om opphevelse av
lov 19. juni 1969 nr. 67 om avgift på investeringer mv.
gjøres følgende endring:
I
Del II skal lyde:
Loven trer i kraft 1. januar 2003, med unntak
av § 6 og § 7 som oppheves fra
det tidspunkt Kongen bestemmer.
II
Endringen under I trer i kraft straks."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at dette medlem var imot opphevelse av skatt
på aksjeutbytte. Dette medlem viser til
at skattefritt utbytte er den enkeltårsak som har gjort
at forskjellene i det norske samfunn har eksplodert de siste 10 år.
Dette er grundig dokumentert i utjamningsmeldinga som Sentrumsregjeringa
la fram.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 10-12 annet ledd skal lyde:
I følgende tilfeller fastsettes godtgjørelsen
til mottatt utbytte multiplisert med aksjonærens skattesats for
hele utbyttet:
a) Mottaker av utbytte er et selskap m.v. som
nevnt i § 2 2 første ledd.
b) Mottatt utbytte til aktiv aksjonær, så langt
utbyttet ikke overstiger den beregnede personinntekt som tilordnes
aksjonæren fra selskapet eller selskap dette direkte eller
indirekte har eierandel i, i det inntektsår utbytte utdeles.
Likestilt med aktiv aksjonær er skatteyter som den aktive
skal identifiseres med etter § 12 11.
Ved indirekte eie eller ved identifikasjon etter § 12 11
tas det bare hensyn til personinntekt som ikke har gitt grunnlag
for full godtgjørelse for skatteyter som er tilordnet personinntekt
for selskapet."
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til merknad om økning av bunnfradraget i boligbeskatningen
i Budsjett-innst. S. nr. 1 og til sin merknad i Innst. S. nr. 255
(2001-2002).
Dette medlem fremmer derfor forslag
om følgende endringer i lov om skatt av formue og inntekt
av 26. mars 1999 nr. 14:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 7-11 første ledd bokstav
d første punktum skal lyde:
Ved beregning av nettoinntekt etter bokstav a skal det
gjøres et fradrag på 100 000 kroner i
ligningsverdien.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og
med inntektsåret 2002."
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet, Kystpartiet:
Forslag 1
I lov 19. juni 1964 nr. 14 om lov om avgift
på arv og visse gaver gjøres følgende
endringer:
Ny § 47 A skal lyde:
Definisjon
Som samboere regnes i denne lov personer
omfattes av bestemmelsen i folketrygdloven § 1-5
og to ugifte personer som har bodd sammen i ekteskapslignende forhold
sammenhengende i to år og fortsatt bor sammen.
§ 2 fjerde ledd skal lyde:
Det er uten betydning for bestemmelsen foran om ekteskapet eller samboerskapet er opphørt
ved dødsfall.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og
Kystpartiet:
Forslag 2
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 14-43 annet ledd bokstav d skal
lyde:
d) personbiler, traktorer, maskiner, redskap,
instrumenter, inventar m.v. - 20 prosent.
II
Endringen trer i kraft straks med virkning for
investeringer foretatt etter 1. juli 2002.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet:
Forslag 3
I lov om endringer i skatte- og avgiftslovgivningen skal avsnitt
VII annet ledd lyde:
Endringene under II trer i kraft straks, med virkning for arv
der rådigheten er ervervet 1. januar 2001 eller
senere, og med virkning for gave der rådigheten er ervervet
1. januar 2002 eller senere.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet:
Forslag 4
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endringer:
I
§ 5-13 første ledd første
punktum skal lyde:
Fordel ved privat bruk av arbeidsgivers bil fastsettes
på grunnlag av en antatt årlig privat kjørelengde
på 10 000 km med tillegg
av kjøring mellom hjem og arbeidssted.
§ 6-12 annet ledd første punktum
skal lyde:
Reduksjon etter første ledd skal ikke overstige
50 prosent av de beregnede samlede kostnadene ved bilholdet.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra
og med 1. januar 2002.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 5
I lov 21. desember 2000 nr. 114 om opphevelse av
lov 19. juni 1969 nr. 67 om avgift på investeringer mv.
gjøres følgende endring:
I
Del II skal lyde:
Loven trer i kraft 1. januar 2003, med unntak
av § 6 og § 7 som oppheves fra
det tidspunkt Kongen bestemmer.
II
Endringen under I trer i kraft straks.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 6
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 10-12 annet ledd skal lyde:
I følgende tilfeller fastsettes godtgjørelsen
til mottatt utbytte multiplisert med aksjonærens skattesats for
hele utbyttet:
a) Mottaker av utbytte er et selskap m.v. som
nevnt i § 2-2 første ledd.
b) Mottatt utbytte til aktiv aksjonær, så langt
utbyttet ikke overstiger den beregnede personinntekt som tilordnes
aksjonæren fra selskapet eller selskap dette direkte eller
indirekte har eierandel i, i det inntektsår utbytte utdeles.
Likestilt med aktiv aksjonær er skatteyter som den aktive
skal identifiseres med etter § 12 11.
Ved indirekte eie eller ved identifikasjon etter § 12 11
tas det bare hensyn til personinntekt som ikke har gitt grunnlag
for full godtgjørelse for skatteyter som er tilordnet personinntekt
for selskapet.
Forslag fra Kystpartiet:
Forslag 7
I lov 26 mars 1999 nr. 14 om skatt på formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§5-15 første ledd ny bokstav m
skal lyde:
m) fordel vunnet ved arbeid som ikke er virksomhetsinntekt
om bord i skip og ved arbeid i form av fiske.
II
Endringa under I trer i kraft straks med virkning frå og
med 1. juli 2002.
Departementet kan gje overgangsreglar, medrekna reglar
om avkorting av minstefrådrag og personfrådrag.
Forslag 8
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 6-60 første ledd skal lyde:
(1) Skattyter som i minst 130 dager av inntektsåret personlig
har drevet eller deltatt i fiske eller fangst på havet
eller langs kysten, gis fradrag med inntil 30 prosent av
netto arbeidsinntekt av fisket eller fangsten, begrenset til 100 000
kroner.
§ 6-61 første ledd skal lyde:
(1) Sjøfolk gis fradrag med inntil 30 prosent
av inntekten ombord, begrenset til 100 000 kroner.
§ 7-11 første ledd bokstav
d første punktum skal lyde:
Ved beregning av nettoinntekt etter bokstav a skal det
gjøres et fradrag på 100 000 kroner i
ligningsverdien.
Ny § 8-7
§ 8-7 Fondsavsetning for eiere
av fiskefartøy skal lyde:
1. Skattyter som driver fiskerivirksomhet med eget fiskefartøy,
eller som leier ut slikt fartøy til andre som benytter
fartøyet i fiskerivirksomhet, kan kreve fradrag i alminnelig
inntekt for avsetning til fond etter reglene i denne bestemmelse.
2. Avsetningen er begrenset oppad til 30 pst. av årets
alminnelige inntekt av virksomhet som nevnt i foregående
ledd.
3. Krav om avsetning må fremmes innen utløpet
av selvangivelsesfristen.
4. Beløp som det er gitt fradrag for etter bestemmelsene
foran, skal legges til skattyteren inntekt for det året
midlene dispenseres, og senest ved ligningen for det femte året
etter at det ble gitt fradrag for beløpet.
Departementet gir forskrift til utfylling og gjennomføring
av denne bestemmelsen.
§ 14-43 annet ledd ny bokstav d
skal lyde:
d. skip og fiskefartøy som omfattes
av første ledd e. Saldo for disse driftsmidlene kan avskrives
med inntil 20 prosent. Departementet kan gi forskrift til utfylling
og gjennomføring av denne bestemmelse.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og
med inntektsåret 2002.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader og rår Odelstinget til å gjøre
følgende
vedtak til lover:
A.
Vedtak til lov
om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga
I
Lov 24. juni 1931 nr. 22 om avgift av skjenking på bevertningssteder
av alkoholhaldige drikkevarer opphevast.
II
I lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv
og visse gåver (arveavgiftsloven) vert desse endringane gjort:
§ 4 fjerde ledd skal lyde:
Midler som noen mottar som arv eller gave fra sin ektefelle eller
samboer er fritatt for avgiftsplikt.
§ 5 fjerde ledd første punktum
skal lyde:
En inntektsnyter blir å anse som eier av kapital som
er avsatt til inntektsnytelsen hvis kapitalen skal tilfalle noen
av hans eller hans ektefelles eller samboers slektninger
i rett nedstigende linje eller slik slektnings ektefelle eller
samboer, eller hvis inntektsnyteren kan rå over
kapitalen ved testament.
§ 7 femte ledd skal lyde:
Uten hensyn til bestemmelsen i de foregående ledd
gjelder: Har ektefeller eller samboere opprettet en
siste felles viljeserklæring og det er uvisst fra hvilken
av ektefellene eller samboerne et arvebeløp
kommer, ansees beløpet ved avgiftsfastsettelsen å komme med
en halvpart fra hver av ektefellene eller samboerne.
Arvebeløp som tilfaller noen som er så nær
beslektet med den ene av ektefellene eller samboerne at
han omfattes av arvelovens arvegangsklasser, ansees i sin helhet å komme
fra denne ektefelle eller samboer. Hvis den ene
ektefelles eller samboers lodd overskrides av
arvebeløp som etter de to foregående punktum skal
anses å komme fra ham, blir det overskytende - i tilfelle
med en forholdsmessig del av flere arvebeløp - å anse
som arv fra den andre ektefellen eller samboer.
§ 8 annet ledd andre punktum skal lyde:
Tilfaller midlene den avdødes ektefelle eller
samboer som arv eller boslodd, blir dog avgift å beregne som
om den avdøde selv hadde ervervet rådigheten over
dem.
§ 14 fjerde ledd siste punktum skal lyde:
Ektefeller eller samboere ansees i denne
henseende som én arvelater, selv om ekteskapet eller samboerskapet
er opphørt ved døden.
§ 28 første ledd skal lyde:
Gjenlevende ektefelle eller samboer plikter,
også uten å være loddeier eller arving
i boet, på forlangende av avgiftsmyndigheten å gi
alle opplysninger som nevnt i § 25, sjette ledd.
Ny § 47 A skal lyde:
Definisjon
Som samboere regnes i denne lov personer som omfattes
av bestemmelsen i folketrygdloven § 1-5.
III
I lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv
og visse gåver (arveavgiftsloven) vert desse endringane gjort:
§ 2 første ledd bokstav
a skal lyde:
a) Noen som på den tid gaven ytes er
giverens eller hans ektefelles eller hans samboers nærmeste
arving etter loven eller fosterbarn,
Bokstav d skal lyde:
d) Ektefelle eller samboer til
noen som er nevnt under a), b) eller c), eller som ville stått
i slikt forhold til giveren dersom han hadde vært i live.
§ 2 andre ledd andre punktum skal lyde:
Er mottakeren eller hans ektefelle eller samboer betenkt
i giverens testament ved dødsfallet, gjelder det samme
for gave som ikke var ytet senest 5 år før giverens
død.
§ 2 fjerde ledd skal lyde:
Det er uten betydning for bestemmelsen foran om ekteskapet
eller samboerskapet som omfattes av folketrygdloven § 1-5 er
opphørt ved dødsfall.
IV
I lov 19. juni 1969 nr. 66 om meirverdiavgift vert det
gjort følgjande endring:
§ 5 b første ledd ny nr.
16 skal lyde:
Tjenester som gjelder opplysninger om rutegående
persontransport.
V
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) vert gjort følgjande endringar:
§ 10-5 sjuande ledd andre punktum
vert oppheva.
§ 10-11 andre ledd tredje punktum skal lyde:
Det gjelder heller ikke for utbetalt refusjon etter § 16-50.
§ 10-34 andre ledd andre punktum skal lyde:
Endringen settes til årets skattepliktige inntekt, fratrukket
avsatt utbytte, utlignet skatt på selskapets alminnelige
inntekt etter fradrag av godtgjørelse etter § 10-12,
refusjon etter § 16-50, utlignet skatt
på grunnrenteinntekt etter § 18-3 og utlignet
skatt etter petroleumsskatteloven § 5.
§ 11-21 tredje ledd skal lyde:
Departementet kan i konkrete saker samtykke i overføring
av eiendeler i virksomhet mellom selskaper som omfattes av første
ledd a. Det kan settes vilkår for samtykket etter
denne bestemmelsen.
VI
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjerast følgjande endringar:
§ 6-80 første ledd skal
lyde:
Skattyter som forsørger barn som
det ikke kan kreves barnetrygd eller forsørgerfradrag for,
foreldre eller personer som tilhører samme husstand som
skattyter, gis et særfradrag i alminnelig inntekt når
det vil være urimelig å la forsørgelsen
være uten virkning ved skattlegging av forsørgeren.
Et barn regnes ikke som forsørget dersom barnet, uten behovsprøving
mot foreldreinntekt, har rett til lån i Statens lånekasse
for utdanning for en større del av året. Særfradrag
gis for forsørgelse av inntil fire personer.
§ 6-80 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Særfradraget skal være 5 000 kroner for
hver forsørget person.
§ 10-5 andre ledd første punktum
skal lyde:
Inntektsføring skal foretas når selskapets
egenkapital i henhold til balansen i årsoppgjøret
er lavere enn summen av innbetalt aksjekapital, herunder overkurs, og en
beregnet egenkapitalandel av netto positive midlertidige forskjeller
mellom de verdiene som fremkommer i balansen i årsoppgjøret
og selskapets skattemessige verdier.
VII
Endringane under I og IV vert sett i kraft frå 1. juli 2002.
Endringane under II vert sett i kraft straks med verknad for
arv og gåve der råderetten blir oppnådd
1. januar 2002 eller seinare.
Endringane under III vert sett i kraft straks med verknad for
arv og gåve der råderetten blir oppnådd
etter at lova er sett i kraft.
Endringane under V vert sett i kraft straks.
Endringane under VI vert sett i kraft straks med verknad frå og
med inntektsåret 2002.
B.
Vedtak til lov
om endring i lov 4. juni 1954 nr. 2 om sprit,
brennevin og isopropanol til teknisk og vitenskapelig bruk m.v
I
I lov 4. juni 1954 nr. 2 om sprit, brennevin, vin
og isopropanol til teknisk og vitenskapelig bruk m.v. gjerast følgjande
endringar:
§ 3 tredje ledd opphevast.
§ 6 første ledd skal lyde:
Departementet fører tilsyn med overholdelse av denne
lov og kan i dette øyemed anta stedlige kontrollører.
Spritkontrollører antatt av departementet har adgang
til når som helst å foreta kontroll hos forhandler
og forbruker av sprit og hos forbrukere av brennevin, vin og isopropanol
til teknisk og vitenskapelig bruk for å påse at
de fastsatte bestemmelser følges. Kontrolløren
kan uten vederlag ta prøver på inntil 1/4 liter
av sprit, brennevin, vin og isopropanol eller av varer som inneholder
sprit, brennevin, vin eller isopropanol.
II
Endringane tek til å gjelde frå 1. juli 2002.
C.
Vedtak til lov
om endringar i lov 8. juni 1984 nr. 59 om
fordringshavernes dekningsrett (dekningsloven)
I lov 8. juni 1984 nr. 59 om fordringshavernes dekningsrett
(dekningsloven) vert det gjort følgjande endringar:
I
§ 9-4 første ledd
nummer 5 skal lyde:
5. fordring på refusjon etter skatteloven § 16-50.
§ 9-4 andre ledd andre punktum skal lyde:
Fordring på refusjon etter skatteloven § 16-50 regnes
i denne sammenheng som forfalt ved utligningen av den skatt som
gir grunnlag for kravet.
II
Endringane vert sett i kraft straks.
D.
Vedtak til lov
om endring i lov 28. februar 1997 om
folketrygd (folketrygdloven)
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
I
§ 23 tredje ledd annet
punktum oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft
straks med virkning fra og med 1. juli 2002.
Oslo, i finanskomiteen, den 12. juni 2002
Siv Jensen |
Tore Nordtun |
Ingebrigt S. Sørfonn |
leder |
ordfører |
sekretær |