Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen enkelte
tilføyelser i plan- og bygningslovens planbestemmelser
for:
1. å begrense muligheten for å fremme
innsigelse i plansaker som allerede har vært avgjort gjennom innsigelse,
eller er fastlagt i plan som det kunne vært reist innsigelse
mot. Dersom det etter 10 år fra innsigelsen er avgjort
eller tidligere plan er vedtatt, foreligger vesentlige endringer
i forutsetningene for vedtaket, gjelder ikke denne begrensningen.
2. å begrense muligheten for gjentatte forvaltningsklager
slik at det ikke kan klages på forhold i en plansak som
er avgjort tidligere gjennom innsigelse eller klage på reguleringsplan
eller bebyggelsesplan.
Departementet viser til at forslagene er ledd i arbeidet med å effektivisere
plan- og byggesaksbehandlingen gjennom å hindre "omkamper"
om spørsmål som allerede er avgjort tidligere
i planprosessen. De bygger på forslag fra planlovutvalget,
jf. NOU 2003:14 Bedre kommunal og regional planlegging etter plan-
og bygningsloven II.
Miljøverndepartementet fremmer de to forslagene fra
planlovutvalget nå i sammenheng med at øvrige
regelverksforenklinger blir iverksatt. Forslagene kan etter departementets
syn ses uavhengig av Planlovutvalgets øvrige forslag, men
ordlyden må tilpasses eksisterende paragrafer og lovtekst.
Det vil være en klar effektivisering og forbedring å slå fast
i loven at det ikke kan klages på, eller fremmes innsigelse
til forhold som allerede er avgjort ved slik behandling.
Oppfølgingen av planlovutvalgets samlede forslag vil
bli vurdert etter at høringsuttalelsene foreligger i sin
helhet etter utløpet av høringen i desember 2003.
Forslagene som fremmes i denne proposisjonen har i hovedsak fått
bred tilslutning i høringen.
Forslagene antas ikke å få administrative eller miljømessige
konsekvenser.
Ordningen med innsigelse ble som generell ordning innført
i plan- og bygningsloven av 14. juni 1985 da alle kommuner
fikk myndighet til selv å vedta sine arealplaner med rettsvirkning.
Tidligere stadfestet departementet som hovedregel slike planer. For å sikre
at statlige, regionale og andre kommuners interesser blir tilstrekkelig
ivaretatt i kommunale arealplaner fikk imidlertid disse myndigheter
adgang til å fremme innsigelse. Det innebærer
at avgjørelsen i departementet nå bare treffes
i de plansakene hvor det er uenighet mellom kommunen og andre myndigheter.
En innsigelse skal i hovedsak være forankret i og begrunnet
ut fra vedtatte nasjonale eller regionale mål, rammer og
retningslinjer, fylkesplan, kommuneplan eller av hensyn til forhold
i en nabokommune. Forutsetningen er at vedkommende organ som fremmer
innsigelse gjør dette for å ivareta de aktuelle
forvaltnings- og myndighetsinteresser på sitt ansvarsområde.
En innsigelse må være knyttet direkte eller indirekte
til realitetsspørsmål i den foreslåtte
plan.
Etter loven er det en forutsetning at arbeidet med en konkret
plan skal ta utgangspunkt i de rammer, mål og planer som
foreligger på høyere nivå. Dette gir
rammer og større forutsigbarhet ved utformingen av den
mer detaljerte planen.
Innsigelse gjelder i utgangspunktet forholdet mellom myndigheter,
men får indirekte virkning for private parter ved at behandlingstiden
for planen blir lengre. Loven ble endret fra 1. juli 2003
slik at det er gjort klart at innsigelser må fremmes innenfor
den fristen som er satt for å gi uttalelse til kommunens planforslag.
Ut fra behovet for påregnelighet og effektivitet i planbehandlingen
er det ønskelig å hindre at myndigheter fører
"omkamp" om allerede avgjorte spørsmål. Slik gjentatt
behandling medfører en unødig tids- og ressursbruk
både for myndigheter og private som berøres. Det
er behov for å klargjøre i loven at det ikke skal
være adgang til å fremme innsigelse til arealbruk eller
planbestemmelser som er avgjort i en tidligere plansak. En slik
bestemmelse vil føre til at myndigheter med innsigelsesrett
må klargjøre sitt syn tidlig i planprosessen.
Ulike interesser kan bli sett i sammenheng, og en skaper større
forutsigbarhet for berørte ved å hindre at viktige
hensyn først bringes inn på et sent tidspunkt
i behandlingen av en sak.
Planlovutvalget har i § 1-14 i sitt lovforslag
om ny plandel av plan- og bygningsloven formulert en bestemmelse
om at det ikke skal kunne fremmes innsigelse mot forhold som tidligere
har vært gjenstand for innsigelse og avgjørelse
som innsigelsessak.
Departementet viser til at planlovutvalgets forslag vil være
et bidrag til å effektivisere planleggingen etter plan-
og bygningsloven. Som pekt på av flere høringsinstanser,
kan dette forslaget etter departementets vurdering ses uavhengig
av de øvrige forslagene fra planlovutvalget. Departementet
viser til at det er bred støtte til forslaget, og går
inn for dette med de endringer som er nødvendig for å tilpasse
det til dagens lov. Det innebærer en klargjøring
av at forhold som tidligere er avgjort i forbindelse med behandling
av innsigelsessak ikke skal kunne tas opp på ny.
Forslaget til bestemmelse på dette punkt innarbeides
i gjeldende plan- og bygningslov. De aktuelle bestemmelser er § 20-5, § 27-2
og § 28-2.
Forvaltningsloven § 28 og plan- og bygningsloven § 15, § 27-3, § 28-1
nr. 2, § 28-2 og § 33 fastslår at
kommunale enkeltvedtak om reguleringsplan, bebyggelsesplan, mindre
vesentlig endring av reguleringsplan og midlertidig bygge- og deleforbud
kan påklages på ordinær måte.
Videre kan fylkeskommunen og statlige organ etter § 15
klage på vedtak etter loven, det vil primært si kommunale
enkeltvedtak, dersom vedtaket direkte berører vedkommende
myndighets saksområde.
I en særskilt bestemmelse i lovens § 20-5
niende ledd er det fastsatt at det ikke er anledning til å klage over
kommunestyrets vedtak om arealdel av kommuneplan.
Plan- og bygningslovens regler om klage må ses i sammenheng
med bestemmelsene om innsigelse og departementets mulighet til å innkalle
og endre eller oppheve kommunale planer som er i strid med nasjonale
og viktige regionale interesser.
Særlig fra byggebransjen er det fremhevet som unødig
tidsforsinkende og fordyrende at forhold som er avgjort i tidligere
sak tas opp som ny klagesak når neste trinn i sak vedrørende
avklaring av et byggeprosjekt skal avgjøres. Det kan for
eksempel gjelde når bebyggelsesplan vedtas med grunnlag
i en tidligere avgjort reguleringsplan. Det er også aktuelt
ved godkjenning av byggesøknad på grunnlag av
en reguleringsplan eller bebyggelsesplan som er avgjort ved klage.
Planlovutvalget har i § 1-15 i sitt lovforslag,
om forholdet til forvaltningsloven og klage, en bestemmelse om at
det ikke skal kunne klages på forhold som er avgjort tidligere
gjennom klage eller innsigelse.
Departementet slutter seg i hovedsak til planlovutvalgets forslag
om at det ikke kan klages på forhold som tidligere er avgjort
gjennom klage eller innsigelse og viser til utvalgets merknader
på dette punktet. Når det gjelder kommuneplanens
arealdel, skal likevel ikke departementets innsigelsesbehandling
avskjære senere klage på reguleringsplan eller
byggesaksnivå. Dette skyldes at behandlingsreglene for kommuneplanen
ikke inneholder krav til varsling av den enkelte som er berørt
av planen og at det heller ikke er klagerett.
En slik lovendring vil markere at et vedtak bare kan påklages
og overprøves i klageinstansen én gang, og at
planvedtak avgjort etter innsigelse er endelig. Begrensningen i
klageretten gjelder imidlertid bare i de tilfeller der et spørsmål
tidligere har vært avgjort ved klage eller innsigelse.
Uenighet mellom kommunen og innsigelsesmyndigheter om arealbruken
skal avgjøres av departementet. Dersom departementet har
tatt stilling til en arealbrukskonflikt gjennom en innsigelsesbehandling,
er det ikke rimelig at samme forhold skal kunne tas opp til ny prøving
i forbindelse med en senere plan eller enkeltsak som bygger på departementets
avgjørelse. Det avskjærer imidlertid ikke muligheten
for å klage på andre forhold og nye elementer
i en senere plan.
Departementet mener at en slik klargjøring vil kunne
gi en raskere realitetsavklaring i mange saker, og redusere omfanget
av unødvendige klager. Dette er også i samsvar
med systemet i forvaltningsloven. Gjeldende system, med trinnvis
arealavklaring og byggesaksbehandling, gir i dag en faktisk mulighet til å ta
opp klage på samme forhold gjennom flere ledd i saksbehandlingen.
Forslaget fjerner denne muligheten.
Departementet viser til at det er nødvendig å presisere
i loven at en begrensning i klageadgangen først vil gjelde
planvedtak som er truffet etter at denne lovendringen trer i kraft.
Planlovutvalgets forslag til bestemmelse på dette punkt
innarbeides i gjeldende lov. De aktuelle bestemmelser er § 15, § 27-3
og § 28-2.