Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia
Brustad, Mette Gundersen og Knut Werner Hansen, fra Høyre, Øyvind
Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti,
Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, og fra Senterpartiet,
Inger S. Enger, viser til omtalen av de foreslåtte endringene
i plan- og bygningsloven i Ot.prp. nr. 31 (2003-2004). Komiteen mener
det er fornuftig å gjennomføre forenklinger i
saksbehandlingen av plan- og byggesaker som gjør planprosessen
raskere og mer forutsigbar. Samtidig er det viktig å ivareta viktige
samfunnsinteresser og hensynet til dem som vil bli berørt
av et planvedtak.
Komiteen har merka seg at de fleste
høringsinstansene støtter forslaget om at det
ikke kan fremmes innsigelse om forhold som tidligere er avgjort gjennom
innsigelse eller er fastlagt i plan som det kunne vært
reist innsigelse mot. En slik bestemmelse vil medvirke til at berørte
fagmyndigheter og andre med innsigelsesrett presenterer sine motforestillinger tidlig
i planprosessen, slik at denne blir mest mulig forutsigbar.
Komiteen vektlegger den tidsbegrensningen på ti år
som er lagt inn i forhold til å avskjære innsigelsesretten.
I løpet av en tiårsperiode vil det ofte ha skjedd
viktige endringer i forhold til hvordan ulike verdier og interesser
blir vektlagt. Komiteen mener også at det
gjennom veiledning eller forskrifter er nødvendig å klargjøre
hva som ligger i begrepet "samme forhold".
Komiteen merker seg at nærmere
avklaring av hvordan bestemmelsen om klage best kan forvaltes for å imøtekomme
formålet med lovendringen, og nærmere presisering
om hva som ligger i "samme forhold", vil Miljøverndepartementet
ta opp i samarbeid med berørte departementer. Om nødvendig
vil departementet konkretisere dette gjennom forskrift.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til viktigheten av å effektivisere planbehandlingen ved
at det ikke kan klages gjentagne ganger på samme forhold
- enten dette skjer fra den samme part eller fra andre parter som ønsker å klage
på et senere stadium av plan- eller byggesaksbehandlingen.
En reguleringsplan har karakter av en generell bestemmelse og retter
seg for og mot alle. Annerledes stiller det seg dersom en etterfølgende
bebyggelsesplan, rammesøknad eller igangsettingstillatelse
krever dispensasjon fra den godkjente reguleringsplanen. Da må naboer
og andre berørte kunne klage på ny for så vidt
gjelder de bestemmelser det søkes dispensasjon fra.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
det særlig fra byggebransjen er fremhevet som unødig
tidsforsinkende og fordyrende at forhold som er avgjort i tidligere
sak tas opp som ny klagesak når neste trinn i sak vedrørende avklaring
av et byggeprosjekt skal avgjøres, og viser til de eksempler
som er nevnt i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet har merka seg at hovedtyngden av høringsinstansene støtter
forslaget om å begrense klageadgangen, slik at det ikke
kan klages på forhold i en plansak som er avgjort tidligere
gjennom innsigelse eller klage på reguleringsplan eller
bebyggelsesplan. Disse medlemmer vil henvise til
Planlovutvalgets innstilling i NOU 2003:14, der det sies:
"For å ivareta interessene til de som berøres
negativt av et planvedtak, må uttrykket "forhold som er avgjort
tidligere" ikke gis en for vid tolkning. Det er i realiteten den
nye planen, sett i forhold til den tidligere, som er det avgjørende – ikke
de formelle betegnelser. Dersom den nye planen for eksempel innebærer
at et område avsatt til boligformål gis en vesentlig forskjellig
utnyttingsgrad enn den tidligere planen, må de som har
ulemper av denne endringen, kunne påklage denne delen av
vedtaket. Det samme gjelder for eksempel om et tiltak som er foreslått
i en detaljplan er vesentlig forskjellig i plassering og utforming enn
det som kom til uttrykk, eller klart ble forutsatt, i en tidligere
områdeplan, selv om det formelle arealformålet
er det samme."
Disse medlemmer mener det er viktig ikke å ha
en for vid tolkning av uttrykket "forhold som er avgjort tidligere".
En parts klagerett må ikke kunne brukes opp av en annen
part i en tidligere sak dersom det har kommet til nye momenter.
Det er videre viktig at det blir gitt anledning til ny klage hvis
det framkommer ny kunnskap, oppstår nye og endrede forhold,
nye verdivurderinger, nye parter og interesser mv. Klage må heller
ikke avvises der nytt vedtak eller ny plan har nye innholdselementer.
Komiteen vil understreke at de nye
bestemmelsene forutsetter at kommunen er nøye med å varsle
alle parter om klageretten i forbindelse med planarbeid. Siden kommunestyrets
godkjenning av arealdelen i kommuneplan er å betrakte som
enkeltvedtak etter forvaltningslovens bestemmelser, skulle slike vedtak
egentlig kunne påklages. Dette er likevel ikke mulig ifølge
plan- og bygningsloven (§ 20-5 niende ledd). Begrunnelsen
for denne begrensningen er at det ikke anses som praktisk mulig å håndtere
en klageordning for arealdelen (jf. Ot.prp. nr. 56 (1984-1985),
side 116).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet er enig i denne vurderingen, men vil understreke
at slike planer må være grovmaskete oversiktsplaner.
Når det er behov for større detaljeringsgrad,
må det benyttes kommunedelplan eller reguleringsplan, hvor
partsstatus og klageadgang blir ivaretatt. I motsatt fall vil rettsikkerheten
til den enkelte bli urimelig skadelidende.
Disse medlemmer advarer generelt mot å innføre økt
detaljering i overordnede arealplaner, og spesielt når
klageadgangen nå begrenses. Store rådighetsinnskrenkninger
iverksatt gjennom et plansystem med rettsvirkning, uten at berørte
parter har klageadgang, kan lett komme i konflikt med rettssikkerheten.