Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag om en endring
av helseforetaksloven som vil gi Kongen hjemmel til å fastsette
særskilte bestemmelser i forskrift om regnskapsføring
av anleggsmidler som foretakene overtar eiendomsretten til, både
når det skjer i forbindelse med overtakelse av ansvaret
for offentlige oppgaver og i forbindelse med omdanning. Det gis
i proposisjonen også en orientering om hovedlinjene i den
forskriften som skal fastsettes med hjemmel i loven.
Det framholdes at forslaget i proposisjonen har sin bakgrunn
i flere stortingsdokumenter, og det gis en omtale av hvordan temaet
er behandlet i henholdsvis Ot.prp. nr. 66 (2000-2001), jf. Innst.
O. nr. 118 (2000-2001), St.prp. nr. 59 (2001-2002), jf. Innst. S. nr.
243 (2001-2002), St.prp. nr. 1 (2002-2003), jf. Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2002-2003), St.meld. nr. 5 (2003-2004), jf. Innst. S.
nr. 82 (2003-2004), St.prp. nr. 1 (2003-2004), jf. Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2003-2004), St.prp. nr. 63 (2003-2004), jf. Innst. S.
nr. 250 (2003-2004) og St.prp. nr. 1 (2004-2005), jf. Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2004-2005). I tillegg gis en omtale av NOU 2003:1 Behovsbasert
finansiering av spesialisthelsetjenesten som er et grunnlagsdokument
for St.meld. nr. 5 (2003-2004).
Det vektlegges at det ved sykehusreformen har vært et
viktig premiss at økonomisk styring av helseforetakene
skal innrettes mot regnskapsmessig balanse. Stortingsdokumentene
om sykehusreformen bygger på særskilte forutsetninger
om regnskapsmessige kostnader knyttet til avskrivninger av bygninger,
anlegg og utstyr som helseforetakene overtok fra fylkeskommunene
ved iverksettelsen av sykehusreformen. Det framholdes at regnskapsføringen
av bygninger, anlegg og utstyr i årsregnskapene for de regionale
helseforetakene for 2003 ikke har vært i samsvar med disse
forutsetningene, og at dette har gjort at de regionale helseforetakene
framstår med årsresultat som ikke bygger på de
forutsetningene som har vært gjort om styring mot regnskapsmessig balanse
og nødvendig nivå på bevilgninger til
helseforetakene som skal dekke kostnader ved avskrivning av anleggsmidler.
Høringsbrev med forslag til endring i helseforetaksloven § 43
ble sendt ut i oktober 2004 med høringsfrist i desember
2004. 22 høringsinstanser har avgitt realitetsuttalelser.
Det uttales at ingen av høringsinstansene som ga realitetsmerknader,
støtter forslagene i høringsbrevet fullt ut, og
at mange er kritiske til forslaget.
Det framgår av helseforetaksloven § 43
at regnskapslovens bestemmelser gjelder for regionale helseforetak
og helseforetak. Det redegjøres for relevante bestemmelser
i regnskapsloven.
Helse- og omsorgsdepartementet legger til grunn at verdifastsettelsen
av helseforetakenes kapital skal bygge på bruksverdien
av de driftsmidler som nyttes for å produsere spesialisthelsetjenester.
En riktig bruksverdi er, slik departementet ser det, den verdien som
kan forsvares ut fra anvendelsen i produksjonen av spesialisthelsetjenester.
Departementet anser at de forutsetninger som de stortingsfastsatte
rammebetingelsene bygger på, er relevante også ved
fastsetting av optimalisert bruksverdi.
Elementer departementet mener bør legges til grunn i
tillegg til den tekniske verdsettingen er:
Eventuelle fradrag som følge
av at bygninger ikke er i bruk og ikke vil bli brukt
Eventuelle fradrag som følge av bygninger og lignende
som det på tidspunktet for overtagelsen var besluttet å rive
og eventuelt bygge nytt og lignende
Det historiske investeringsnivå som har vært
i spesialisthelsetjenesten på 1990-tallet og det nivå som
er lagt til grunn i St.prp. nr. 1 (2003-2004) for å kunne
produsere et ønsket omfang av spesialisthelsetjenester
Muligheter for bedre samordning av investeringer og kapitalbruk
Avleggelsen av årsregnskapene for foretakene for 2003
ble omtalt i St.prp. nr. 63 (2003-2004). Avskrivningsgrunnlaget
ble fastsatt til den gjenanskaffelsesverdien som den tekniske verdsettingen
kom fram til i 2001, redusert for bygninger som ikke er i bruk og
ikke vil bli brukt, og for bygninger og lignende som det på overtagelsestidspunktet
var bestemt at skulle rives. Gjenanskaffelsesverdien ble imidlertid ikke
justert for det historiske investeringsnivå som har vært
i spesialisthelsetjenesten på 1990-tallet og det nivå som
er lagt til grunn i St.prp. nr. 1 (2003-2004), slik departementet
hadde forutsatt. Videre ble en kortere levetid enn den departementet
hadde forutsatt, lagt til grunn. Det påpekes at konsekvensen
av måten årsregnskapene for 2003 ble avlagt på,
er at årlige avskrivningskostnader blir høyere
enn departementet forutsatte, og at dette førte til at
de regionale helseforetakene i 2003 som følge av måten åpningsbalansen
var etablert på, framsto med et samlet underskudd på om
lag 2 mrd. kroner.
Med opplegget som ble brukt i årsregnskapene for 2003,
settes foretakene bare i stand til å gjenanskaffe om lag
60 prosent av gjenanskaffelsesverdien av de anleggsmidlene de overtok,
gitt den inntektsstrømmen foretakene har for å dekke
avskrivninger. Årsaken til dette er at det ble lagt til
grunn kortere levetider enn departementet la til grunn, noe som
medfører høyere årlige avskrivningskostnader.
Dersom departementets opplegg for verdsetting hadde blitt brukt,
ville foretakene være i stand til å gjenanskaffe om
lag 75 prosent av gjenanskaffelsesverdien av de anleggsmidlene de
overtok, gitt den samme inntektsstrømmen.
Helse- og omsorgsdepartementet har i samarbeid med Finansdepartementet
foretatt en nærmere vurdering av om måten regnskapene
ble avlagt på i 2003 tilsier endringer i måten
som regnskapsloven skal gjøres gjeldende for foretakene.
Arbeidet munnet ut i forslagene som ble sendt på høring
i oktober 2004, og som er foreslått i proposisjonen. Sammen
med forslag til forskriftshjemmel ble utkast til forskrift sendt på høring.
Det framholdes at opplegget for verdsetting av foretakenes kapital
som presenteres i forskriftsutkastet, er i tråd med omtalen
i St.prp. nr. 1 (2004-2005). I forhold til opplegget for verdsetting
som ble presentert i St.prp. nr. 1 (2003-2004) medfører
dette at verdiene i balansen vil utgjøre om lag 2/3
istedenfor 3/4 av gjenanskaffelsesverdiene.
Etter utkastet til forskrift vil foretakenes regnskaper ikke
vise underskudd som skyldes at avskrivningsgrunnlaget ikke er justert
i forhold til det historiske investeringsnivå som har vært
i spesialisthelsetjenesten på 1990-tallet og det nivå som
er lagt til grunn i St.prp. nr. 1 (2003-2004). Videre settes foretakene
i stand til å gjenanskaffe om lag 2/3 av kapitalen,
mot 60 prosent slik årsregnskapene for 2003 ble avlagt.
Forskjellen mellom 2/3 og 60 prosent skyldes at det i avleggelsen
av regnskapet for 2003 ble lagt til grunn at man måtte
bruke levetidene i midten av intervallet anbefalt av det tekniske
miljøet som gjorde verdsettingen, mens departementet i
utkastet til forskrift legger til grunn levetidene i den lengste
enden av intervallet. Korrigert for verdiforringelse som følge
av bruk av bygninger og utstyr vil åpningsbalanseverdiene
i opplegget i utkastet til forskrift samlet settes til om lag 45
mrd. kroner mot drøyt 50 mrd. kroner i opplegget presentert
i St.prp. nr. 1 (2003-2004).
Det gis en oppsummering av hovedinnholdet i høringsuttalelsene.
Det framholdes at årsregnskapene for de regionale helseforetakene
for 2003 ble avlagt på en måte som gjør
at de regionale helseforetakene framstår med årsresultat
som ikke bare er et resultat av disponeringer i driften i løpet
av året, men også måten som verdsettingen
av eiendelene i åpningsbalansen er foretatt på.
Det uttales at slike sammensatte årsresultat gjør
det vanskelig å måle hvordan ressursene er forvaltet
i foretaket i løpet av året i forhold til Stortingets
krav til økonomisk resultat, og dette er foranledningen
til forslaget om å gjøre en endring i helseforetaksloven.
Departementets utgangspunkt for å fremme lovforslaget
er at verdsettingen av foretakenes kapital bør baseres
på det bevilgningsnivå som er gitt av Stortinget,
i tillegg til tekniske beregninger av gjenanskaffelsesverdien. For å få et
resultatbegrep for foretakene som er i overensstemmelse med Stortingets
resultatkrav, anser departementet det som mest hensiktsmessig å regulere
regnskapsføringen av anleggsmidlene som foretakene overtok
ved etableringen, i en forskrift. For å kunne gjøre
det, trengs en forskriftshjemmel i helseforetaksloven § 43.
Det har vært en viktig premiss for departementet i arbeidet
med forslaget til lovendring og forskriftsutkast at foretakene fortsatt
skal følge regnskapslovens bestemmelser. Det understrekes
at målet i sykehusreformen om at man gjennom innføring
av resultatorientert regnskap skulle få bedre oversikt
over kostnadene i spesialisthelsetjenesten, ikke endres selv om foretakenes
anleggsmidler verdsettes etter særbestemmelser fastsatt
i forskrift, og at foretakene fortsatt skal føre resultatorientert
regnskap i samsvar med regnskapsloven.
Departementet mener at forskriftsutkastet gir bevilgende myndighet
tilstrekkelig grunnlag til å vurdere bevilgningsbehovet
til spesialisthelsetjenesten, og at det innebærer at det
ikke genereres underskudd i foretakene som følge av måten
verdsettingen er gjort på. Regnskapene vil etter departementets
vurdering gi et riktig bilde av den økonomiske situasjonen til
foretakene. Etter departementets vurderinger er den reelle kapitalkostnaden
de avskrivninger som vil framkomme når eiendelene verdsettes
i tråd med forskriftsutkastet.
Det påpekes at dersom foretakene gjenanskaffer mer kapital
enn bevilgningsnivået setter dem i stand til uten å effektivisere,
vil differansen framkomme som et underskudd i regnskapene når
investeringene aktiveres. Denne type underskudd er underlagt resultatkravet
om økonomisk balanse fra Stortinget, og bør etter
departementets vurdering framgå som underskudd som foretakene
må holdes ansvarlige for. Dette legger forslaget i forskriften
til rette for.
Departementet påpeker at måten å foreta
den regnskapsmessige verdifastsettingen på i regnskapene
som ble avlagt i 2003 og den departementet foreslår, ikke
har noen realøkonomisk forskjell idet behovet for reinvesteringer
ikke er påvirket av hvilke regnskapsregler som gjelder.
Det vises til at inntektsstrømmen til avskrivninger
og verdsettingen som følger av denne, innebærer et
effektiviseringskrav dersom foretakene vil gjenanskaffe alle bygninger
og alt utstyr de har overtatt. Med den foreliggende inntektsstrømmen
til avskrivninger vil effektiviseringen tilsvare om lag 1,4 mrd. kroner
fordelt på de fem regionene over de neste 20-30 år,
enten ved reduksjon av bygningsmassen eller ved effektivisering
av øvrig drift.
Etter departementets vurdering medfører ikke forslagene
i høringsbrevet noen vesentlig endring i forholdet mellom
helseforetak og private virksomheter i spesialisthelsetjenesten,
og de skaper derfor ikke etter departementets vurdering ulike rammebetingelser
for private og offentlige aktører.
I en drøfting av forholdet til EØS-avtalen
konkluderes det med at departementet er av den oppfatning at forslaget
ikke vil være i strid med reglene for offentlig støtte.
Det framholdes at forslaget har økonomiske og administrative
konsekvenser ved at det letter oppfølgingen av de økonomiske
styringskravene som stilles til foretakene, men medfører
betydelig merarbeid i foretakene i forbindelse med regnskapsavleggelsen for
2004 og trolig også merarbeid ved vedlikehold av anleggsregistrene
så lenge eiendeler overtatt ved etableringen står
i disse. Det understrekes at det å eventuelt ikke få etablert
en endelig åpningsbalanse for foretakene også antas å ha
negative økonomiske og administrative konsekvenser.