Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Tore Hagebakken, Saera Khan, Ingvild Kjerkol, Silvia K. Kosmo og
Inger Løite, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Oddvar Hallset Reiakvam og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari
Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf
Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal,
fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, registrerer at departementet har
sett det som hensiktsmessig å sikre at fylkeskommunene
ikke foretar uheldige økonomiske disposisjoner eller foretar
strategiske tilpasninger i forbindelse med forvaltningsreformen.
Departementet foreslår lovlighetskontroll av årsbudsjettvedtaket til
samtlige fylkeskommuner f.o.m. budsjettåret 2007 og fram
til forvaltningsreformen trer i kraft, det vil si t.o.m. budsjettåret
2009. Dette innbærer at alle fylkeskommuner må ha
godkjenning fra staten for å ta opp lån eller
for å inngå langsiktige leieavtaler. For å sikre
statlig kontroll, foreslås det en endring i kommuneloven
som innebærer at alle fylkeskommunene blir registrert i
ROBEK etter kommuneloven § 60 nr. 3.
Komiteen har tillit til at lokale tillitsvalgte opptrer
på en forsvarlig måte, og komiteen mener at
fylkeskommunene vil opptre ansvarlig i forhold til planer og investeringer
i perioden fram til forvaltningsreformen trer i kraft. Komiteen vil
peke på at flere fylkeskommuner er inne i en periode med
sterkt økende elevtall i videregående skoler,
noe som medfører behov for å investere i skolebygg.
Dette vil medføre økning av lånegjeld
som er helt naturlig ut fra den demografiske utviklingen og fylkeskommunenes økonomiske
bæreevne. Komiteen mener at det i perioden
2007 til 2009 må gis rom for slike investeringer uten at
det kan sies å være taktiske disposisjoner før
forvaltningsreformen.
Komiteen har merket seg, og sier seg enig i, at departementet
ikke skal legge begrensninger på investeringsnivået
i fylkeskommunene generelt. Fylkeskommunene skal fritt kunne disponere
sine oppsparte midler, aksjer, eiendommer og fond. Videre står
fylkeskommunene fritt til å kunne overføre verdier
som eierskap i kraftaksjer til kommunene. Det vises til vedlagte
brev fra statsråd Åslaug Haga til Nord-Trøndelag
fylkeskommune av 9. november 2006.
Komiteen har respekt for og tillit til det lokale selvstyret.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre, støtter lovforslaget og forutsetter at
departementet utøver kontrollen på en slik måte at
det ikke oppfattes som en urimelig overprøving av det lokale
selvstyret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at Regjeringens forslag til forvaltningsreform
slik den beskrives i St.meld. nr. 12 (2006-2007) ikke vil føre
til vesentlige endringer i fylkeskommunens struktur eller oppgaver.
Dermed vil de forholdene som Regjeringen er bekymret for, ikke oppstå.
Svært mange av de som er folkevalgte i dagens fylkesting
vil også være folkevalgte i de nye fylkestingene
etter at eventuelt Regjeringens forslag til nye oppgaver til fylkeskommunene
er gjennomført. Så ut over at disse medlemmer har
respekt og tillit til det lokale selvstyre, så legger disse
medlemmer også vekt på at konsekvensene
av eventuelle taktiske disposisjoner vil bli overført til
mange av de samme folkevalgte. Dermed er en ikke i noen annen situasjon
enn den som oppstår hvert fjerde år med lokalvalg.
En sammenlikning med situasjonen i forbindelse med ansvarsreformen
i spesialisthelsetjenesten er ikke relevant, for da ble ansvaret
flyttet til et annet folkevalgt nivå.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer stemme
imot lovforslaget.