Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Ingvild Kjerkol, Silvia K. Kosmo og Inger Løite, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oddvar Hallset Reiakvam og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venst­re, Vera Lysklætt, registrerer at departementet har sett det som hensiktsmessig å sikre at fylkeskommunene ikke foretar uheldige økonomiske disposisjoner eller foretar strategiske tilpasninger i forbindelse med forvaltningsreformen. Departementet foreslår lovlighetskontroll av årsbudsjettvedtaket til samtlige fylkeskommuner f.o.m. budsjettåret 2007 og fram til forvaltningsreformen trer i kraft, det vil si t.o.m. budsjettåret 2009. Dette innbærer at alle fylkeskommuner må ha godkjenning fra staten for å ta opp lån eller for å inngå langsiktige leieavtaler. For å sikre statlig kontroll, foreslås det en endring i kommuneloven som innebærer at alle fylkeskommunene blir registrert i ROBEK etter kommuneloven § 60 nr. 3.

Komiteen har tillit til at lokale tillitsvalgte opptrer på en forsvarlig måte, og komiteen mener at fylkeskommunene vil opptre ansvarlig i forhold til planer og investeringer i perioden fram til forvaltningsreformen trer i kraft. Komiteen vil peke på at flere fylkeskommuner er inne i en periode med sterkt økende elevtall i videregående skoler, noe som medfører behov for å investere i skolebygg. Dette vil medføre økning av lånegjeld som er helt naturlig ut fra den demografiske utviklingen og fylkeskommunenes økonomiske bæreevne. Komiteen mener at det i perioden 2007 til 2009 må gis rom for slike investeringer uten at det kan sies å være taktiske disposisjoner før forvaltningsreformen.

Komiteen har merket seg, og sier seg enig i, at departementet ikke skal legge begrensninger på investeringsnivået i fylkeskommunene generelt. Fylkeskommunene skal fritt kunne disponere sine oppsparte midler, aksjer, eiendommer og fond. Videre står fylkeskommunene fritt til å kunne overføre verdier som eierskap i kraftaksjer til kommunene. Det vises til vedlagte brev fra statsråd Åslaug Haga til Nord-Trøndelag fylkeskommune av 9. november 2006.

Komiteen har respekt for og tillit til det lokale selvstyret.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, støtter lovforslaget og forutsetter at departementet utøver kontrollen på en slik måte at det ikke oppfattes som en urimelig overprøving av det lokale selvstyret.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener at Regjeringens forslag til forvaltningsreform slik den beskrives i St.meld. nr. 12 (2006-2007) ikke vil føre til vesentlige endringer i fylkeskommunens struktur eller oppgaver. Dermed vil de forholdene som Regjeringen er bekymret for, ikke oppstå. Svært mange av de som er folkevalgte i dagens fylkesting vil også være folkevalgte i de nye fylkestingene etter at eventuelt Regjeringens forslag til nye oppgaver til fylkeskommunene er gjennomført. Så ut over at disse medlemmer har respekt og tillit til det lokale selvstyre, så legger disse medlemmer også vekt på at konsekvensene av eventuelle taktiske disposisjoner vil bli overført til mange av de samme folkevalgte. Dermed er en ikke i noen annen situasjon enn den som oppstår hvert fjerde år med lokalvalg. En sammenlikning med situasjonen i forbindelse med ansvarsreformen i spesialisthelsetjenesten er ikke relevant, for da ble ansvaret flyttet til et annet folkevalgt nivå.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer stemme imot lovforslaget.