2. Komiteens merknader

   Komiteen viser til at saken er forelagt Justisministeren som i brev av 5. mai d.å. har avgitt følgende svar:

       « Jeg viser til brev av 28.03.95 der departementet bes om å vurdere forslaget, spesielt de praktiske og økonomiske konsekvenser.
       I B.innst.S.nr.4 (1994-1995) ba komiteen om at Stortinget får mulighet til å drøfte de prinsipielle spørsmål som knytter seg til den fremtidige kriminalomsorg. Komiteen ba spesifikt om at « forholdene omkring utenlandske innsatte i norske fengsler blir behandlet som spesielt tema ». Meldingsarbeidet er igangsatt og problemstillinger rundt soningsforholdene for utenlandske innsatte som skal utvises etter endt soning, herunder praktiske og økonomiske sider, vil bli behandlet i meldingen. På det nåværende tidspunkt er det ikke mulig å kommentere dette nærmere. »

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til dette og vil foreslå saken oversendt Regjeringen til videre utredning slik komiteen tidligere har bedt om. Etter flertallets oppfatning er dette problemet ett av flere spørsmål i kriminalomsorgen som har behov for en gjennomgang og avklaring så snart som mulig. Flertallet forutsetter derfor at arbeidet med meldingen blir gitt prioritet.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at departementet vil vurdere problemstillinger rundt soningsforholdene for utenlandske innsatte som skal utvises etter endt soning, herunder praktiske og økonomiske sider i den bebudede meldingen om kriminalomsorgen. Disse medlemmer forutsetter at departementet i denne sammenheng vurderer et eget fengsel eller egen avdeling for utenlandske kriminelle som skal utvises etter soning. Disse medlemmer peker på at meldingen vil gi et langt bedre grunnlag for å ta standpunkt til det konkrete forslaget som er fremmet i Dok.nr.8:40 (1994-1995). Disse medlemmer forutsetter at arbeidet med meldingen blir gitt prioritet.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det i dag er et stort antall utenlandske kriminelle som soner fengselsdommer i Norge, og som skal utvises etter endt soning. På Ullersmo landsfengsel er eksempelvis 38 % av de innsatte utenlandske statsborgere. De fleste av disse er narkotikakurerer, og mange kommer fra land der ulovlig eksport av narkotika til vestlige land er omfattende. Disse medlemmer mener at det sentrale og avgjørende problemet med å ha utenlandske statsborgere fra narkotikaeksporterende land i samme fengsel som norske kriminelle er den kontakten som på denne måten knyttes mellom kriminelle miljøer i ulike land. Den eneste måten å forhindre at det oppstår kontakter som kan resultere i planlegging av nye narkotikaleveranser til Norge i fremtiden er å holde de utenlandske fangene vekk fra mulig kontakt med norske fanger.

       Komiteens medlemmer fra Høyre mener derfor at det bør bygges egne fengselsavdelinger/fengsel for utenlandske kriminelle som skal utvises etter soning, og at disse fangene ikke bør gis anledning til åpen soning eller soning i frihet mot slutten av fengselsoppholdet. De skal ikke tilpasse seg det norske samfunnet, og bør sone innenfor fengselsmurene inntil de blir sendt til sine hjemland.

       Disse medlemmer foreslår følgende:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om etablering av egne fengselsavdelinger/fengsel for utenlandske statsborgere som skal utvises etter ferdig soning. »

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet mener at det bør bygges et eget fengsel for utenlandske kriminelle som skal utvises etter soning, og at disse fangene ikke bør ha anledning til åpen soning eller soning i frihet mot slutten av fengselsoppholdet. De skal ikke tilpasse seg det norske samfunnet, og bør sone innenfor fengselsmurene inntil de blir sendt til sine hjemland.

       Dette medlem foreslår følgende:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om etablering av et eget fengsel for utenlandske statsborgere som skal utvises etter ferdig soning. »