2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, William Engseth, Jan Otto Fredagsvik, Gunnar Halvorsen, Inger Lise Husøy, Astrid Marie Nistad og Einar Olav Skogholt, fra Senterpartiet, Peter Angelsen, Syver Berge og Unn Aarrestad, fra Høyre, lederen, Kristin Krohn Devold og Snøfrid Skaare, fra Sosialistisk Venstreparti, Reidar Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Lars Gunnar Lie, og fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, viser til det framsatte forslaget.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Framskrittspartiet, viser til at garantilottordningen for fiskere er finansiert over støtten til fiskerinæringen og inngår som en del av forhandlingen mellom staten og Norges Fiskarlag om tiltak for fiskerinæringen. For 1997 ble det oppnådd enighet mellom partene om den økonomiske rammen for støtten og som ble lagt fram for Stortinget i St.prp. nr. 1 Tl.06 (1996-1997). Stortinget sluttet seg til forslaget.

       Flertallet viser også til at en arbeidsgruppe med representanter fra Fiskeridepartementet, Norges Fiskarlag, Norsk Sjømannsforbund og Garantikassen, 1. september 1995 la fram innstilling om endring i garantiordningen. Mandatet til arbeidsgruppen var bl.a. å vurdere forskjellige måter å øke næringens egenfinansiering av garantilotten på. Forskriftene ble med utgangspunkt i arbeidsgruppens forslag endret for 1996 og fra 1. januar 1997.

       Norges Fiskarlag har i brev til komiteen redegjort for sitt syn og påpekt at den ikke var enige i innholdet i de endringer som er foretatt og det at forskriftene ble endret før arbeidsgruppens forslag var underlagt konsekvensutredning. Det blir spesielt vist til at arbeidsgruppen selv mente det var nødvendig med en inngående analyse før det ble tatt stilling til gjennomføring av de ulike forslag.

       Flertallet viser til at grunnlaget for et lønnsomt fiske så ut til å ligge godt til rette for 1997, med rekordhøge kvoter for torsk og sild. Utviklingen i torskefiskeriene har dessverre vært negativ i de første månedene av året på grunn av dårlig vær med landligge og sent innsig til gytefeltene i Lofoten og langs kysten. Avslutningen av vinterfisket har imidlertid vært positiv. Vårtorskefisket i Finnmark har heller ikke fått den forventede start på grunn av lite innsig av torsk. Utviklingen i torskefisket hittil i år har skapt vanskelige driftsforhold spesielt for de minste fartøyene. Flertallet mener det derfor kan være grunn til å se nærmere på om regelverket for garantiordningen fanger opp de problemer som utviklingen i fisket så langt har skapt for fiskerne.

       Flertallet viser til vedlagte brev fra Fiskeridepartementet datert 13. mai 1997 der det går fram at departementet alt har drøftet med Norges Fiskarlag visse endringer av dagens regelverk og at det er enighet om å vurdere en endring i dispensasjonsadgangen fra kravet til minsteinntekt. Likeså at forslaget til endringer skal drøftes med Fiskarlaget før de endelige forskriftsendringene blir satt i verk. Flertallet ser dette som positivt. Flertallet vil imidlertid be Fiskeridepartementet foreta en bredere gjennomgang av regelverket for garantilottordningen sammen med Norges Fiskarlag og Norsk Sjømannsforbund, med bakgrunn i den utvikling vi har hatt i fiskeriene i år, for å se på om det er behov for ytterligere endringer. Flertallet vil understreke at garantiordningen er en viktig del av de sosiale ordningene for fiskerne og som skal være et økonomisk sikkerhetsnett ved betydelig inntektssvikt som følge av uforutsette vanskelige driftsforhold og havarier.

       Et annet flertall, alle unntatt Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet, fremmer følgende forslag:

       « Det henstilles til Regjeringen å drøfte behovet for endring i forskriftene for garantilottordningen for fiskere med Norges Fiskarlag og Norsk Sjømannsforbund. »

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at garantilottordninga skulle sikre fiskere ei minimumsinntekt dersom fisket slo feil i kortere eller lengre tid. Videre kunne fiskere oppnå forskuddslån på garantilotten i påvente av saksbehandling. Dette forskuddslånet blei tilbakebetalt med renter eller trukket av neste minstelott. Denne forskuddslåneordninga er falt bort.

       Dette medlem viser videre til at det nå er innført krav om minsteinntekt for å oppnå garantilott. Dette medlem vil understreke at dette kravet under naturgitte forhold vil kunne umuliggjøre for den enkelte fisker å oppnå minstelott. Dette har vært situasjonen for en rekke kystsamfunn denne vinteren pga. ekstreme værforhold og dårlig tilgjengelighet i fisket.

       Videre vil dette medlem vise til at samordninga mellom a-trygd for fiskere og garantilottordninga ikke fungerer. I enkelte tilfeller vil fiskere kunne falle utenom begge ordningene over så lange tidsrom at bare andre ordninger i den enkelte kommune kan bidra til at økonomien for den enkelte fisker skal henge sammen.

       Dette medlem viser til brev fra Fiskeridepartementet av 13. mai 1997 hvor det blir fremmet påstander om at innstrammingene av garantilottordninga er gjennomført for å hindre såkalte « gjengangere » som « baserte driften på tilskudd ». Dette medlem viser til at de innstramminger som er gjennomført har hatt flere utilsiktede virkninger. Det er derfor grunnlag for å ta opp igjen de endringer i forskriftene som er gjort mht. til nedre netto inntektsgrense, perioden for egengarantiperioden og ordninga med forskuddslån i garantilottordninga. Det må etter dette medlems oppfatning også være rom for å vurdere gjeninnføring av 3 garantiperioder pr. år i stedet for 2 perioder som det er i dag.

       Dette medlem er av den oppfatning at eventuelt misbruk av garantilottordninga må rammes av andre tiltak enn generelle endringer i forskriftene som rammer aktive fiskere når de har behov for ordninga.

       På denne bakgrunn vil dette medlem fremme følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringa umiddelbart sammen med fiskernes organisasjoner gå igjennom regelverket for garantilottordninga og sikre fiskerne de samme rettigheter, bl.a. at forskuddslåneordninga gjeninnføres, som de hadde tidligere. »

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser til at garantilottordningen for fiskere blir finansiert innenfor fiskeriavtalen, og inngår som en del av forhandlingene mellom Norges Fiskarlag og staten.

       Dette medlem vil minne om Fremskrittspartiets prinsipielle syn om en avvikling av næringsavtaler som innebærer selektiv støtte til næringer, bransjer og bedrifter. Garantilotten er en selektiv tilskuddsordning som dette medlem mener må avskaffes slik at det kan gis et grunnlag for en effektiv fiskerinæring som kan være konkurransedyktig.

       Dette medlem vil på denne bakgrunn gå imot forslaget.