Rettsvesenets IT- og fagtjeneste (RIFT) har
flyttet inn i nye lokaler, og Politiets datatjeneste har tatt over de
gamle lokalene. Som kompensasjon blir det foreslått å øke
bevilgningen under kap. 410 Herreds- og byrettene post 01 Driftsutgifter
med 193 000 kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 440 Politi-
og lensmannsetaten post 01.
I forbindelse med forhandlinger om ny husleieavtale for
Stavanger tinghus er det bestemt at Rogaland statsadvokatembete
skal dekke leie- og driftsutgifter for egne lokaler. Det blir derfor
foreslått å redusere bevilgningen under kap. 410
Herreds- og byrettene, post 01 med 362 000 kroner mot en tilsvarende økning
under kap. 445 Den høyere påtalemakt post 01.
Kap. 410 Herreds- og byrettene post 21 Driftsutgifter dekker
utgifter som etter rettsgebyrloven er inkludert i rettsgebyret.
Det blir foreslått å øke bevilgningen
med 7 mill. kroner på bakgrunn av regnskapstall.
Kap. 3410 Rettsgebyr post 01 Rettsgebyr blir
foreslått redusert med 50 mill. kroner, og post 04 Gebyrinntektene
til lensmennene blir foreslått øket med 23 mill.
kroner på bakgrunn av regnskapstall.
Kap. 414 Domsutgifter post 01 Driftsutgifter
blir foreslått øket med 9 mill. kroner på bakgrunn
av regnskapstall.
Kap. 3430 Kriminalomsorg i anstalt post 02 dekker inntekter
fra arbeidsdriften i fengselsvesenet. På bakgrunn av regnskapstall
blir det foreslått å redusere bevilgningen med
1,4 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon under kap. 430 Kriminalomsorg
i anstalt post 21.
I 1998-budsjettet under kap. 3430 Kriminalomsorg
i anstalt post 03 Andre inntekter var det lagt inn et overslag for
salg av boliger for tjenestemenn ved Ullersmo landsfengsel. Salget
er fremdeles ikke iverksatt, og det blir derfor foreslått å redusere
bevilgningen med 1,8 mill. kroner for 1999.
Kap. 3435 Kriminalomsorg i frihet post 03 Andre inntekter
dekker i hovedsak inntekter i forbindelse med refundert kost og
husleie og klientavhengige driftstilskudd til hybelhusene. På bakgrunn
av regnskapstall blir det foreslått å redusere
bevilgningen med 0,55 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon
under kap. 435 Kriminalomsorg i frihet post 01.
Regjeringen har inngått en avtale med
Telenor AS og Netcom GSM as om å legge teknisk til rette
for lovlig avlytting av mobiltelefonnettet. Det er ventet at investeringene
for de to selskapene blir på totalt ca. 57,5 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet har inngått
avtale om deling av investeringskostnadene, ved at staten ved Justisdepartementet
dekker en tredjeel av utgiftene. For at politiet skal ha nytte av
de nye ordningene for avlytting, er det nødvendig med investeringer
og oppgradering av eksisterende teknisk utstyr i politiet. Det blir
foreslått å bevilge 27 mill. kroner på kap.
440 Politi- og lensmannsetaten post 01 til å dekke en tredjedel
av de beregnede investeringskostnadene og til nødvendig
utstyr for politiet.
På bakgrunn av særlig stor
tilstrømning av asylsøkere til landet, har de
ressursene som er satt av til asylsaksbehandling ikke strukket til.
I forbindelse med Kosovo-krisen kom 6 000 kosovoalbanske flyktninger til
Norge. Politiets direkte utgifter ble dekket ved en ekstrabevilgning
på ca. 19 mill. kroner. Kosovo-krisen har likevel hatt
en indirekte innvirkning på politiets evne og mulighet
til å ta unna de ordinære asylsakene. På bakgrunn
av dette blir det foreslått en tilleggsbevilgning på kap.
440 Politi- og lensmannsetaten post 01 Driftsutgifter med 7,3 mill.
kroner og post 21 Spesielle driftsutgifter med 28,9 mill. kroner.
Som konsekvens av det særdeles høye
antall asylsøkere i den senere tid, har det bygget seg
opp en stor restanse. Pr. 1. november 1999 var det over 1 700 restansesaker,
dvs. saker der asylavhør ikke er gjennomført.
Det er således nå behov for en særlig
konsentrert ekstrainnsats for å få ned restansene.
På denne bakgrunn blir det foreslått en tilleggsbevilgning
på 17 mill. kroner under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post
01.
Sikkerhetstiltakene i forbindelse med minnemarkeringen
over Yitzhak Rabin 1. og 2. november 1999 krevde en ekstra beredskap
for politiet, og det blir i den forbindelse foreslått en
tilleggsbevilgning under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post
01 med 18 mill. kroner.
Kap. 3645 Regjeringsadvokaten post 01 Erstatning for
utgifter i rettssaker blir på bakgrunn av regnskapstall
foreslått øket med 1,7 mill. kroner.
Det er vedtatt at den offentlige salærsatsen
skal økes med kr 40 til kr 625 fra 1. desember 1999. På bakgrunn av
regnskapstall og økningen i salærsatsen blir det foreslått å øke
bevilgningen på kap. 466 Advokatutgifter m.m. post 01 Driftsutgifter
med 12 mill. kroner, og på kap. 470 Fri rettshjelp post
71 Fritt rettsråd med 12 mill. kroner.
Kap. 471 Statens erstatningsansvar post 70 Erstatning
til voldsoffer blir, på bakgrunn av regnskapstall, foreslått øket
med 5 mill. kroner, mens post 71 Erstatningsansvar m.m. blir foreslått
redusert med 4 mill. kroner.
Regnskapstallene viser et mindreforbruk på kap.
475 Bobehandling post 01 Driftsutgifter, og det blir derfor foreslått å redusere
bevilgningen med 8 mill. kroner. Av samme grunn foreslår
departementet å overføre 7,7 mill. kroner på kap.
475 Bobehandling post 21 Spesielle driftsutgifter til år
2000.
Kap. 476 Et historisk og moralsk oppgjør
med behandlingen i Norge av den økonomiske likvidasjonen
av den jødiske minoriteten under den 2. verdenskrigen post 72 Erkjentlighetsbeløp, går til å utbetale erkjentlighetsbeløp
til personer som i Norge ble utsatt for antijødiske tiltak
under 2. verdenskrigen. På bakgrunn av regnskapstall blir
det foreslått å øke bevilgningen med
60 mill. kroner
For å rette på regnskapspraksis
under kap. 6/3006 Sysselmannens transporttjeneste og sikre
at alle utgifter og inntekter blir ført i regnskapet, blir
det foreslått å endre inndelingen av inntektsposter
og bevilgninger under kap. 3006. Det blir foreslått å endre
betegnelsen på post 01 fra Inntekter fartøy til
Leieinntekter og post 02 Inntekter helikopter til Refusjoner. Post
02 Refusjoner foreslår departementet å budsjettere
med 0 kroner, siden refusjonene varierer frå år
til år. Det blir også foreslått en fullmakt
til kap. 3006 post 02, der det blir gitt samtykke til å overskride
bevilgningen under kap. 6 post 01 tilsvarende det beløp
som blir ført til inntekt under kap. 3006 post 02.