1. Sammendrag

Rettsvesenets IT- og fagtjeneste (RIFT) har flyttet inn i nye lokaler, og Politiets datatjeneste har tatt over de gamle lokalene. Som kompensasjon blir det foreslått å øke bevilgningen under kap. 410 Herreds- og byrettene post 01 Driftsutgifter med 193 000 kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post 01.

I forbindelse med forhandlinger om ny husleieavtale for Stavanger tinghus er det bestemt at Rogaland statsadvokatembete skal dekke leie- og driftsutgifter for egne lokaler. Det blir derfor foreslått å redusere bevilgningen under kap. 410 Herreds- og byrettene, post 01 med 362 000 kroner mot en tilsvarende økning under kap. 445 Den høyere påtalemakt post 01.

Kap. 410 Herreds- og byrettene post 21 Driftsutgifter dekker utgifter som etter rettsgebyrloven er inkludert i rettsgebyret. Det blir foreslått å øke bevilgningen med 7 mill. kroner på bakgrunn av regnskapstall.

Kap. 3410 Rettsgebyr post 01 Rettsgebyr blir foreslått redusert med 50 mill. kroner, og post 04 Gebyrinntektene til lensmennene blir foreslått øket med 23 mill. kroner på bakgrunn av regnskapstall.

Kap. 414 Domsutgifter post 01 Driftsutgifter blir foreslått øket med 9 mill. kroner på bakgrunn av regnskapstall.

Kap. 3430 Kriminalomsorg i anstalt post 02 dekker inntekter fra arbeidsdriften i fengselsvesenet. På bakgrunn av regnskapstall blir det foreslått å redusere bevilgningen med 1,4 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon under kap. 430 Kriminalomsorg i anstalt post 21.

I 1998-budsjettet under kap. 3430 Kriminalomsorg i anstalt post 03 Andre inntekter var det lagt inn et overslag for salg av boliger for tjenestemenn ved Ullersmo landsfengsel. Salget er fremdeles ikke iverksatt, og det blir derfor foreslått å redusere bevilgningen med 1,8 mill. kroner for 1999.

Kap. 3435 Kriminalomsorg i frihet post 03 Andre inntekter dekker i hovedsak inntekter i forbindelse med refundert kost og husleie og klientavhengige driftstilskudd til hybelhusene. På bakgrunn av regnskapstall blir det foreslått å redusere bevilgningen med 0,55 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon under kap. 435 Kriminalomsorg i frihet post 01.

Regjeringen har inngått en avtale med Telenor AS og Netcom GSM as om å legge teknisk til rette for lovlig avlytting av mobiltelefonnettet. Det er ventet at investeringene for de to selskapene blir på totalt ca. 57,5 mill. kroner. Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet har inngått avtale om deling av investeringskostnadene, ved at staten ved Justisdepartementet dekker en tredjeel av utgiftene. For at politiet skal ha nytte av de nye ordningene for avlytting, er det nødvendig med investeringer og oppgradering av eksisterende teknisk utstyr i politiet. Det blir foreslått å bevilge 27 mill. kroner på kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post 01 til å dekke en tredjedel av de beregnede investeringskostnadene og til nødvendig utstyr for politiet.

På bakgrunn av særlig stor tilstrømning av asylsøkere til landet, har de ressursene som er satt av til asylsaksbehandling ikke strukket til. I forbindelse med Kosovo-krisen kom 6 000 kosovoalbanske flyktninger til Norge. Politiets direkte utgifter ble dekket ved en ekstrabevilgning på ca. 19 mill. kroner. Kosovo-krisen har likevel hatt en indirekte innvirkning på politiets evne og mulighet til å ta unna de ordinære asylsakene. På bakgrunn av dette blir det foreslått en tilleggsbevilgning på kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post 01 Driftsutgifter med 7,3 mill. kroner og post 21 Spesielle driftsutgifter med 28,9 mill. kroner.

Som konsekvens av det særdeles høye antall asylsøkere i den senere tid, har det bygget seg opp en stor restanse. Pr. 1. november 1999 var det over 1 700 restansesaker, dvs. saker der asylavhør ikke er gjennomført. Det er således nå behov for en særlig konsentrert ekstrainnsats for å få ned restansene. På denne bakgrunn blir det foreslått en tilleggsbevilgning på 17 mill. kroner under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post 01.

Sikkerhetstiltakene i forbindelse med minnemarkeringen over Yitzhak Rabin 1. og 2. november 1999 krevde en ekstra beredskap for politiet, og det blir i den forbindelse foreslått en tilleggsbevilgning under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post 01 med 18 mill. kroner.

Kap. 3645 Regjeringsadvokaten post 01 Erstatning for utgifter i rettssaker blir på bakgrunn av regnskapstall foreslått øket med 1,7 mill. kroner.

Det er vedtatt at den offentlige salærsatsen skal økes med kr 40 til kr 625 fra 1. desember 1999. På bakgrunn av regnskapstall og økningen i salærsatsen blir det foreslått å øke bevilgningen på kap. 466 Advokatutgifter m.m. post 01 Driftsutgifter med 12 mill. kroner, og på kap. 470 Fri rettshjelp post 71 Fritt rettsråd med 12 mill. kroner.

Kap. 471 Statens erstatningsansvar post 70 Erstatning til voldsoffer blir, på bakgrunn av regnskapstall, foreslått øket med 5 mill. kroner, mens post 71 Erstatningsansvar m.m. blir foreslått redusert med 4 mill. kroner.

Regnskapstallene viser et mindreforbruk på kap. 475 Bobehandling post 01 Driftsutgifter, og det blir derfor foreslått å redusere bevilgningen med 8 mill. kroner. Av samme grunn foreslår departementet å overføre 7,7 mill. kroner på kap. 475 Bobehandling post 21 Spesielle driftsutgifter til år 2000.

Kap. 476 Et historisk og moralsk oppgjør med behandlingen i Norge av den økonomiske likvidasjonen av den jødiske minoriteten under den 2. verdenskrigen post 72 Erkjentlighetsbeløp, går til å utbetale erkjentlighetsbeløp til personer som i Norge ble utsatt for antijødiske tiltak under 2. verdenskrigen. På bakgrunn av regnskapstall blir det foreslått å øke bevilgningen med 60 mill. kroner

For å rette på regnskapspraksis under kap. 6/3006 Sysselmannens transporttjeneste og sikre at alle utgifter og inntekter blir ført i regnskapet, blir det foreslått å endre inndelingen av inntektsposter og bevilgninger under kap. 3006. Det blir foreslått å endre betegnelsen på post 01 fra Inntekter fartøy til Leieinntekter og post 02 Inntekter helikopter til Refusjoner. Post 02 Refusjoner foreslår departementet å budsjettere med 0 kroner, siden refusjonene varierer frå år til år. Det blir også foreslått en fullmakt til kap. 3006 post 02, der det blir gitt samtykke til å overskride bevilgningen under kap. 6 post 01 tilsvarende det beløp som blir ført til inntekt under kap. 3006 post 02.