«Arbeids- og administrasjonsdepartementet har følgende
merknader til Dokument nr. 3:4
Så lenge de
tall som Riksrevisjonen har oppgitt for turnover … ikke
baseres på en felles definisjon av begrepet, er det ikke
mulig å si noe sikkert om hva de oppgitte tall inneholder.
En
viss andel turnover vil både være naturlig og ønskelig
i enhver virksomhet. Det sentrale spørsmål i denne
sammenheng er når andelen turnover overskrider grensen
for hva virksomheten anser som ønskelig. Hvor denne grensen
går er ikke gitt, men må vurderes i det enkelte
tilfelle og av den enkelte virksomhet.
Når
det gjelder lønnsutviklingen i det statlige tariffområdet,
herunder departementene, vil Arbeids- og administrasjonsdepartementet
bemerke at dette statistiske materialet blir innsamlet av departementet
i forbindelse med Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Tjenestemannsregisteret omfatter alle statlige virksomheter hvor
arbeidstakerne får sine lønns- og arbeidsvilkår
fastsatt etter statens lønnsregulativ. Statistikken, som
har en høy detaljgrad, blir utgitt årlig i form
av rapporten "Lønnsstatistikk - Statsforvaltningen". Lønnsutviklingen
for skoleverket utgis som egen rapport.
side 9, og
følgende formulering i annet avsnitt
«Arbeids-
og administrasjonsdepartementet har imidlertid ikke etablert rutiner
for å foreta jevnlig evaluering av de retningslinjer og
rammebetingelser som er lagt til grunn for utvikling av lokal lønnspolitikk. Dette
representerer en svakhet i forhold til departementets ansvar for å følge
opp utviklingen på området.»
I forbindelse
med ovennevnte formulering vil Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vise til følgende tiltak som til sammen har bidratt til
at departementet har en tilfredsstillende kjennskap til lokal lønnspolitikk
i staten– AAD
har etablert flere faste fora i form av årlige personallederkonferanser
for statlige virksomheter, og i tillegg et personalsjefforum med
flere årlige møter
– AAD gjennomfører forberedende
møter med samtlige departementer og enkelte av virksomhetene foran
hvert hovedtariffoppgjør hvor eventuelle problemer med å rekruttere
og beholde personell blir drøftet
– AAD har igangsatt en rekke forskningsprosjekter på dette
området
– AAD har løpende kontakt
og dialog både med arbeidsgiversiden og tjenestemannsorganisasjonene
– AAD gjennomfører opplæring
bl.a. i lokal lønnspolitikk
– AAD gjennomfører rapportering
fra samtlige forhandlingssteder i forbindelse med de lokale forhandlingene
- og foretar en evaluering av resultatene.
… Arbeids-
og administrasjonsdepartementet kan for øvrig ikke se at
undersøkelsen gir grunnlag for å hevde at fagdepartementene
har gitt uttrykk for misnøye med oppfølgingen
på området.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet … kan ikke
se resultatene i undersøkelsen gir … grunnlag
for å hevde at Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
spilt en passiv rolle. Vi kan heller ikke se at dette kan betegnes
som en manglende oppfølging fra Arbeids- og administrasjonsdepartementets
side som har resultert i at erfaringsutvekslingen departementene i
mellom har vært ufullstendig og lite systematisk.
Når
det gjelder bruken av virkemidlene i den lokale lønnspolitikken
er det partene lokalt … som selv må vurdere hvilke
virkemidler de vil benytte seg av - om de vil bruke alle eller bare
et utvalg av de virkemidlene som er tilgjengelige.
side
10, og følgende formulering i tredje avsnitt
«Det
kan stilles spørsmål ved om det bør utarbeides en
felles statistikk for alle forhandlingsstedene som viser bruken
av forhandlinger … Med en slik statistikk ville det enkelte
forhandlingssted selv få oversikt over om det ligger høyt
eller lavt mht. bruken av disse virkemidlene. Dersom departementene
ser en slik statistikk i forhold til en turnoverstatistikk
for alle departementene, vil de dessuten i større grad
være i stand til å legge bruken av disse virkemidlene
på et riktig nivå.»
Arbeids- og
administrasjonsdepartementet vil peke på at ovennevnte
antakelse er heftet med usikkerhet av flere grunner.
For
det første, er det turnover i egen virksomhet som vil være
avgjørende for om, og i tilfelle hvor stor andel egne midler
det samme departementet skyter til den sentralt fastsatte rammen
- og ikke hvor stor turnover andre departementer har.
For
det andre, vil en slik statistikk kun synliggjøre hvordan
situasjonen var på et tidligere tidspunkt - og ikke hvordan
den er eller vil bli. Om tiltak mot uønsket turnover skal
ha noen effekt av betydning, må de settes inn i forkant
og ikke i etterkant.
For det tredje, innebærer
de ulike budsjettrammene til at departementene i utgangspunktet
ikke har like muligheter for å skyte til egne midler ved
lokale forhandlinger.»