Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 1: Brev fra Kultur- og kirkedepartementet til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 27. mai 2002

Det vises til brev fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen av 16. mai 2002 med følgende spørsmål i forbindelse med komiteens behandling av St.prp. nr. 48 (2001-2002) Nytt operahus i Bjørvika:

  • 1. Komiteen ber om statsrådens kommentarer til de kritiske merknader som ble fremsatt av Norges Handikapforbund under komiteens høring 15. mai, se vedlagt notat.

  • 2. Komiteen ber om statsrådens vurdering av hvilke økte driftskostnader en flytting av operaen til Bjørvika vil medføre.

  • 3. Komiteen viser til at flytting av operaen til Bjørvika medfører behov for fjernlagring av diverse materiell. Fra operaen er det fremsatt synspunkter om at man må ha nytt og bedre lager for kvalitativ lagring (container eller palett). Komiteen ber om statsrådens vurdering av kostnadene ved slik lagring.

Som byggherre er Statsbygg ansvarlig for at hensynet til orienterings- og bevegelseshemmedes blir ivaretatt og at gjeldende regelverk blir overholdt. Kultur- og kirkedepartementet har derfor bedt om Statsbyggs uttalelse til spørsmål 1. Statsbygg har i brev, datert 27. mai d.å., gitt følgende uttalelse:

"1 forhold til ulike grupper funksjonshemmede, har Statsbyggs målsetting vært at tilfredsstillelse av lover og regelverk skulle danne minimumskrav for det nye operahuset. Ved å ta slike hensyn tidlig i prosjekteringsprosessen, var håpet at det kunne oppnås mer enn det uten at det skulle virke fordyrende på prosjektet.

Samtidig med at rådgiverne startet prosjekteringsarbeidene med det nye Operahuset, etablerte Statsbygg et samarbeid med SINTEF for å ivareta de behov og interesser ulike grupper av funksjonshemmede vil ha i en slik bygning. SINTEF hadde arbeidet med lignende oppgaver tidligere. Ved skisse  og forprosjektleveransene sørget SINTEF for at planene ble gjennomgått sammen med organisasjonene. De koordinerte arbeidet og meldte kommentarer tilbake til Statsbygg.

I et brev til Statsbygg datert 16. april 2002 fra handikaporganisasjonene uttrykte de misnøye med prosessen og samarbeidet med prosjektet gjennom forprosjektfasen. Det ble tatt kontakt med organisasjonene, og et møte mellom samtlige og Statsbygg ble avholdt 16. mai. Der ble brevet gjennomgått og diskutert. Et nytt møte ble avtalt til 20. juni. På det møtet vil Statsbygg invitere til diskusjon om nye samarbeidsformer med organisasjonene.

Fra Statsbyggs side har vi spesielt merket oss at organisasjonene ønsker direkte kontakt med Statsbygg, og at de også ønsker å bli konsultert i utformingen av arbeidsplassdelene i det nye operahuset. Dette vil bli fulgt opp i det videre samarbeidet.

De har også gitt uttrykk for misnøye mht antall plasser for rullestolbrukere og adkomst over midlertidig gangbro. Dette er forhold som ikke er detaljutformet ennå og som det vil bli arbeidet videre med. Det kan imidlertid opplyses at antall plasser for rullestolbrukere er flere enn "en håndfull" og flere enn tilsvarende i de nyeste operahusene i Norden. Dette er forhold som Statsbygg gjerne trekker inn i det fremtidige samarbeidet med handikaporganisasjonene.

De konkrete krav som stilles i brevet fra organisasjonene synes umiddelbart meget omfattende. Statsbygg mener de bør diskuteres nærmere før endelig utforming."

Kultur  og kirkedepartementet vil bemerke at spørsmålet om tilgjengelighet for orienterings  og bevegelseshemmede har vært vektlagt i forprosjektfasen og, som det fremgår av proposisjonens avsnitt 3.8, vil det bli arbeidet videre med disse problemstillingene i detaljprosjekteringen.

Når det gjelder driftsøkonomiske konsekvenser ved innflytting i nytt hus vises det til proposisjonens omtale under avsnitt 5.2.

I St.prp. nr. 48 (1998 99) Om nytt operahus (Il) anslo Kulturdepartementet behovet for økt statlig driftstilskudd til 40-45 mill. kroner. Anslaget var basert på Den Norske Operas egne vurderinger av driftskonsekvensene og en ekstern analyse av ECON. I tillegg var det tatt hensyn til Statsbyggs kostnader til forvaltning, drift og vedlikehold.

Det er ikke skjedd endringer i premissene for prosjektet som tilsier at anslaget for driftsutgiftene eller  inntektene for Den Norske Opera må vurderes på nytt. I St.prp. nr. 48 (2001 2002) Nytt operahus i Bjørvika er det derfor kun foretatt en prisomregning av anslaget til 45 50 mill. kroner i prisnivået 2002, jf. proposisjonens avsnitt 5.2. Statens tilskuddsnivå vil imidlertid bli fastsatt i de årlige statsbudsjettene.

Det er forutsatt at Statsbygg skal ha ansvar for forvaltningen av bygningen. Statsbyggs kostnader til drift og vedlikehold skal dekkes over kap. 2445 Statsbygg mot en kostnadsdekkende leie fra Den Norske Opera, jf. proposisjonens avsnitt 5.2. Økte kostnader til forvaltning, drift og vedlikehold var inkludert i anslaget for økt driftstilskudd som ble presentert i St.prp. nr. 48 (1998 99) Om nytt operahus (II). I Statsbyggs brev av 15. januar 2002, jf. proposisjonens vedlegg 1, indikeres et høyere nivå for kostnader til forvaltning, drift og vedlikehold, hovedsakelig som følge av den generelle prisstigning og økning i energikostnadene. Som det redegjøres for i proposisjonen har departementet ikke funnet grunn til å gi nytt anslag for Den Norske Operas husleie til Statsbygg fordi husleien skal være kostnadsdekkende og vil derfor være avhengig av de til enhver tid gjeldende energikostnader, offentlige avgifter osv.

Spørsmålet om eksterne lagre er omtalt under proposisjonens avsnitt 3.11.

Den Norske Opera har betydelig ekstern lagringskapasitet også i dag. Ved innflytting i nytt hus ønsker Operaen at ekstern lagerkapasitet opprettholdes og at nye lagersystemer innføres. Ifølge Operaen er ikke spørsmålet om ulike lagersystemer endelig utredet. Det foreligger derfor ingen kostnadsanalyse. Som redegjort for i proposisjonen, anser Kultur  og kirkedepartementet dette som en del av Den Norske Operas omstillingsprosjekt og ikke som en del av byggeprosjektet.