Kapittel 4 i meldingen drøfter drivkrefter
bak utviklingen i velferdssamfunnet. De siste 50 årene
har det i Norge og andre vestlige land funnet sted en omfattende utbygging
av offentlige velferdsordninger. Dette har skjedd parallelt med
en videreutvikling av viktige funksjoner innenfor rettspleie, regulerings-
og konkurransepolitikk og utbygging av infrastruktur. Veksten i det
offentlige tjenestetilbudet innenfor helsepleie, omsorg for barn,
eldre, syke og uføre og innen videregående og
høyere utdanning har vært særlig sterk. Samtidig
er det bygget ut et pensjons- og inntektssikringssystem
som dekker alle. Utbyggingen av velferdssamfunnet har sin motpost
i en sterk vekst i utgiftene i offentlig forvaltning, fra i størrelsesorden
25 pst. av BNP for Fastlands-Norge i 1960 til 55 pst. i dag. Utgiftsandelen økte
særlig raskt fram til slutten av 1970-tallet. EU15-landene
har vært gjennom en tilsvarende utvikling, men med unntak
av de andre nordiske landene og Frankrike ligger utgiftsnivået
gjennomgående lavere enn i Norge.
Både i Norge og andre europeiske land
har utbyggingen av velferdsordningene medført høyere
skattenivå. I EU15-landene har også den offentlige
gjelden gjennomgående økt som andel av BNP. Utviklingen
i de offentlige finansene i Norge har vært langt gunstigere, noe
som må ses i sammenheng med inntektene fra olje- og gassvirksomheten.
Med basis i disse inntektene er det bygd opp en betydelig finansiell
formue, spesielt ved etableringen av Statens petroleumsfond. Avkastningen
av denne formuen gjør det mulig å finansiere en større
offentlig sektor enn i andre land, uten et tilsvarende høyere
skattenivå.
Ved en videreføring av dagens velferdsordninger
vil aldringen av befolkningen medføre en markert økning i
finansieringsbehovet knyttet til offentlig sektor gjennom de kommende
tiårene, både i Norge og i de fleste andre europeiske
land. I perioden fram til 2060 vil antall brukere av helse- og omsorgstjenester
gå sterkt opp. Selv om tallet på barn og unge
etter hvert vil stabilisere seg, innebærer befolkningsutviklingen
en kraftig økning i den samlede ressursbruken knyttet til
de viktigste velferdstjenestene.
I Norge er velferdstjenester som utdanning,
helse og omsorg i hovedsak offentlig finansiert. En beregning basert
på middelalternativet i Statistisk sentralbyrås siste
befolkningsframskriving indikerer at sysselsettingen i kommunene
og i statlige helseforetak må øke med om lag 75
pst. fram mot 2060 for å opprettholde den samme dekningsgraden
og ressursinnsatsen pr. bruker av tjenestene som i dag. Det er i
denne beregningen skjønnsmessig justert for gjennomføring
av allerede vedtatte reformer, og det er forutsatt at helsetilstanden
i de enkelte årsklassene ikke bedres når levealderen
stiger. Dersom det alternativt skulle vise seg at helsetilstanden
er knyttet til gjenstående levetid, vil behovet for helsetjenester
og pleie øke noe langsommere. Veksten i ressursbehovet
blir i så fall mindre, men er også i dette tilfellet
betydelig. På den annen side har økningen i ressursbruken
i offentlig sektor historisk sett vært markert høyere
enn det som isolert sett følger av befolkningsutviklingen.
Framskrivingene av finansieringsbehovet er dermed basert på en
forsiktig forutsetning om utviklingen i offentlig finansiert tjenesteproduksjon
framover.
Gjennom de siste 50 årene er det bygget
ut et omfattende offentlig system for inntektssikring i alderdommen
og ved sykdom, uførhet, arbeidsledighet mv. Ved en videreføring
av dagens trygdesystem vil aldringen av befolkningen gi en sterk
oppgang i utgiftene under folketrygden. Dersom middelalternativet
i Statistisk sentralbyrå befolkningsframskriving legges
til grunn, kan utgiftene til alders-, uføre- og etterlattepensjon alene
anslås å øke fra 9,5 pst. av verdiskapningen
i fastlandsøkonomien i 2003 til 19,3 pst. i 2050 og 20,5
pst. 2060. Usikkerheten i denne type anslag er betydelig. Konsekvensene
av slik usikkerhet for statsfinansene omtales nærmere nedenfor,
jf. også drøftingen i kapittel 5 i meldingen.
I 2003 omfattet de sykdomsrelaterte inntektsoverføringene
510 000 personer i yrkesaktiv alder. De siste ti årene
har det vært jevn vekst i antall personer i disse ordningene.
Endringer i befolkningssammensetningen trekker i retning av at dette
tallet vil øke framover. Overgangen fra arbeidsstyrken
til trygdeordningene influeres av regelverket for de ulike ordningene,
praktiseringen av dette og av de krav arbeidslivet stiller til funksjonsdyktighet
og omstillingsevne hos den enkelte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
offentlig sektor spiller en viktig rolle for den økonomiske
utviklingen og underbygger verdiskapningen i privat sektor både
gjennom investeringer i god og effektiv infrastruktur, bidrag til
forskning og utvikling og gode velferdsordninger. God
barnehagedekning og permisjonsordninger gjør det mulig å kombinere
omsorg for små barn og arbeid. Gode utdanningsmuligheter
styrker kompetansen i befolkningen. Et godt helsevesen reduserer
sykefraværet. God inntektssikring ved arbeidsledighet,
sykdom og uførhet bidrar til trygghet og fleksibilitet
ved omstillinger.
Disse medlemmer viser til at
viktige velferdsordninger bare kan fungere rettferdig og ivareta
viktige omfordelingshensyn hvis de organiseres som et offentlig
ansvar. Konkurranse mellom private og offentlige aktører
vil bare fungere etter sin hensikt der det finnes et felles offentlig
og privat marked, slik det f.eks. gjør innen bygg- og anleggssektoren.
Jo større innslag det er av offentlig finansiering innen
tjenesteområder, jo dårligere vil konkurranse
fungere som virkemiddel for effektiv drift. Når det gjelder
sentrale velferdsordninger som utdanning, helse og omsorg, vil utviklingen
av private markeder undergrave muligheten for omfordeling og for å sikre
alle samme tilgang til grunnleggende tjenester. Privatisering vil
ofte føre til økt ressursbruk, noe som gir dårligere
samfunnsøkonomi.
Disse medlemmer viser til viktigheten
av at offentlig sektor løpende fornyes og utvikles for å kunne møte
nye behov. Nye muligheter, f.eks. innen IKT, må tas i bruk.
Både organisering og ansvarsforhold må kontinuerlig
vurderes, for å sikre at ressursene brukes mest mulig effektivt
og at løsningene tilpasses endringer i brukernes behov
og blir mer fleksible.
Disse medlemmer vil peke på at
en stor offentlig sektor også fungerer som en økonomisk
stabilisator og motvirker sterke svingninger i økonomien.
God inntektssikring ved arbeidsledighet og sykdom vil f.eks. motvirke
for sterk svekkelse av kjøpekraften i perioder med høy
ledighet, noe som vil dempe styrken i nedgangskonjunkturer.
Disse medlemmer viser til at
vi i det tidsperspektiv perspektivmeldingen trekker opp står
overfor store utfordringer knyttet til den demografiske utviklingen.
En aldrende befolkning vil kreve økte ressurser til helse-
og omsorgstjenester og pensjoner.
Disse medlemmer vil understreke
at disse utfordringene tilsier at vi må holde fast på et
offentlig ansvar for helse- og omsorgstjenestene, fordi dette gir
best mulig utnyttelse av knappe arbeidskraftressurser og en mest
mulig rettferdig tilgang på disse tjenestene. Erfaringene
fra andre land med betydelig private innslag og markedstenkning
innen disse sektorene, viser at andelen av BNP som brukes f.eks.
til helsetjenester, er vesentlig større enn i Norge.
Disse medlemmer viser til at
de økende behov innen helse- og omsorgssektoren, behovet
for å styrke utdanningssystemet og nødvendigheten
av å sikre full barnehagedekning, tilsier at det offentligs
inntekter ikke må svekkes framover. Disse medlemmer mener
det er helt uforsvarlig å love nye titalls milliarder i
skattelettelser, slik Regjeringen gjør, samtidig som behovene
for offentlige tjenester øker.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det i Norge
de siste 50 årene har funnet sted en omfattende utbygging
av offentlige velferdsordninger. Samtidig er det bygget ut en pensjons-
og inntektssikring som dekker alle. Utbyggingen av velferdssamfunnet
har medført en sterk vekst i offentlige utgifter som andel
av BNP for Fastlands-Norge og et høyere skattenivå.
I Norge er velferdstjenester som utdanning,
helse og omsorg i hovedsak offentlig finansiert. Fram mot 2060 vil
antall brukere av helse- og omsorgstjenester gå sterkt
opp, og sysselsettingen innenfor produksjon av slike tjenester må øke
betydelig.
Endringen i alderssammensetningen av befolkningen vil
gi en sterk oppgang i folketrygdens alders- og uførepensjoner.
Middelalternativet til Statistisk sentralbyrå legger til
grunn en økning fra 9,5 pst. av verdiskapingen i fastlandsøkonomien
i 2003 til 20,5 pst. i 2060. Disse medlemmer deler
vurderingen av at med en videreføring av dagens velferdsordninger
vil aldringen av befolkningen medføre en markert økning i
finansieringsbehovet knyttet til offentlig sektor gjennom de kommende
tiårene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at de framtidige pensjonskostnadene
vil øke sterkt, jf. St.meld. nr. 12 (2004-2005) om pensjonsreformen,
og vil understreke behovet for en pensjonsreform som vil sikre et
mer rettferdig og bærekraftig pensjonssystem, og viser
for øvrig til disse medlemmers merknader
i innstillingen til St.meld. nr. 12 (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartietviser til
meldingens prognoser om at antall yrkesaktive vil reduseres og at
brukere av helse- og omsorgstjenester vil øke kraftig.
Dette viser behovet for effektiv drift i offentlig sektor som forutsetning
for fortsatt velferd.
Selv om aldringen i befolkningen vil stille
oss overfor utfordringer i årene som kommer, er det likevel grunn
til å reise noen spørsmål knyttet til
de beregninger som ligger til grunn for perspektivmeldingen. Regjeringen
skriver selv at beregningene bygger på tekniske forutsetninger
om innretning av den økonomiske politikken fremover, ikke
basert på vurderinger av hva som er mest sannsynlig eller
mest ønskelig politikk. For disse medlemmer synes
det noe underlig at når Regjeringen først har
valgt å erstatte langtidsprogrammet med en perspektivmelding,
likevel velger å ikke ha noen formening om hva som ville
være en ønsket og villet politikk for å nå noen
overordnede mål for fremtiden.
Disse medlemmer registrerer at
befolkningsfremskrivninger er en viktig drivkraft bak både
perspektivmeldingen og pensjonsmeldingen fra Regjeringen og dermed
styrende for finansieringsbehovet for pensjoner og velferd i fremtiden. Disse
medlemmerfinner det derfor uheldig
at fremskrivningene er basert på en passiv forlengelse
av historiske trender.
Perspektivmeldingen ville vært et langt
mer interessant politisk dokument hvis Regjeringen kunne anta noen
konsekvenser av egen politikk gjennomført i et lengre perspektiv.
For disse medlemmerer det ubesvarte spørsmål i
meldingen.
Ønsker Regjeringen å gjøre
noe med en rekke av de forutsetningene som legges til grunn?
Det vil være vesentlige endringer for
den økonomiske utviklingen avhengig av hvilken politikk
som føres for å bedre produktivitetsveksten, befolkningsutviklingen,
sysselsettingen, så vel som antall mottakere av offentlige
overføringer, arbeidstid, yrkesdeltaking osv.
Disse medlemmerviser
til at anslagene for petroleumsproduksjon og statens inntekter fra
petroleumsvirksomheten har vært undervurdert i svært
mange stortingsmeldinger og proposisjoner gjennom flere år. Dette
gjelder selvsagt også fremtidig produksjonsnivå. Også her
er det avgjørende hvilken politikk som føres av
landets regjering.
Disse medlemmer registrerer videre
at Regjeringen legger til grunn en høyere vekst i total
faktorproduktivitet enn forutsetningene lagt både i Pensjonskommisjonens
innstilling og i Langtidsprogrammet for 2002-2005 til tross for
at dette er dokumenter som knytter seg nært sammen i tid.
Disse medlemmermener
derfor at Regjeringen gjennom perspektivmeldingen viser liten vilje
til å drøfte hvordan samfunnet skal ta ut en fremtidig
produktivitetsvekst. Det fremstilles nærmest som gitt at denne
veksten tas ut som økt reallønn og økt
privat konsum. Avhengig av forutsetninger, kan det meget vel hende
at vi vil ta ut dette i bedre pensjoner og velferdstjenester, eller
gitt andre forutsetninger, i økt arbeidstid eller lavere
skatter.
Eksempelvis vil endringer av dagens folketrygd, enten
gjennom pensjonsendringer alene eller gjennom innstramminger i andre
oppgaver som i dag er tillagt folketrygden, gi helt andre finansieringsbehov
enn lagt til grunn i denne meldingen.
Perspektivmeldingen oppjusterer også anslaget
for kostnadsvekst i kommunal tjenesteyting. Etter disse medlemmers oppfatning
rimer dette lite med Regjeringens erklærte målsetting
om effektivisering av offentlig sektor.
Disse medlemmermener
også at endringer av sysselsettingspolitikken også vil
kunne få store konsekvenser, uansett hvilke politiske veivalg
som tas.
Eksempelvis vil en økning i antall årsverk
gi økt verdiskapning og dermed økte skatteinntekter,
mens en reduksjon i antall årsverk gir motsatt effekt.
Flere uføre i jobb gir økt
verdiskapning, innsparing i pensjonsutgifter og økte skatteinntekter,
en bedring av innvandreres yrkesdeltagelse, overgang fra deltidsarbeid
til heltidsarbeid, reduksjon i sykefravær - alt dette forhold
som vil bedre det økonomiske grunnlaget og dermed redusere
finansieringsutfordringene i fremtiden.
Disse medlemmervil
peke på at både norsk økonomi og andre
lands økonomi har møtt omstillingsbehov i all
tid. Det er ikke noe nytt fenomen at norsk næringsliv og
samfunnslivet for øvrig må omstille seg i takt
med drivkrefter utenfor offentlig kontroll. I det alt vesentlige
har omstillinger også ført til økt effektivitet, kreativitet
og dermed bedre ressursutnyttelse.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at det på en rekke områder må treffes
tiltak for å bedre funksjonsevnen i norsk økonomi
og dermed sette oss bedre i stand til å møte fremtidige
utfordringer. Både innen forskning og utvikling, utdanning,
helse- og sosialpolitikk, skattepolitikk, næringspolitikk,
arbeidsmarkedspolitikk osv. ligger store muligheter. Dagens ordninger
og regelverk må underlegges en kritisk gjennomgang hvor
hovedspørsmålet må være i hvilken grad
vi når målsettingen om effektiv ressursbruk og økt konkurranseevne.
Disse medlemmer vil i hovedsak
komme tilbake til spørsmålet om en pensjonsreform
i forbindelse med behandlingen av pensjonsmeldingen, men vil likevel
påpeke det noe misvisende ved at man ofte omtaler dette
som en reform av folketrygden, til tross for at det kun er ett element
av folketrygdens mange deler som foreslås reformert. Etter disse
medlemmers oppfatning er det vel så viktig å etablere
incentiver for en bedre utnyttelse av arbeidskraften, gjennom å stimulere
evnen og viljen hos den enkelte til å stå lengre
i arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartieter bekymret
over utviklingen i arbeidstid i Norge. Som Regjeringen påpeker
har gjennomsnittlig arbeidstid falt med 25 pst. på årsbasis
1970-2005.
Disse medlemmervil
derfor advare mot en politikk som ytterligere stimulerer til fallende
arbeidstid. Snarere vil disse medlemmeretterlyse en politikk som stimulerer
den enkelte til høyere arbeidsinnsats. Dette innebærer
en politikk som legger til rette for at flere av dem som i dag er
sysselsatt i deltidsstillinger raskt kan komme over i heltidsstillinger.
Det innebærer en politikk overfor landets seniorer som
besitter betydelig kompetanse og arbeidsvilje hvis forholdene bare legges
til rette. En politikk overfor landets trygdede som innebærer
muligheten til å utnytte restarbeidsevne på den
ene siden og bortfall av ytelse for reelt arbeidsføre mennesker
som av ulike årsaker likevel er trygdet, er også vesentlig.
Disse medlemmerer
kritisk til at Regjeringen måler fremtidige reformbehov
i forhold til petroleumsformuen og dermed til handlingsregelen.
For det første er oljeinntekter i bunn og grunn inntekter
på lik linje med andre inntekter fra norsk produksjon.
Det særegne er den høye avkastningen, relativt
til ressursinnsatsen i form av arbeidskraft og investert kapital.
I tillegg tilfaller det aller mest av oljeinntektene staten direkte
som grunneier og skatteoppkrever og indirekte via statlig eide oljeselskap.
Ansvarlig og langsiktig forvaltning av petroleumsformuen
dreier seg om å maksimere økonomisk vekst. Derfor
bør oljeinntektene i større grad konverteres til real-
og humankapital fremfor finanskapital alene.
Hensynet til en helhetlig samfunnsøkonomisk
politikk, tilsier at fokus bør være rettet mot
utviklingen i den totale nasjonalformuen. Avkastningen på nasjonalformuen
er landets samlede årlige produksjon og inntekt. Økt
vekst gir høyere nasjonalformue over tid.
Disse medlemmerviser
til spørsmål 2 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe
vedrørende hvorfor Norge ligger lavt hva gjelder timeverk
pr. arbeidstaker i forhold til andre land.
Regjeringen svarer at forklaringen er at Norge
har en høy andel deltidsarbeidende sammenlignet med de fleste
andre land, og at dette i første rekke skyldes høy kvinnelig
yrkesdeltagelse. Men også at høyt sykefravær
og ulike permisjonsordninger også bidrar til lav arbeidstid.
Dette understreker nok en gang behovet for en aktiv og målrettet
politikk på dette området. Tall for 2004 viser
at 27 pst. av de sysselsatte arbeidet deltid.
Samtidig viser svar på Senterpartiets
spørsmål nr. 12 at yrkesfrekvensen til kvinner
i mange sammenlignbare land er relativt høy, uten at dette
ser ut til å være knyttet til deltidsarbeid.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng peke
på at et forhold som her kan spille inn er de relativt
gode velferdsordninger Norge har for småbarnsforeldre
sammenlignet med andre land.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet vil understreke behovet for en velferdsreform
som innebærer en sammenslåing av arbeidskontorer,
trygdekontorer og sosialkontorer til velferdskontorer. En slik reform
vil innebære en langt enklere hverdag for enkeltmennesket,
men også en enklere arbeidsdag for de ansatte som lettere
vil kunne veilede brukeren frem til riktig bistand og dermed mer
målrettet og treffsikker assistanse.
Når det gjelder muligheten for at fremtidige
finansieringsutfordringer kan dekkes gjennom økte skatter, vil disse
medlemmer peke på at en økning av skattenivået
i Norge ikke er ønskelig eller veldig heldig for den økonomiske
utviklingen. Norges muligheter til å ha et høyere
skattenivå enn verden omkring, blir stadig mindre. Et høyt
skattenivå reduserer investeringsviljen, fører
til handelslekkasje og i verste fall til arbeidsmigrasjon. I tillegg
undergraves arbeidstilbudet.
Den effektive skattesatsen på marginal
arbeidsinnsats i Norge er meget høy. Dette skyldes både
personbeskatning, arbeidsgiveravgift og indirekte skatter på det
forbruket som arbeidsinntekt finansierer. Siden fremtidige skatteinntekter
i hovedsak vil komme fra lønnsinntekter, vil en skatteskjerpelse
for å møte finansieringsbehovet, gi lavere arbeidstilbud
som reduserer skatteinntektene, som igjen fører til skatteskjerpelse osv.
En slik ond sirkel vil ikke landet være tjent med.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at 1/10 av befolkningen i arbeidsdyktig alder er uføretrygdet
i Norge. Disse medlemmer mener det må være
noe grunnleggende galt i trygdeforvaltningen og i vår generelle
oppfatning av hva uføretrygd de facto skal være
når en så stor andel av befolkningen er innrømmet
uføretrygd. Disse medlemmer mener derfor
det må ligge et stort potensial i å forbedre og
stramme inn regelverket for uføretrygding, samt en innsats
hva gjelder å etterprøve realitetene bak dette
tallet.
Regjeringen peker på tilgangen til
realkapital som en vesentlig forutsetning for vekst.
Både for å kunne tilby befolkningen
et stadig bedre offentlig tjenestetilbud, samt bedre vekstgrunnlaget
for økonomien, er det nødvendig å sørge
for offentlig realkapitaldannelse.
De siste årene har offentlige realinvesteringer
som andel av BNP vært fallende og i tillegg svært
lave. Realkapital som benyttes innen samferdsel, helse og utdanning
må økes. Dette gjør offentlig tjenesteproduksjon
mer effektiv og det reduserer kostnader i det private næringsliv.
Statlig forbruk bør ikke kompensere
for manglende offentlige realinvesteringer. Disse medlemmer er bekymret
for en utvikling hvor manglende investeringer oppveies av økende
løpende kostnader i drift av offentlig sektor. Disse
medlemmer mener derfor at offentlige realinvesteringer bør
prioriteres fremfor offentlig forbruk. Dette vil gi en langt bedre
effekt på det offentlige og private tjenestetilbudet, samtidig
som det gir en bedre ressursbruk.
Disse medlemmer mener likevel
at omstillingsbehovet antar ulike former fordi samfunnet hele tiden utvikler
seg og at de største omstillingsutfordringer Norge står
overfor i fremtiden først og fremst vil gjelde offentlig
sektor. Derfor mener disse medlemmerat
det ikke er noen grunn til å utsette nødvendige
reformer på dette området.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti påpeker
at mulighetene til videreutvikling av den norske velferdsstaten
vil avhenge av utviklingen i en rekke faktorer. Utviklingen i produktivitet,
yrkesdeltakelse, levealder, fruktbarhet og helsetilstand i befolkningen
er helt sentralt for handlingsrommet i norsk politikk. Felles for
flere av disse er at de kan påvirkes gjennom fornuftig
bruk av virkemidler.
Yrkesdeltakelse i Norge ligger høyt
i internasjonal sammenheng. Allikevel er det store grupper der det
finnes et betydelig potensiale for økt deltakelse. Blant kvinner,
eldre, innvandrere og funksjonshemmede finnes det en stor arbeidskraftreserve
som i dag ikke blir brukt. Grunnene til det er flere, men disse
medlemmer vil understreke at en viktig faktor er at dagens arbeidsliv
stiller krav som presser ut alle som ikke kan yte 100 pst. Privatisering
og konkurranseutsetting har ført til at det heller ikke
i offentlig sektor lenger er rom for å utnytte den arbeidsevnen
disse faktisk har. Alternativet er ofte uførhet eller tidligpensjon.
For den enkelte og for samfunnet er dette uheldig. Tiltak for å få denne
gruppa i arbeid må derfor prioriteres høyt.
Tiltak for å øke kvinners
yrkesdeltakelse er enklere. Disse medlemmer viser
til at det viktigste er å legge til rette for å kombinere
arbeidsliv og omsorg for barn. Barnehageplasser med høy
kvalitet til lav pris for alle som ønsker det må gjennomføres
så raskt som mulig. I tillegg må strukturer som
gjør at småbarnsmødre ikke tjener på å arbeide,
fjernes. Kontantstøtte og pensjonsopptjening for omsorgsarbeid
som ikke premierer yrkesaktivitet er eksempler på dette.
Disse medlemmer understreker
at befolkningens helsetilstand kan påvirkes av økt
fokus på forebygging. Gjennom en politikk som stimulerer
folk til å gjøre fornuftige valg i forhold til
mat, alkohol, tobakk og fysisk aktivitet, vil folkehelsa bli bedre.
Dette er bra for den enkelte og bra for samfunnet. En kombinasjon av
informasjon og restriksjoner er nødvendig for å få til dette.
Til sammen vil tiltak på disse områdene vesentlig forbedre
vår mulighet til å løse velferdspolitiske
utfordringer. Men disse medlemmer gjør også oppmerksom
på at store skattelettelser vil gjøre det svært vanskelig å styre
utviklingen på disse feltene i riktig retning. Regjeringens
løfter om skattelettelser på 23 mrd. kroner i
neste stortingsperiode er derfor en underminering av den norske
velferdsstaten.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet vil understreke at Norge blir preget av et stadig økende
gap mellom privat og statlig rikdom på den ene siden og økende
kommunal fattigdom på den andre siden. Dette er en utvikling
som etter disse medlemmers mening er uakseptabel,
og som krever en politisk kursendring.
Disse medlemmer vil trekke frem
noen urovekkende utviklingstrekk:
– Kommunesektorens
totale gjeld er pr. 1. desember 2004 på 161,2 mrd. kroner,
en økning i 2004 på 12,5 mrd. kroner. Kommunene
bruker med andre ord 500 mill. kroner mer på renteutgifter
i dag enn for ett år siden. Det er ventet at halvparten
av landets kommuner vil gå med underskudd i 2004.
– Kommunesektoren opplevde en
total skattesvikt på 3,4 mrd. kroner i 2004, hvorav 2,2
mrd. kroner kompenseres fra staten. Underbalansen i kommunesektoren
er på 5,3 mrd. kroner på bakgrunn av regnskapstall
for 2003.
– 118 kommuner står på fylkesmennenes
svarteliste (ROBEK-lista), dvs. er satt under statlig styring økonomisk.
– Demografiske endringer fører
alene til en årlig kostnadsøkning på om
lag 1,5 mrd. kroner.
– Antall ansatte i kommunesektoren
er redusert med 10 000 ansatte siden 2001. Dette utgjør
om lag 3 pst. av arbeidsstokken.
– Minst 200 av 1 100 offentlige
svømmebassenger er ikke lenger åpne for publikum.
Kommuneøkonomien er så dårlig at nødvendig
vedlikehold ikke blir gjennomført. Halvparten av norske
tiåringer kan ikke svømme og tallet er stigende.
– Kommunesektoren har et akkumulert
vedlikeholdsbehov på kommunal eiendom, antakelig på over
40 mrd. kroner.
En fortsatt nedprioritering av den offentlige
velferden vil etter disse medlemmers oppfatning kunne medføre
en kraftig svekkelse av kvaliteten på velferdstilbudene,
og derigjennom svekket tillit fra innbyggernes side. En konsekvens
av dette vil være fremvekst av flere private løsninger
og økte forskjeller mellom folk. Dette er en utvikling disse
medlemmer mener det er en hovedutfordring å forhindre.
Disse medlemmer viser til at
Senterpartiet og Kystpartiet ønsker en kraftig styrking
av kommuneøkonomien. Hovedelementer i en slik
satsing vil være:
Disse medlemmer vil understreke
at kommunal sektor er av stor viktighet for sysselsettingssituasjonen i
landet. I så måte ville Senterpartiet og Kystpartiets alternative
budsjetter for 2005 gitt grunnlag for at det i kommunesektoren kunne
vært ansatt 9 300 flere lærere, helse- og omsorgsarbeidere.
Det kunne vært igangsatt nødvendige reparasjoner
av skoler og andre bygg.
Det er dokumentert store vedlikeholdsbehov i
kommunalt eid eiendomsmasse. En utredning Kommunenes Sentralforbund
har fått utført antyder et akkumulert vedlikeholdsbehov
på 40 mrd. kroner. Disse medlemmer viser
også til at NOU 2004:11 om eiendomsforvaltningen i kommunesektoren
anbefaler et ekstraordinært tilskudd på 5 mrd.
kroner fordelt over 5 år for å håndtere
deler av vedlikeholdsutgiftene.
Dette viser etter disse medlemmers oppfatning at
dersom ikke den økonomiske balansen i kommunesektoren gjenopprettes
vil store samfunnsverdier stå i fare for å gå tapt.
Kommunene er ryggraden i velferdssamfunnet vårt. Barnehage,
skole, kultur, eldreomsorg, vann, vei og kloakk - alt er avhengig
av en velfungerende kommune. Kommunesektoren har vært Regjeringens
salderingspost gjennom hele denne stortingsperioden.
Disse medlemmer vil understreke
at en god skole og en mer verdig omsorg avhenger av at kommunene
settes økonomisk i stand til å løse de
oppgavene de er pålagt. Vi mener alle vi skal ha verdens
beste skole, mens skolebygg forfaller og lærere sies opp.
Vi rystes alle når det avdekkes omsorgssvikt på sykehjem og
i hjemmetjenesten, selv om vi vil det beste for våre gamle
og syke. Da må vi gjøre noe med problemet.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av å satse mer på forebygging for å redusere
de offentlige utgiftene på sikt. Dette gjelder forebygging
mot helseskader og sykdom der det er gode kunnskaper om for eksempel
hvordan livsstilsykdommer kan reduseres ved endret kosthold og økt
fysisk aktivitet. Et annet område handler om å redusere
ulykker i trafikken samt helseproblemer som følge av støv,
støy og utslipp fra den økende biltrafikken i
byene. Et tredje område handler om å forebygge
at rusmisbruk og kriminalitet får utvikle seg. Et fjerde
viktig område handler om hvordan psykiske helseproblemer
kan begrenses hos unge. Et annet nøkkelområde
omfatter forholdene i arbeidslivet der utstøting er et økende
problem. Det er ingen tvil om at trygghet for arbeid og inntekt
er helt grunnleggende for et godt liv for de aller fleste. Disse medlemmer mener
samfunnet kan spare store milliardbeløp årlig
ved å satse på å forebygge framfor å reparere
innafor disse og andre områder. En slik forebyggingstankegang
krever at det kan budsjetteres mer langsiktig fordi innsparingene
på helsebudsjettene av for eksempel økte investeringer
i gang- og sykkelveier vil komme over en lang periode og lenge etter
at investeringene er gjort.
Disse medlemmer vil framheve
Regjeringens tiltak for å begrense tobakkskader som et
godt eksempel på forebygging. Her er informasjonskampanjer, restriksjoner
mot bruk samt avgiftspolitikken tatt i bruk på en god måte.
Disse medlemmer vil peke på at
det blir en viktig oppgave å legge til rette for at den
tredje sektor kan beholde og styrke sin rolle i løsningen
av mange fellesoppgaver. Den tredje sektor som består av
ulike samvirkeforetak, frivillige organisasjoner, selvhjelpsgrupper
og dugnadsgjenger, har solide røtter i norske lokalsamfunn.