2.1 Kap. 520 Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Arnfinn Nergård, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser til Ot.prp. nr. 23 (2005-2006) og Ot.prp. nr. 20 (2005-2006) etablering av et ventemottak. Komiteenviser til at merutgiftene dekkes innenfor gjeldende ramme.

Komiteenmerker seg at refusjon av ODA-godkjente utgifter reduseres med 120 mill. kroner i 2005, grunnet endring andel beboere i mottak fra ODA-land.

2.2 Kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

Komiteenmerker seg at prognosene for antall bosatte er redusert med 200, og at bevilgningen på post 60 Integreringstilskudd dermed kan reduseres med 20 mill. kroner.

Komiteenmerker seg også at utgiftene på post 61 Norskopplæring for voksne innvandrere nå anslås til å bli 35 mill. kroner lavere enn bevilgningen, dette skyldes blant annet at kommunene har søkt om refusjon for færre undervisningstimer og deltakertimer i forhold til overgangsordningen enn tidligere anslått.

2.3 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571)

Komiteen viser til at den foreslåtte tilleggsbevilgning på 300 mill. kroner knyttet til momskompensasjonsordningen sikrer at kommuner og fylkeskommuner som mottok mindre refusjon i 2004 enn det som lå til grunn for uttrekket i rammeoverføringen, i all hovedsak vil få dette kompensert på driftssiden. Dette er viktig ut fra målsettingene om at ordningen skulle gi minst mulig omfordeling kommunene imellom. Komiteen slutter seg også til at kommunene som fikk større refusjon enn uttrekket, får beholde det overskytende. Komiteen viser ellers til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), der Regjeringen varsler at den på et senere tidspunkt vil komme med sin vurdering av hvordan ordningen fungerer og legge fram eventuelle forslag til endringer.

2.4 Kap. 2412 Den norske stats husbank (jf. kap. 5312 og 5615)

Komiteen har merket seg at nedjusteringen av anslaget for utbetaling av lån fra Husbanken er en teknisk justering som skyldes at gitte lån kommer senere til utbetaling enn antatt, eller at lånemottakeren velger en annen finansieringskilde. Dette kan også sees i sammenheng med økt konkurranse blant kredittinstitusjonene om boliglån med pant i boligen.