Vedlegg 2: Brev fra arbeids- og sosialkomiteen v/saksordfører til Arbeids- og inkluderingsdepartementet, datert 20. mars 2006

Dokument nr. 8:20 (2005-2006)

Det vises til brev av 22. februar 2006 fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet v/statsråden om overnevnte tema.

I brevet viser statsråden til privat forslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Sonja Sjøli, Inge Lønning og Martin Engeset og redegjør for reglene om pleiepenger i folketrygdloven §§ 9-11 og 9-10, herunder ny § 9-11 a med virkning fra 1. januar 2006.

Arbeids- og sosialkomiteen avholdt høring onsdag 15. mars 2006 som ledd i saksforberedelsene før behandling av Dokument nr. 8:20 (2005-2006). Til høringen møtte Prematurforeningen ved styreleder og styremedlem, Barnelegeforeningen i Den Norske Lægeforening ved overlege pediatri og spesialsykepleier ved Akershus Universitetssykehus og Barneklinikken Rikshospitalet ved klinikksjef (inntil nylig overlege ved barneavdelingen) og ledende sosionom. Sistnevnte høringsinstans har, slik statsråden viser til i sitt brev, samarbeidet med Rikstrygdeverket om retningslinjene for praktisering av gjeldende regelverk.

Tilbakemeldingene fra høringsinstansene var at lovendringen av 1. januar 2006 innebar en forbedring, men var likevel samstemte i at dagens regelverk er vanskelig å fortolke og praktisere på en enhetlig måte. Det resulterer i ulik praksis fra helseforetak til helseforetak, fra trygdekontor til trygdekontor og i noen tilfeller også innen samme trygdekontor og innen samme foretak. Barnelegeforeningen hadde gjennomført en spørreundersøkelse til alle barneavdelinger i Norge og påvist stor forskjell i praksis og stor frustrasjon blant personalet.

Det var særlig tre forhold som ble framhevet:

  • – § 9-11 ble oppfattet som for streng. Begrepet "livstruende" gjorde at bestemmelsen lett ble tolket innskrenkende.

  • – Vilkåret i § 9-10 om innleggelse i helseinstitusjon ble oppfattet som for strengt. Utviklingen i behandlingsmetoder går i retning av stadig mindre bruk av innleggelse, slik at bestemmelsen ikke lenger dekker tilfeller den var ment å dekke. I tillegg ble bestemmelsen om at pleiepenger etter § 9-10 ikke kan gis til begge foreldre samtidig, oppfattet som motstridende med samfunnets generelle ønske om at fedre skal ta en større del av omsorgen for barn.

  • – Det ble gitt en tydelig oppfordring fra høringsinstansene om å se nærmere på hele kapittel 9 i folketrygdloven, sammen med annet regelverk for familier i krise. Som eksempel ble nevnt lov om sosial tjenester.

Som saksordfører for Dokument nr. 8:20 (2005-2006) vil jeg gjerne vite om opplysningene og synspunktene som framkom i høringen, gir grunnlag for ytterligere kommentarer fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet v/statsråden, før komiteen avgir innstilling. Av hensyn til frist for avgivelse av innstilling i saken, ber jeg om svar innen utgangen av uke 12.

Vedlagt oversendes 3 notater vedr. høringsuttalelsene.