Jeg viser til brev av 19. januar 2007
fra energi- og miljøkomiteen med oversendelse av Dokument
nr. 8:15 (2006-2007) fra representantene Line Henriette Holten Hjemdal
og Jan Sahl om styrking av innsatsen for å utvikle og ta
i bruk biodrivstoff i Norge, for utredning mv.
Veitrafikk står i dag for en femtedel
av CO2-utslippene i Norge. Kampen mot
de globale klimaproblemene er viktig for Regjeringen. Som en del
av det generelle arbeidet med å redusere klimagassutslippene i
Norge, gjennomfører Regjeringen nå den største
miljøomleggingen av bilavgiftene i nyere tid. Omleggingen
er i hovedsak i tråd med ønsker fra miljøorganisasjonene,
bilbransjen og NAF, og har fått tilslutning fra et bredt
flertall på Stortinget. Jeg vil spesielt nevne at i statsbudsjettet
for 2007 har CO2-utslipp erstattet slagvolum
som en av de tre komponentene i beregningsgrunnlaget for engangsavgiften.
Videre er det fra l. januar i år gitt fritak for CO2-avgift for andelen bioetanol som blandes
inn i ordinær bensin. På denne måten får
innblandet biodiesel og innblandet bioetanol likere avgiftsvilkår.
Ren biodiesel og andelen innblandet biodiesel har vært
fritatt for både CO2-avgift
og autodieselavgift siden 1999. Drivstoff hvor etanol utgjør hovedbestanddelen
(E85) ilegges ikke særavgifter, jf. St.meld. nr. 2 (2005-2006)
Revidert nasjonalbudsjett 2006. Slikt drivstoff omfattes ikke av
begrepene bensin eller mineralolje i Stortingets avgiftsvedtak,
og ilegges derfor verken bensinavgift, autodieselavgift eller CO2-avgift.
I likhet med forslagstillerne mener jeg at det
er nødvendig med økt bruk av utslippsfrie og klimanøytrale drivstoff,
blant annet biodrivstoff. Det fremgår av Soria Moria-erklæringen
at Regjeringen legger vekt på å få økt
bruk av biodrivstoff og å motivere til valg av lavutslippsbiler,
og dette er et prioritert arbeidsområde for Regjeringen.
I forbindelse med Stortingets behandling av
statsbudsjettet for 2007 ble Regjeringen bedt om å legge
fram forslag til regler om en særlig avgiftsmessig behandling
av fleksi-fuel biler. Av tekniske årsaker var det ikke
mulig å få dette til allerede ved omleggingen
av engangsavgiften fra l. januar 2007. Regjeringen tar imidlertid
sikte på å legge frem forslag til en særlig avgiftsmessig
behandling av slike kjøretøy i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett i mai 2007.
Statens forurensningstilsyn la i fjor fram rapporten "Virkemidler
for økt bruk av biodrivstoff i Norge". Rapporten gir klare
anbefalinger om hvordan Regjeringen kan oppfylle målsettingen
i Soria Moria-erklæringen om økt bruk av biodrivstoff.,
bl.a. at det innføres omsetningspåbud for biodrivstoff.
Konkret anbefales det at i løpet av 2007 skal to prosent
av alt drivstoff som omsettes være biodrivstoff, og i løpet
av 2010 skal andelen biodrivstoff økes til fire prosent.
Som redegjort for i St.prp. nr. l (2006-2007) for Miljøverndepartementet,
vurderer Regjeringen å komme tilbake med et krav til oljeselskapene
om at en viss prosent av omsetningen av alt drivstoff skal være
biodrivstoff, med bakgrunn i rapportens anbefalinger. I denne sammenhengen
vurderer regjeringen også andre tiltak og virkemidler som
kan være aktuelle for å fremme bruk av biodrivstoff.
Regjeringen er opptatt av en bred og helhetlig tilnærming
og ser bl.a. på avgifter, FoU og de samlede rammevilkårene
for bilistene.
Regjeringen arbeider nå med to handlingsplaner
- en stortingsmelding om sektorvise klimahandlingsplaner og en handlingsplan
for miljø- og samfunnsansvar for offentlige anskaffelser.
I arbeidet med stortingsmeldingen om sektorvise klimahandlingsplaner
blir det vurdert sektorvise mål, tiltak og virkemidler
for å redusere klimagassutslippene fra de forskjellige
sektorene, inkludert transportsektoren. Økt bruk av biodrivstoff
er ett av temaene som blir særskilt vurdert i denne sammenheng,
og Regjeringen ser bredt på rammevilkår, økonomiske,
juridiske og andre virkemidler som kan være aktuelle.
Handlingsplanen for miljø- og samfunnsansvar
i offentlige anskaffelser vil ha fokus på bl.a. energibruk/klimagasser.
Vi tar sikte på at hovedtrekkene i denne handlingsplanen
presenteres i stortingsmeldingen om Regjeringens miljøvernpolitikk
og rikets miljøtilstand som legges frem i løpet
av våren, og at handlingsplanen legges frem som selvstendig
dokument parallelt med dette. Handlingsplanene skal inneholde en
egen miljøpolitikk for statlige virksomheter, med konkrete
krav til prioriterte produkter og produktgrupper, inkludert transporttjenester.
Arbeidet med denne handlingsplanen sees i tett sammenheng med det
pågående arbeidet med sektorvise klimahandlingsplaner,
og det vurderes bl.a. konkrete krav og virkemidler for å fremme økt bruk
av biodrivstoff i statlig og offentlig sektor.
Jeg ser det som viktig å gå nøye
gjennom hva som kan gjøres på blant annet transportsektoren
for å bidra til å oppfylle Norges internasjonale
miljøforpliktelser. Vi har derfor allerede under behandling
og vurdering de helhetlige rammevilkårene for biodrivstoff
og kjøretøy som kan bruke biodrivstoff, inkludert
målsettinger, økonomiske virkemidler, omsetningskrav
og krav til offentlige anskaffelser, som foreslått i Dokument
8:15 (2006-2007).