Jeg viser til brev av 23. oktober d.å.
om ovennevnte.
La meg først slå fast at eierne
har økonomisk ansvar for kanalene. Telemarkskanalen eies
av Telemark fylkeskommune, mens Haldenkanalen eies av Østfold
fylkeskommune og kommunene Aurskog-Høland, Marker, Aremark
og Halden.
De to vannveiene har minimal betydning som transportårer,
bortsett fra turisttrafikk. Kanalene har hovedsakelig interesse
på to måter:
– Som turisttilbud
– Som kulturminner
Næringen turisme er
på statlig nivå underlagt Nærings- og
handelsdepartementet.
Spørsmål om denne type kulturminner kan på statlig hold
berøre Miljøverndepartementet og Olje- og energidepartementet,
ved deres underliggende etater og virksomheter. Således
har MD i svarbrev av 19. september d.å. til Haldenvassdragets
Kanalselskap opplyst at det kan søkes om midler hos Riksantikvaren, Kulturminnefondet
eller fylkeskommunen til delfinansiering av opprustning. Fra OED
har vi fått opplyst at det er en liten mulighet for at
et slikt prosjekt kan støttes innen den ramme Norges vassdrags-
og energiverk har til museums- og kulturminnetiltak.
Samferdselsdepartementet finansierer over sitt
budsjett statlige infrastrukturtiltak innen sektorene veg, jernbane
og luftfart. Dessuten bevilges det over SDs budsjett midler til
en del rutegående persontransport. Tiltak som gjelder investering,
vedlikehold og drift av kanalanlegg, og drift av trafikk på slike,
faller utenfor SDs budsjett.
Jeg ser etter dette ikke grunn til å ta
vannveier inn i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan. Jeg
ser det heller ikke som Samferdselsdepartementets ansvar å ta
initiativ til å få utarbeidet en forvaltningsplan
for vannveiene.