Det foreslås at bevilgningen øker med 30 mill. kroner
til FNs internasjonale særorganisasjon for arbeidslivet (ILO). Midlene
skal benyttes til organisasjonens arbeid med å bidra til sysselsetting,
sikre arbeidstakernes rettigheter, fremme trepartssamarbeid og sosial
beskyttelse med et særlig fokus på å styrke arbeidstilsyn. Det foreslås
videre at bevilgningen øker med 40 mill. kroner til FNs høykommisær
for flyktninger (UNHCR) for å styrke arbeidet overfor flyktninger
og internt fordrevne.
Bevilgningen til andre formål under posten foreslås
redusert med 30 mill. kroner ifm. dekning av økte utgifter til flyktninger
i Norge som dekkes over bistandsbudsjettet, jf. kap. 167 post 21.
Bevilgningen foreslås økt med til sammen 40 mill.
kroner.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti ser stor nytte i den innsats Norsk
Folkehjelp yter i forbindelse med minerydding og utdanning av personell
og minehunder. Disse medlemmer mener denne innsatsen
er av stor betydning for å gi trygghet til de mange som bor og oppholder seg
i minefarlige områder rundt om i verden. Disse medlemmer ønsker
å sikre organisasjonen en økonomi som gjør at de kan fortsette denne
innsatsen med trygge og tilstrekkelige økonomiske rammer. Disse
medlemmer har registrert at det har kommet signaler om at Regjeringen
ønsker å kutte i bevilgningene til dette formål og ser med bekymring
på dette. Disse medlemmer mener derfor at det er
et behov for å justere opp bevilgningen til Norsk Folkehjelps innsats
på dette området for å sikre en positiv utvikling i innsatsen. Disse
medlemmer ønsker derfor å øke bevilgningene til Norsk Folkehjelp
med 10 mill. kroner øremerket denne innsatsen. Inndekningen skjer
gjennom omprioritering innenfor eksisterende budsjettrammer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å øke bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 50 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
163 | | Nødhjelp, humanitær bistand
og menneskerettigheter | |
| 71 | Humanitær bistand
og menneskerettigheter, kan overføres,
forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 2 110 000 000
til kr 2 160 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Regjeringen foreslår en økning av bevilgningen til ILO med
30 mill. kroner, mens bevilgningen til andre formål over samme post
reduseres med tilsvarende beløp, og bevilgningene til viktige bistandsområder
som næringsutvikling, overgangsbistand, utvikling og nedrustning, kvinner
og likestilling og helse- og aidstiltak svekkes. Disse medlemmer ser
ikke at en økonomisk styrking av den internasjonale fagbevegelsen
bør finne sted på bekostning av disse viktige formålene, og støtter
ikke Regjeringens forslag på dette punkt.
Disse medlemmer vil derfor omprioritere disse
30 mill. kroner til næringsutvikling (post 161.70) med 3 mill. kroner,
overgangsbistand (post 162.70) med 3 mill. kroner, utvikling og nedrustning
(post 164.72) med 1 mill. kroner og andre helse- og AIDS-tiltak
(post 169.71) med 6 mill. kroner. De resterende 17 mill. kroner
omdisponeres innen kapittelet til formål i tråd med det som etter disse
medlemmers oppfatning bør være kjernen i norsk humanitær
innsats: å redde enkeltmenneskers liv og lindre nød.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
163 | | Nødhjelp, humanitær bistand
og menneskerettigheter | |
| 71 | Humanitær bistand
og menneskerettigheter, kan overføres,
forhøyes med | 27 000 000 |
| | fra kr 2 110 000 000
til kr 2 137 000 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti ønsker å øke bevilgningen til FNs internasjonale
organisasjon for arbeidslivet (ILO) med 17 mill. kroner for å styrke
arbeidet for sysselsetting, arbeidstakernes rettigheter, arbeidstilsyn
mv. De 13 mill. kroner som derved spares i forhold til Regjeringens
forslag, vil dette medlem i stedet bruke til å unngå
kutt på 3 mill. kroner i bevilgningen til kap. 161 post 70 Næringsutvikling,
og til å øke støtten til Norsk Folkehjelps arbeid for minerydding
i utviklingsland med 10 mill. kroner under dette kap. og post, jf.
merknad ovenfor. Dette medlem foreslår derfor samlet
å redusere bevilgningen med 3 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 37 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
163 | | Nødhjelp, humanitær bistand
og menneskerettigheter | |
| 71 | Humanitær bistand
og menneskerettigheter,
kan overføres,
forhøyes med | 37 000 000 |
| | fra kr 2 110 000 000
til kr 2 147 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til omtale av omprioritering av bistandsmidler fra en foreslått
økning til ILO til bl.a. å reversere kutt i bistand til Afghanistan,
næringsutvikling, kvinner og likestilling og helse- og aidstiltak, nærmere
omtalt under kap. 151 post 72.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
163 | | Nødhjelp, humanitær bistand
og menneskerettigheter | |
| 71 | Humanitær bistand
og menneskerettigheter, kan overføres,
forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 2 110 000 000
til kr 2 120 000 000" | |