Trygdekoordinering
Separasjonsavtalen
artikkel 29 angir personkretsen som er omfattet av del 2 avdeling
III i avtalen om koordinering av trygdeytelser. Det følger av bestemmelsen
at EØS/EFTA-borgere og britiske borgere som har utøvet retten til
fri bevegelighet før utløpet av overgangsperioden, og som umiddelbart
forut for utløpet av overgangsperioden er trygdedekket i henholdsvis
Storbritannia eller en EØS/EFTA-stat, omfattes av avtalen. Det samme gjelder
EØS/EFTA-borgere og britiske borgere som er bosatt i henholdsvis
Storbritannia eller en EØS/EFTA-stat og omfattet av lovgivningen
i henholdsvis en EØS/EFTA-stat eller Storbritannia ved utløpet av
overgangsperioden. EØS/EFTA-borgere og britiske borgere som ikke
omfattes av disse bestemmelsene, men som utøver yrkesaktivitet i
henholdsvis Storbritannia eller en EØS/EFTA-stat ved utløpet av
overgangsperioden, og som er trygdedekket i henholdsvis en EØS/EFTA-stat
eller Storbritannia, er også omfattet. Videre er statsløse og flyktninger
som er bosatt i en EØS/EFTA-stat eller Storbritannia, i hovedsak
omfattet av avtalen hvis de er i en av situasjonene beskrevet over.
Alle disse persongruppene
skal være omfattet så lenge de fortsatt og uten avbrudd befinner
seg i en av de situasjonene som er beskrevet over, og som involverer både
en EØS/EFTA-stat og Storbritannia på samme tid. Videre er personer
som ikke (lenger) er omfattet av bestemmelsene nevnt ovenfor, og
deres familiemedlemmer og etterlatte, likevel dekket dersom de er
omfattet av personkretsen beskrevet i artikkel 9 så lenge de har oppholdsrett
eller arbeidstillatelse i vertsstaten etter avtalen artikkel 12,
23 og 24.
Separasjonsavtalen
artikkel 30 fastsetter at bestemmelsene i EØS-avtalen artikkel 29,
trygdekoordineringsforordningen og gjennomføringsforordningen gjelder for
personer som er omfattet av avtalens del 2 avdeling III. Videre
skal avtalepartene ta hensyn til beslutninger og rekommandasjoner
fra Den administrative kommisjon for koordinering av trygdeordninger.
Bestemmelsen innebærer at trygdeforordningene gjelder fullt ut for
den personkretsen som er definert i separasjonsavtalen artikkel
29.
Artikkel 8 i separasjonsavtalen
gir generelle definisjoner for del 2 om borgernes rettigheter. Artikkel
30 nr. 2 gjør unntak fra denne bestemmelsen, slik at det er definisjonene
i gjennomføringsforordningen som gjelder for avtalens bestemmelser
om trygdekoordinering.
Artikkel 31 skal
sikre eksisterende og fremtidige rettigheter basert på tidligere
trygdeperioder, perioder med yrkesaktivitet og botidsperioder. Personer
som dekkes av bestemmelsen, skal kunne påberope seg sammenlegging
av trygdeperioder, arbeidsperioder mv. Bestemmelsen sikrer også
at pasienter som har påbegynt behandling i Storbritannia eller i
en EØS/EFTA-stat eller anmodet om tillatelse til å gjennomføre en
planlagt helsebehandling før utløpet av overgangsperioden, får fullført
den aktuelle behandlingen og dekket utgiftene.
Artikkel 32 oppstiller
et unntak fra utgangspunktet om at koordinering av trygdeytelser
i separasjonsavtalen ikke gjelder borgere i EUs medlemsstater (unionsborgere),
dersom to forutsetninger er tilstede. For det første må EU og Storbritannia
ha inngått en avtale som gir tilsvarende rettigheter til koordinering
av trygdeytelser til borgere av EØS/EFTA-statene. For det andre
må EU og EØS/EFTA-statene ha inngått en avtale som gir tilsvarende
rettigheter til britiske borgere. Er forutsetningene til stede,
kan Blandet komité, som består av representanter for hver av partene
og er ansvarlig for gjennomføringen og anvendelsen av separasjonsavtalen, bestemme
fra hvilket tidspunkt separasjonsavtalens del 2 avdeling III om
koordinering av trygdeytelser også skal gjelde borgere av EU-stater.
Det følger av separasjonsavtalen
artikkel 33 at reglene i trygdeforordningen og gjennomføringsforordningen
om tilbakebetaling, innkreving og motregning fortsatt kommer til
anvendelse for personer som ikke er omfattet av artikkel 29, dersom
tilfellet oppsto før utløpet av overgangsperioden. Videre kommer
bestemmelsene fortsatt til anvendelse dersom tilfellet oppsto etter overgangsperiodens
utløp og det gjelder personer som var omfattet av artikkel 29 eller
31 da tilfellet oppsto.
Artikkel 34 slår
fast at senere endringer i trygdeforordningen og gjennomføringsforordningen
skal innlemmes i denne avtalen av Blandet komité, dersom endringene
innlemmes i EØS-avtalen og utmeldingsavtalen mellom EU og Storbritannia
har blitt justert i tråd med disse endringene. Bestemmelsen fastslår
videre at trygdeforordningen og gjennomføringsforordningen mellom
avtalepartene skal forstås med de tilpasninger og justeringer som
følger av Del III av vedlegg I, så langt forordningene regulerer
tilfeller som omfattes av denne avtale. Videre følger det av bestemmelsen
at del I av vedlegg I skal korrigeres og tilpasses etter rådgivning
og avgjørelser fra Den administrative kommisjon.