3.4.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteen viser til at det
i 2020 var negativ utlånsvekst hos både norske og utenlandske forbrukslånsbanker
i Norge. Basert på Finanstilsynets utvalgsundersøkelse blant foretak
som tilbyr forbrukslån, var det en reduksjon i det norske markedet
på 14 pst. fra utgangen av 2019 til utgangen av 2020.
Komiteen viser til meldingens
boks 3.4 for en liste over gjennomførte tiltak de siste årene for
å sikre et mer velfungerende forbrukslånsmarked, både med hensyn
til finansiell stabilitet og til den enkelte forbruker. Komiteen vil
spesielt trekke frem forbrukslånsforskriften, som nå er en del av
utlånsforskriften, og etableringen av gjeldsinformasjonsordningen
(ofte omtalt som gjeldsregistrene).
Komiteen viser til at utlånsforskriften
fra 1. januar 2021 har en ny bestemmelse om restrukturering for
å gjøre det lettere for bankene å hjelpe kunder som har dyr forbruksgjeld
som de ikke kan betjene.
Komiteen viser til at regjeringen
tar sikte på å utvide gjeldsordningen med andre former for gjeld,
i første omgang gjeld med pantesikkerhet i boligeiendom og kjøretøy,
forutsatt at utvidelsen kan gjennomføres på en personvernmessig
forsvarlig måte. Komiteen merker
seg at regjeringen samtidig vil se på om folkefinansieringsplattformer
som formidler kreditt bør omfattes av rapporterings- og opplysningspliktene
på lik linje med kredittytere. Komiteen viser til at Barne-
og familiedepartementet vil komme tilbake til saken i budsjettproposisjonen
for 2022.
Komiteen merker seg at regjeringen
mener at en utvidelse av gjeldsinformasjonsordningen vil være i tråd
med gjeldsinformasjonslovens intensjon og bidra til å øke nytten
av gjeldsinformasjonsforetakene. Regjeringen tar derfor sikte på
å utvide ordningen med andre former for gjeld, i første omgang gjeld
med pantesikkerhet i boligeiendom og kjøretøy, forutsatt at utvidelsen kan
gjennomføres på en personvernmessig forsvarlig måte. Komiteen støtter
dette. Videre viser komiteen til
at regjeringen vil se på om også folkefinansieringsplattformer som
formidler kreditt bør omfattes av rapporterings- og opplysningspliktene,
på lik linje med kredittytere. Komiteen merker seg at Barne-
og familiedepartementet vil komme tilbake til saken i budsjettproposisjonen
for 2022, og imøteser dette.
Komiteen viser til meldingens
omtale av tilleggsfordeler i kredittmarkedet. Komiteen viser til at noen typer
tilleggsfordeler kan passe sammen med kredittopptak og være økonomisk
gunstig for forbrukere, mens andre typer kan være problematiske
og bidra til uforsvarlig gjeldsopptak. Komiteen merker seg at til tross
for at regjeringen har innført et forbud mot at tilleggsfordeler
gis mer fremtredende plass i markedsføringen enn kredittkostnader
mv., har både Finanstilsynet og Forbrukertilsynet tatt til orde
for et generelt forbud.
Komiteen viser til at regjeringen
vil se på behovet for en strengere vurdering av reguleringen av
tilleggsfordeler og imøteser dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, merker seg også at satsene
for purregebyr og inkassosalærer er redusert betydelig.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt, anmoder regjeringen om å gjennomføre den varslede
utvidelsen av gjeldsregistrene og inkludering av folkefinansieringsplattformene
så raskt som mulig.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt mener
inkludering av flere typer gjeld i registrene bør utredes.
Disse medlemmer fremmer på
bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede behovet for, og muligheten til, å inkludere
enda flere typer gjeld i gjeldsregistrene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt peker på at forbrukslån er en type kreditt
som det i lang tid har vært oppmerksomhet rundt, blant annet fordi låneformen
synes å være tettere forbundet med gjeldsproblemproblematikk enn
noen annen lånetype. Disse
medlemmer understreker at det er positivt at veksten i forbrukslån
har avtatt den siste tiden, men mener det er bekymringsfullt at
det til tross for at veksten i forbruksgjeld har avtatt, har vært
en klar økning i omfanget av misligholdte forbrukslån.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et konkret forslag
om å utvide gjeldsregisteret i forbindelse med statsbudsjettet for
2022.»
Disse medlemmer påpeker
at gjeldsregistrene som inntil nå er opprettet, kun omfatter usikret
forbruksgjeld. Disse
medlemmer vil dessuten understreke at det etter disse partiers
syn hadde vært naturlig at det offentlige stod for gjeldsregistrene,
heller enn at dette var en privat oppgave.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen i meldingen varsler at den tar sikte på å utvide
gjeldsinformasjonsordningen. Disse medlemmer mener en utvidelse
av gjeldsregisteret til å omfatte flere typer gjeld er langt på
overtid, og viser til at disse partier foreslo en utvidelse av registeret
i Finansmarkedsmeldingen 2020. Disse medlemmer imøteser at
regjeringen kommer tilbake til saken i budsjettproposisjonen for
2022, men vil understreke at disse medlemmer har en klar
forventning om at regjeringen da vil komme med konkrete forslag
til utvidelser av gjeldsregisteret og ikke ytterligere trenering
av dette.
Disse medlemmer har ellers
lagt merke til at ulike typer forbrukslånsprodukter markedsføres
stadig mer målrettet og aggressivt.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget senest våren 2022 med
et forslag om å forby markedsføring av forbrukslån.»
Disse medlemmer viser
til meldingens omtale av Barne- og familiedepartementets arbeid
med endringer i gjeldsordningsloven. Disse medlemmer vil vise til
at dette arbeidet har pågått over lengre tid og at et forslag fra
departementet egentlig skulle vært fremlagt i 2020. Disse medlemmer understreker
viktigheten av dette arbeidet for mange privatpersoner som har store
økonomiske problemer, og ber regjeringen påskynde arbeidet med ny
gjeldsordningslov.
Disse medlemmer merker seg
at både Finanstilsynet og Forbrukerrådet har anbefalt et generelt
forbud mot tilleggsfordeler betinget av opptak av kreditt eller
inngåelse av en kredittavtale. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen vil se på behovet for en nærmere regulering av tilleggsfordeler
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake i Finansmarkedsmeldingen 2022 med
forslag til innstramminger i regelverket for tilleggsfordeler betinget
av kredittopptak.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt viser til høringsinnspill fra Forbrukerrådet,
som mener det må innføres en plikt for kredittytere til å foreta
oppslag i gjeldsregistrene i forbindelse med vurderinger av lånesøknader,
og det må også innføres en plikt til å innrette seg etter informasjonen
som fremkommer av oppslag. Disse pliktene eksisterer ikke i dagens
lovverk. Forbrukerrådet mener videre at vi må forsikre oss om at
samtlige aktører som bruker gjeldsregisteret gjør det, og ber derfor
om at det både innføres en oppslagsplikt i gjeldsregisteret og en
innrettelsesplikt for kredittytere.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en oppslagsplikt i gjeldsregisteret og en
innrettelsesplikt for kredittytere.»
Disse medlemmer viser
videre til at tilleggsfordeler knyttet til kredittkort bidrar til
overdreven bruk av en dyr måte å betale på, og tåkelegger også prisen
på kredittkort som en betalingstjeneste. Disse medlemmer imøteser regjeringens
arbeid med en nærmere regulering av tilleggsfordeler, og at forbrukernes interesser
skal danne utgangspunktet for det forestående arbeidet. Disse medlemmer viser
til at Forbrukerrådet peker på de regulatoriske bestemmelsene som allerede
er innført i Finland, og som det også henvises til i årets finansmarkedsmelding,
og mener regjeringen bør se til disse i arbeidet og snarest legge
fram forslag som omhandler et generelt forbud av tilleggsfordeler, slik
også Finanstilsynet og Forbrukertilsynet har tatt til orde for.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt mener det er behov for ytterligere tiltak for å demme
opp for utfordringene som følger av forbrukslån. Disse medlemmer mener det
er uheldig at viktige virkemidler, som for eksempel rentetak, ikke
er innført. Disse
medlemmer har merket seg at det er innført rentetak på lån
og kreditt i mange land i verden, herunder i 14 EU-land, blant annet
i Sverige (SOU 2016:68) og Finland. Rentetak vil ha den virkningen
at det ikke lenger vil være lønnsomt for bankene å gi lån til de
personene som har høyest kredittrisiko, det vil si den gruppen som
står i størst fare for å få betalingsvansker og på lengre sikt omfattende
gjeldsproblemer. Med andre ord er rentetak et målrettet virkemiddel.
Organisasjoner som Forbrukerrådet, Huseiernes landsforbund og Gjeldsofferalliansen
har tatt til orde for å innføre rentetak i Norge. Også krefter innad
i bransjen anbefaler dette.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2022 legge
frem et forslag om innføring av rentetak i Norge.»