Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
legge ILOs definisjon av anstendig arbeid til grunn i åpenhetsloven
og fremme forslag om å erstatte «anstendige arbeidsforhold» med «anstendig
arbeid» i foreslått § 3 c.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å innta henvisning til FNs barnekonvensjon i foreslått
§ 3 første ledd bokstav b i åpenhetsloven.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag til bestemmelse som stiller krav til at virksomhetene
som omfattes av åpenhetsloven, pålegges å offentliggjøre varenes
produksjonssted.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
evaluere åpenhetsloven maksimalt to år etter at den har trådt i
kraft.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å inkludere alvorlig miljøskade som et element
i aktsomhetsvurderingen i § 4b i åpenhetsloven.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om at åpenhetsloven skal gjelde alle virksomheter
som tilbyr varer og tjenester i Norge.
Forslag 7
Åpenhetsloven § 6
skal lyde:
§ 6 Åpenhet om produksjonssteder
Virksomheter som
omsetter varer til forbruker, plikter å offentliggjøre informasjon
om produksjonsstedet.
Informasjonen skal
offentliggjøres på virksomhetens nettside eller på annen måte gjøres
lett tilgjengelig.
Kongen kan i forskrift
bestemme hvilke sektorer og grupper av virksomheter som skal unntas
fra offentliggjøringsplikten.
§§ 6-15 blir
§§ 7-16.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med evalueringen av åpenhetsloven utrede og fremme
forslag om at tilsynsmyndigheten også bør ha kompetanse til å utstede
pålegg om utelukkelse fra offisielle næringsdelegasjoner til utlandet
og adgang til offentlige finansielle støtteordninger for en gitt
tidsperiode, samt opphør av ulovlige forhold, oppreisning for ofre
for næringslivsrelaterte menneskerettighetsbrudd og om forbud mot
å drive virksomhet for enkeltpersoner.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med evalueringen av åpenhetsloven utrede hvordan aktsomhetsforpliktelsene
etter åpenhetsloven er relevant for foretaksstraffinstituttet, og
spesielt med hensyn til vurderingen av om morselskaper bør kunne
holdes ansvarlig for lovbrudd begått i datterselskaper.