Innledning
Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag om finansiering av prosjektet
fv. 353 Rugtvedt–Surtebogen i Bamble kommune i Vestfold og Telemark.
Prosjektet gjelder bygging av 3,9 km tofelts fylkesvei med forsterket
midtoppmerking i ny trasé.
Fv. 353 i Bamble
kommune er hovedforbindelsen mellom Bamble og Skien på vestsiden
av Frierfjorden og er veiforbindelsen til nasjonalt og regionalt
viktige industriområder på bl.a. Rafnes, Rønningen og Skjerke. Veien
er også viktig for lokaltrafikken i kommunen. Spesielt har strekningen
Rugtvedt–Surtebogen dårlig standard og er ulykkesutsatt. Framkommeligheten
for tunge kjøretøy på dagens vei er svært redusert. Store deler
av strekningen mangler i dag tilbud til myke trafikanter. Ny vei
vil gi bedre framkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper
og vil avlaste nærmiljøet langs dagens trasé.
Reguleringsplanen
for prosjektet ble vedtatt i Bamble kommune i november 2020. Formålet
med ny fv. 353 Rugtvedt–Surtebogen (Gassveien) er å sikre en ensartet
veistandard med utvidelse til to felt på hele strekningen, bedre
framkommeligheten for næringstrafikken, samt sikre god kontakt mellom
E18 og viktige industriområder. Videre er formålet å etablere en
sammenhengende gang- og sykkelvei på strekningen, samt redusere
ulykker og støy langs eksisterende vei. Prosjektet er også en viktig
del av forutsetningene for at næringsområdet Frier Vest skal øke
sin attraktivitet. En opprustning av veien vil være et viktig bidrag
for å skape attraktive forhold for industrietableringer.
Det er lagt til grunn
gjennomføring av anlegget i perioden 2023–2025, med at deler av
strekningen åpnes for trafikk senest 1. november 2024, og at bompengeinnkrevingen
starter i 2025.
Kostnadene til prosjektet,
inkludert etablering av bomstasjon, er beregnet til 598 mill. 2022-kroner.
Samfunnsøkonomiske
netto nytte til prosjektet er beregnet til om lag -537 mill. kroner.
Netto nytte per budsjettkrone er beregnet til -2,33. Uten bompengefinansiering
er samfunnsøkonomiske netto nytte til prosjektet beregnet til om
lag -554 mill. kroner, og netto nytte per budsjettkrone er beregnet
til -1,44.
Prosjektet fv. 353
Rugtvedt–Surtebogen er forutsatt finansiert med fylkeskommunale
midler, tilskudd fra Bamble kommune, tilskudd fra Nye Veier AS og
bompenger. En del av de fylkeskommunale midlene ble først forutsatt
fordelt som et statlig tilskudd. Disse midlene ble senere omdisponert
til rammetilskuddet og er dermed å regne som fylkeskommunale midler.
Fylkeskommunalt bidrag
til prosjektet utgjør til sammen 290 mill. 2022-kroner hvor merverdiavgiftskompensasjon
er inkludert med 92 mill. kroner.
Det fylkeskommunale
bidraget inkluderer et bidrag fra Bamble kommune på 41 mill. 2022-kroner
og et anleggsbidrag på 49 mill. 2022-kroner fra Nye Veier AS.
I tråd med de lokalpolitiske
vedtakene vil det fylkeskommunale bidraget utgjøre til sammen 48,5
pst. av finansieringsrammen.
Det er lagt til grunn
et bompengebidrag på 308 mill. 2022-kroner. Dette utgjør 51,5 pst.
av finansieringsrammen.
Departementet
orienterer i proposisjonen i tillegg om enkelte andre saker. I proposisjonens
punkt 10 blir det orientert om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr.
596 av 9. februar 2021 om å avvikle kravet om helseattest for eldre
bilførere. I proposisjonens punkt 11 blir det orientert om gebyrsatser
for utstedelse av førerkort og andre rettighetsbevis.
Når det gjelder oppfølging
av anmodningsvedtak nr. 596 (2020–2021), viser departementet til
at i tråd med stortingsflertallets forutsetninger og forvaltningens
utredningsplikt ble anmodningsvedtak nr. 596 fulgt opp med oppdrag
til Statens vegvesen og Helsedirektoratet om å vurdere potensielle
konsekvenser ved å fjerne kravet til helseattest for eldre bilførere
og mulige alternative tiltak for å avbøte disse. Samferdselsdepartementet
og Helse- og omsorgsdepartementet mottok rapporten 1. oktober 2021.
Samferdselsdepartementet har rapportert prosessuelt til Stortinget
på oppfølging av vedtakene i Prop. 193 S (2020–2021) og i Prop.
1 S (2021–2022).
Det fremkommer i
proposisjonen at det er gjennomført en helhetlig vurdering av anmodningsvedtakets
konsekvenser og mulige alternative kompenserende tiltak. Svært sterke
faglige råd, hvor et samlet trafikksikkerhetsmiljø og tunge helseaktører
advarer mot tiltaket, samt mangelen på alternative tiltak, tilsier
at ordningen med krav om helseattest etter departementets vurdering
bør opprettholdes. Gjennomføring av anmodningsvedtaket vil med stor
sannsynlighet medføre økt antall drepte og hardt skadde i trafikken.
Et slikt tiltak vil dermed være i direkte strid med nullvisjonen, som
er lagt til grunn av regjeringen og Stortinget. Regjeringen vil
på denne bakgrunn opprettholde krav om helseattest for eldre bilførere,
men vil følge opp anmodningsvedtaket når det gjelder bruk av kognitive
tester og bruk av kjørevurdering.
Når det gjelder gebyrsatser
for utstedelse av førerkort og andre rettighetsbevis, viser departementet
til behandlingen av Prop. 1 S (2021–2022), hvor Stortinget besluttet
å sette flere gebyrer som Statens vegvesen krever inn på trafikant-
og kjøretøyområdet, til kostnadsriktig nivå. Det ble imidlertid
lagt opp til bl.a. å videreføre nivået på gebyrene for utstedelse
av førerkort og andre rettighetsbevis, som inntil videre ikke tilfredsstiller kostnadsriktig
nivå. Det ble videre vist til at det arbeides videre med å få kostnadsriktig
nivå for samtlige gebyrer på trafikant- og kjøretøyområdet i tråd
med Stortingets forutsetninger for gebyrfinansiering av offentlige
tjenester. Stortinget hadde i Innst. 13 S (2021–2022) ikke merknader
til dette.
Ved en feil nedjusterte
Statens vegvesen også gebyrsatsene for utstedelse av førerkort og
andre rettighetsbevis til kostnadsriktig nivå med virkning fra 2022.
Øvrige gebyrer ble endret i samsvar med forutsetningene i Prop.
1 S (2021–2022). Nedsettelse av gebyrsatsene på utstedelse av førerkort
og andre rettighetsbevis medfører reduserte inntekter for Statens
vegvesen på om lag 50 mill. kroner på kap. 4320 post 2 i 2022. Feilen
ble ikke oppdaget i tide til å omtale saken i revidert nasjonalbudsjett
2022, og departementet vil med proposisjonen varsle Stortinget om
den oppståtte feilen. Departementet legger til grunn at det forskriftsfestede
gebyrnivået videreføres i 2022 forutsatt at Statens vegvesen finner inndekning
for mindreinntektene i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet
2022, og vil komme tilbake til Stortinget i sakens anledning i Prop.
1 S (2022–2023).