Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen
og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen,
fra Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre,
lederen Grunde Almeland, viser til forslaget om å rendyrke
kulturrådsloven som en lov om Kulturrådet som armlengdeorgan. Dette
vil gi et tydeligere skille mellom såkalte armlengdeoppgaver og direktoratsoppgaver.
Komiteen merker
seg at dette skillet også fremstår klarere ved at virksomheten fra
1. januar 2023 kalles Kulturdirektoratet, mens rådskollegiet går
under navnet Kulturrådet. Lovforslaget innebærer ingen endring i virksomhetens
organisering eller oppgaver.
Komiteen viser
til at Kultur- og likestillingsdepartementet 17. oktober 2022 sendte
et forslag til endringer i kulturrådsloven på høring. Høringsfristen
var 16. desember 2022.
Ingen av høringsinstansene går imot forslaget
om å tydeliggjøre skillet mellom ulike oppgaver ved å rendyrke loven
som en lov om Kulturrådet (rådskollegiet). Kulturrådet selv stiller
seg «i all hovedsak positivt til forslagene».
Enkelte av høringsinstansene stiller spørsmål
ved om Kulturrådet vil være sikret nødvendige fagadministrative
ressurser når bestemmelsene om Kulturdirektoratet og sekretariatsoppgavene
tas ut av loven.
Komiteen viser til
at organisasjonsformen til Norsk kulturråd har vært utredet flere
ganger tidligere. Regjeringen Stoltenberg II nedsatte i 2007 et
utvalg ledet av Lene Løken, med mandat til å gjennomgå tildeling
av statstilskudd til kulturformål. Utvalget leverte rapporten «Forenklet,
samordnet og uavhengig» i 2008. Løken-utvalget drøftet spørsmålet
om å dele virksomheten i to funksjoner.
Komiteen viser til
at Kulturutredningen 2014 (NOU 2013:4), oppnevnt ved kongelig resolusjon 18. mars
2011, også drøftet Norsk kulturråds organisering og oppgaver. Utvalget,
ledet av Anne Enger, pekte på den «tiltakende sammenblandingen av
armlengdeoppgaver og delegerte forvaltningsoppgaver» i virksomheten
som problematisk. Ifølge utvalget burde det derfor gjøres et tydeligere
skille mellom det kollegiale organet og administrasjonen gjennom
en navneendring.
Komiteen viser til
at regjeringen Solberg i 2013 nedsatte en utredningsgruppe som fikk
i oppdrag å gjennomgå Norsk kulturråd. Rapporten «Gjennomgang av
Norsk kulturråd» ble levert i 2014. Spørsmålet om å skille Norsk
kulturråd i to ulike virksomheter ble drøftet av utredningsgruppen.
Flertallet anbefalte at kombinasjonen av «armlengdeoppgaver» og
direktoratsoppgaver videreføres, blant annet på grunn av «hensynet
til synergieffekter og best mulig utnyttelse av kompetanse og ressurser».
Komiteen mener armlengdes
avstand-prinsippet er viktig fordi kulturfeltet er en arena for
ytringsfrihet. Kulturpolitikken skal ikke gripe inn i den kunstneriske friheten. Komiteen viser til at målet med navneendringen
fra 1. januar 2023 var å tydeliggjøre hvilke beslutninger som tas
på vegne av regjeringen, og hvilke beslutninger som tas på «armlengdes
avstand». På denne bakgrunn slutter komiteen seg
til de foreslåtte lovendringene for å rendyrke kulturrådsloven som
en lov om Kulturrådet, som har en særlig uavhengig stilling.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener
at prinsippet om armlengdes avstand må styrkes, og viser samtidig
til at Kulturrådets rolle, oppgaver og sammensetning bør evalueres
bredt, gjerne i en nordisk kontekst.
Komiteen viser
til at det i proposisjonen også foreslås å gjøre bestemmelsene om
oppnevning av Kulturrådet mer fleksible. Formålet er å åpne for tilpasninger
av oppnevningstidspunkt eller -periode der dette er nødvendig for
å sikre at rådet er fulltallig, for eksempel i situasjoner hvor
et medlem trekker seg fra vervet før utløpet av perioden. Komiteen viser videre til at bestemmelsene
om fagadministrasjon i Kulturrådet foreslås opphevet. Komiteen støtter disse endringene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener at det må sikres
at Kulturdirektoratets sekretariatsressurser står i forhold til
det omfattende oppdraget Kulturrådet har.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiets primærstandpunkt er
at statlig kulturbyråkrati bør reduseres. Herunder bør Kulturrådet
på sikt legges ned, og det bør tas en gjennomgang av Kulturdirektoratets
oppgaver.