Barne- og familiedepartementet foreslår i proposisjonens
kapittel 3 en ny bestemmelse som presiserer barnevernstjenestens
plikt til å varsle barnevernstjenesten i andre kommuner. Bakgrunnen
for forslaget er blant annet at det tidligere er blitt avdekket
svikt ved at barnevernstjenester selv i alvorlige tilfeller ikke
har informert barnets nye kommune om at barnet og familien nå befinner
seg i den nye kommunen. Departementet foreslår derfor en ny bestemmelse
som lovfester at barnevernstjenesten uten hinder av taushetsplikt skal
sende melding til barnevernstjenesten i en annen kommune dersom
det er grunn til at denne barnevernstjenesten undersøker om barnet
har behov for mer inngripende tiltak enn frivillige hjelpetiltak.
Departementet foreslår videre i kapittel 4 at
adgangen til å behandle nødvendige personopplysninger om gravide
og ufødte barn blir presisert i barnevernslov. Bakgrunnen for forslaget
er at det i dag er en viss usikkerhet knyttet til registrering og
lagring av meldinger og opplysninger i slike saker. Forslaget utvider
ikke barnevernets ansvar for det ufødte liv utover dagens praksis, og
barnevernstjenesten vil fremdeles være avhengig av samtykke fra
den gravide kvinne for å åpne en undersøkelsessak og for å sette
i verk tiltak.
Departementet foreslår i kapittel 5 en ny bestemmelse
som presiserer at eier av privat barnevernsinstitusjon skal legge
frem politiattest. Kravet om at eier av privat barnevernsinstitusjon
skal legge frem politiattest, fremgår i dag av forskrift, men departementet
mener det er behov for en tydeligere forankring i loven. Krav om
politiattest er et viktig virkemiddel for å forebygge overgrep mot
barn og for å bidra til at mindreårige tas hånd om av skikkede personer.
Lovproposisjonen inneholder også enkelte mindre tekniske
endringer i barnevernsloven, samt i enkelte andre lover.
Etter departementets vurdering vil forslagene
til endringer i barnevernsloven ikke medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser av betydning.