Søk

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  • «1. Stortinget ber regjeringen senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2024 komme tilbake til Stortinget med forslag om innføring av et nasjonalt reisekort, slik at passasjerer kan bruke alle tog og all kollektivtransport med ett reisekort, til en månedspris på 499 kroner for voksne og 249 kroner for barn og unge til og med 18 år.

  • 2. Stortinget ber regjeringen sørge for at fylkeskommuner blir fullt kompensert for økte drivstoff- og strømkostnader for å unngå kutt i kollektivtilbudet.

  • 3. Stortinget ber regjeringen legge fram forslag til en ordning som økonomisk premierer fylkeskommuner og kommuner som reelt reduserer biltrafikken, med økte drifts- og investeringsmidler til kollektivtransport, sykkel og gange.

  • 4. Stortinget ber regjeringen etablere og sikre finansiering av ekspressbussruter der det ikke er et togtilbud, men stor etterspørsel etter ekspresslinjer.

  • 5. Stortinget ber regjeringen øke den statlige finansieringen av rabatt på kollektivtransport for studenter fra 40 pst. til 50 pst.

  • 6. Stortinget ber regjeringen i forbindelse med forslaget til statsbudsjett for 2024 planlegge for å styrke togtilbudet ved å kjøpe inn flere lokal-, region- og fjerntog, slik at man fra og med 2024 øker antallet bestilte togsett sammenlignet med 2023.

  • 7. Stortinget ber regjeringen planlegge for en dobling i kapasiteten på soveplasser i nattogtilbudet innen 2030 og vurdere innkjøp av dobbeltdekkertog for raskt å øke kapasiteten på strekninger med mulighet for dette.

  • 8. Stortinget ber regjeringen senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2024 komme tilbake til Stortinget med forslag om en styrket satsing på vedlikehold innen tog- og jernbanesektoren for å redusere mengden forsinkelser og kanselleringer og øke punktlighet og pålitelighet.

  • 9. Stortinget ber regjeringen sørge for at beredskapsbehovene på norske toglinjer kartlegges med særskilt vekt på tunneler og flom- og rasutsatte områder, slik at man kan innhente mer informasjon om hvorvidt det er behov for oppgraderinger.

  • 10. Stortinget ber regjeringen gjennomgå og bedre beredskapsrutinene for jernbanesektoren med mål om å redusere nedetid for togtrafikk og øke reisendes sikkerhet ved uventede hendelser.

  • 11. Stortinget ber regjeringen lage en plan for å åpne og ruste opp delvis og helt nedlagte eller ubrukte togtraseer hvor det i dag eksisterer et reelt behov for togtransport.

  • 12. Stortinget ber regjeringen inngå dialog om billettsamarbeid ved reiser til Norge via svenske eller finske traseer og veier for å sørge for enklest mulig reiseavvikling for reisende i områder med begrenset infrastruktur.

  • 13. Stortinget ber regjeringen sørge for at alle langdistansetog kan tilby sykkeloppbevaring for reisende der det ikke er et slikt tilbud i dag, og øke kapasiteten for sykkeloppbevaring der det er tilbud i dag.

  • 14. Stortinget ber regjeringen styrke byvekstavtalene med økt statlig finansiering til 80 pst. i forbindelse med forslag til statsbudsjettet for 2024 sørge for at jernbane og togtilbud er inkludert i byvekstavtalene i byområder som har jernbane i dag.

  • 15. Stortinget ber regjeringen holde løftet sitt fra Hurdalsplattformen om at staten skal dekke minst 70 pst. av utbyggingskostnadene for store kollektivprosjekter og kollektivknutepunkt.

  • 16. Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2024 legge fram forslag til innføring av byvekstavtaler for flere byområder og etablering av bygdemiljøavtaler for miljøvennlig transport i distriktet. Disse avtalene skal ikke gå på bekostning av rammene i de eksisterende byvekstavtalene.

  • 17. Stortinget ber regjeringen styrke kravene til universell utforming knyttet til kollektivreiser, slik at det blir et reelt tilbud for alle.

  • 18. Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2024 fremme forslag om å opprette en nasjonal pott for universell utforming av kollektivreiser som fylker og kommuner kan søke på.

  • 19. Stortinget ber regjeringen, senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2024, fremme forslag om å opprette flere tilbud om yrkessjåførutdanning for ulike typer kollektivtransport på videregående skole for å sikre tilstrekkelig rekruttering for framtidens transportbehov.

  • 20. Stortinget ber regjeringen nedsette et offentlig utvalg med mandat til å se på organiseringen av hele Norges transportsektor med mål om en mulig opprettelse av et felles overordnet transportdirektorat som kan se alle transportløsninger og -behov under ett.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.