Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad Helleland, Sonja Irene Sjøli, Svein Harberg og Olemic Thommessen om styrket kontakt med hjemmet og mer tid til barna gjennom bruk av digitale hjelpemidler i barnehagen

Innhold

Til Stortinget

Barnehagene har en viktig samfunnsoppgave og medansvar for at barn får en trygg og god oppvekst. Det har i de senere årene vært en massiv utbygging av barnehager for å nå målsettingen om full barnehagedekning. Dette målet er nå i ferd med å bli oppnådd. Forslagsstillerne er opptatt av å sikre høy kvalitet i alle barnehager. Barn tilbringer mye tid i barnehagen, og det er viktig at det settes høye krav til det faglige tilbudet. Dette må gjelde uavhengig av om de går i en privat eller offentlig barnehage, om det er store eller små barnehager, gamle eller nye. Forslagsstillerne mener at de ansatte er den viktigste ressursen for å sikre barna en god og trygg barnehagehverdag. Det er bred enighet om at fokuset fremover bør være å utvikle innholdet og kvaliteten i barnehagene. Styrket kvalitet handler både om det pedagogiske innholdet i barnehagen og om å sikre gode interne rutiner for barna, foreldrene og de ansatte. Forslagsstillerne er opptatt av å ta i bruk nye hjelpemidler for å gi barnehagebarn en bedre hverdag, flere fornøyde foreldre og en enklere hverdag for de ansatte.

Forslagsstillerne mener det finnes for lite forskning innenfor barnehagesektoren i Norge når det kommer til hvilke tiltak som hever kvaliteten. Dette gjelder forhold knyttet både til innhold og drift av barnehagene. Dette medfører usikkerhet knyttet til hva som er mål- og kostnadseffektive måter å heve kvaliteten på.

I de fleste virksomheter benyttes ulike IT-verktøy for å bedre kvaliteten på tjenestene og for å redusere kostnadene gjennom effektivisering. Innenfor barnehagesektoren er ulike digitale verktøy lite brukt som hjelpemidler i den daglige operative virksomheten. I St.meld. nr. 41 (2008–2009) om kvalitet i barnehagen er digitale hjelpemidler først og fremst omtalt i forbindelse med det pedagogiske innholdet og barns mestring av ulike digitale verktøy. Forslagsstillerne mener at økt bruk av digitale hjelpemidler innenfor barnehagens drift og praktiske arbeid kan bidra til å øke kvaliteten i barnehagen. Digitale hjelpemidler kan for eksempel bidra til å bedre informasjonsflyten mellom barnehage og foresatte, forbedre og forenkle rapporteringsrutiner, samt bedre oppfølgingen av det enkelte barn. Forslagsstillerne er opptatt av å bedre kvalitetssikringen av dokumentasjonen barnehagen har om barna, samt å få en bedre utnyttelse av denne. Bruk av digitale hjelpemidler kan også bidra til å forbedre kommunikasjonen internt i barnehagen mellom de ansatte og avdelingene. Forslagsstillerne er av den oppfatning at bruk av digitale hjelpemidler kan frigjøre tid fra administrative oppgaver i barnehagen. Dette er tid som kan brukes sammen med barna og til å heve kvaliteten i barnehagen. Det finnes flere barnehager som allerede i dag bruker ulike typer digitale hjelpemidler.

I statsbudsjettet for 2011 er det satt av midler til blant annet forskning, utviklingsarbeid og nødvendige utviklingsbehov som oppstår gjennom året innenfor barnehagesektoren. Forslagsstillerne ønsker at det igangsettes et pilotprosjekt med utprøving av digitale hjelpemidler i barnehagen, samt et eget forskningsprosjekt for å kartlegge kvalitetseffekter ved bruk av disse. Formålet med et slikt prosjekt må være å gi en god fremstilling av situasjonen før barnehagen tar i bruk digitale hjelpemidler, underveis og i etterkant. Det er viktig å sikre et bredt utvalg for forskningen for å finne god dokumentasjon på effekten av innføring av digitale hjelpemidler i barnehagen.

For å sikre at hensynet til barna og foreldrenes personvern og rettssikkerhet er ivaretatt er det nødvendig med en uavhengig vurdering av personvernshensyn og rettssikkerhet i forbindelse med prosjektet. Dette gjelder spesielt håndtering, lagring og sletting av data. Forslagsstillerne ønsker å innhente mer forskningsbasert kunnskap om hvilken effekt innføring av digitale hjelpemidler kan ha på kvaliteten i barnehagen.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

  • 1. Stortinget ber regjeringen igangsette et forsøksprosjekt med utprøving av digitale hjelpemidler i barnehagen for å styrke kontakten med hjemmet og sikre mer tid til barna.

  • 2. Stortinget ber regjeringen igangsette et forskningsprosjekt for å evaluere hvilke effekter innføring av digitale hjelpemidler har for kvaliteten og innholdet i barnehagen.

  • 3. Stortinget ber regjeringen foreta en uavhengig vurdering av barn og foresattes personvern og rettssikkerhet, samt regelverk for håndtering, lagring og sletting av data, i forbindelse med bruk av digitale hjelpemidler i barnehagen.

16. mars 2011