Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Rådsposisjon om digitale plattformarbeidere

Medlemslandene i Rådet er enige om en felles posisjon til direktivforslaget som skal bedre arbeidsvilkårene for personer som jobber via digitale plattformer, som Uber og Deliveroo. Forhandlingene i Rådet har vært vanskelige, spesielt å komme til enighet om bestemmelsene som omhandler ansettelsesstatusen for digitale plattformarbeidere. Rådsvedtaket øker antallet kontrollkriterier som skal angi ansettelsesstatus, og hvor mange av disse plattformselskapene må oppfylle for å bli pålagt nasjonale krav til arbeidstakerrettigheter. Med vedtaket er Rådet klar til trilogsforhandlinger med Europaparlamentet og Kommisjonen.

Europakommisjonens forslag til plattformdirektiv ble lagt frem 9. desember 2021, og inneholder blant annet fem kriterier som skal avgjøre ansettelsesstatusen til plattformarbeidere, basert på i hvor stor grad den digitale plattformen kontrollerer utførelsen av arbeidet. Plattformselskaper som oppfyller minst to av kriteriene må oppfylle nasjonale krav til arbeidstakerrettigheter, som sykelønn, feriepenger og pensjonssparing, og plattformene vil ha bevisbyrden dersom de mener det ikke foreligger et arbeidstakerforhold. Kommisjonen ønsker også mer åpenhet om plattformenes bruk av algoritmer og økt informasjonsdeling med nasjonale myndigheter.

Medlemslandene i Rådet ble 12. juni enig om et felles forhandlingsmandat for plattformdirektivet. Diskusjonene i Rådet har lenge vært fastlåst, etter at det tsjekkiske formannskapet ikke klarte å få medlemslandenes tilslutning til et kompromissforslag før jul. Det har særlig vært vanskelige diskusjoner om bestemmelsene i lovforslaget som omhandler plattformarbeidernes ansettelsesstatus, og det svenske formannskapet har hatt en utfordrende jobb med å utarbeide et kompromiss som kunne få tilslutning fra de ulike grupperingene. Ifølge den vedtatte rådsposisjonen økes Kommisjonens kontrollkriterier til syv, hvorav digitale plattformselskaper må oppfylle tre kriterier for å bli pålagt nasjonale krav til arbeidstakerrettigheter. Rådet ønsker også å sikre at arbeidstakere informeres om bruken av algoritmer til automatiserte overvåknings- og beslutningssystemer.

22 medlemsland stemte for det svenske formannskapets kompromissforslag, mens fem land avsto fra å stemme (Spania, Hellas, Tyskland, Estland og Latvia). Åtte medlemsland (Belgia, Luxembourg, Malta, Nederland, Portugal, Romania, Slovenia og Spania) – som ønsket en sterkere beskyttelse av arbeidere – skriver i en felles uttalelse at de gikk med på å ikke stå i veien for et vedtak «with the aim of keeping the legislative process on track and therefore allowing the start of the negotiations with the European Parliament».

«Council platform proposals won’t help workers», skriver den europeiske arbeidstakerorganisasjonen ETUC i en pressemelding. «The position adopted by the Council today would prevent workers from finally receiving their right to earn at least the minimum wage, sick pay, holiday pay and social security access. […] We hope that the trialogue negotiations, with a strong position on the part of the European Parliament, will start quickly and produce a directive which will give workers a genuine right to employed status».

Med vedtaket er Rådet klar for trilogforhandlinger med Europaparlamentet og Kommisjonen. Parlamentet ble enig om et felles forhandlingsmandat 2. februar, hvor de blant annet fjerner kriteriene som er foreslått av Kommisjonen for å avgjøre om det forekommer et ansettelsesforhold, og innfører strengere åpenhets- og informasjonskrav til hvordan selskapene bruker algoritmer.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 16.06.2023 09:43
: