Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Kommisjonsforslag: Bekjemping av migrantsmugling

Over 28 000 mennesker har druknet eller blitt savnet i Middelhavet siden 2014. Europakommisjonen forelår nå en oppdatering av det over 20 år gamle rammeverket for uautorisert innreise, transitt eller opphold for borgere som ikke er hjemmehørende i EU. Kommisjonsforslaget består av et direktiv og et forordningsforslag. I tillegg lanserte Kommisjonen den 28. november en «Call to Action for a Global Alliance to Counter Migrant Smuggling». Direktivforslaget omhandler blant annet straffeforfølgelse av kriminelle nettverk og harmonisering av straffer i EU. Forordningsforslaget søker på ulike måter å styrke Europols rolle. Europol er et av flere EU-byråer som Norge deltar i på justisområdet.

«This legislation will allow Europol to be a central part of the fight against the criminal act of migrant smuggling, in identifying trends, exchanging data and in deployment on the ground. They will work closer with EU agencies Frontex, Eurojust and with Member State authorities. Our proposal will also allow for harsher penalties and a stricter definition of the crime of migrant smuggling. We are stepping up the s fight against migrant smuggling and protecting people from falling into the hands of criminals. We are going after the smugglers, not the smuggled.» Ylva Johansson, Commissioner for Home Affairs - 28/11/2023

Over 28 000 mennesker har druknet eller blitt savnet i Middelhavet siden 2014, og mer enn 90 % av de irregulære migrantene kommer til EU via smuglere. Fra 2023 til slutten av september d.å. ble ca. 281 000 uregelmessige grensepasseringer oppdaget ved EUs ytre grenser. Ifølge EUs gjeldende lovverk, «the Facilitator Package» fra 2002, som inkluderer rådsdirektiv 2002/90/EF og Rådets rammebeslutning 2002/946/JIS, skal enhver person som med hensikt bistår uautorisert innreise, transitt eller opphold til en borger som ikke er hjemmehørende i EU, bli sanksjonert, med mindre de gjør det av humanitære årsaker. Nærmere bestemmelser om sanksjonsregimet fremgår av lovverket i pakken fra 2002 (se lenker).

28. november la Europakommisjonen frem forslag til to nye rettsakter som skal forhindre og bekjempe migrantsmugling, jf. pressemelding. Kommisjonen lanserte også en Call to Action for a Global Alliance to Counter Migrant Smuggling på den internasjonale konferansen som ble arrangert i Brussel samme dag. Forordningsforslaget og direktivforslaget er ikke markert EØS-relevant fra Kommisjonens side, men antas å kunne være Schengenrelevant, jf. henvisning på Europalov. Forslagene er en oppfølging av kommisjonspresident von der Leyens State of the Union-tale i 2023, der hun redegjorde for behovet for å oppdatere det over 20 år gamle juridiske rammeverket, styrke Europol og samarbeid med partnerland. «Together, these initiatives set out the new legal, operational and international cooperation framework against migrant smuggling for the years to come».

Forslag til Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) …/… om fastsettelse av minimumsregler for å forhindre og motvirke tilrettelegging for ulovlig innreise, transitt og opphold i Unionen opphever rådsdirektiv 2002/90/EF og Rådets rammebeslutning 2002/946/JIS fra EUs lovpakke fra 2002. Forordningsforslaget søker å forsterke Europols rolle i kampen mot migrantsmugling og menneskehandel. Europol er at av flere EU-byrå som Norge deltar i på justisområdet. Nærmere informasjon om de to forslagene følger nedenfor.

Minimumsregler for å forhindre tilrettelegging for uvedkommende innreise, transitt og opphold i EU
«Migrant smuggling is a criminal activity that disrespects human life and strips people of their dignity in the pursuit of profit, violating fundamental rights as well as undermining the migration management objectives of the EU», skriver Kommisjonen innledningsvis i direktivforslaget. Forslaget har følgende mål:

  • Effektivt straffeforfølge organiserte kriminelle nettverk. Forslaget inkluderer en klarere definisjon av smuglingsforbudet; fokus på aktiviteter som er motivert av økonomisk eller materiell fordel. Offentlig oppfordring til å komme til EU uten tillatelse vil bli straffbart. Forslaget dekker migrantsmugling annonsert gjennom digitale verktøy og sosiale medier.
  • Harmoniserte straffer som gjenspeiler alvorlighetsgraden av lovbruddet: Tilfeller av grove lovbrudd – som forårsaker døden til en eller flere personer – skal ha en maksimal strafferamme på fengsel i minst 15 år, noe som er en økning fra dagens 8 år i gjeldende EU-lovgivning.
  • Utvidet jurisdiksjon: Medlemsstatenes jurisdiksjon vil også gjelde når båter synker i internasjonalt farvann og forårsaker dødsfall. Medlemsstatenes jurisdiksjon utvides også til andre saker, inkludert lovbrudd begått om bord på skip eller fly registrert i medlemsstatene og lovbrudd begått av juridiske personer som driver virksomhet i EU.
  • Styrke medlemsstatenes ressurser og kapasitet: Medlemsstatene bør ha tilstrekkelige ressurser for å sikre effektiv forebygging, etterforskning og rettsforfølgelse av smuglere. Medlemsstatene bør også arbeide med forebygging, gjennom informasjons- og bevisstgjøringskampanjer, forskning og utdanningsprogrammer.
  • Forbedre datainnsamling og rapportering: Medlemsstatene vil bli pålagt å samle inn og rapportere statistiske data på årlig basis. «This would contribute to a better understandingof the nature and scale of migrant smuggling, the detection of cases and the responses of the criminal justice systems of the Member States, supporting evidence-based policy making.»

Nærmere om forordningsforslaget – Europols rolle
Europakommisjonens forslag til forordning om å styrke politisamarbeidet i forbindelse med forebygging, avdekking og etterforskning av migrantsmugling og menneskehandel, omhandler blant annet Europols rolle og tverretatlig samarbeid, og bygger på arbeidet i Europol Centre Against Migrant Smuggling. Senterets rolle vil nå løftes til «to a true European dimension along strategic areas», gjennom:

  • Styrking av koordineringen på EU-nivå: Det europeiske senteret mot migrantsmugling vil bli forsterket og vil bli støttet av medlemslandene, Eurojust, Frontex og Kommisjonen.
  • Samarbeid på tvers av byråer: Senteret vil bli støttet av medlemsstatenes liasonoffiserer, samt Eurojust og Frontex og Eurojusts liasonoffiserer, som bør stasjoneres hos Europol.
  • Bedre informasjonsdeling: Medlemsstatenes forpliktelser til å dele informasjon med Europol om migrantsmugling og menneskehandel vil bli forsterket.
  • Forsterkende ressurser: Medlemsstatene må utpeke spesialiserte tjenester for å motvirke migrantsmugling og menneskehandel, og koble disse tjenestene til SIENA.
  • Mer støtte til Europol gjennom utplassering av ansatte: Forordningen oppdaterer gjeldende lovgivning med Europol-utplasseringer for operativ støtte. I tillegg vil det bli opprettet en «reservepool» av nasjonale eksperter som kan stilles til disposisjon for Europol for utplassering i medlemsstatene.

For å nå målene vil Kommisjonen også foreslå å øke støtten til Europol.

Veien videre vei
Lovgivningsforslagene vil nå bli behandlet av Europaparlamentet og Rådet. Kommisjonen vil fremme alliansen (Global Alliance to Counter Migrant Smuggling) også via UNODC. «Regular stocktaking at political level will be ensured, with the first event taking place in Copenhagen in the spring 2024. The Conference will be the first such opportunity to take stock of the achievements of the Global Alliance

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 07.12.2023 13:01
: