Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Kommisjonen innleder formell prosedyre mot X for brudd på DSA

Etter en informasjonsforespørsel rettet til X og en god del mediestøy høsten 2023, har Kommisjonen nå innledet formell prosedyre mot X (Twitter) etter forordningen om digitale tjenester (DSA). Kommisjonen etterforsker om X sprer ulovlig innhold grunnet utilstrekkelige systemer for risikovurdering og -begrensning, varsler, og tiltak mot ulovlig innhold, samt for utilstrekkelig innholdsmoderasjon. Videre undersøkes blant annet om Xs tiltak mot informasjonsmanipulering, såkalte Community Notes, er tilstrekkelig, og om bruken av såkalte «blue checks» er villedende. Endelig undersøker Kommisjonen om X gir forskere tilstrekkelig tilgang til plattformdata. At Kommisjonen åpner formell prosedyre, betyr ikke at den har konkludert. Åpning av formell prosedyre er et nødvendig skritt på veien mot et eventuelt endelig vedtak, som blant annet kan gi bøter på opp til 6% av selskapets globale omsetning. Etterforskningen av X er den første i sitt slag, men Kommisjonen har også sendt informasjonsforespørsler til en rekke andre VLOPer/VLOSEr, og flere liknende saker kan dermed følge i nær fremtid.

18. desember annonserte EU-kommisjonen at den innleder formell prosedyre mot «X» (Twitter) for brudd på forordningen om digitale tjenester (DSA). DSA innfører omfattende nye forpliktelser for ulike kategorier av digitale tjenestetilbydere. Dette gjelder særlig de største tjenestetilbyderne – såkalte VLOPer (Very Large Online Platforms) og VLOSEr (Very Large Search Engines), som underlegges særlige forpliktelser til risikoanalyse, uavhengig revisjon, utnevning av tilsynsansvarlige og offentliggjøring av rapporter om transparens. En sentral målsetning med DSA er å bekjempe ulovlig innhold, desinformasjon og samfunnsmessig risiko på nett. Vi beskrev forpliktelsene i DSA nærmere i EU/EØS-nytt 30. oktober 2023.

Kommisjonen utpekte «X» (og flere andre digitale tjenestetilbydere, for eksempel Meta) som VLOP 25. april 2023. Fra da av hadde X og andre utpekte VLOPer/VLOSEr en frist på fire måneder på å sikre etterlevelse av forpliktelsene, og blant annet rapportere sin risikoevaluering til Kommisjonen. Xs første transparensrapport til Kommisjonen ble publisert 3. november. Kommisjonen hadde imidlertid søkelyset rettet mot X allerede før dette: Særlig etter at Hamas angrep Israel 7. oktober i år, og Israel iverksatte sine aksjoner mot Gaza, steg omfanget av desinformasjon, «falske nyheter» og støtende innhold i sosiale medier voldsomt, og bekymringen gjaldt særlig X. For å få bukt med problemet publiserte Kommisjonen blant annet en rekommandasjon til medlemsstatene om å anvende DSA midlertidig så langt det var rettslig mulig, selv om medlemsstatene først får plikt til å håndheve forordningen i februar i år.  Kommisjonen har imidlertid også selv mulighet til å håndheve DSA overfor utpekte VLOPer og VLOSEr. Allerede 12. oktober sendte Kommisjonen en anmodning om opplysninger til X, som ifølge pressemeldingen særlig omhandlet Xs «policies and actions regarding notices on illegal content, complaint handling, risk assessment and measures to mitigate the risks identified». En åpen krangel mellom Elon Musk og kommissæren for det indre markedet, Thierry Breton, fulgte i kjølvannet av dette, der Musk blant annet truet med å trekke Xs tjenester fra Europa. Se nærmere omtale i EU/EØS-nytt 30. oktober 2023.

Den forutgående korrespondansen med X har tydeligvis ikke vært tilstrekkelig til å overbevise Kommisjonen om at X etterlever kravene i DSA, og 18. desember åpnet Kommisjonen altså formell prosedyre. Ifølge Kommisjonens egen pressemelding gjelder etterforskningen:

  • Mulig brudd på DSAs bestemmelser om spredning av ulovlig innhold i EU. Kommisjonen uttrykker særlig bekymring for om Xs tiltak for risikovurdering og -begrensning knyttet til ulovlig innhold er gode nok, for om Xs systemer for varsel og tiltak mot ulovlig innhold er i tråd med DSA, og for Xs ressurser til innholdsmoderasjon. At X dels har sagt opp, og dels mistet, betydelige deler at av teamet som jobbet med innholdsmoderasjon, har også tidligere fått medieoppmerksomhet.
  • Om tiltak for å bekjempe informasjonsmanipulering er effektive nok. X baserer seg her blant annet på et system kalt «Community Notes», som gjør det mulig for andre brukere å legge til kontekst i potensielt misvisende tweets.  
  • Mulig brudd på DSA artikkel 40, som blant annet krever at godkjente forskere får tilgang til plattformdata, og mangler ved Xs reklamebase.
  • Villedende utforming av brukergrensesnittet, blant bruken av såkalte «blue checks». Blue checks er et blått merke ved profilen, som i prinsippet skal vise at det dreier seg om en verifisert konto som er aktiv, autentisk og med en verifisert eier. Etter Musks overtakelse av Twitter, ble blue checks imidlertid en betalingstjeneste, og X har blitt kritisert for at det opprinnelige kvalitetsstempelet en blue check innebar, dermed ble undergravd.  

Dette er den første formelle prosedyren Kommisjonen åpner under DSA. Dette betyr ikke at Kommisjonen allerede har konkludert med at X har brutt reglene, men et vedtak om formell prosedyre er et nødvendig skritt på veien mot et eventuelt vedtak om overtredelse. Hvis Kommisjonen senere finner at X har brutt reglene, kan den slå det fast i et vedtak, som også kan inneholde bøter på opptil 6% av selskapets verdensomspennende omsetning i foregående regnskapsår. Kommisjonen har også mulighet til å vedta midlertidige forbud og påbud for å stanse en antatt overtredelse, eller å godta et tilbud om avhjelpende tiltak fra X. Kommisjonen understreker i pressemeldingen at den nå vil fortsette å innhente bevis, og blant annet kan utstede nye informasjonsforespørsler, eller gjennomføre intervjuer eller bevissikring på Xs forretningssteder i EU. Når etterforskningen vil ferdigstilles, er vanskelig å si – det gjelder nemlig ingen særskilt tidsfrist for Kommisjonen i slike saker.

Et nasjonalt håndhevingsregime for DSA skal på plass innen 17. februar i år. At Kommisjonen har åpnet prosedyre mot X, innebærer imidlertid at nasjonale myndigheter ikke kan innlede etterforskning om det samme forholdet.

Saken mot X er den første i sitt slag under DSA, men mye tyder på at det kan bli flere: Kommisjonen har også sendt informasjonsforespørsler til AliExpress, Amazon Store, Google Play, Youtube, Facebook og Instagram (her, her og her), Snapchat og Tik Tok (her og her), og det er derfor mulig at det etter hvert vil bli innledet formell prosedyre mot flere av disse. Kommisjonen utpekte dessuten rett før jul en ny gruppe med VLOPer og VLOSEr, nemlig de tre pornografiske tjenestetilbyderne Pornhub, XVideos and Stripchat. Til sammen 22 tjenester er nå tildelt VLOP eller VLOSE-status, og må dermed etterleve de særlig strenge kravene DSA stiller til slike tjenestetilbydere.  

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 10.01.2024 11:11
: