Undertegnede fremmer med dette forslag om å oppheve grunnlovsvernet
av odelsretten jf. Grunnloven § 107.
Den 23. oktober 2003 avga Odelslovutvalget sin innstilling til
statsråd Lars Sponheim. To av utvalgets medlemmer (lederen Thor
Falkanger og Merethe Storødegård) gikk inn for å avvikle odelsretten
med følgende begrunnelse (side 173–174):
"Odelsretten er en viktig del av vår rettslige kulturarv,
men dette gir i seg selv ikke tilstrekkelig grunnlag for å opprettholde
odelsretten i våre dagers samfunn.
Det kan pekes på en rekke fordeler ved odelsretten. Noen er rimelig
sikre, andre er av en slik art at det er vanskelig å føre noe eksakt
bevis for de samfunnsmessig gunstige virkninger. I så henseende
er det flere forhold i drøftelsen foran som mindretallet finner
grunn til å knytte noen bemerkninger til:
a. Det er fremholdt - etter mindretallets
syn med rette – at "det sosiale livet til bondefamilien er tett sammenvevd
med næringsvirksomheten" (side 209). Det er ingen klare skiller
mellom arbeidsplass og hjem, og mellom arbeidstid og fritid. Og dette
preger naturlig nok tilknytningen til gården. Spørsmålet er om odelsretten
styrker denne tilknytning på en slik måte at man får et økt samfunnsmessig
utbytte av landbruket. Under punkt 12.3.2 bokstav a om "bedre landbruk",
jf. også punkt 12.3.3, gies det uttrykk for at det ikke er sannsynlig
at odelsretten har noen stor betydning for et bedre landbruk, sammenlignet
med det vi ville hatt uten odelsretten. Men det pekes også på at
"de sosiokulturelle holdninger og erfaringer spiller en rolle" -
uten at det klargjøres hva som ligger i disse begreper og den innflytelse
odelsretten har hatt og har i så måte.
b. Bo- og driveplikt fremholdes en rekke ganger som viktige
elementer i odelsretten, med betydningsfulle, gunstige samfunnsmessige
virkninger. Mindretallet vil her minne om at boplikten er et forholdsvis
nytt element ved samfunnets kontroll med utnyttelsen av fast eiendom.
Den ble innført i vår lovgivning ved odelsloven og konsesjonsloven,
begge av 1974. Og det samme gjelder driveplikten som en personlig
forpliktelse for eieren (når det sees bort fra de særlige regler
som var knyttet til odelsløsningstilfellene, jf. skjønnsloven av
1. juni 1917 nr. 1 § 76 slik bestemmelsen lød inntil odelsloven
av 1974 trådte i kraft).
Etter mindretallets oppfatning kan de hensyn som ligger bak odelslovens
bo- og drivepliktregler like godt varetas gjennom konsesjonslovsystemet.
Også når det gjelder samfunnets kontroll med eiendomsstruktur
og eierforhold mener mindretallet at det som er samfunnsmessig ønskelig,
kan varetas gjennom konsesjonslov sammen med jord og skoglov. Her
har samfunnet de nødvendige instrumenter, og det er da et politisk
spørsmål i hvilken utstrekning kontroll- og reguleringsmulighetene
skal utøves.
c. Landbruket har en lang tradisjon for fellesskap i arbeid.
Kontrasten til den rettslige ulikhet det etter odels- og åseteslovgivningen
har vært mellom kjønnene, er således stor. Mindretallet deler fullt ut
det syn at det var betydningsfullt at likestilling i prinsippet
ble kjempet igjennom i 1974, og at de siste rester av forskjellsbehandling
forsvinner dersom Utvalgets forslag legges til grunn. Men en lovbestemmelse
om likestilling - med den signaleffekt den gir – er etter mindretallets
syn ikke en faktor som i våre dager kan tillegges vesentlig betydning
når det spørres om det odelsrettslige system bør opprettholdes.
På den annen side er det ikke vanskelig å peke på at odelsretten
i mange henseender volder problemer og kan skape skarpe konflikter.
Slik må det i noen utstrekning bli med et regelverk Dokument nr.
12 – 2003-2004 som skal dekke livsforhold som er meget uensartede.
Ved den endelige standpunkttagen til odelsrettsinstituttet mener
mindretallet at det er nødvendig å løfte seg litt over detaljene.
Det må aksepteres at det med et omfattende lovverk alltid vil kunne
bli tale om løsninger som kan oppfattes som urimelige eller urettferdige.
Og mangt av det som det i dag rettes kritikk mot, vil forsvinne
eller bli mindre betydningsfullt dersom de forslag som er fremsatt
foran i avsnitt B, blir gjennomført. På dette vis kan man høvle
og høvle, og få bort i alle fall endel skarpe kanter - som en fortsettelse
av det som skjedde i 1974. Men - før eller siden - stilles man overfor
spørsmålet om høvlingen skal fortsette, eller om øksen skal tas
frem.
Ved den totalvurdering som således må foretas, er det mindretallets
oppfatning at det i dag ikke lar seg forsvare at - hvis man legger
Landbruksdepartementets tall til grunn - oppimot 80 pst. av landbrukseiendommene,
med dyrket jord og store skog og utmarksstrekninger - skal være
odelsjord. Det vil si at det gjennom fødsel er en stadig snevrere
krets av personer med en fortrinnsrett til disse verdier.
Mindretallet aksepterer - uten at det er nødvendig å foreta noen
nærmere kvantifisering - at odelsretten har gunstige effekter, men
disse kan ikke være tilstrekkelige til å rettferdiggjøre bruddet
på likestillingsprinsippet. I særdeleshet gjelder dette fordi mange
av de påberopte fordeler på en prinsipielt riktigere og på en mer
systematisk og effektiv måte kan ivaretas gjennom andre virkemidler
av økonomisk og lovmessig karakter. Fra den siste kategori nevnes
især konsesjonsloven som gir mulighet for kontroll med erverv av
landbruksjord og priser på landbruksjord så vel som etablering av
bo- og driveplikt for slik eiendom."
Odelslovutvalget har videre knyttet noen bemerkninger til åsetesretten
(innstillingens s. 171–172), men uten å foreta noen prinsipiell
drøftelse av åsetesrettens berettigelse siden det ikke var bedt
om det i mandatet.
Undertegnede mener det er viktig å opprettholde grunnlovsvernet
for åsetesretten dersom odelsrettens grunnlovsvern oppheves. Reglene
er nær beslektet selv om bakgrunnen for instituttene er noe ulik (odelsretten
er først og fremst en slektsrett, mens åsetesretten skal motvirke
oppdeling (den eldstes rett til ved dødsboskifte å overta eiendommen
udelt).
Under henvisning til dette fremmes forslaget.