2. Komiteens hovedprioriteringer for rammeområde 19

2.1 Innledning

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Christopher Stensaker og Thore Aksel Nistad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll og fra Venstre, May Britt Vihovde, har ved Stortingets vedtak 23. oktober 1997 fått tildelt kapitler og poster under rammeområde 19 Samferdselsdepartementet og Fiskeridepartementet. Komiteen har videre fått tildelt diverse poster som følge av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1(1997-1998).

2.2 Oversikt over forslagene

       Komiteen viser til at i samsvar med forretningsordenen § 19 femte ledd, jf. Innst.S.nr.243(1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen for rammeområde 19 som er vedtatt ved behandlingen av B.innst.S.nr.I, tas opp til votering ved behandlingen av denne innstilling.

       I tabellen nedenfor er det gitt en oversikt over de ulike fraksjoners forslag til beløp under rammeområde 19.

Sammenligning av budsjettall, kapitler og poster for rammeområe 19. Alle tall i hele tusen kroner

(* Tabellen er omredigert *)

      St.prp.
      nr.1   Komite-
Kap. Post Formål Tillegg nr. 1 /03 St.prp. nr. 1 forslag
1060   Kystadministrasjon
    (jf. kap. 4060) 122.760 112.760
    AP     122.760
    KrF, SP og V     122.760
    FrP     122.760
    H     122.760
    SV     122.760
  1 Driftsutgifter 70.395 70.395
    AP     70.395
    KrF, SP og V     70.395
    FrP     70.395
    H     70.395
    SV     70.395
  47 Innkjøp av EDB-utstyr 2.365 2.365
    AP     2.365
    KrF, SP og V     2.365
    FrP     2.365
    H     2.365
    SV     2.365
  70 Tilskudd Redningsselskapet 50.000 40.000
    AP     50.000
    KrF, SP og V     50.000
    FrP     50.000
    H     50.000
    SV     50.000
1064   Havnetjenesten
    (jf. kap. 4064) 185.000 185.000
    AP     185.000
    KrF, SP og V     177.000
    FrP     177.000
    H     177.000
    SV     185.000
  30 Fiskerihavneanlegg 121.000 121.000
    AP     121.000
    KrF, SP og V     121.000
    FrP     121.000
    H     121.000
    SV     121.000
  33 Farleder 38.000 38.000
    AP     38.000
    KrF, SP og V     38.000
    FrP     38.000
    H     38.000
    SV     38.000
  60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg 26.000 26.000
    AP     26.000
    KrF, SP og V     18.000
    FrP     18.000
    H     18.000
    SV     26.000
1065   Fyrtjenesten
    (jf. kap. 4065) 188.690 188.690
    AP     188.690
    KrF, SP og V     188.690
    FrP     188.690
    H     188.690
    SV     188.690
  1 Driftsutgifter 173.920 173.920
    AP     173.920
    KrF, SP og V     173.920
    FrP     173.920
    H     173.920
    SV     173.920
  30 Nyanlegg 6.000 6.000
    AP     6.000
    KrF, SP og V     6.000
    FrP     6.000
    H     6.000
    SV     6.000
  45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 8.770 8.770
    AP     8.770
    KrF, SP og V     8.770
    FrP     8.770
    H     8.770
    SV     8.770
1066   Lostjenesten
    (jf. kap. 4066) 281.625 281.625
    AP     281.625
    KrF, SP og V     281.625
    FrP     281.625
    H     281.625
    SV     281.625
  1 Driftsutgifter 268.520 268.520
    AP     268.520
    KrF, SP og V     268.520
    FrP     268.520
    H     268.520
    SV     268.520
  45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 13.105 13.105
    AP     13.105
    KrF, SP og V     13.105
    FrP     13.105
    H     13.105
    SV     13.105
1067   Trafikksentraler
    (jf. kap. 4067) 34.560 34.560
    AP     34.560
    KrF, SP og V     34.560
    FrP     34.560
    H     34.560
    SV     34.560
  1 Driftsutgifter 20.095 20.095
    AP     20.095
    KrF, SP og V     20.095
    FrP     20.095
    H     20.095
    SV     20.095
  21 Spesielle driftsutgifter 3.215 3.215
    AP     3.215
    KrF, SP og V     3.215
    FrP     3.215
    H     3.215
    SV     3.215
  45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 11.250 11.250
    AP     11.250
    KrF, SP og V     11.250
    FrP     11.250
    H     11.250
    SV     11.250
1070   Elektroniske
    navigasjonshjelpemidler
    (jf. kap. 4070) 26.555 26.555
    AP     26.555
    KrF, SP og V     26.555
    FrP     26.555
    H     26.555
    SV     26.555
  1 Driftsutgifter 19.800 19.800
    AP     19.800
    KrF, SP og V     19.800
    FrP     19.800
    H     19.800
    SV     19.800
  70 Tilskudd til utbygging og drift
    av Loran C 4.060 4.060
    AP     4.060
    KrF, SP og V     4.060
    FrP     4.060
    H     4.060
    SV     4.060
  71 Tilskudd til personellutgifter,
    Omega senderstasjon 2.695 2.695
    AP     2.695
    KrF, SP og V     2.695
    FrP     2.695
    H     2.695
    SV     2.695
1300   Samferdselsdepartementet 106.400 106.400
    AP     106.400
    KrF, SP og V     106.400
    FrP     92.400
    H     106.400
    SV     106.400
  1 Driftsutgifter 83.300 83.300
    AP     83.300
    KrF, SP og V     83.300
    FrP     69.300
    H     83.300
    SV     83.300
  70 Tilskudd til internasjonale
    organisasjoner 10.500 10.500
    AP     10.500
    KrF, SP og V     10.500
    FrP     10.500
    H     10.500
    SV     10.500
  71 Tilskudd til
    trafikksikkerhetsformål 12.600 12.600
    AP     12.600
    KrF, SP og V     12.600
    FrP     12.600
    H     12.600
    SV     12.600
1301   Forskning og
    utvikling m.v 95.000 95.000
    AP     95.000
    KrF, SP og V     95.000
    FrP     75.000
    H     95.000
    SV     95.000
  21 Utredninger vedrørende miljø,
    trafikksikkerhet m.v. 12.500 12.500
    AP     12.500
    KrF, SP og V     12.500
    FrP     7.500
    H     12.500
    SV     12.500
  51 Transportforskning 18.900 18.900
    AP     18.900
    KrF, SP og V     18.900
    FrP     13.900
    H     18.900
    SV     18.900
  52 Telekommunikasjonsforskning 29.400 29.400
    AP     29.400
    KrF, SP og V     29.400
    FrP     19.400
    H     29.400
    SV     29.400
  70 Tilskudd til rasjonell og
    miljøvennlig transport 34.200 34.200
    AP     34.200
    KrF, SP og V     34.200
    FrP     34.200
    H     34.200
    SV     34.200
1310   Flytransport 246.800 246.800
    AP     246.800
    KrF, SP og V     246.800
    FrP     176.800
    H     246.800
    SV     246.800
  70 Godtgjørelse for
    innenlandske flyruter 246.800 246.800
    AP     246.800
    KrF, SP og V     246.800
    FrP     176.800
    H     246.800
    SV     246.800
1311   Tilskudd til regionale
    flyplasser 171.500 171.500
    AP     171.500
    KrF, SP og V     171.500
    FrP     171.500
    H     171.500
    SV     171.500
  60 Tilskudd til ikke-statlige
    flyplasser 72.400 72.400
    AP     72.400
    KrF, SP og V     72.400
    FrP     72.400
    H     72.400
    SV     72.400
  70 Overføring til Luftfartsverket 99.100 99.100
    AP     99.100
    KrF, SP og V     99.100
    FrP     99.100
    H     99.100
    SV     99.100
1320   Statens vegvesen
    (jf. kap. 4320) 9.394.000 9.304.000
    AP     9.294.000
    KrF, SP og V     9.394.000
    FrP     10.532.861
    H     10.109.000
    SV     9.043.000
  23 Trafikktilsyn, drift og
    vedlikehold av riksveger m.m 5.100.000 5.020.000
    AP     5.045.000
    KrF, SP og V     5.100.000
    FrP     5.220.000
    H     4.900.000
    SV     4.970.000
  24 Statens vegvesens
    produksjon -110.000 -110.000
    AP     -110.000
    KrF, SP og V     -110.000
    FrP     -110.000
    H     -110.000
    SV     -110.000
  30 Riksveginvesteringer 4.231.100 4.231.100
    AP     4.186.100
    KrF, SP og V     4.201.100
    FrP     5.209.961
    H     4.906.100
    SV     3.760.100
  31 Tilskudd til rassikring 0 0
    AP     0
    KrF, SP og V     30.000
    FrP     30.000
    H     125.000
    SV     125.000
  60 Tilskudd til fylkesvegformål 172 900 162 900
    AP     172.900
    KrF, SP og V     172.900
    FrP     182.900
    H     287.900
    SV     297.900
1321   Spesielt vedlikehold 146.000 146.000
    AP     146.000
    KrF, SP og V     146.000
    FrP     146.000
    H     146.000
    SV     146.000
  23 Spesielt vedlikehold
    av riksveger 81.000 81.000
    AP     81.000
    KrF, SP og V     81.000
    FrP     81.000
    H     81.000
    SV     81.000
  60 Spesielt vedlikehold av
    fylkesveger 65.000 65.000
    AP     65.000
    KrF, SP og V     65.000
    FrP     65.000
    H     65.000
    SV     65.000
1330   Hurtigruten 199.700 199.700
    AP     199.700
    KrF, SP og V     199.700
    FrP     119.700
    H     199.700
    SV     199.700
  70 Tilskudd til Hurtigruten 199.700 199.700
    AP     199.700
    KrF, SP og V     199.700
    FrP     119.700
    H     199.700
    SV     199.700
1350   Jernbaneverket
    (jf. kap. 4350) 3.353.800 3.258.800
    AP     3.426.300
    KrF, SP og V     3.353.800
    FrP     2.958.800
    H     3.258.800
    SV     3.696.800
  23 Drift og vedlikehold 2.096.000 2.041.000
    AP     2.006.000
    KrF, SP og V     2.096.000
    FrP     1.741.000
    H     2.041.000
    SV     2.096.000
  30 Investeringer i linjen 1.257.800 1.217.800
    AP     1.420.300
    KrF, SP og V     1.257.800
    FrP     1.217.800
    H     1.217.800
    SV     1.600.800
1351   Overføringer til NSB BA 930.000 930.000
    AP     930.000
    KrF, SP og V     930.000
    FrP     780.000
    H     930.000
    SV     930.000
  70 Betaling for
    persontransporttjenester 930.000 930.000
    AP     930.000
    KrF, SP og V     930.000
    FrP     780.000
    H     930.000
    SV     930.000
1352   NSB Gardermobanen AS 30.000 30.000
    AP     30.000
    KrF, SP og V     30.000
    FrP     30.000
    H     30.000
    SV     30.000
  70 Refusjon av merverdiavgift 30.000 30.000
    AP     30.000
    KrF, SP og V     30.000
    FrP     30.000
    H     30.000
    SV     30.000
1353   Etablering av NSB BA 290.000 290.000
    AP     290.000
    KrF, SP og V     290.000
    FrP     0
    H     0
    SV     290.000
  70 Tilskudd til restrukturering 290.000 290.000
    AP     290.000
    KrF, SP og V     290.000
    FrP     0
    H     0
    SV     290.000
1354   Statens jernbanetilsyn 6.700 6.700
    AP     6.700
    KrF, SP og V     6.700
    FrP     6.700
    H     6.700
    SV     6.700
  1 Driftsutgifter 6.700 6.700
    AP     6.700
    KrF, SP og V     6.700
    FrP     6.700
    H     6.700
    SV     6.700
1360   Samferdselsberedskap 51.061 14.700
    AP     50.561
    KrF, SP og V     51.061
    FrP     14.700
    H     51.061
    SV     51.061
  1 Driftsutgifter 4.161 3.300
    AP     4.161
    KrF, SP og V     4.161
    FrP     3.300
    H     4.161
    SV     4.161
  30 Transport- og sambandsanlegg,
    utstyr m.v. 9.600 9.100
    AP     9.100
    KrF, SP og V     9.600
    FrP     9.100
    H     9.600
    SV     9.600
  70 Beredskapslagring 2.300 2.300
    AP     2.300
    KrF, SP og V     2.300
    FrP     2.300
    H     2.300
    SV     2.300
  71 Tilskudd til samfunnspålagte
    oppgaver vedr. totalforsvaret 35.000 0
    AP     35.000
    KrF, SP og V     35.000
    FrP     0
    H     35.000
    SV     35.000
1370   Kjøp av posttjenester 580.000 550.000
    AP     550.000
    KrF, SP og V     580.000
    FrP     450.000
    H     300.000
    SV     580.000
  70 Betaling for ulønnsomme
    posttjenester 580.000 550.000
    AP     550.000
    KrF, SP og V     580.000
    FrP     450.000
    H     300.000
    SV     580.000
1371   Etablering av
    Posten Norge BA 340.000 340.000
    AP     140.000
    KrF, SP og V     140.000
    FrP     140.000
    H     140.000
    SV     140.000
  70 Tilskudd til restrukturering 340.000 340.000
    AP     140.000
    KrF, SP og V     140.000
    FrP     140.000
    H     140.000
    SV     140.000
1380   Post- og teletilsynet
    (jf. kap. 4380) 155.700 152.200
    AP     155.700
    KrF, SP og V     155.700
    FrP     152.200
    H     155.700
    SV     155.700
  1 Driftsutgifter 125.300 125.300
    AP     125.300
    KrF, SP og V     125.300
    FrP     125.300
    H     125.300
    SV     125.300
  45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 16.900 16.900
    AP     16.900
    KrF, SP og V     16.900
    FrP     16.900
    H     16.900
    SV     16.900
  70 Refusjon til Telenor AS 10.000 10.000
    AP     10.000
    KrF, SP og V     10.000
    FrP     10.000
    H     10.000
    SV     10.000
  71 Tilskudd til teletjenester
    vedr. Svalbard 3.500 0
    AP     3.500
    KrF, SP og V     3.500
    FrP     0
    H     3.500
    SV     3.500
2450   Luftfartsverket
    (jf. kap. 5450, 5491 og 5603) 724.300 824.300
    AP     824.300
    KrF, SP og V     724.300
    FrP     824.300
    H     624.300
    SV     724.300
  24 Driftsresultat: -74.000 -24.000
    AP     -24.000
    KrF, SP og V     -74.000
    FrP     -24.000
    H     -124.000
    SV     -74.000
    1 Driftsinntekter -2.913.900 -2.913.900
    AP     -2.913.900
    KrF, SP og V     -2.913.900
    FrP     -2.913.900
    H     -2.913.900
    SV     -2.913.900
    2 Inntekter regionale
    flyplasser -98.300 -98.300
    AP     -98.300
    KrF, SP og V     -98.300
    FrP     -98.300
    H     -98.300
    SV     -98.300
    3 Fra reguleringsfondet -10.700 -10.700
    AP     -10.700
    KrF, SP og V     -10.700
    FrP     -10.700
    H     -10.700
    SV     -10.700
    4 Driftsutgifter 1.445.800 1.445.800
    AP     1.445.800
    KrF, SP og V     1.445.800
    FrP     1.445.800
    H     1.445.800
    SV     1.445.800
    5 Driftsutgifter regionale
    flyplasser 158.800 158.800
    AP     158.800
    KrF, SP og V     158.800
    FrP     158.800
    H     158.800
    SV     158.800
    6 Avskrivninger 450.500 450.500
    AP     450.500
    KrF, SP og V     450.500
    FrP     450.500
    H     450.500
    SV     450.500
    7 Renter av statens kapital 46.000 46.000
    AP     46.000
    KrF, SP og V     46.000
    FrP     46.000
    H     46.000
    SV     46.000
    8 Til investeringsformål 847.800 897.800
    AP     897.800
    KrF, SP og V     847.800
    FrP     897.800
    H     797.800
    SV     847.800
  30 Flyplassanlegg 798.300 848.300
    AP     848.300
    KrF, SP og V     798.300
    FrP     848.300
    H     748.300
    SV     798.300
    Sum utgifter rammeområde 19 17.660.151 17.495.290
    AP     17.502.151
    KrF, SP og V     17.452.151
    FrP     17.502.151
    H     17.402.151
    SV     17.452.151
4060   Kystadministrasjon (jf. kap. 1060) 50 50
    AP     50
    KrF, SP og V     50
    FrP     50
    H     50
    SV     50
  1 Salg av fyr- og merkelister 40 40
    AP     40
    KrF, SP og V     40
    FrP     40
    H     40
    SV     40
  7 Refusjoner 10 10
    AP     10
    KrF, SP og V     10
    FrP     10
    H     10
    SV     10
4064   Havnetjenesten
    (jf. kap. 1064) 10 10
    AP     10
    KrF, SP og V     10
    FrP     10
    H     10
    SV     10
  7 Refusjoner 10 10
    AP     10
    KrF, SP og V     10
    FrP     10
    H     10
    SV     10
4065   Fyrtjenesten
    (jf. kap. 1065) 52.228 52.228
    AP     52.228
    KrF, SP og V     52.228
    FrP     52.228
    H     52.228
    SV     52.228
  2 Alminnelig kystgebyr 51.983 51.983
    AP     51.983
    KrF, SP og V     51.983
    FrP     51.983
    H     51.983
    SV     51.983
  7 Refusjoner 10 10
    AP     10
    KrF, SP og V     10
    FrP     10
    H     10
    SV     10
  42 Salg av bygninger, inventar
    og andre inntekter 235 235
    AP     235
    KrF, SP og V     235
    FrP     235
    H     235
    SV     235
4066   Lostjenesten
    (jf. kap. 1066) 281.645 281.645
    AP     281.645
    KrF, SP og V     281.645
    FrP     281.645
    H     281.645
    SV     281.645
  1 Losgebyrer 281.625 281.625
    AP     281.625
    KrF, SP og V     281.625
    FrP     281.625
    H     281.625
    SV     281.625
  4 Salg/avhending losbåter 10 10
    AP     10
    KrF, SP og V     10
    FrP     10
    H     10
    SV     10
  7 Refusjoner 10 10
    AP     10
    KrF, SP og V     10
    FrP     10
    H     10
    SV     10
4067   Trafikksentraler
  (jf. kap. 1067)   18.939 18.939
    AP     18.939
    KrF, SP og V     18.939
    FrP     18.939
    H     18.939
    SV     18.939
  1 Sikkerhetsavgift Grenland 5.555 5.555
    AP     5.555
    KrF, SP og V     5.555
    FrP     5.555
    H     5.555
    SV     5.555
  2 Sikkerhetsavgift
    Sture og Mongstad 4.729 4.729
    AP     4.729
    KrF, SP og V     4.729
    FrP     4.729
    H     4.729
    SV     4.729
  3 Refusjon overvåking Troll 3.215 3.215
    AP     3.215
    KrF, SP og V     3.215
    FrP     3.215
    H     3.215
    SV     3.215
  4 Sikkerhetsavgift trafikksentral
    Oslofjorden 5.440 5.440
    AP     5.440
    KrF, SP og V     5.440
    FrP     5.440
    H     5.440
    SV     5.440
4070   Elektroniske
    navigasjonshjelpemidler
    (jf. kap. 1070) 3.900 3.900
    AP     3.900
    KrF, SP og V     3.900
    FrP     3.900
    H     3.900
    SV     3.900
  1 Refusjoner NELS 970 970
    AP     970
    KrF, SP og V     970
    FrP     970
    H     970
    SV     970
  7 Refusjoner 2.930 2.930
    AP     2.930
    KrF, SP og V     2.930
    FrP     2.930
    H     2.930
    SV     2.930
4320   Statens vegvesen
    (jf. kap. 1320) 148.600 148.600
    AP     148.600
    KrF, SP og V     148.600
    FrP     148.600
    H     148.600
    SV     148.600
  1 Salgsinntekter 500 500
    AP     500
    KrF, SP og V     500
    FrP     500
    H     500
    SV     500
  2 Diverse gebyrer 148.100 148.100
    AP     148.100
    KrF, SP og V     148.100
    FrP     148.100
    H     148.100
    SV     148.100
4350   Jernbaneverket
    (jf. kap. 1350) 55.300 55.300
    AP     55.300
    KrF, SP og V     55.300
    FrP     55.300
    H     55.300
    SV     55.300
  1 Kjørevegsavgift 55.300 55.300
    AP     55.300
    KrF, SP og V     55.300
    FrP     55.300
    H     55.300
    SV     55.300
4380   Post- og teletilsynet
    (jf. kap. 1380) 142.200 142.200
    AP     142.200
    KrF, SP og V     142.200
    FrP     142.200
    H     142.200
    SV     142.200
  1 Diverse avgifter og
    gebyrer 142.200 142.200
    AP     142.200
    KrF, SP og V     142.200
    FrP     142.200
    H     142.200
    SV     142.200
5450   Luftfartsverket
    (jf. kap. 2450) 847.800 897.800
    AP     897.800
    KrF, SP og V     847.800
    FrP     897.800
    H     797.800
    SV     847.800
  35 Til investeringsformål
    (overført fra kap. 2450,
    post 24 Driftsresultat) 847.800 897.800
    AP     897.800
    KrF, SP og V     847.800
    FrP     897.800
    H     797.800
    SV     847.800
5611   Renter av lån til NSB BA 98.400 98.400
    AP     98.400
    KrF, SP og V     98.400
    FrP     98.400
    H     98.400
    SV     98.400
  80 Renter 98.400 98.400
    AP     98.400
    KrF, SP og V     98.400
    FrP     98.400
    H     98.400
    SV     98.400
5612   Renter av lån til
    Posten Norge BA 101.800 101.800
    AP     101.800
    KrF, SP og V     101.800
    FrP     101.800
    H     101.800
    SV     101.800
  80 Renter av ordinært lån 78.400 78.400
    AP     78.400
    KrF, SP og V     78.400
    FrP     78.400
    H     78.400
    SV     78.400
  81 Renter av ansvarlig lån 23.400 23.400
    AP     23.400
    KrF, SP og V     23.400
    FrP     23.400
    H     23.400
    SV     23.400
    Sum inntekter rammeområde 19 1.750.872 1.800.872
    AP     1.800.872
    KrF, SP og V     1.750.872
    FrP     1.800.872
    H     1.700.872
    SV     1.750.872
    Sum netto rammeområde 19 15.909.279 15.694.418
    AP     15.701.279
    KrF, SP og V     15.701.279
    FrP     15.701.279
    H     15.701.279
    SV     15.701.279


       Komiteen viser til at komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre har under hhv. kap. 2.5 og kap. 2.6 meldt subsidiær støtte til forslaget til rammevedtak fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre. Dette forslaget blir derfor tilråding under kap. 6 i denne innstillingen.

2.3 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets merknader i finansinnstillingen på samferdselsområdet, hvor regjeringen Jaglands budsjettforslag legges til grunn. Disse medlemmer konstaterer at rammen for samferdselssektoren etter budsjettforliket mellom Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, blir 32,5 mill. kroner lavere enn Arbeiderpartiets budsjettframlegg.

       Disse medlemmer vil drive en samferdselspolitikk som fremmer fordeling, bedre miljø, fremkommelighet og økt verdiskaping i næringslivet. Et godt utbygd samferdselsnett er en forutsetning for stabil bosetting, gode levekår og et velfungerende næringsliv i alle deler av landet. Investeringer i veg, jernbane, luftfart og havner må samordnes og prioriteres i forhold til hverandre. I den forbindelse viser disse medlemmer til St.meld. nr. 36 (1996-1997) Om avveininger, prioriteringer og planrammer for transportsektorene 1998-2007 og de påfølgende planrammene i stortingsmeldingene om Norsk veg- og vegtrafikkplan, Norsk jernbaneplan, Norsk luftfartsplan og meldingen om havner og infrastruktur for sjøtransport og Stortingets behandling av disse.

       Disse medlemmer mener vi i årene som kommer i større grad må ta hensyn til at transport og miljøproblemene er forskjellige i distriktene og i de store byområdene og at det derfor må føres en todelt samferdselspolitikk. Kollektivtrafikken skal utvikles til et reelt alternativ til bilen i byer og bynære områder, slik at veksten i biltrafikken i disse områdene kan flate ut. Samtidig er bilen det best egnede framkomstmiddelet i Distrikts-Norge. Det må derfor legges godt til rette for bruk av personbil i distriktene. I årene framover må vi i større grad vri samferdselsinvesteringene fra veg til bane. Jernbanen vil i framtida måtte påta seg et vesentlig volum av transporten i deler av Norge. En større andel av godstransporten bør foretas til sjøs.

       Disse medlemmer legger til grunn Regjeringen Jaglands budsjettframlegg.

       Disse medlemmer tar imidlertid til etterretning at hovedveiutbyggingen i Drammen er noe forsinket, og at utbedringene på Nordlandsbanens søndre del er fremskyndet.

       Disse medlemmer har videre merket seg at det borgerlige budsjettforliket fører til redusert bevilgning til omstrukturering i Posten med 200 mill. kroner. Disse medlemmer har merket seg at Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgtes representanter i finansinnstillingen uttaler at partiene « vil kome attende med eit framlegg om tilsvarande løyvinger på 1999-budsjettet », jf. også samferdselsministerens svar til samferdselskomiteen i brev av 25. november 1997. Under forutsetning av at 200 mill. kroner blir bevilget til omstrukturering i Posten på 1999-budsjettet, vil disse medlemmer støtte en utsettelse av utbetalingene til omstrukturering i Posten.

       Disse medlemmer foreslår som følge av dette en vesentlig økning i jernbanens kjøreveg. Dette målrettes for å forsere arbeidet med krengetogtilpasninger, slik at en kan nå målsettingen om å innføre krengetog på Sørlandsbanen og Dovrebanen i 1999 og på Bergensbanen i 2000. Videre økes bevilgningen til dobbeltspor på Vestfoldbanen, slik at det kan sikres rasjonell framdrift.

       Disse medlemmer slutter seg til forslagene i budsjettframleggets Tillegg nr. 1 (1997-1998) om kystradiostasjonene.

       Disse medlemmer foreslår en disponering av budsjettrammen i tråd med regjeringen Jaglands framlegg med følgende endringer:

Formål Mill. kroner
Stortingets flertallsvedtak om redusert ramme i forhold
til St.prp. nr. 1(1997-1998) 32,500
Økt ramme som følge av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998)
om kystradiostasjonene - 39,361
Tilslutning til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) + 39,361
Krengetogtilpasning + 136,500
Dobbeltspor Vestfoldbanen + 66,000
Vedlikehold av riksveger + 25,000
Aksjon skoleveg + 10,000
Tilskudd til Redningsselskapet + 10,000
Utsatt utbetaling til omstrukturering i Posten Norge BA - 200,000
Forsinket hovedvegutbygging i Drammen - 45,000
Framskyndet utbedring av Nordlandsbanens søndre del - 35,000


2.4 Generelle merknader fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til de forslag det var flertall for i Innst.S.nr.273(1996-1997) Om norsk veg- og vegtrafikkplan 1998-2007. Disse medlemmer tar sikte på at investeringsnivået for vegformål skal bringes opp på det nivået disse partiene var enige om i innstillingen.

       Disse medlemmer vil på budsjettet for 1998 prioritere vedlikehold, rassikring og trafikksikkerhetstiltak knyttet til skolevegene. Vedlikeholdet har ikke vært tilstrekkelig til å opprettholde vegkapitalen. Vedlikehold er avgjørende for trafikksikkerheten, og godt vedlikehold er nødvendig for å stimulere til økt bruk av piggfrie vinterdekk. Skolestart for 6-åringer gjør det naturlig at det satses ekstra på trafikksikkerhetstiltak på utsatte skoleveger. Rassikring er et høyt prioritert tiltak og er styrket med 30 mill. kroner. Økningen i storbymidlene vil legge til rette for et bedre kollektivtilbud i storbyene. Dette er et viktig tiltak for å bedre luftkvaliteten i de største byene. Disse medlemmer viser videre til den framlagte « Oslo-pakke II » for forsert kollektivutbygging.

       Disse medlemmer er opptatt av å bedre jernbanetilbudet. Det er behov for omfattende investeringer i jernbanen i årene framover, og disse medlemmer viser til det vedtak som ble gjort i Stortinget ved behandlingen av Norsk jernbaneplan 1998-2007. Disse medlemmer tar sikte på at investeringene i jernbanen skal bringes opp på det nivået Stortinget vedtok.

       Disse medlemmer vil på budsjettet for 1998 prioritere midler til vedlikehold, bl.a. på krengetogstrekningene, og investeringsmidler til prosjekter som vil fordyres ved forsinket framdrift.

       Disse medlemmer er opptatt av å sikre alle et likeverdig og godt tilbud av post- og teletjenester og viser til forslaget i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) om å bevilge 30 mill. kroner ekstra til kjøp av posttjenester.

2.5 Generelle merknader fra Fremskrittspartiet

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiet forslag i B.innst.S.nr.I (1997-1998) om en nettoramme på 15.860.418.000 kroner.

       Disse medlemmer viser til at det i Fremskrittspartiets samferdselsbudsjett er det lagt vekt på en større satsing innenfor vegutbygging, vedlikehold og trafikksikring.

       Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets prinsipale bevilgningsforslag på post 30 med 5.531,1 mill. kroner som grunnlag for forslaget i B.innst.S.nr.I (1997-1998).

       Disse medlemmer viser til at en kraftig utbygging av hovedvegnettet vil føre til en mer effektiv trafikkavvikling, og derved til mindre forurensning, mindre støy, større trafikksikkerhet og bedre bomiljøer.

       Disse medlemmer viser til at dagens vegnett er slik at trafikkavviklingen ofte foregår på en ineffektiv måte. Det er foretatt beregninger som viser at norsk næringsliv årlig taper store summer på grunn av nedprioritering av lønnsomme vegprosjekter. Dette representerer ikke bare bortkastede ressurser, men også bortkastet tid, et stort antall trafikkulykker, det virker negativt på utviklingen og derfor til bortfall av investeringer.

       Disse medlemmer vil spesielt peke på E6, strekningen Svinesund-Oslo-Trondheim og E18 i Vestfold. Disse medlemmer legger også vekt på gode omkjøringsveger i og rundt de største byene.

Tabellen viser FrP's primære budsjett for rammeområde 19 vist som forslag om økninger eller reduksjoner i forhold til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 . Bare de postene der det er foreslått endringer er med. Alle tall i hele tusen

      St.prp. nr. 1 Fremskritts-
Kap. Post Formål Tillegg nr. 1 og Tillegg nr. 3 partiet
1060 70 Tilskudd Redningsselskapet 50.000 -10.000
1300 1 Driftsutgifter 83.300 -4.000
1301 21 Utredninger vedrørende miljø,
    trafikksikkerhet m.v. 12.500 -5.000
1301 51 Transportforskning 18.900 -5.000
1301 52 Telekommunikasjonsforskning 29.400 -10.000
1310 70 Godtgjørelse for innenlandske
    flyruter 246.800 -70.000
1320 23 Trafikktilsyn, drift og
    vedlikehold av riksveger m.m. 5.100.000 +120.000
1320 30 Riksveginvesteringer 4.231.100 +1.300.000
1320 60 Tilskudd til fylkesvegformål 172.900 +10.000
1330 70 Tilskudd til Hurtigruten 199.700 -80.000
1350 23 Drift og vedlikehold 2.096.000 -355.000
1350 30 Investeringer i linjen 1.257.800 -40.000
1351 70 Betaling for
    persontransporttjenester 930.000 -150.000
1353 70 Tilskudd til restrukturering 290.000 -290.000
1360 1 Driftsutgifter 4.161 -861
1360 30 Transport- og sambandsanlegg,
    utstyr m.v. 9.600 -500
1360 71 Tilskudd til samfunnspålagte
    oppgaver vedr. totalforsvaret 3.500 -3.500
1370 70 Betaling for ulønnsomme
    posttjenester 580.000 -130.000
1371 70 Tilskudd til restrukturering 340.000 -340.000
1380 71 Tilskudd til teletjenester
    vedr. Svalbard 35.000 -35.000
2450 24 Driftsresultat: -74.000 +50.000
2450 8 Til investeringsformål 847.800 +50.000
2450 30 Flyplassanlegg 798.300 +50.000
5450   Luftfartsverket jf. kap. 2450    
5450 35 Til investeringsformål
    overført fra kap. 2450
    post 24 Driftsresultat 847.800 +50.000


       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til forståelse med regjeringspartiene Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre i forbindelse med behandlingen av B.innst.S.nr.I (1997-1998), og slutter seg subsidiært til regjeringspartienes fordeling av tildelt ramme under rammeområde 19.

2.6 Generelle merknader fra Høyre

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres forslag i B.innst.S.nr.I (1997-1998) om en nettoramme på 15.907.779.000 kroner.

       Disse medlemmer vil peke på at verken forslaget fra regjeringen Jagland eller regjeringen Bondevik innebærer noen forsterket satsing på kommunikasjoner i Norge. Ingen av disse regjeringene tar konsekvensen av at et forbedret samferdselsnett er av den største betydning for næringslivet, særlig i distriktene.

       Disse medlemmer vil understreke at Høyre gjennom en årrekke har foreslått bevilget vesentlig høyere beløp til samferdselsinvesteringer enn Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre. Høyres satsing har vært særlig innrettet mot veger fordi dette vil gi den beste samfunnsøkonomiske avkastningen. For 1998 foreslår Høyre i sitt alternative statsbudsjett å øke veginvesteringene med ca en milliard kroner ut over det regjeringene Jagland og Bondevik legger opp til. Høyres forslag er fullt ut i tråd med det investeringsopplegg Kristelig folkeparti og Senterpartiet forpliktet seg til å støtte så sent som i juni 1997. Det er med stor skuffelse Høyre konstaterer at Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fullstendig har forlatt sine løfter på dette viktige området.

       Disse medlemmer vil understreke at Høyres samferdselspolitiske målsetting er at alle deler av landet skal ha en høyverdig og topp moderne infrastruktur. Dersom dette målet skal være mulig å realisere, er det en forutsetning at man utnytter alle fordeler en rettferdig og fri konkurranse byr på. Innen geografiske områder der det ikke er kommersielt grunnlag for moderne tjenester, er det en klar offentlig oppgave å bidra til at tjenestene likevel etableres. Manglende omstillingsevne og manglende vilje til å utnytte de fordeler en fri konkurranse byr på, vil i neste omgang svekke det offentliges mulighetene til å understøtte utsatte områder.

       Disse medlemmer oppsummerer hovedpunktene i Høyres prinsipale budsjettforslag, slik det er presentert i B.innst.S.nr.I (1997-1998) i forhold til St.prp. nr. 1(1997-1998).

    St.prp. nr. 1
Kap/   (1997-1998)
post Formål (i mill. kroner)
1320.23 Trafikktilsyn (administrativ effektivisering) -120,0
1320.30 Riksvegsinvesteringer +1.152,0
1320.60 Tilskudd til fylkesvegformål +125,0
1320.31 Tilskudd rassikringstiltak +108,0
1353.70 Tilskudd til restrukturering (NSB BA) -290,0
1370.70 Betaling for ulønnsomme posttjenester
  (effektivisering) -250,0
1371.70 Tilskudd til restrukturering
  (Posten Norge BA) -340,0
2450. Luftfartsverket
  (effektivisering) -200,0


       Etter at Høyres forslag falt ved behandlingen av finansinnstillingen vil disse medlemmer i tråd med den avtale om subsidiær stemmegivning som er inngått med Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, ved den endelige votering stemme for det reviderte forslag som er fremmet av regjeringspartiene.

2.7 Generelle merknader fra Sosialistisk Venstreparti

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti i B.innst.S.nr.I (1997-1998) fremmet forslag om en betydelig høgre rammesum på rammeområde 19 enn den som er vedtatt i Stortinget, oppsummert slik:

St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 Stortingets vedtak SV
15.694.418.000 15.909.279.000 15.701.279.000 17.144.918.000


       Dette medlem vil peke på at verken forslaget fra regjeringen Jagland eller fra regjeringen Bondevik innebærer noen endring av samferdselspolitikken i mer miljøvennlig retning. Heller ikke innebærer budsjettet den nødvendige styrking av arbeidet med sikring av barns skoleveg.

       Dette medlem vil peke på at Sosialistisk Venstreparti i B.innst.S.nr.I (1997-1998) la opp til å øke midlene til trafikksikkerhetstiltak på fylkesveger og kommunale veger (tidligere Aksjon Skoleveg). Sosialistisk Venstrepartis opplegg innebar økte bevilgningene til fylkesveger med 125  mill. kroner, som i all hovedsak skulle gå til tiltak for bedret trafikksikkerhet på de kommunale og fylkeskommunale skolevegene. I tillegg la Sosialistisk Venstreparti opp til å øke bevilgningene til rassikring med 125  mill. kroner i forhold til St.prp. nr. 1(1997-1998) (95  mill. kroner i forhold til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998)), midler som også i stor grad foreslås kanalisert til skoleveger. Dette medlem mener at dette er tiltak som er så viktige at disse forslagene gjentas innenfor den rammen som komiteen er tildelt.

       Innenfor stam- og riksvegbudsjettet foreslo Sosialistisk Venstreparti omprioriteringer fra store stamvegprosjekter til kollektivtiltak og til riksveger i distriktene. Tilskuddet til kollektivtiltak i storbyene ble bl.a foreslått økt fra 125 til 285 mill. kroner i 1998.

       Dette medlem viser til felles merknader i Innst.S.nr.273(1996-1997) og Innst.S.nr.253(1996-1997) med Senterpartiet og Kristelig Folkeparti om bybaneutvikling i Oslo, Bergen, Stavanger/Sandnes, Trondheim og Grenland. En øking som Regjeringa Bondevik foreslår med 15 mill. kroner på denne post innebærer ikke en offensiv for å komme i gang med dette arbeidet.

       Dette medlem vil peke på at både St.prp. nr. 1(1997-1998) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) innebærer langt lavere ambisjoner enn i Norsk jernbaneplan 1998-2007 (NJP) som ble behandlet i Stortinget våren 1997. Forslaget til vedlikehold av linja ligger om lag 300 mill. kroner lavere enn det beløpet det var enighet om i NJP. Bevilgningene til tilpasning til bruk av krengetog ligger på beskjedne 75,3 mill. kroner, mot en ramme i Stortingets behandling av NJP på 1,6 mrd. kroner. Totalt innebar Sosialistisk Venstrepartis opplegg i B.innst.S.nr.I (1997-1998) en økning i investeringene i linja fra vel 1,2 til 2,0 mrd. kroner - i tråd med Jernbaneverkets forslag til rammer i NJP. Dette medlem har, innenfor de rammer som er gitt, valgt å fremme forslag om økninger i investeringene for tilpasning til krengetog slik at planrammen fra NJP oppfylles med 25 %.

       Dette medlem oppsummerer hovedpunktene i Sosialistisk Venstrepartis prinsipale budsjettforslag, slik det er presentert i B.innst.S.nr.I (1997-1998) og i forhold til St.prp. nr. 1(1997-1998):

Kap/
post Formål i mill. kroner
1320.30 Investeringer i stamveger - 450
1320.23 Vegadministrasjon - 50
1320.30 Økt storbytilskudd + 160
1320.30 Gang- og sykkelveger, miljø- og kollektivtiltak + 150
1320.30 Øvrige mindre riksvegprosjekt + 140
1320.30 Rassikring, skoleveger + 125
1320.60 Tilskudd til fylkesveger, trafikksikkerhetstiltak
  skoleveger + 125
1350.23 Jernbaneverket, drift og vedlikehold av kjørevegen + 300
1350.30 Jernbaneverket, investeringer i linja, bl.a
  krengetogstilpasning + 780
1351.70 NSB BA, betaling for trafikktjenester + 50
1064.33 Farleder, fiskerihavneanlegg + 30
1065 Fyrtjenesten + 25


       Dette medlem har valgt å fremme eget forslag til omdisponeringer innenfor rammen som er gitt. Dette medlem vil understreke at det ikke betyr at dette medlem i utgangspunktet støtter de nedskjæringer det er lagt opp til fra stortingsflertallets side, men gjør det for å vise at det selv innenfor de gitte rammer er mulig å foreta visse omprioriteringer til fordel for rassikring, fylkesveger/skoleveger og krengetogstilpasning.

       Dette medlem foreslår endringer på følgende poster og kapitler i forhold til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) og budsjettforliket.

        (i mill kroner)
Kap. Post Formål Red. utgift Økt utgift
1064 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg   8
1320 23 Trafikktilsyn, drift, vedlikehold 130  
1320 30 Riksveginvesteringer, stamveger 441  
1320 31 Tilskudd til rassikring   95
1320 60 Tilskudd til fylkesvegformål   125
1350 30 Investeringer i linja,
    krengetogtilpasninger   343
SUM     571 571