Sammendrag
Nedenfor behandles følgende garantiordninger
under Finansdepartementet:
| | | | | (i 1 000 kr) |
| | Utbetalt pga. tap
i 1998 | Samlet
garantiansvar 31.12.98 | Samlet
fullmakt i 1999 for nye og
gamle
garantier | Samlet
fullmakt i år 2000 for nye og gamle garantier |
1. | Lån i Norges Bank
til tilvirkning og omsetning av fisk i Nord-Norge | 1) | 27 000 2) | 50 000 | 50 000 |
2. | Prosjektinvesteringslån
i Den nordiske investeringsbank | | 3 019 475 3) | 1 786 408 4) | 2 786 408 4) |
3. | Miljølån
til Nordens nærområder gjennom Den nordiske investeringsbank | - | 172 672 3) | 159 344 4) | 159 344 4) |
4. | Statsgaranti
for Norges Banks garanti overfor Den internasjonale oppgjørsbanken
for lån til Brasil | - | 380 000 5) | 410 868 6) | 410 868 6) |
| Sum garantier under Finansdepartementet | - | 3 594 947 | 3 406 620 | 3 406 620 |
1) Dekkes av tapsavsetninger
2) Ekskl. garantier
for Norges råfisklag
3) Omregnet fra euro
4. januar 1999 (kurs 8,5550)
4) Omregnet fra euro
medio september 1999 (kurs 8,1715)
5) Omregnet fra US
dollar 31. desember 1998 (kurs 7,6000)
6) Omregnet fra US
dollar medio september 1999 (kurs 7,9013)
Lån i Norges Bank
til tilvirkning og omsetning av fisk i Nord-Norge
Sammendrag
Finansdepartementet tilrår at Stortinget
gir Finansdepartementet fullmakt til å stille statsgaranti
i 2000 for lån i Norges Bank til tilvirkning og omsetning
av fisk innen en samlet ramme på 50 mill. kroner, jf. forslag
til vedtak II, pkt. 4 i proposisjonen.
Ordningen med statsgaranterte fiskerilån
skal være en beredskapsordning, og Finansdepartementet
foreslår derfor ikke at garantirammen reduseres ytterligere i år
2000. Finansdepartementet vil imidlertid gjennomgå det
faktiske behovet for ordningen med sikte på en mulig avvikling
fra år 2001, jf. forutsetning i St.prp. nr. 1 (1995-1996).
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til forslag II, pkt. 4 i proposisjonen, jf. forslag til vedtak
C IV under kap. 10 Komiteens tilråding.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen viser til Regjeringens forslag til fullmaktsvedtak
vedrørende lån i Norges Bank til tilvirkning og
omsetning av fisk i Nord-Norge. Dette medlem viser
til fiskeriavtalen med Russland angående torskekvoten for
2000, og vil peke på at størrelsen på torskekvoten
er en av de viktigste faktorene for videre ekspansjon i fiskerinæringen
i Nord-Norge. Siden torskekvoten for 2000 er redusert kraftig i
forhold til årets kvote, vil dette kunne medføre
betydelige problemer for fiskerinæringen i Nord-Norge.
Dette medlem vil på denne
bakgrunn be Regjeringen følge utviklingen i fiskernæringen
i Nord-Norge, og vurdere en økning av fullmaktsbeløpet
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2000.
Forhøyelse av
Den nordiske investeringsbanks grunnkapital
Sammendrag
Den nordiske investeringsbanks oppgave er å yte
lån og stille garantier til bankmessige vilkår
til finansiering av prosjekter i og utenfor Norden. Bankens ordinære
utlån omfatter investeringslån til samarbeidsprosjekter
mellom to eller flere nordiske land og finansiering av miljø-
og infrastrukturinvesteringer i Norden. Banken kan yte ordinære
investeringslån utenfor Norden til prosjekter i industriland
som kan ha positive virkninger for Norden. I tillegg yter banken lån
til prosjektinvesteringer utenfor Norden (PIL) og miljølån
til Nordens nærområder (MIL), jf. omtale nedenfor.
Finansdepartementet tilrår at Stortinget
gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier
i år 2000 for Norges andel av NIBs grunnkapital fratrukket
innbetalt kapital innen en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt
ansvar på 715 959 651 euro, jf. forslag til vedtak II,
pkt. 3 i proposisjonen.
Det vises for øvrig til omtale av kap.
1670 post 90 i St.prp. nr. 1 (1998-1999).
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til forslaget i proposisjonen, jf. forslag til vedtak B II pkt.
3 under kap. 10 Komiteens tilråding.
Komiteen viser for øvrig
til merknader til kap. 1670 post 90 under avsnitt 3. 11 foran.
Den nordiske investeringsbanks
prosjektinvesteringslån (PIL)
Sammendrag
Formålet er å støtte
nordiske prosjektinvesteringer, dvs. å gi lån
til å finansiere eksport av kapitalvarer fra nordiske land
til land med relativt god kredittverdighet, først og fremst
i Asia, Midtøsten, Sentral- og Øst-Europa, Latin-Amerika
og Afrika. Det kan også gis støtte til lokale
prosjektkostnader og import fra ikke-nordiske land m.v.
Finansdepartementet tilrår at Stortinget
gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier
i år 2000 for lån fra NIB i forbindelse med PIL
innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar som ikke
må overstige 340 991 000 euro, jf. forslag til vedtak II,
pkt. 1 i proposisjonen. Det vises for øvrig til omtale
av avsetning til tapsfond for prosjektinvesteringen under kap. 1670
post 51 og til omtale i St.prp. nr. 1 (1998-1999).
Forholdet til økonomireglementet er
omtalt under miljølåneordningen nedenfor.
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til forslag II pkt. 1 i proposisjonen, jf. forslag til vedtak
B II pkt. 1 under kap. 10 Komiteens tilråding.
Komiteen viser for øvrig
til merknader til kap. 1670 post 51 under avsnitt 2.1.10 foran.
Den nordiske investeringsbankens
miljølåneordning (MIL)
Sammendrag
Lånene kan etter beslutning fra NIBs
styre bevilges til miljøprosjekter av nordisk interesse
i Nordens nærområder. Nordens nærområder
utgjør under ordningen følgende land og regioner:
Polen, Kaliningrad-området, Estland, Latvia, Litauen, Nordvest-Russland inkludert
St. Petersburg og Den karelske republikk samt Barentsregionen. Miljøprosjekter
er av nordisk interesse når de minsker miljøbelastningen
til Norden fra nærområdene.
Finansdepartementet tilrår at Stortinget
gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier
i år 2000 for lån fra NIB under MIL innenfor en
totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar som ikke må overstige 19
500 000 euro, jf. forslag til vedtak II, pkt. 2 i proposisjonen.
Den nordiske investeringsbank er et fellesnordisk foretagende.
Regler for økonomiforvaltningen i den norske statsforvaltningen
kan derfor ikke uten videre gjøres gjeldende. Forvaltningen
av Norges garantiforpliktelser under MIL-ordningen og PIL-ordningen oppfyller
ikke økonomireglementets bestemmelser om forvaltning av
statlige garantier. Dette omfatter reglene om at garantiordningen
skal være selvfinansierende, at staten skal stille som
simpel kausjonist, kravet om lineær nedtrapping av garantiansvaret,
pro rata risikofordeling og valutaslag. Departementet vil også peke på at
en endring av garantiavtalene fra selvskyldnerkausjon til simpel
kausjon vil kunne medføre at NIBs kredittverdighet svekkes.
Det legges opp til at dagens ordning videreføres.
Det vises for øvrig til omtale av avsetning
til tapsfond for miljølåneordningen under kap.
1670 post 50 og til omtale i St.prp. nr. 1 (1998-1999).
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til forslag II pkt. 2 i proposisjonen, jf. forslag til vedtak
B II pkt. 2 under kap. 10 Komiteens tilråding.
Komiteen viser for øvrig
til merknader til kap. 1670 post 50 under avsnitt 2.1.10 foran.
Statsgaranti for Norges
Banks garanti overfor Den internasjonale oppgjørsbanken
for lån til Brasil
Sammendrag
Høsten 1998 inngikk Det internasjonale
valutafondet (IMF) avtale om et økonomisk tilpasningsprogram
for Brasil for å rette opp ubalansene som hadde oppstått
i landets økonomi, særlig det store og økende
budsjettunderskuddet. Det samlede finansielle støtteprogrammet
på 41,5 mrd. amerikanske dollar ble satt sammen gjennom
ulike finansieringskilder, blant annet ved lån fra Den
internasjonale oppgjørsbanken (BIS). Finansieringen fra
BIS forutsatte at sentralbankene i 20 industriland, herunder Norges
Bank, stilte garanti for beløpet. Norges Bank måtte
ha en korresponderende statsgaranti for sin del av garantiansvaret.
Stortinget vedtok 3. desember 1998 å gi Finansdepartementet fullmakt
til å stille statsgaranti med inntil 50 mill. dollar for
Norges Banks garanti overfor BIS for lån til Brasil, jf.
Innst. S. nr. 42 (1998-1999) og St.prp. nr. 28 (1998-1999).
Garantirammen var basert på en foreløpig
avtale mellom BIS og Norges Bank og svarer til lånebeløpet i
garantiavtalen. Norges Bank er imidlertid også ansvarlig
for sin forholdsmessige del av eventuelle ubetalte renter. Dette
svarer til et tilleggsansvar på 2 mill. dollar. Stortinget
vedtok på dette grunnlaget å øke statsgarantirammen
til 52 mill. amerikanske dollar, jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999)
og St.prp. nr. 67 (1998-1999).
Lånet som garantiavtalen dekker er
gitt under tilsvarende betingelser som benyttes under IMFs såkalte "Supplemental
Reserve Facility". Denne låneordningen ble etablert under
den finansielle krisen i Sørøst-Asia, og lån
har normalt en løpetid på tre til fem år.
På dette grunnlag bes det om en videreføring av
garantirammen på 52 mill. amerikanske dollar for år
2000, jf. forslag til vedtak II, pkt. 5 i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til forslag til vedtak II pkt. 5 i proposisjonen, jf. forslag
C V under kap. 10 Komiteens tilråding.
Tilsagnsordning vedrørende
oppfølging av konkursbo
Sammendrag
For å sikre og følge opp krav
i konkursbo som ledd i det offentlige innkrevingsarbeidet, ble det
for 1999 gitt fullmakt til å stille nye betingede tilsagn
om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil
7 mill. kroner. Ved utgangen av 1998 forelå betingede tilsagn
om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for i alt 5,2
mill. kroner. Tilsagnsfullmakten er knyttet til kap. 1618 Skattedirektoratet
og kap. 1610 Toll- og avgiftsdirektoratet post 21 Spesielle driftsutgifter.
Av så vel innfordringsmessige som allmennpreventive
grunner, anser Finansdepartementet ordningen som viktig. Ansvaret
for å treffe avgjørelser om nye tilsagn er fra
og med 1998 delegert til Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet.
Denne ordningen videreføres ved at Skattedirektoratet og
Toll- og avgiftsdirektoratet i år 2000 gis fullmakt til å stille
nye betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling
for inntil 7 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og
gamle tilsagn på 19,2 mill. kroner, jf. forslag til vedtak
III. Finansdepartementet vil foreta en nærmere fordeling
mellom de to direktoratene ut fra forventet behov.
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til forslag III i proposisjonen, jf. forslag B III under kap.
10 Komiteens tilråding.
Sammendrag
Norge deltar gjennom EØS-avtalen i
en rekke av EUs programmer i henhold til avtalens del VI om samarbeid
utenfor de fire friheter. Norges bidrag til finansieringen av programmene
følger av art. 82 og nærmere bestemmelser i protokoll
32, jf. St.prp. nr. 100 (1991-1992) Om samtykke til ratifikasjon
av Avtalen om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde. Midler
til dekning av Norges bidrag for det enkelte program bevilges over
budsjettet til det ansvarlige fagdepartement, men innbetales som
et felles bidrag til EU på en konto i Kommisjonens navn
to ganger i året. Av hensyn til koordineringen av innbetalingen
anses det som hensiktsmessig at Finansdepartementet forskutterer
innbetalingen til Kommisjonens konto mot etterfølgende
belastning av de berørte departementer, jf. forslag til
vedtak IV i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til forslag IV i proposisjonen, jf. forslag C VI under kap.
10 Komiteens tilråding.
Sammendrag
Det oppstår fra tid til annen differanser
i regnskapet hos regnskapsførerne. Enkelte av disse differansene blir
ikke oppklart til tross for en betydelig innsats i å finne
ut av hva de kan skyldes. Det kan også forekomme at beløp
blir anvist og postert feil i statsregnskapet og at feilen først
oppdages etter at årsregnskapet er avsluttet.
Oppretting av slike feil ved motsatt postering
i et senere års regnskap vil pga. ettårsprinsippet
medføre at også senere års regnskap blir
feil. Etter Finansdepartementets vurdering er det mest korrekt at
uoppklarte differanser og andre feil korrigeres i det sentrale statsregnskapet
ved posteringer over konto for forskyvninger i balansen. Da vil
disse posteringene ikke påvirke bevilgningsregnskapet det året
korrigeringen gjøres. Det forutsetter at det skjer etter
posteringsanmodning fra vedkommende departement og etter at det
i) er gjort det som er mulig for å oppklare differansen
og ii) når feilposteringen ikke kan korrigeres på annen
måte.
Det må innhentes hjemmel fra Stortinget
i den enkelte sak før posteringsanmodning kan sendes Finansdepartementet.
For mindre beløp bør Finansdepartementet ha fullmakt.
Stortinget vedtok ved behandling av Innst. S.
nr. 252 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 65 (1997-1998) å gi
Finansdepartementet slik fullmakt for budsjett-/regnskapsåret 1999.
Det foreslås at Finansdepartementet gis samme fullmakt
for budsjett-/regnskapsåret 2000, jf. forslag
til vedtak VII.
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til forslag til vedtak C VII under kap. 10 Komiteens tilråding.
Sammendrag
Det foreslås en mindre endring i Folketrygdfondets regelverk § 6,
der det heter:
«Styret skal sørge for at
det ved utgangen av hvert kalenderår blir utarbeidet årsberetning
og for at det blir satt opp regnskap og balanse i samsvar med grunnsetningene
om ordentlig regnskapsføring og med forsiktig og god forretningsskikk. Årsregnskapet
skal være underskrevet og ferdig til revisjon innen utgangen
av februar måned".
Folketrygdfondet finner at fristen som er angitt
i siste setning i denne bestemmelsen ofte kan være vanskelig å overholde.
Riksrevisjonen følger en praksis der regnskapet er ferdig
revidert forut for styrets godkjenning. Bestemmelsen bør
beholdes ifølge Riksrevisjonen, men fristen kan utsettes
til medio mars.
Siste setning i Folketrygdfondets regelverk § 6
foreslås på denne bakgrunn endret til følgende:
"Årsregnskapet skal være ferdig revidert og underskrevet
senest 15. mars.", jf. forslag til vedtak VIII i proposisjonen. Denne
formuleringen vil også stemme bedre overens med gjeldende
praksis for revisjon av regnskapet.
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til forslag til vedtak C VIII under kap. 10 Komiteens tilråding.