(90-poster behandles av
finanskomiteen utenfor rammesystemet)
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 |
Utgifter i hele kroner |
|
Stortinget og underliggende institusjoner |
42 | | Forsvarets
ombudsmannsnemnd | 3 040
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 040 000 |
|
Justisdepartementet |
481 | | Direktoratet
for sivilt beredskap (jf. kap. 3481) | 282 252
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 248 598 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 33 346 000 |
| 70 | Overføring til
private | 308 000 |
|
Nærings- og handelsdepartementet |
993 | | Skipsfartsberedskap | 3 400
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 600 000 |
| 70 | Tilskudd til Skipsfartens
beredskapssekretariat | 2 800 000 |
|
Forsvarsdepartementet |
1700 | | Forsvarsdepartementet | 137 529
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 130 529 000 |
| 73 | Forskning og utvikling, kan overføres | 7 000 000 |
1710 | | Fellesinstitusjoner
og statsforetak under Forsvarsdepartementet
(jf. kap. 4710) | 593 682
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 421 806 000 |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets
forskningsinstitutt | 164 376 000 |
| 70 | Renter låneordning, kan overføres | 7 500 000 |
1719 | | Fellesutgifter
under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719) | 182 135
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 16 657 000 |
| 43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet
| 20 000 000 |
| 71 | Overføringer til
andre | 48 478 000 |
| 75 | Norges tilskudd til NATOs
driftsbudsjett, kan overføres | 97 000 000 |
1720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720) | 1 049
142 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 049 142 000 |
1725 | | Fellesinstitusjoner
og -utgifter under Forsvarets overkommando
(jf. kap. 4725) | 1 310
199 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 193 177 000 |
| 50 | Overføring til
Statens Pensjonskasse, kan overføres | 106 846 000 |
| 72 | Avgangsstimulerende tiltak, kan overføres | 10 176 000 |
1731 | | Hæren
(jf. kap. 4731) | 4 719
977 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 4 719 977 000 |
1732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 4732) | 2 869
963 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 869 963 000 |
1733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 4733) | 3 737
113 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 737 113 000 |
1734 | | Heimevernet
(jf. kap. 4734) | 715 273
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 715 273 000 |
1735 | | Forsvarets
etterretningstjeneste | 535 335
000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 535 335 000 |
1760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760) | 7 925
719 000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap 1760 postene 45 og 47 | 343 023 000 |
| 44 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 47 | 110 612 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 5 746 745 000 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap.
1760 postene 1 og 44 | 1 186 020 000 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan overføres | 356 154 000 |
| 75 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs
investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres,
kan nyttes under
kap. 1760 post 44 | 183 165 000 |
1790 | | Kystvakten
(jf. kap. 4790) | 534 497
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 534 497 000 |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 4791) | 188 301
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 188 301 000 |
1792 | | Norske
styrker i utlandet (jf. kap. 4792) | 860 000
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 860 000 000 |
1795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål (jf. kap. 4795) | 170 434
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 127 683 000 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap.
1760 post 47 | 35 956 000 |
| 60 | Tilskudd til kommuner, kan overføres | 5 875 000 |
| 72 | Overføringer til
andre | 920 000 |
|
Statens forretningsdrift |
2463 | | Forsvarets
bygningstjeneste | 0 |
| 24 | Driftsresultat: | 0 |
| | 1 Driftsinntekter | -210
687 000 |
| | 2 Driftsutgifter | 210
687 000 |
| | | |
| | Sum utgifter
rammeområde 8 | 25
817 991 000 |
| | | |
| | | |
Inntekter i hele kroner |
|
3481 | | Direktoratet
for sivilt beredskap (jf. kap. 481) | 9 000
000 |
| 3 | Diverse inntekter | 9 000 000 |
4710 | | Fellesinstitusjoner
og statsforetak under Forsvarsdepartementet
(jf. kap. 1710) | 47 610
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 31 962 000 |
| 11 | Salgsinntekter | 13 104 000 |
| 70 | Renter låneordning
| 2 544 000 |
4720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720) | 16 811
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 7 203 000 |
| 11 | Salgsinntekter | 9 608 000 |
4725 | | Fellesinstitusjoner
og inntekter under Forsvarets overkommando
(jf. kap. 1725) | 58 248
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 2 841 000 |
| 11 | Salgsinntekter | 34 573 000 |
| 15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 20 834 000 |
4731 | | Hæren
(jf. kap. 1731) | 68 818
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 9 584 000 |
| 11 | Salgsinntekter | 42 510 000 |
| 15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 13 566 000 |
| 17 | Refusjon lærlinger
| 2 340 000 |
| 60 | Refusjon fra fylkene | 818 000 |
4732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 1732) | 39 171
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 9 233 000 |
| 11 | Salgsinntekter | 29 938 000 |
4733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 1733) | 95 430
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 28 649 000 |
| 11 | Salgsinntekter | 66 781 000 |
4734 | | Heimevernet
(jf. kap. 1734) | 2 374
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 1 116 000 |
| 11 | Salgsinntekter | 1 258 000 |
4760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1760) | 444 021
000 |
| 47 | Salg av eiendom | 20 801 000 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsinntekter | 355 135 000 |
| 49 | Salg av boliger | 68 085 000 |
4790 | | Kystvakten
(jf. kap. 1790) | 315 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 122 000 |
| 11 | Salgsinntekter | 193 000 |
4791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 1791) | 23 972
000 |
| 11 | Salgsinntekter | 23 972 000 |
4795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål (jf. kap. 1795) | 5 073
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 4 566 000 |
| 11 | Salgsinntekter | 507 000 |
4799 | | Militære
bøter | 1 109
000 |
| 80 | Bøter | 1 109 000 |
| | | |
| | Sum inntekter
rammeområde 8 | 811
952 000 |
| | Netto
rammeområde 8 | 25 006
039 000 |
Den sikkerhetspolitiske situasjonen i våre
nærområder må i dag kunne betegnes som
positiv, og det foreligger ingen militær trussel. Det internasjonale
samfunn er inne i en tid preget av gjennomgripende endringer. Utviklingen
av sikkerhetsordninger preget av dialog, samarbeid og fellesskap
har bidratt til å styrke Norges sikkerhet. Imidlertid bærer
den sikkerhetspolitiske utviklingen fortsatt preg av usikkerhet,
og norsk sikkerhetspolitikk og forsvarspolitikk må derfor også ta
hensyn til de farer som kan oppstå på sikt.
Toppmøtet i Washington markerte NATOs
50-årsjubileum samtidig som det la viktige politiske føringer for
alliansens framtidige virksomhet. I takt med de sikkerhetspolitiske
endringer som har funnet sted i Europa på 1990-tallet,
fortsetter NATO å tilpasse seg til de utfordringer man
kan se ved inngangen til et nytt årtusen.
Det er lite som tyder på at behovet
for internasjonale fredsoperasjoner og internasjonal krisehåndtering
vil avta i årene som kommer. Væpnede konflikter
av ulikt omfang vil fortsatt prege internasjonal politikk. Bruk av
militære virkemidler vil, sammen med humanitære tiltak,
være viktig for det internasjonale samfunns evne til krisehåndtering
og konfliktløsing.
I tillegg til internasjonale utviklingstrekk
må Norge i utøvelsen av forsvars- og sikkerhetspolitikken
også ta høyde for de rammebetingelser som gjør
seg gjeldende for landet mer spesielt.
Styrende for hovedprioriteringene i budsjettet
er i hovedsak de retningslinjer og hovedmål for Forsvarets virksomhet
og framtidige utvikling som Stortinget har sluttet seg til ved behandlingen
av St.meld. nr. 22 (1997-1998) for perioden 1999-2002.
Korrigert for lønns- og priskompensasjon
betyr budsjettforslaget en reell reduksjon på 130,5 mill.
kroner i forhold til 1999. Som følge av dette og presset
på driften er det vanskelig å nå investeringsrammen
som St.meld. nr. 23 (1998-1999) legger opp til for 2000. Budsjettforslaget
innebærer at en samlet sett for årene 1999 og
2000 ligger ca. 180 mill. kroner under det nivået som en
full oppfyllelse av langtidsmeldingens ressursforutsetninger vil
innebære.
Det er avsatt 7 619 mill. kroner til investeringer.
Innpassingen av store og viktige materiellprosjekt som fregatter
og kampfly, preger Forsvarets prioriteringer for å få investeringsbudsjettet
i balanse. Det er avsatt 17 052 mill. kroner på driftsbudsjettet.
Regjeringen vil legge økt vekt på først å stabilisere
og deretter redusere dagens driftsutgifter på alle nivå.
En rekke driftsbesparende tiltak vil være nødvendige,
herunder utnyttelse av dagens adgang til redusert tjeneste/førtidsdimittering
av vernepliktige, økt utnyttelse av 6 måneders
tjeneste innenfor dagens etablerte tjenestemønster og inntil
5 ukers senere innkalling av en kontingent i Hæren.
I likhet med 1999 vil Kystvaktens oppgaver til
havs bli prioritert. For Indre kystvakt foreslår Regjeringen å videreføre
det ressursnivået Stortinget tidligere har sluttet seg
til, men en mindre reduksjon av aktiviteten blir nødvendig.
Virksomheten til Forsvarets redningshelikoptertjeneste videreføres
innenfor eksisterende organisasjon.
Personell, trening og øving vil prioriteres
uten at den nødvendige modernisering av Forsvaret blir
skadelidende. Øvings- og treningsaktiviteten i Norge vil
i 2000 holdes på omtrent samme nivå som tidligere år. Presset
på driftsbudsjettet betyr at materiell som planlegges beholdt
på sikt blir prioritert ift. drift og vedlikehold.
Regjeringen har avsatt 860 mill. kroner til
Forsvarets deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner i 2000. Regjeringen
tar sikte på å opprettholde et mindre engasjement
i Bosnia (S-FOR) i tillegg til dagens FN-operasjoner (observatører).
Forsvarets største bidrag vil være i forbindelse
med den NATO-ledende internasjonale fredsstyrken i Kosovo (KFOR).
Forsvarets bidrag til KFOR vil i en initiell fase bestå av
en forsterket mekanisert infanteribataljon på i overkant
av 1 200 personer. Det er usikkerhet knyttet til kostnadene på grunn
av oppdragets karakter og videre omfang. Regjeringen vil komme tilbake
til spørsmålet om eventuell ytterligere bevilgning
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2000.
For budsjettkapitler fra andre departementer
under rammeområde 8 er det ingen større endringer
i profil og innretning. Forslaget til bevilgning under kap. 481 Direktoratet
for sivilt beredskap representerer en nominell økning på ca.
10 mill. kroner.
Budsjettets struktur følger i hovedtrekk
den samme oppbygging som tidligere. Det ble foretatt endringer i kapittelstrukturen
i budsjettet for 1999 som er videreført i 2000.
St.meld. nr. 23 (1998-1999) Forsvarets investeringsprofil,
understreket at realisering av de planlagte og nødvendige
investeringer er direkte avhengig av totalrammens utvikling og driftsbudsjettets
utvikling i tillegg til forutsetningen om en midlertidig økning
av forsvarsrammen for å ta høyde for anskaffelse
av nye fregatter.
Flere forhold tilsier at departementet må foreta
en fornyet gjennomgang av investeringsprofilen:
– tidligere
oppstart av MTB-anskaffelsen
– økt vektlegging av
oppgaver i tilknytning til internasjonale fredsoperasjoner, ref.
St.meld. nr. 38
– presset på Forsvarets
driftsbudsjett.
Gjennomgangen vil danne grunnlaget for en tilbakemelding
til Stortinget våren 2000.
Arbeidet med oppstart av anskaffelse av nye
fregatter og tilhørende prosjekter går etter planen.
Det tas også sikte på inngåelse av kontrakt
om nye kampfly i 2000. Anskaffelse av et nytt isforsterket kystvaktfartøy,
KV Svalbard, startes opp i 2000.
Prinsippet om alminnelig verneplikt ligger fast
i Regjeringens politikk. Eksisterende tjenestemønster med
hhv. 12, 9 og 6 måneders førstegangstjeneste videreføres.
Hovedtyngden av mannskapene får i utgangspunktet 12 måneders
tjeneste, men behovet for soldater til Hæren og Heimevernet
vil bli forsøkt ivaretatt på en mer kosteffektiv
måte ved å fordele et større antall soldater
til 6 måneders tjeneste. Ordningen med 9 måneders
tjeneste i Kystartilleriet videreføres.
I forbindelse med Schengen-avtalen vil Forsvaret
få utvidede oppgaver knyttet til oppsynet av sjøgrensene og
grensa mot Russland. Oppsynet mellom de faste grenseovergangsstedene
langs kysten vil bli foretatt av Kystvakten. I tillegg får
Garnisonen i Sør-Varanger ansvaret for oppsynet av den
196 km lange grensa mot Russland på vegne av Schengen-landene.
Innenfor en avsatt ramme på 50 mill. kroner vil det i hovedsak
prioriteres investeringer i materiell og bygningsanlegg.
Ved Stortingets vedtak 26. november 1999 er
netto utgiftsramme fastsatt til kr 24 825 039 000, jf. Budsjett-innst.
S. I (1999-2000).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rikke Lind, Bjørn Tore Godal, Gunnar Halvorsen og Anne
Helen Rui, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde
og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Einar Holstad,
fra Høyre, Kari Lise Holmberg og fra Senterpartiet, Anne
Enger Lahnstein, har merket seg at ordinær forsvarsramme
i budsjettforslaget i proposisjonen er på 24,67 mrd. kroner og
innebærer en nominell økning på 1,2 pst.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til det samlede budsjettforlik mellom regjeringspartiene og
Arbeiderpartiet. Forliket medfører at utgiftsrammen for
Forsvaret er redusert med 181 mill. kroner i forhold til budsjettproposisjonen.
Reduksjonen fordeles slik:
Kap. 1760 post 45 Større
nyanskaffelser | 116 mill. kroner |
Kap. 1760 post 42 Nybygg,
nyanlegg | 65 mill. kroner |
Flertallet viser til at dette
samlet gir 361 mill. kroner mindre til forsvarsformål enn
det som ligger i langtidsprogrammets planforutsetninger for de to
første år av planperioden (jf. St.meld. nr. 22
(1997-1998)). I lys av langtidsprogrammets oppgavebeskrivelse og
arbeidet med å gjennomføre allerede vedtatte omstillingstiltak
i Forsvaret legger dette flertallet til grunn at
det arbeides for at de økonomiske rammer for programperioden
innfris gjennom justerte bevilgninger for budsjettårene
2001 og 2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det fremlagte budsjett har
et avvik fra langtidsprogrammets forutsetning. Disse medlemmer har
merket seg at Forsvarsdepartementet mener at det negative avviket
anslås til 180 mill. kroner, mens Forsvarssjefen mener
at avviket utgjør 495 mill. kroner. Disse medlemmer peker på at
Regjeringen ikke har oppfylt sitt eget mål, har tildelt
nye oppgaver uten å ta de nødvendig økonomiske hensyn
ved å tilleggsbevilge Schengenkostnader med 50 mill. kroner.
Disse medlemmer slår
videre fast at det i det opprinnelige budsjett er vesentlige mangler
på driftssiden som gjør at vernepliktens lengde
blir svært redusert.
Disse medlemmer understreker
spesielt at regjeringens såkalte bevilgningsvilje kommer
til uttrykk gjennom at forsvarsbudsjettet ytterligere reduseres
etter budsjettforliket med Arbeiderpartiet, noe som betyr ytterligere
negativt kursavvik gjennom en videre reduksjon av budsjettet med
181 mill. kroner.
Komiteen viser for øvrig
til merknader under de påfølgende hovedpunkter.
Komiteen har 2 avvikende forslag
til fordeling av rammeområde 8.