1.1 Bevilgningsforslag i rammeområde 8

(90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet)

Kap.

Post

FormålSt.prp. nr. 1

Utgifter i hele kroner

Stortinget og underliggende institusjoner

42

Forsvarets ombudsmannsnemnd

3 040 000

1

Driftsutgifter

3 040 000

Justisdepartementet

481

Direktoratet for sivilt beredskap (jf. kap. 3481)

282 252 000

1

Driftsutgifter

248 598 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

33 346 000

70

Overføring til private

308 000

Nærings- og handelsdepartementet

993

Skipsfartsberedskap

3 400 000

1

Driftsutgifter

600 000

70

Tilskudd til Skipsfartens beredskapssekretariat

2 800 000

Forsvarsdepartementet

1700

Forsvarsdepartementet

137 529 000

1

Driftsutgifter

130 529 000

73

Forskning og utvikling, kan overføres

7 000 000

1710

Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4710)

593 682 000

1

Driftsutgifter

421 806 000

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

164 376 000

70

Renter låneordning, kan overføres

7 500 000

1719

Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719)

182 135 000

1

Driftsutgifter

16 657 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

20 000 000

71

Overføringer til andre

48 478 000

75

Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett, kan overføres

97 000 000

1720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720)

1 049 142 000

1

Driftsutgifter

1 049 142 000

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 4725)

1 310 199 000

1

Driftsutgifter

1 193 177 000

50

Overføring til Statens Pensjonskasse, kan overføres

106 846 000

72

Avgangsstimulerende tiltak, kan overføres

10 176 000

1731

Hæren (jf. kap. 4731)

4 719 977 000

1

Driftsutgifter

4 719 977 000

1732

Sjøforsvaret (jf. kap. 4732)

2 869 963 000

1

Driftsutgifter

2 869 963 000

1733

Luftforsvaret (jf. kap. 4733)

3 737 113 000

1

Driftsutgifter

3 737 113 000

1734

Heimevernet (jf. kap. 4734)

715 273 000

1

Driftsutgifter

715 273 000

1735

Forsvarets etterretningstjeneste

535 335 000

21

Spesielle driftsutgifter

535 335 000

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760)

7 925 719 000

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap 1760 postene 45 og 47

343 023 000

44

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 47

110 612 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

5 746 745 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 postene 1 og 44

1 186 020 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan overføres

356 154 000

75

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 44

183 165 000

1790

Kystvakten (jf. kap. 4790)

534 497 000

1

Driftsutgifter

534 497 000

1791

Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 4791)

188 301 000

1

Driftsutgifter

188 301 000

1792

Norske styrker i utlandet (jf. kap. 4792)

860 000 000

1

Driftsutgifter

860 000 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 4795)

170 434 000

1

Driftsutgifter

127 683 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 47

35 956 000

60

Tilskudd til kommuner, kan overføres

5 875 000

72

Overføringer til andre

920 000

Statens forretningsdrift

2463

Forsvarets bygningstjeneste

0

24

Driftsresultat:

0

1 Driftsinntekter

-210 687 000

2 Driftsutgifter

210 687 000

Sum utgifter rammeområde 8

25 817 991 000

Inntekter i hele kroner

3481

Direktoratet for sivilt beredskap (jf. kap. 481)

9 000 000

3

Diverse inntekter

9 000 000

4710

Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710)

47 610 000

1

Driftsinntekter

31 962 000

11

Salgsinntekter

13 104 000

70

Renter låneordning

2 544 000

4720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720)

16 811 000

1

Driftsinntekter

7 203 000

11

Salgsinntekter

9 608 000

4725

Fellesinstitusjoner og inntekter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 1725)

58 248 000

1

Driftsinntekter

2 841 000

11

Salgsinntekter

34 573 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

20 834 000

4731

Hæren (jf. kap. 1731)

68 818 000

1

Driftsinntekter

9 584 000

11

Salgsinntekter

42 510 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

13 566 000

17

Refusjon lærlinger

2 340 000

60

Refusjon fra fylkene

818 000

4732

Sjøforsvaret (jf. kap. 1732)

39 171 000

1

Driftsinntekter

9 233 000

11

Salgsinntekter

29 938 000

4733

Luftforsvaret (jf. kap. 1733)

95 430 000

1

Driftsinntekter

28 649 000

11

Salgsinntekter

66 781 000

4734

Heimevernet (jf. kap. 1734)

2 374 000

1

Driftsinntekter

1 116 000

11

Salgsinntekter

1 258 000

4760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1760)

444 021 000

47

Salg av eiendom

20 801 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

355 135 000

49

Salg av boliger

68 085 000

4790

Kystvakten (jf. kap. 1790)

315 000

1

Driftsinntekter

122 000

11

Salgsinntekter

193 000

4791

Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 1791)

23 972 000

11

Salgsinntekter

23 972 000

4795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 1795)

5 073 000

1

Driftsinntekter

4 566 000

11

Salgsinntekter

507 000

4799

Militære bøter

1 109 000

80

Bøter

1 109 000

Sum inntekter rammeområde 8

811 952 000

Netto rammeområde 8

25 006 039 000

1.2 Sikkerhetspolitiske hovedtrekk

Den sikkerhetspolitiske situasjonen i våre nærområder må i dag kunne betegnes som positiv, og det foreligger ingen militær trussel. Det internasjonale samfunn er inne i en tid preget av gjennomgripende endringer. Utviklingen av sikkerhetsordninger preget av dialog, samarbeid og fellesskap har bidratt til å styrke Norges sikkerhet. Imidlertid bærer den sikkerhetspolitiske utviklingen fortsatt preg av usikkerhet, og norsk sikkerhetspolitikk og forsvarspolitikk må derfor også ta hensyn til de farer som kan oppstå på sikt.

Toppmøtet i Washington markerte NATOs 50-årsjubileum samtidig som det la viktige politiske føringer for alliansens framtidige virksomhet. I takt med de sikkerhetspolitiske endringer som har funnet sted i Europa på 1990-tallet, fortsetter NATO å tilpasse seg til de utfordringer man kan se ved inngangen til et nytt årtusen.

Det er lite som tyder på at behovet for internasjonale fredsoperasjoner og internasjonal krisehåndtering vil avta i årene som kommer. Væpnede konflikter av ulikt omfang vil fortsatt prege internasjonal politikk. Bruk av militære virkemidler vil, sammen med humanitære tiltak, være viktig for det internasjonale samfunns evne til krisehåndtering og konfliktløsing.

I tillegg til internasjonale utviklingstrekk må Norge i utøvelsen av forsvars- og sikkerhetspolitikken også ta høyde for de rammebetingelser som gjør seg gjeldende for landet mer spesielt.

1.3 Budsjettets hovedprofil og struktur

Styrende for hovedprioriteringene i budsjettet er i hovedsak de retningslinjer og hovedmål for Forsvarets virksomhet og framtidige utvikling som Stortinget har sluttet seg til ved behandlingen av St.meld. nr. 22 (1997-1998) for perioden 1999-2002.

Korrigert for lønns- og priskompensasjon betyr budsjettforslaget en reell reduksjon på 130,5 mill. kroner i forhold til 1999. Som følge av dette og presset på driften er det vanskelig å nå investeringsrammen som St.meld. nr. 23 (1998-1999) legger opp til for 2000. Budsjettforslaget innebærer at en samlet sett for årene 1999 og 2000 ligger ca. 180 mill. kroner under det nivået som en full oppfyllelse av langtidsmeldingens ressursforutsetninger vil innebære.

Det er avsatt 7 619 mill. kroner til investeringer. Innpassingen av store og viktige materiellprosjekt som fregatter og kampfly, preger Forsvarets prioriteringer for å få investeringsbudsjettet i balanse. Det er avsatt 17 052 mill. kroner på driftsbudsjettet. Regjeringen vil legge økt vekt på først å stabilisere og deretter redusere dagens driftsutgifter på alle nivå. En rekke driftsbesparende tiltak vil være nødvendige, herunder utnyttelse av dagens adgang til redusert tjeneste/førtidsdimittering av vernepliktige, økt utnyttelse av 6 måneders tjeneste innenfor dagens etablerte tjenestemønster og inntil 5 ukers senere innkalling av en kontingent i Hæren.

I likhet med 1999 vil Kystvaktens oppgaver til havs bli prioritert. For Indre kystvakt foreslår Regjeringen å videreføre det ressursnivået Stortinget tidligere har sluttet seg til, men en mindre reduksjon av aktiviteten blir nødvendig. Virksomheten til Forsvarets redningshelikoptertjeneste videreføres innenfor eksisterende organisasjon.

Personell, trening og øving vil prioriteres uten at den nødvendige modernisering av Forsvaret blir skadelidende. Øvings- og treningsaktiviteten i Norge vil i 2000 holdes på omtrent samme nivå som tidligere år. Presset på driftsbudsjettet betyr at materiell som planlegges beholdt på sikt blir prioritert ift. drift og vedlikehold.

Regjeringen har avsatt 860 mill. kroner til Forsvarets deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner i 2000. Regjeringen tar sikte på å opprettholde et mindre engasjement i Bosnia (S-FOR) i tillegg til dagens FN-operasjoner (observatører). Forsvarets største bidrag vil være i forbindelse med den NATO-ledende internasjonale fredsstyrken i Kosovo (KFOR). Forsvarets bidrag til KFOR vil i en initiell fase bestå av en forsterket mekanisert infanteribataljon på i overkant av 1 200 personer. Det er usikkerhet knyttet til kostnadene på grunn av oppdragets karakter og videre omfang. Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om eventuell ytterligere bevilgning i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2000.

For budsjettkapitler fra andre departementer under rammeområde 8 er det ingen større endringer i profil og innretning. Forslaget til bevilgning under kap. 481 Direktoratet for sivilt beredskap representerer en nominell økning på ca. 10 mill. kroner.

Budsjettets struktur følger i hovedtrekk den samme oppbygging som tidligere. Det ble foretatt endringer i kapittelstrukturen i budsjettet for 1999 som er videreført i 2000.

1.4 Resultat og virksomhetsområder

St.meld. nr. 23 (1998-1999) Forsvarets investeringsprofil, understreket at realisering av de planlagte og nødvendige investeringer er direkte avhengig av totalrammens utvikling og driftsbudsjettets utvikling i tillegg til forutsetningen om en midlertidig økning av forsvarsrammen for å ta høyde for anskaffelse av nye fregatter.

Flere forhold tilsier at departementet må foreta en fornyet gjennomgang av investeringsprofilen:

  • – tidligere oppstart av MTB-anskaffelsen

  • – økt vektlegging av oppgaver i tilknytning til internasjonale fredsoperasjoner, ref. St.meld. nr. 38

  • – presset på Forsvarets driftsbudsjett.

Gjennomgangen vil danne grunnlaget for en tilbakemelding til Stortinget våren 2000.

Arbeidet med oppstart av anskaffelse av nye fregatter og tilhørende prosjekter går etter planen. Det tas også sikte på inngåelse av kontrakt om nye kampfly i 2000. Anskaffelse av et nytt isforsterket kystvaktfartøy, KV Svalbard, startes opp i 2000.

Prinsippet om alminnelig verneplikt ligger fast i Regjeringens politikk. Eksisterende tjenestemønster med hhv. 12, 9 og 6 måneders førstegangstjeneste videreføres. Hovedtyngden av mannskapene får i utgangspunktet 12 måneders tjeneste, men behovet for soldater til Hæren og Heimevernet vil bli forsøkt ivaretatt på en mer kosteffektiv måte ved å fordele et større antall soldater til 6 måneders tjeneste. Ordningen med 9 måneders tjeneste i Kystartilleriet videreføres.

I forbindelse med Schengen-avtalen vil Forsvaret få utvidede oppgaver knyttet til oppsynet av sjøgrensene og grensa mot Russland. Oppsynet mellom de faste grenseovergangsstedene langs kysten vil bli foretatt av Kystvakten. I tillegg får Garnisonen i Sør-Varanger ansvaret for oppsynet av den 196 km lange grensa mot Russland på vegne av Schengen-landene. Innenfor en avsatt ramme på 50 mill. kroner vil det i hovedsak prioriteres investeringer i materiell og bygningsanlegg.

1.5 Stortingets vedtak om netto rammesum

Ved Stortingets vedtak 26. november 1999 er netto utgiftsramme fastsatt til kr 24 825 039 000, jf. Budsjett-innst. S. I (1999-2000).

1.6 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Rikke Lind, Bjørn Tore Godal, Gunnar Halvorsen og Anne Helen Rui, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Einar Holstad, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og fra Senterpartiet, Anne Enger Lahnstein, har merket seg at ordinær forsvarsramme i budsjettforslaget i proposisjonen er på 24,67 mrd. kroner og innebærer en nominell økning på 1,2 pst.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til det samlede budsjettforlik mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet. Forliket medfører at utgiftsrammen for Forsvaret er redusert med 181 mill. kroner i forhold til budsjettproposisjonen. Reduksjonen fordeles slik:

Kap. 1760 post 45 Større nyanskaffelser

116 mill. kroner

Kap. 1760 post 42 Nybygg, nyanlegg

65 mill. kroner

Flertallet viser til at dette samlet gir 361 mill. kroner mindre til forsvarsformål enn det som ligger i langtidsprogrammets planforutsetninger for de to første år av planperioden (jf. St.meld. nr. 22 (1997-1998)). I lys av langtidsprogrammets oppgavebeskrivelse og arbeidet med å gjennomføre allerede vedtatte omstillingstiltak i Forsvaret legger dette flertallet til grunn at det arbeides for at de økonomiske rammer for programperioden innfris gjennom justerte bevilgninger for budsjettårene 2001 og 2002.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at det fremlagte budsjett har et avvik fra langtidsprogrammets forutsetning. Disse medlemmer har merket seg at Forsvarsdepartementet mener at det negative avviket anslås til 180 mill. kroner, mens Forsvarssjefen mener at avviket utgjør 495 mill. kroner. Disse medlemmer peker på at Regjeringen ikke har oppfylt sitt eget mål, har tildelt nye oppgaver uten å ta de nødvendig økonomiske hensyn ved å tilleggsbevilge Schengenkostnader med 50 mill. kroner.

Disse medlemmer slår videre fast at det i det opprinnelige budsjett er vesentlige mangler på driftssiden som gjør at vernepliktens lengde blir svært redusert.

Disse medlemmer understreker spesielt at regjeringens såkalte bevilgningsvilje kommer til uttrykk gjennom at forsvarsbudsjettet ytterligere reduseres etter budsjettforliket med Arbeiderpartiet, noe som betyr ytterligere negativt kursavvik gjennom en videre reduksjon av budsjettet med 181 mill. kroner.

Komiteen viser for øvrig til merknader under de påfølgende hovedpunkter.

Komiteen har 2 avvikende forslag til fordeling av rammeområde 8.