Det har vært nødvendig for
Regjeringen å begrense den reelle utgiftsveksten for å oppnå et
finanspolitisk nøytralt budsjettopplegg fra 1999 til 2000,
noe som innebærer at ulike samfunnssektorer må bidra
slik at statens samlede utgifter neste år holdes innenfor
en akseptabel totalramme. Dette innebærer at også forsvarssektoren
må tilpasse sin virksomhet i 2000 til justerte rammebetingelser.
Styrende for hovedprioriteringene i budsjettforslaget er
i hovedsak de retningslinjer og hovedmål for Forsvarets
virksomhet og framtidige utvikling som Stortinget har sluttet seg
til ved behandlingen av St.meld. nr. 22 (1997-1998) (langtidsmeldingen).
Budsjettåret 2000 er det andre året av fire i
langtidsmeldingsperioden.
Budsjettforslaget innebærer en ordinær
forsvarsramme på 24 670 mill. kroner, som er fordelt med
17 051 mill. kroner på drift og 7 619 mill. kroner til
investeringer. Innenfor rammen er det øremerket 50 mill. kroner
til Forsvarets innsats i forbindelse med gjennomføringen
av Schengen-avtalen.
At ordinær forsvarsramme er 130 mill.
kroner lavere enn i fjor, skyldes en rammereduksjon (111 mill. kroner)
og lavere budsjetterte inntekter (20 mill. kroner). Tilleggsbevilgninger
i forbindelse med Forsvarets deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner
holdes utenfor denne beregningen. Proposisjonen gir på s.
30 tabell 3 en sammenligning av budsjettforslagets rammer mot vedtatt
budsjett for 1999.
Som følge av rammereduksjoner og det økede
presset på drift har det ikke vært mulig å nå investeringsrammen
som Forsvarets investeringsprofil legger opp til for 2000. Det er
derfor nødvendig med en fornyet gjennomgang av investeringsprofilen.
Det er avsatt 860 mill. kroner til Forsvarets
deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner i 2000. Det er usikkerhet
knyttet til kostnadene på grunn av oppdragenes karakter
og videre omfang. Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet
om ytterligere bevilgning i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.
Budsjettforslaget for 2000 innebærer
at en samlet sett for årene 1999 og 2000 ligger ca. 180
mill. kroner under det nivået som en full oppfyllelse av
langtidsmeldingens ressursforutsetninger vil innebære.
I tabell 3.2 på s. 31 i proposisjonen angis nærmere
budsjettutviklingen i forhold til ressursforutsetningene i St.meld. nr.
22 (1997-1998). Tabellen viser klart den økende ubalanse
mellom drift og investering i forhold til ressursforutsetningene,
ved at det for de to første årene i inneværende
langtidsperiode er avsatt 474 mill. kroner mer til drift enn forutsatt
og ca. 654 mill. kroner mindre til investeringer enn forutsatt.
Regjeringen legger i sine hovedretningslinjer
stor vekt på at den sikkerhetspolitiske situasjon gir handlefrihet
til å foreta nødvendige endringer i Forsvarets struktur
og planer de nærmeste årene.
Regjeringen vil legge økt vekt på først å stabilisere og
deretter redusere dagens driftsnivå. Samtidig stiller investeringsprosjektenes
langsiktige karakter store krav til prioritering og gjennomføring
innenfor en realistisk investeringsramme. Planlagte aktiviteter
i 1999 er skjøvet ut i tid, noe som igjen har medført økt
press på budsjettet for 2000.
En rekke driftsbesparende tiltak vil være
nødvendig, så som utnyttelse av dagens adgang
til redusert tjeneste/førtidsdimittering av vernepliktige, økt
utnyttelse av 6 måneders tjeneste innenfor dagens etablerte tjenestemønster
og inntil 5 ukers senere innkalling av en kontingent i Hæren.
Driftssituasjonen framtvinger også prioriteringer innen
drift og vedlikehold som blant annet har konsekvenser for tilgjengeligheten
av materiell og valg av virkemidler for å løse
enkelte oppgaver.
Arbeidet med videreutvikling av Forsvarets styrkestruktur
vil bli prioritert. Det er vesentlig at den rettes inn mot et helhetlig
forsvar hvor de ulike delene av styrkestrukturen er nøye
avstemt mot hverandre og mot de ulike aktivitetene i Forsvarets
virksomhet. Styrkestrukturen må være egnet til å håndtere
hele spekteret av oppgaver i fred, krise og krig på en
kostnadseffektiv måte og den må ivareta behovet
for økt handlefrihet slik at Forsvaret kan møte
endrede forutsetninger.
Av stor betydning i denne sammenheng er NATOs nye
strategiske konsept som legger betydelig vekt på de endringer
som har funnet sted i de sikkerhetspolitiske rammebetingelser. Samtidig
som de tradisjonelle kjernefunksjonene i alliansen bevares, nevnes
evnen til å gjennomføre internasjonale fredsoperasjoner
og partnersamarbeid også som fundamentale oppgaver.
Forsvarets evne til å løse
hele spekteret av oppgaver er basert på styrkestrukturen
og styrkenes operative evne. Forsvarsplanlegging og Forsvarets virksomhet krever
langsiktighet og et minimum av stabilitet. I proposisjonen utvikles
dette nærmere på sidene 33-35 for felles ledelse
og systemer, landforsvaret, sjøforsvaret og luftforsvaret.
Den operative evne er evnen til å løse
Forsvarets oppgaver og er bestemt av styrkenes reaksjonsevne og utholdenhet.
Forsvaret skal ha en reaksjonsevne som gjør det i stand
til å reagere fleksibelt og effektivt på en avpasset
måte i forhold til en oppstått situasjon. Operativ
evne vil være avhengig av flere faktorer som bl.a. øvings-
og treningsnivået, materiellkvalitet, logistikk, støtte
og ledelse.
I proposisjonen drøftes dette nærmere
på s. 36 med hensyn til suverenitetshevdelse og myndighetsut-øvelse,
inkludert Schengen-avtalen, samt redningstjeneste. Med henhold til
implikasjoner av Schengen-avtalen vises for øvrig til pkt.
2.4.1.
Forsvarets virksomhet styres i dag etter prinsippene om
mål- og resultatstyring. Med dette som bakgrunn skal Forsvaret
arbeide kontinuerlig med å utvikle et helhetlig styringssystem
som gjør det mulig å gjennomføre styring
etter disse prinsippene, Forsvarets styringskonsept og Økonomireglement
for staten i alle deler av Forsvaret. Fokus for dette arbeidet vil
være å tilpasse styrings- og informasjonssystemene,
organisasjonsstrukturen og Forsvarets regelverk til hverandre.
Departementet tar sikte på å legge
fram en stortingsproposisjon rundt årsskiftet 1999/2000
om styring og organisering av materiellforvaltningene i Forsvaret.
Dette drøftes i proposisjonen på sidene
37-39 og omhandler befal, lærlinger og vernepliktige.
Forsvarets utdanningsvirksomhet skal også i
2000 være rettet mot krigsorganisasjonens kompetansebehov.
Samtidig må fredsorganisasjonen i sterkere grad tilføres
nødvendig kompetanse både for å kunne
ivareta Forsvarets fredsoppgaver og for å kunne produsere en
troverdig krigsorganisasjon.
Prinsippet om alminnelig verneplikt ligger fast
i Regjeringens politikk. Eksisterende tjenestemønster med
henholdsvis 12, 9 og 6 måneders førstegangstjeneste
videreføres. Hovedtyngden av mannskapene får i utgangspunktet
12 måneders tjeneste, men utdanning av soldater til Hæren
og Heimevernet vil bli forsøkt ivaretatt på en
mer kosteffektiv måte ved å fordele et større
antall soldater til 6 måneders tjeneste. Ordningen med
9 måneders tjeneste i Kystartilleriet videreføres.
Det vil av praktiske årsaker for Forsvaret
også i 2000 være nødvendig å videreføre
ordningen med mulighet til å avkorte førstegangstjenesten
med inntil 4 uker for mannskaper med 12 måneders tjeneste
og inntil 2 uker for mannskaper med kortere tjenestetid. I tillegg
vil innkallingen av en kontingent i Hæren forskyves noe ut
i tid.
Det er Regjeringens målsetting at øvings-
og treningsaktiviteten i Norge i 2000 skal holdes på omtrent samme
nivå som tidligere år. Ettersom det ikke er planlagt
noen stor alliert øvelse i Norge har Forsvaret utvik-let
en nasjonal øvelse (Joint Winter) som vil muliggjøre
trening i større forband med deltakelse fra alle forsvarsgrener.
Allierte som er på vintertrening i Norge er invitert til å delta.
Norge vil som en konsekvens av NATOs forventede nye
kommandostruktur i mars 2000 delta aktivt i alliansens nye øvelsesprogram
med tanke på å kunne påvirke utviklingen
i framtiden, og for å tilegne oss og opprettholde det kompetansenivået
som kreves for å være et fullverdig medlem av
alliansen.
Realisering av de planlagte og nødvendige
investeringer er direkte avhengig av totalrammens utvikling og driftsbudsjettets
utvikling i tillegg til forutsetningen om en midlertidig økning
av forsvarsrammen for å ta høyde for anskaffelse
av nye fregatter. Det er imidlertid flere forhold som tilsier at
departementet må foreta en fornyet gjennomgang av investeringsprofilen.
Dette arbeidet er påbegynt og vil bli sluttført
så snart Stortinget har behandlet St.meld. nr. 38 (1998-1999).
Resultatet av gjennomgangen vil danne grunnlaget for en til-bakemelding
til Stortinget våren 2000, der departe-mentet tar sikte
på å legge frem eventuelle endringer i planlagte
større anskaffelser og foreslå oppstart av nye kategori
1-prosjekter. Spesielt gjelder dette anskaffelse av MTB og helikopter
til fregattene innenfor rammen av et enhetshelikopterprogram, samt
endringer i løpende investeringsprosjekter til landforsvaret.
Det foreslås bevilget 5 747 mill. kroner
til materiell-investeringer. Dette innebærer en reell reduksjon
på 75 mill. kroner (ca. 1,4 pst.) i forhold til 1999. Det
foreslås godkjent ett nytt kategori 1-prosjekt og endret
ramme på tre løpende kategori 1-prosjekter. Med
disse endringene i porteføljen vil det være 23
kategori 1-prosjekter. Forventet utbetaling på disse prosjektene
står for ca. 60 pst. av bevilgningen til materiellinvesteringen.
Eiendom, bygg- og anleggsinvesteringer er reelt økt med
ca. 229 mill. kroner som er en økning på 14,3
pst. i forhold til 1999. Det er totalt satt av 1 872 mill. kroner til
nasjonalfinansierte og fellesfinansierte eiendoms-, bygg- og anleggsinvesteringer
i 2000.
Driftssituasjonen framtvinger prioriteringer
innen drift og vedlikehold som bl.a. har konsekvenser for tilgjengeligheten
av materiell og den operative evne. Materiell som planlegges beholdt
på sikt vil bli prioritert. Arbeidet med å samordne
materiellforvaltningene og forbedre logistikkprosessene vil bli
videreført i 2000. Det er et mål å sørge
for en effektiv fordeling av oppgaver mellom Forsvaret og sivil
sektor.
Arbeidet med utvikling av Forsvarets ledelses-
og kommandostruktur vil bli ført videre. Forsvaret vil
i 2000 gjennomføre en utredning vedrørende omorganisering
av landforsvarets regionale og territorielle organisasjon. Av de
forhold som vil vurderes er behovet for forskjellige kommandonivåer,
antall/lokalisering av enheter på de forskjellige
nivåer samt forholdet til de øvrige forsvarsgrenene
og totalforsvaret.
Departementets overordnede mål for
personalpolitikken er å ha et høyt motivert personalkorps
med tilstrekkelig kompetanse for å løse Forsvarets
oppgaver. Lønnspolitikken inngår som en sentral
del i Forsvarets personellpolitikk og skal være et redskap
som understøtter arbeidet med Forsvarets oppgaveløsning
for å nå overordnede mål.
Etter departementets syn må lønns-
og arbeidsvilkårene under tjenestegjøring i utlandet
og i Norge vurderes helhetlig med sikte på å bedre
rekrutteringsgrunnlaget til internasjonale operasjoner.
Forsvarets militære organisasjon arbeider
videre med å nå målsettingen om 7 pst.
kvinnelig befal og vervede i alle forsvarsgrenene innen 2005. For å øke
kvinneandelen skal det etableres konkrete målsettinger
for antall kvinnelige elever på Forsvarets skoler.
Forskning og utvikling (FoU) i Forsvaret skal
bidra til en kostnadseffektiv og rasjonell utvikling innen alle felter
ved å sikre et best mulig kunnskapsgrunnlag for virksomheten.
På relevante områder skal det søkes et tettere
samarbeid mellom sivile og militære FoU-miljøer.
Internasjonalt FoU-samarbeid skal etterstrebes på områder
der dette er faglig og økonomisk hensiktsmessig, og i samsvar
med sikkerhetspolitiske hensyn.
Forsvarets egne FoU-organer vil konsentrere
sin virksomhet på områder der Forsvarets behov
ikke kan dekkes på en hensiktsmessig måte av andre.
Forsvaret er en av de aller største
brukerne av informasjonsteknologi (IT) i landet. Målet
for innføring og bruk av IT i Forsvaret står fast.
Ved utskifting og innføring av IT-system skal det legges
vekt på å bedre grunnlaget for styring, økt
produktivitet og kvalitet på produkter og tjenester. Det
er tatt en strategisk beslutning om at Forsvaret skal velge fellesløsninger
ved innføring og utskifting av informasjonssystemer.
Forsvaret skal bygge opp kompetanse for å forstå og håndtere
sårbarhetsrisiko knyttet til informasjonssystemer. Det
skal prioriteres å utarbeide metoder for analyser av risiko,
sårbarhet og trussel forårsaket av svikt i informasjonssystemer.
Forsvaret venter en svak økning i den
samlede ressursbruken til miljøformål. For 2000
er det beregnet at om lag 570 mill. kroner vil bli brukt til miljøtiltak. Dette
tilsvarer en økning på 6 pst. i forhold til 1999.
En hovedutfordring de nærmeste årene
vil være å tilrettelegge for en mer helhetlig
og systematisk oppfølging av sektorens miljøarbeid.
Over en periode på fem år skal militære
avdelinger foreta en gjennomgang av egen virksomhet for å avdekke
hvilke aktiviteter som kan gi uheldige konsekvenser for miljøet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til budsjettproposisjonens avsnitt 3.12 og til sine merknader
i Innst. S. nr. 245 (1997-1998) om økt kvinneandel i Forsvaret
og understreker betydningen av at dette arbeidet nå videreføres i
alle våpengrener. Flertallet vil si seg
fornøyd med at det nylig er utnevnt en kvinnelig oberst.
Det er et skritt på vei mot en høyere kvinneandel
på ledelsesnivå i Forsvaret. Flertalletminner også om betydningen av
effektiv oppfølging av handlingsplanen for økt rekruttering
av personer med innvandrerbakgrunn både til sivile og militære
stillinger i departementet og underliggende etater, herunder i Forsvaret,
jf. flertallsmerknadene om dette i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til tidligere merknader i Innst.
S. nr. 245 (1997-1998) og Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999) og
legger til grunn at det ikke er ønskelig med kvoteringer,
enten det dreier seg om kjønnskvotering eller personer
med innvandrerbakgrunn. Disse medlemmer peker på at
det må være den enkeltes kvalifikasjoner som skal
legges til grunn og intet annet.
Komiteen flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til budsjettproposisjonens avsnitt
3.7.3 og til svar fra departementetom
avkortet førstegangstjeneste. Prinsippet om alminnelig
verneplikt ligger fast. Budsjettforslaget innebærer ikke
noen endring når det gjelder anledningen til førtidsdimisjon og
avkortet tjeneste som Stortinget sluttet seg til i budsjettet for
1999. Forslaget betyr at alle vernepliktige som tilfredsstiller
kravene innkalles i 2000 og at det ikke er nødvendig å styrke
kapitlets post 01 for å sikre dette. Flertallet er
også innforstått med at innkallingstidspunktet
for kontingent 8/2000 i hæren ikke endrer lengden
på førstegangstjenesten til mannskapene, men betyr
en forskyvning av deres tjenestetid. Flertallet viser
til at departementet forutsetter at tjenestetidsreduksjonen ikke
vil få konsekvenser for beredskap og utdanning. Flertallet vil
likevel vise til at en avklaring av verneplikten og tjenestetidens lengde
tvinger seg fram som et sentralt element i en bredere forsvarspolitisk
debatt, slik at tiltakene fra år til år blir mer
forutsigbare.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på at det fremlagte
budsjettet har en så dårlig driftsmessig dekning
at dette fører til at førstegangstjenesten brukes
som salderingspost.
Disse medlemmer legger til grunn
at tjenestemønsteret er fastsatt som følger:
Forsvarsgren | Varighet | Merknad |
HÆREN | | |
- ordinær tjeneste
| 12 mnd. | |
- for Heimevernet | 6 mnd. | |
SJØFORSVARET | | |
- Kystartilleriet | 9 mnd. | |
- for øvrige | 12 mnd. | |
LUFTFORSVARET | 12 mnd. | for alle kategorier |
Disse medlemmer viser til at
det med Stortingets samtykke har blitt praktisert en ordning med anledning
til inntil 6 ukers førtidsdimittering for mannskaper med
12 måneders tjenestetid som har fått arbeid eller
opptaksplass for videregående opplæring.
Videre viser disse medlemmer til
at Forsvarsdepartementet også for kommende år
foreslår at det "av praktiske årsaker" vil være
nødvendig å avkorte førstegangstjenesten
med inntil 4 uker for mannskaper med 12 måneders tjeneste
og inntil 2 uker for mannskaper med kortere tjenestetid.
Disse medlemmer har videre merket
seg at departementet foreslår å fordele et større
antall soldater til 6 måneders utdanning til Heimevernet
og beskriver dette som "en mer kosteffektiv måte" å utdanne
på. Videre fremkommer det at innkallingen av en kontingent
i Hæren forskyves noe ut i tid.
Videre fremgår det at det vil bli fordelt
2 400 soldater færre til verneplikt i forhold til 1999,
og at denne reduksjon i hovedtrekkene vil berøre Hæren.
Disse medlemmer har derfor i
sitt budsjettforslag foreslått økninger som sikrer
at verneplikten gjennomføres i tråd med gjeldende
tjenestemønster. Disse medlemmer viser til
sine merknader under de enkelte budsjettkapitler.