Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, mener det statlige eierskapet i norsk næringsliv
er for omfattende. I mange tilfeller oppstår det konflikter
mellom statens rolle som eier og kontrollmyndighet. Flertalletgår inn for at staten rydder
opp i sitt eierskap i næringslivet og definerer hva man
vil med eierskapet i hvert enkelt tilfelle. Statens fremtidige eierskap
må begrenses til selskaper av forvaltningsmessig karakter,
og selskaper der eierskapet har en klar politisk begrunnelse. Slike
begrunnelser for direkte offentlig eierskap kan være å ivareta økonomisk
virksomhet markedet ellers ikke kan løse, f. eks. særlige
infrastrukturoppgaver, forvaltning av viktige fellesverdier, hovedkontorfunksjoner
og forsknings- og utviklingsinnsats. For flere statsselskaper vil
det være positivt å få private inn på eiersiden,
og få mulighet til å skaffe seg strategiske partnere.
Flertalletstøtter
derfor Regjeringens forslag om å gi økte fullmakter
til Nærings- og Handelsdepartementet for å redusere
statens eierandeler i enkelte av selskapene staten forvalter.
Flertalleter
enige med Regjeringen i at det ikke foreligger noen særlige
hensyn som tilsier at staten skal fortsette som eier i følgende
selskaper: Arcus AS, A/S Olivin, Moxy Trucks AS, og SND Invest
as. Flertalletstøtter
derfor Regjeringens forslag om at staten selger seg helt ut av disse
selskaper dersom, og eventuelt når, de forretningsmessige
forhold ligger til rette for det.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre støtter Regjeringens
forslag om å selge seg ned til 34 pst. i følgende selskaper:
Cermaq ASA, Norsk Hydro ASA, NOHA AS, Kongsberg Gruppen ASA, Telenor
ASA, Raufoss ASA og Nammo AS.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet påpeker
at etter tre uker i posisjon er Regjeringen klar til å selge
ut statlige eierandeler i en rekke helt sentrale norske bedrifter.
Dette gjelder for eksempel Telenor, Norsk Hydro, SND Invest, m.fl.
Det forventes at Stortinget tar stilling til dette i løpet
av en svært hektisk budsjettprosess.
Dette er spørsmål som er av
stor samfunnsmessig betydning, som disse medlemmer sterkt
framhever at fortjener en grundigere behandling. Samtidig er det
ingenting i dagens situasjon som tilsier at det haster å selge
ut statlige eierandeler. Aksjekursene er på et lavt nivå og
tilgangen på kapital i Norge er svært lav. Når
ikke statens behov for å realisere verdier er spesielt påtrengende,
blir det uforsvarlig å kjøre gjennom i et slikt
tempo.
Disse medlemmer vil derfor be
om at disse elementene i budsjettet trekkes, og fremmes på nytt
som egen sak. På den måten får Stortinget mulighet
til å gi disse spørsmålene en skikkelig
behandling - noe som bør være i alles interesse,
uavhengig av holdning til statlig eierskap.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen trekke
tilbake forslag om endring i statlige eierposter, jf. romertallsvedtak XII
i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002), og komme tilbake til
dette på egnet måte."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstrepartiog Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en gjennomgang av Luftfartsverkets økonomi, og vurdere
behov for tilleggsbevilgninger eller andre tiltak i 2002 på bakgrunn av
Luftfartsverkets svært usikre inntektsgrunnlag. Gjennomgangen
forutsettes også å omfatte forholdet mellom administrasjon
og drift i Luftfartsverket. Regjeringen bes om å komme
tilbake til dette til Stortinget på egnet måte
så raskt som mulig, og senest i vårsesjonen 2002."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den norske stat er i en økonomisk svært
gunstig situasjon og har over tid bygget opp en enorm petroleumsformue
som er saltet ned i utlandet. Samtidig er det mange områder
i Norge som bør styrkes og forbedres, men fordi Regjeringen
og Finansdepartementet har en fastlåst holdning til hvordan
penger kan brukes i Norge, og til enhver tid skaper et feilaktig skremmebilde
om økt prisstigning og rente hvis vi bruker mer av vår
formue til å forbedre og effektivisere ulike deler av norsk økonomi,
kan det være hensiktsmessig å vise at økt
statlig pengebruk ikke nødvendigvis betyr økt
statlig pengebruk i Norge.
Etter disse medlemmers oppfatning
vil en vesentlig og delvis avgjørende vektlegging av etterspørselssiden
og "finanspolitiske indikatorer" ved behandlingen av statsbudsjettet
legge en klar begrensning på offentlige utgifter, og dermed
på hvor mye penger staten tilsynelatende kan bruke.
I dagens budsjettsystem med tabeller og indikatorutregninger
regnes alle foreslåtte endringer av Regjeringens forslag
til budsjett å ha tilnærmet nøyaktig
samme finanspolitiske virkning, helt uavhengig av den reelle situasjon.
Dette er en åpenbar svakhet som både hindrer fornuftig
pengebruk og en nyansert finanspolitisk debatt. Slik budsjettet
i dag er satt opp, skilles det ikke mellom kjøp av varer
og tjenester fra utlandet og kjøp av varer og tjenester
innenlands. For Norge er dette nå en betydelig hindring
for en fornuftig disponering av den økonomiske velstand
i et langsiktig perspektiv.
Disse medlemmer foreslår
derfor å etablere et eget budsjett for kjøp av
varer og tjenester i utlandet som så ikke inngår
i de tabeller og beregninger som foretas i budsjettet for å beregne
"stramhet" og "slakkhet" i finanspolitikken. Dette budsjettet vil
selvsagt måtte få inntekter på samme
måte som gjennom det øvrige systemet, altså teknisk
overført fra Petroleumsfondet til utenlandsbudsjettet.
For at et slikt budsjett skal kunne virke etter
hensikten, må det etableres klare regler for hvilke typer
utgifter som skal kunne betales fra dette budsjettet.
Etter disse medlemmers vurdering
bør utenlandsbudsjettet ikke omfatte:
– varige
faste og langsiktige utgifter
– områder der det dreier
seg om løpende driftsutgifter, hvis disse ikke er av en
karakter, art eller form som kan avvikles i sin helhet etter maksimalt
3 år
– kjøp av utstyr som
inngår i et vedvarende anskaffelsesprogram
Disse medlemmer mener at utenlandsbudsjettet eller
"Avdelingen for kjøp av varer og tjenester fra utlandet"
skal inneholde de utgifter som påløper i utlandet
for kjøp av varer og tjenester i tillegg til den ordinære
statlige virksomheten og som i sin natur er av ekstraordinær
art og som kan avvikles uten problemer i løpet av en tid
på maksimalt 3 år. På sikt bør
det imidlertid være et mål å sørge
for en mer gjennomarbeidet endring av bevilgningsreglementet som
medfører at også ordinære utgifter som
ikke medfører noen virkning for innenlandsøkonomien,
blir holdt utenom alle de makroøkonomiske beregninger for
virkningen på norsk innenlandsøkonomi. Foreløpig
kan imidlertid kun utgifter som betales til leverandører
i andre land for kjøp av varer og tjenester belastes utenlandsbudsjettet
som tillegg til det mer ordinære statsbudsjett. Det forutsettes
også at Riksrevisjonen sørger for den ordinære
kontroll med at disse retningslinjer følges.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer forslag til tillegg i bevilgningsreglementet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"I Bevilgningsreglementet § 5 Utgiftene
gjøres følgende endring:
Nytt punkt 5 skal lyde:
Avdelingen for kjøp av varer og tjenester
fra utlandet"
Disse medlemmer forutsetter
også at det opprettes et eget rammeområde for
utenlandsbudsjettet som gis et eget kapittel, men da det i budsjettforslaget fra
Regjeringen ikke eksisterer et slikt rammeområde med forhåndsbestemte
kapitler, kan Stortingets vedtak om rammer og kapitler kun gis en
tilføyelse med et nytt rammeområde. Det fremmes
derfor også forslag til endring av vedtaket om rammer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I Stortingets vedtak av 26. oktober
2001 om statsbudsjettets fordeling til komiteene gjøres
følgende endring/tillegg under finanskomiteen:
Rammeområde 25 (Utenlandsbudsjett)."
Disse medlemmer foreslår
at utenlandsbudsjettet for 2002 skal omfatte følgende områder:
Politiet har mange gamle biler som følge
av at regelen for utskiftning ble strammet inn for noen år
siden. Tidligere kunne en bil byttes ut når den hadde gått
i to år eller 200 000 km, men nå er det først
etter tre år eller 300 000 km. Årsaken var en
vanskelig økonomisk situasjon og resultatet er mange trafikkfarlige
politibiler, eller så store reparasjonskostnader at politiet
må la biler stå ubrukt som følge av mangel
på driftsmidler til nødvendig reparasjon. Politiet
trenger også sambandsutstyr, verneutstyr og lignende som
kan kjøpes fra utlandet uten inflasjonsvirkning for norsk
innenlandsøkonomi.
Norges forskningsråd påpeker
at utstyr til nødvendig og ønskelig forskning kan
anskaffes fra utlandet uten inflasjonspress på norsk innenlandsøkonomi.
Man trenger heller ikke nytt personell for å utnytte utstyret. Tvert
imot er fagfolkene på plass, men de får ikke gjort jobben
sin på grunn av utstyrsmangel. I følge Forskningsrådet
er situasjonen nå den at mange kvalifiserte personer i
forskningsmiljøene bruker tid på å reparere foreldet
utstyr fremfor å forske. Investering i nytt utstyr vil
raskt gi et løft i norsk forskning.
Forskning er etter Fremskrittspartiets oppfatning
en investering i fremtidig livskvalitet og velferd. Forskningen
har stor betydning for den økonomiske utviklingen, og er
derfor viktig for fremtidige generasjoner. Fremtidig vekst vil henge
sammen med at eksisterende næringer blir mer kunnskapsintensive
og at det skapes nye kunnskapsintensive bedrifter.
Det er nødvendig med en kraftig økning
i forskningsbudsjettene de neste årene hvis man skal nå målsetningen
bare å komme opp på gjennomsnittlig OECD-nivå.
Både redningstjenesten og politiet har
behov for flere helikoptre for å styrke sitt arbeid med å redde
liv og forebygge og etterforske kriminalitet, samt pågripe forbrytere
på flukt. Politiet bør disponere eget helikopter
i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. For å styrke
redningsberedskapen bør redningstjenesten anskaffe ytterligere
to helikoptre. Helikoptre produseres ikke i Norge, og må følgelig
kjøpes i utlandet. Dermed medfører ikke dette
inflasjonspress på norsk innenlandsøkonomi.
Mye moderne og høyteknologisk utstyr
til sykehusene må kjøpes fra leverandører
i andre land da det ikke produseres i Norge. Derfor er det mulig å forsere programmet
for anskaffelse av sykehusutstyr slik at pasientbehandlingen kan
bli sikrere og bedre, samt gi en økning i produktiviteten
ved våre sykehus. Når det er en viss mangel på personell
ved mange sykehus, er det fornuftig å sørge for
at de som arbeider der kan tildeles det mest moderne utstyr, slik
at personellressursene gir størst mulig nytte.
IKT er et viktig virkemiddel til å fornye
og effektivisere offentlig sektor med sikte på å styrke
tilbudet av tjenester til befolkningen. Men da må man bort
fra industrisamfunnets hierarkiske tenkemåter og forstå hvordan
de nye teknologiene kan utnyttes til å organisere helt
nye og langt mer kostnadseffektive løsninger. Allerede
i dag er det mulig å få tilgang på nettbaserte undervisningstilbud
i form av web-basert undervisning, nesten uansett hvor man bor i
landet. Men dette krever lang studieerfaring og trening. For å kunne
yte tilbud til folk flest må det derfor legges til rette
for mer organiserte undervisningsformer gjennom forelesninger, veiledning,
gruppediskusjoner og samvær med andre elever. Dette kan
oppnås gjennom en landsomfattende utbygging av elektroniske
klasserom.
Nettbasert undervisning gjennomført
som en kombinasjon av undervisning gjennom elektroniske klasserom
og web-basert undervisning innebærer både en effektivisering
av offentlig sektor og et styrket og rimeligere undervisningstilbud
til alle. Det forutsetter imidlertid at det bygges ut et nett av
elektroniske klasserom over hele landet. Hvert slik klasserom har
en kostnad på 1-3 mill. kroner. På større
steder kan det være mulig å bygge slike klasserom
på kommersielt grunnlag i samarbeid mellom kommunen og
næringslivet. På mindre steder er dette ikke mulig.
Norske ungdomsskoler og videregående
skoler, samt høyskoler og universiteter bør være
i verdenstoppen når det gjelder tilgang til og bruk av
IKT-utstyr for å sikre den best mulige kvalitet i utdanningstilbudet. Satsning
på utdanning vil være å investere i landets fremtid.
Det hevdes at mange flyktninger fra Bosnia,
Kosovo, Sri Lanka, Somalia og andre land nå kan reise hjem fordi
det er trygt, men at dette hindres som følge av store problemer
med reetablering med tilgang til bolig, arbeid og utgifter til livsopphold
i en overgangsperiode. Utgifter til hjelp av flyktninger med slike
forbehold berører ikke norsk innenlandsøkonomi,
og det bør derfor igangsettes et program med assistanse
for flyktninger som returnerer til sine hjemland.
Fremskrittspartiet viser til forslaget om å etablere "Den
Norske stats omsorgsselskap" (Statomsorg) for å etablere
et tilbud av omsorgsboliger og sykehjemsplasser i varme land rundt
Middelhavet og på Kanariøyene Dokument nr. 8:74
(1999-2000). Hvis en del norske pensjonister med rehabiliteringsbehov
og pleietrengende eldre kunne gjøre bruk av et tilbud om
opphold i omsorgsboliger og sykehjem i andre land i kortere eller
lengre perioder, vil det virke etterspørselsdempende for
norsk innenlandsøkonomi, og i tillegg være helsebringende
og bedre livskvaliteten for de berørte. Det er voksende
etterspørsel etter sykehjemsplasser ved sykehjem i varmere
land fra mange kommuner. Fremskrittspartiet vil derfor foreslå at
det igangsettes et program hvor omsorgsboliger og sykehjemsplasser
i utlandet tilbys til pensjonister med rehabiliteringsbehov og pleietrengende
eldre.
Behovet for veibygging og veivedlikehold i Norge
er meget stort, og langt større enn det norske entreprenører
har kapasitet til å påta seg neste år.
En betydelig bedring av infrastrukturen i form av et langt bedre
veinett vil være en fornuftig langsiktig investering for Norge,
og det bør derfor, i tillegg til de ordinære veibevilgninger
også bevilges midler over utenlandsbudsjettet som kan benyttes
til kjøp av tjenester fra utenlandske entreprenører
som må benytte medbrakt arbeidskraft og utstyr. Dette kan
særlig benyttes ved kjøp av tjenester fra svenske,
danske og finske entreprenørbedrifter til bygging av veianlegg
i nærheten av grensen. Konstruksjon av en firefelts motorvei
fra Oslo til Gøteborg vil særlig være
en fordel for norsk næringsliv og for nordmenn, og hvis
pengemangel på de ordinære svenske og norske budsjetter
er hindringen, kan dette betales over utenlandsbudsjettet til svenske
entreprenører for å få frem en radikal
fremskynding av planene. Danske eller tyske entreprenører
kan muligens påbegynne byggingen av en firefelts motorvei
fra Kristiansand til Oslo, fordi det ikke er uvanlig at anleggsarbeidere
også arbeider som ukependlere med lange skiftordninger
på lik linje med det som skjer på sokkelen i Nordsjøen.
Bruk av midler over utenlandsbudsjettet til veibygging utført
av utenlandske entreprenører åpner muligheten
for en vesentlig forsering av den nødvendige utbygging
av det norske veinettet.
Det er hevdet at norske lufthavner er dårlig
utstyrt når det gjelder elektronisk sikkerhetsutstyr og
flyledningsutstyr som kan kjøpes fra andre land. Anskaffelse av
slikt utstyr til norske flyplasser vil både bedre sikkerheten
og regulariteten, og når de ordinære budsjetter
ikke gir rom for dette bør det benyttes midler over utenlandsbudsjettet
til slik anskaffelse fordi det ikke vil medføre press i
innenlandsøkonomien.
Kapasiteten for turister i Norge er langt fra
utnyttet da det er ledig kapasitet i reiselivsnæringen.
Det er mangel på kunder som er problemet, og derfor vil
det i enhver henseende være fornuftig å bedre
kapasitetsutnyttelsen av det eksisterende næringsliv. Mange
slike små og mellomstore bedrifter befinner seg i distriktene,
og dette vil derfor også være god distriktspolitikk.
Staten bør derfor kunne iverksette en omfattende reklamekampanje
for Norge som turistland i utlandet. Kjøp av reklametjenester
og TV-kampanjer i andre land vil således bare medføre
fordeler.
Høyere utdannelse i Norge legger beslag
på innenlandske ressurser i form av arbeidskraft, bygninger
og utstyr, og studentene på boliger. Denne etterspørsel
vil kunne reduseres noe hvis noen flere norske studenter studerte
i andre land. Norsk næringsliv og det norske samfunn vil
også få en fordel hvis et noe høyere
antall studenter, i tillegg til den rent faglige kompetansen, også fikk
nære kunnskaper om andre lands språk, kultur,
rettssystem, forvaltningssystem m.m. i den nye tid med omfattende
globalisering. Det bør derfor innføres en vesentlig
forbedring av mulighetene for norske studenter til å studere
i andre land ved forbedringer av de økonomiske vilkårene
som tilbys. Samtidig bør man langt mer aktivt hjelpe, stimulere
og tilrettelegge forholdene for studenter som vil studere i utlandet.
Mange norske pasienter eller personer som lider
av kroniske sykdommer får god hjelp ved behandlingstilbud
i varme land, og på det ordinære statsbudsjett bevilges
det støtte til slike nødvendige behandlingsreiser.
Kriterier for å få slik støtte er imidlertid,
av økonomiske grunner, meget strenge, og det er mange som
vil kunne forlenge sitt arbeidsliv, sin arbeidsinnsats eller bedret
sin livskvalitet hvis tilgangen til behandlingsreiser ble forbedret.
Utgifter til behandlingsreiser bør derfor forbedres og
gjøres mer tilgjengelig ved bl.a. reduksjon i egenandeler
og ved anskaffelse av langt større kapasitet ved bevilgninger
over utenlandsbudsjettet.
Mange barn lider unødvendig mye som
følge av ulike katastrofer og nødsituasjoner rundt
om i verden. FNs høykommissær for flyktninger er
98 pst. finansiert av frivillige bidrag og sliter med manglende
finansiering til flere av sine programmer. Fremskrittspartiet er opptatt
av barns situasjon og fremmer forslag om å øke bevilgningene
til høykommissæren.
Behovet for sel- og hvalfangst, for å redusere
disse dyrs beskatning av fiskeriressurser, er stort og voksende.
For å sikre en bærekraftig fiskerinæring må vi beskatte
både sel og hval, for å holde bestanden på et forsvarlig
nivå. Den største hindring for en fornuftig beskatning
er den internasjonale opinion og holdningene i den internasjonale
hvalfangstkommisjon og diverse såkalte miljøorganisasjoner.
Det er således et behov for en omfattende kampanje for å endre
holdningene til en fornuftig og bærekraftig sel- og hvalfangst internasjonalt.
Når Norge kunne lansere en kostbar og omfattende kampanje
for prestisjeprosjektet om å få Norge inn i FNs
sikkerhetsråd, bør det kunne organiseres en kampanje
for økt forståelse for sel- og hvalfangst ved
bruk av norske utenriksstasjoner og profesjonelle informasjonsfirmaer
i flere land.
Norges Eksportråd er en stiftelse med
formål å bidra til å øke norske
bedrifters konkurranseevne og lønnsomhet i internasjonale
markeder, med særlig vekt på små og mellomstore
bedrifter. Dette arbeidet er viktig for å gi norske bedrifter
markedsadgang utenfor landets grenser.
Disse medlemmer viser til forslag
foran om å opprette et nytt rammeområde 25 Utenlandsbudsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Under rammeområde 25 Utenlandsbudsjett
bevilges for 2001 i henhold til oppstillingen nedenfor:
Inntekter | |
(Overført
fra Petroleumsfondet) | 10 450 000
000 |
Utgifter | |
Ekstraordinært
kjøp av utstyr til sykehus | 1 000 000 000 |
Kjøp av rednings-
og politihelikoptre | 1 000 000 000 |
Forskningsutstyr | 600 000 000 |
Politibiler o.a. utstyr
| 300 000 000 |
IKT-utstyr til utdanningssektoren
| 1 000 000 000 |
Fondskapital forskningsfondet
| 2 000 000 000 |
Støtte til hjemsendelse
av flyktninger | 500 000 000 |
Omsorgsboliger og sykehjem
| 1 000 000 000 |
Veibygging | 1 500 000 000 |
Lufthavnsutstyr | 300 000 000 |
Turistreklame i utlandet
| 200 000 000 |
Studieplasser i utlandet
| 500 000 000 |
Behandlingsreiser | 300 000 000 |
FNs høykommissær
for flyktninger | 100 000 000 |
Markedsføring
sel- og hvalfangst Norges Eksportråd
| 50 000 000 100 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag for å gjøre kompensasjonsordningen
for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner generell."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem et reguleringsregnskap for eksisterende lovreguleringer, slik
at kostnaden ved reguleringen kan måles opp mot formålet
samt en vurdering av å innføre offentlig betaling
til bedrifter for arbeid med skjemaer som kun har statistisk verdi
for det offentlige."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
et nytt system for hel- eller delfinansiering av pensjoner basert
på avkastningen av folketrygdfondet og petroleumsfondet
og, ved delfinansiering, forslag om innføring av øremerkede
pensjons- og helsepremier som betales av arbeidsgivere og arbeidstagere."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en vurdering av grunnlaget for merverdiavgift på norsk
ukepresse."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med Revidert budsjett 2002 legge frem sak om energibedrifter og
konsernmessig samordning av grunnrenteskatten, innføring
av tak på eiendomsskatten og tekniske skatteendringer slik
at spottpris legges til grunn og ikke selskapets reelle inntekter."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil vise til at omfanget av svart økonomi
er urovekkende stort. En rapport fra Norges Bank angir at den omsetning
som årlig unndras fra avgift og skatt kan være
så stort som 100 mrd. kroner. På denne bakgrunn
er det betenkelig at Regjeringen i svar på skriftlig spørsmål
ikke kan legge fram en konkret plan for en betydelig reduksjon av
slik ulovlig virksomhet. Det har heller ikke vært mulig å få svar
på hvor store inntekter fellesskapet kunne vinne dersom
det var mulig å få halvparten av nevnte påståtte
omsetning inn i lovlige former. Disse medlemmer mener
det vil være svært lønnsomt å forsterke
tiltak mot svart økonomi betydelig, samtidig som kontrollen
med de som driver lovlig burde kunne forenkles.
Disse medlemmervil
fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
en aksjon for å kartlegge og bekjempe svart økonomi."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til merknader under avsnitt 2.2.2
foran og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppta
forhandlinger med hver enkelt fylkeskommune om oppgjøret
for eiendomsmassen og nivået for uttrekket av fylkeskommunens
driftsutgifter i tråd med føringer lagt i merknaden under
kap 2.2.2 i Innst. S. nr. 326 (2000-2001).
Det opprettes en voldgiftsordning for endelig
fastsetting av oppgjør der det ikke oppnås enighet
i forhandlingene."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sin merknad annet sted i innstillingen om opprettelse av et
Solidaritetsfond for investeringer i verdens fattigste land og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øremerke
5 mrd. kroner av Petroleumsfondet til investeringer i de 48 fattigste land
i verden (de såkalte MUL-land)."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader under avsnitt 3.2.6.2.4 foran og fremmer følgende
forslag:
"Regjeringen pålegges å utrede
de distriktspolitiske konsekvenser av alle vedtak i struktur- og
regionalpolitikken."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under avsnitt 2.5.2 og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en plan for økt tilgang på arbeidskraft,
tidlig i 2002."
Komiteens medlem av Senterpartiet vil, som
ledd i sterkere lokalt selvstyre, gi kommunene et friere skattøre.
Det vil innebære at kommuner i perioder kan øke
skattleggingen for å gjennomføre viktige politiske
prioriteringer. På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber
Regjeringen tilrettelegge for et friere lokalt skattøre,
slik at kommuner i perioder kan øke skattleggingen for å gjennomføre
viktige politiske prioriteringer."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til tidligere behandlinger av refusjonsordningen for
sjøfolk, senest ved næringskomiteens behandling
av budsjettet for 2001. Et flertall i komiteen, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, avviste forslaget om å ta enkelte
fartøygrupper ut av ordningen, og ba om at ordningen forble
uendret inntil det ble lagt fram for Stortinget en totalvurdering
av virkemidler for å sikre at norske sjømenn er
konkurransedyktige.
Disse medlemmerfremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett å legge fram forslag til
et nytt system for å sikre at norske sjøfolk er
konkurransedyktige."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram sak for Stortinget om utflytting av statlige arbeidsplasser
fra Oslo."
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en årlig oversikt over den geografiske fordelingen
av statlige investeringer."
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppnevne
en ny innlandskommisjon for å vurdere behovet for særlige
virkemidler og politikkutforming for å opprettholde bosettingsmønsteret
i innlandsdelen av Sør-Norge."