En sentral del av Regjeringens økonomiske
politikk er å redusere skatte- og avgiftsnivået.
Målet i Sem-erklæringen er at det i løpet
av stortingsperioden skal gjennomføres 25 mrd. kroner i
skatte- og avgiftslettelser utover bortfallet av investeringsavgiften.
Regjeringen legger vekt på at skatte- og avgiftslettelsene
skal bidra til å styrke grunnlaget for en vekstkraftig
norsk økonomi. Det er et mål for Regjeringen å sikre
gode generelle rammebetingelser, slik at Norge kan beholde og tiltrekke
seg lønnsom næringsvirksomhet og ha god tilgang
på arbeidskraft.
Betydningen av å holde fast ved Regjeringens
mål om redusert skattenivå understrekes av dagens
høye rentenivå og sterke kronekurs, som bidrar
til å svekke norske bedrifters konkurranseevne. Hensynet
til en langsiktig og forsvarlig økonomisk politikk tilsier imidlertid
at reduksjonen i skatte- og avgiftsnivået bør skje
gradvis.
I forbindelse med budsjettet for 2002 fikk Regjeringen
Stortingets tilslutning til endringer som har bidratt vesentlig
til å bedre de skattemessige rammebetingelsene for næringsvirksomhet.
Samlede skatte- og avgiftslettelser som ble vedtatt i forbindelse
med statsbudsjettet og Revidert nasjonalbudsjett 2002, var om lag
10,6 mrd. kroner påløpt og vel 6,3 mrd. kroner
bokført i 2002.
Skatte- og avgiftslettelsene i 2003 beløper
seg til i alt vel 6,4 mrd. kroner påløpt og om
lag 10,6 mrd. kroner bokført med Regjeringens opplegg.
En vesentlig del av skattelettelsene er knyttet til skatte- og avgiftsendringer
som ble vedtatt for 2002, men som først får full virkning
i 2003. Det gjelder bl.a. investeringsavgiften, som er fjernet fra
1. oktober i år, og som dermed i hovedsak reduserer skatteinntektene
i 2003. Regjeringen foreslår også nye skatte-
og avgiftslettelser på til sammen om lag 1 mrd. kroner
påløpt og om lag 600 mill. kroner bokført
i 2003. Enkelte endringer som gir økte skatteinntekter,
har motposter i form av økte statlige utgifter.
Regjeringen foreslår bl.a. lettelser
i beskatningen av arbeidsinntekter, redusert boligskatt, økt
fradrag for gaver til frivillige organisasjoner og reduserte tollsatser.
Det foreslås også enkelte mindre endringer i merverdiavgiftssystemet.
For å stimulere næringslivet
til å satse mer på forskning og utvikling
(FoU), går Regjeringen inn for å utvide den nylig
innførte skattefradragsordningen for FoU til å gjelde
alle bedrifter.
Regjeringen foreslår å frita
arbeidsgivers dekning av ansattes behandlingsforsikringer for skatt
og følger dermed opp anmodningsvedtak fra Stortinget. Fritaket foreslås
utvidet til også å omfatte arbeidsgivers direkte dekning
av ansattes behandlingsutgifter.
Som miljøpolitiske tiltak foreslår
Regjeringen å innføre en avgift på klimagassene
HFK og PFK og å legge om avgiften på sluttbehandling
av avfall. I lys av ESAs nye retningslinjer for miljøstøtte,
ser Regjeringen også nærmere på utformingen
av bl.a. el-avgiften.
Regjeringens forslag til skatte- og avgiftsopplegg innebærer
at de samlede skatte- og avgiftslettelsene for 2002 og 2003 blir
vel 17 mrd. kroner påløpt medregnet avviklingen
av investeringsavgiften. Regjeringen tar sikte på å videreføre
den gradvise reduksjonen i skatte- og avgiftsnivået i budsjettene
for 2004 og 2005, med vekt på endringer som kommer brede
grupper til gode. Endringer i skatte- og avgiftssystemet i 2004
og 2005 vil blant annet bli vurdert på bakgrunn av Skauge-utvalgets
innstilling, som skal foreligge innen utgangen av 2002. Skauge-utvalget
er nedsatt av Regjeringen for å vurdere endringer i bl.a.
inntekts- og formuesskatten og hvilke prinsipper skatte- og avgiftssystemet
bør bygge på. Regjeringen vil legge vekt på at
endringer i skattesystemet er forankret i gjennomgående
prinsipper. Dette er en viktig forutsetning for et stabilt og forutsigbart
skatte- og avgiftssystem.
Skatte- og avgiftsopplegget er omtalt kort i
punkt 1.2 i proposisjonen (tilsvarende punkt 4.2 i meldingen). Forslag
til lovendringer i denne forbindelse er behandlet i Ot.prp. nr.
1 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til at det i dagens
situasjon hvor norsk konkurranseutsatt næringsliv sliter
med høyt lønnsnivå, sterk kronekurs og
høy rente er det viktig at finanspolitikken bidrar til å dempe
presset i økonomien. En krone brukt på offentlig
utgifter øker presset i økonomien mer enn en krone brukt
på skatte- og avgiftslette. Det er derfor ikke likegyldig
hvordan en gitt budsjettramme disponeres. Disse medlemmer er
således fornøyd med at Regjeringen i årets
budsjett fortsetter arbeidet med å redusere skattetrykket.
Skatte- og avgiftstrykket er av Regjeringen foreslått redusert
med om lag 6,4 mrd. kroner påløpt og 10,6 mrd.
kroner bokført i 2003. Forslaget innebærer at
skatte- og avgiftslettelsene for 2002 og 2003 samlet blir om lag
17 mrd. kroner påløpt. Dette viser at Regjeringen
er godt i rute for å nå målet om å redusere
skatter og avgifter med 31 mrd. kroner inkludert investeringsavgiften
i løpet av denne stortingsperioden.
Disse medlemmer viser til at
lavere skatt på arbeid øker samfunnets verdiskaping
ved at flere slutter seg til arbeidsmarkedet, og bidrar til at flere
har mulighet til å klare seg på egen inntekt. Disse
medlemmer er derfor fornøyd med at Regjeringen
fortsetter å redusere skatt på arbeid ved å foreslå å øke
innslagspunktet for toppskatten fra 320 000 kroner til 340 700 kroner
i klasse 1 og fra 342 200 til 364 000 kroner i klasse 2. På to år
vil derved grensen for toppskatt øke med mer enn 50 000
kroner i klasse 1. Dette gjør at 135 000 færre
vil betale toppskatt neste år enn for to år siden. Disse
medlemmer støtter også Regjeringens forslag
om å heve øvre grense i minstefradraget, fra 43
000 kroner til 45 700 kroner.
Disse medlemmer mener at å besitte
egen bolig er et av de viktigste godene i samfunnet. Disse
medlemmer er derfor fornøyd med at Regjeringen
fortsetter nedtrappingen i boligskatten i 2003 ved å redusere
ligningstakstene med 5 pst. Takstreduksjonen vil gi redusert skatt
på boliger og fritidshus.
Disse medlemmer er positive til
Regjeringens forslag om å unnta private behandlingsforsikringer betalt
av arbeidsgiver og arbeidsgivers direkte dekning av behandlingsutgifter
fra arbeidsgiveravgift og personskatt. Dette vil bidra til at syke
og skadede arbeidstakere raskere kommer tilbake i arbeid og vil
stimulere til økt verdiskaping. Regjeringens forslag om å utvide skattefradragsordningen
for FoU til å gjelde alle bedrifter fra 2003 vil styrke
forskningen og bidra til økt verdiskaping på sikt.
Disse medlemmer er også positive
til at Regjeringen ønsker å stimulere til økte
bidrag til frivillige organisasjoner, og derfor foreslår å innføre
et eget fradrag for gaver til slike organisasjoner opp til 6 000
kroner. Fradraget for fagforeningskontingent blir videreført
som et eget fradrag, og foreslås økt fra 900 kroner til
1 100 kroner.
Disse medlemmer ser frem til
at Skauge-utvalget legger frem sin innstilling til forslag om hvordan skattesystemet
bør fornyes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at skatte- og avgiftspolitikken skal sikre finansieringen av velferdsgoder,
bidra til en rettferdig fordeling og effektiv ressursbruk. Disse
medlemmer viser til at Stoltenberg-regjeringen i forbindelse med
de nye retningslinjene for budsjettpolitikken la til grunn at drøyt
halvparten av det økte økonomiske handlingsrommet
bruken av realavkastningen fra petroleumsfondet gir, bør
brukes til å redusere skatter og avgifter. Arbeiderpartiets
budsjettforslag for 2003 bygger disse retningslinjene, og innebærer
en samlet skatte- og avgiftslettelse i forhold til 2002 på 6,8
mrd. kroner. Dette er netto 3,8 mrd. kroner mindre enn i Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiets skatteopplegg først og fremst innebærer
større skattelettelse for de med de laveste inntektene
ved at lønnsfradraget justeres, og mindre skattelettelse
for middels inntektsgrupper og en skjerpelse for høyinntektsgruppene
gjennom endringer i innslagspunktet for toppskattens trinn II.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i sitt budsjett har valgt å gi størst
skattelette til dem med høye inntekter. I tillegg til en
betydelig heving av innslagspunktet for toppskatten, foreslås
det at sykeforsikring og behandling betalt av arbeidsgiver gjøres
fradragsberettiget og boligskatten kuttes forholdsvis mest for dem
med dyre boliger. For å skape økonomisk rom til
disse lettelsene kutter Regjeringen på velferdsgoder til
pensjonister, arbeidsledige, syke, trygdede, funksjonshemmede og
studenter. Det settes ikke av nok penger til å fullfinansiere
barnehagepakken, slik flertallet i Stortinget har bedt om, og kommunene,
som har ansvaret for skoletilbud og eldreomsorg, får en
alt for svak vekst i sine frie inntekter
Etter disse medlemmers mening
viser dette at Regjeringens prioritering av skattelettelser rammer
de svakeste og svekker viktige velferdstjenester. Disse medlemmer foreslår
skattelettelser i personbeskatningen som har en bedre fordelingsprofil
enn Regjeringens forslag. Disse medlemmer foreslår å heve innslagspunktet
for toppskatt trinn 1 til 325 000 kroner for klasse 1 og 347 000
kroner for klasse 2 og at innslagspunktet for trinn 2 settes ned
til 730 000 kroner. Disse medlemmer foreslår
samtidig en økning i lønnsfradraget til 33 500
kroner, noe som vil komme dem med lave inntekter til gode.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet og mellompartiene i statsbudsjettet for 2001 ble
enige om å innføre en skatt på utbytte på mottakers
hånd. Denne skatten skulle være midlertidig, inntil
et nytt system for nærings- og kapitalbeskatning var på plass.
Til tross for at et slikt system fortsatt var under utredning, valgte Bondevik
II- regjeringen å fjerne utbytteskatten i 2002-budsjettet.
Arbeiderpartiet foreslår å gjeninnføre
utbytteskatten inntil et nytt system for nærings- og kapitalbeskatning
er på plass. Skattesatsen settes til 14 pst., og det gis
et grunnfradrag på 10 000 kroner. Ingen annen inntektsart
er så skjevt fordelt mellom ulike grupper som aksjeinntekter.
En liten gruppe mennesker med høy inntekt mottar mesteparten
av utbetalt aksjeutbytte. Internasjonalt er det også vanlig
med en egen skatt på utbetalt utbytte.
Disse medlemmer foreslår
videre at rabatten på unoterte aksjer, aksjer notert på SMB-listen og
grunnfondsbevis fjernet. Ved beregning av formuesskatt på unoterte
aksjer verdsettes disse til 65 pst. av aksjenes skattemessige verdi.
Formuesverdien, som er basert på den skattemessige verdien
av eiendelene, vil normalt være vesentlig lavere enn aksjens
reelle verdi. Aksjer notert på SMB-listen ved Oslo Børs verdsettes
til 65 pst. av kursverdien. Disse medlemmer går
inn for å heve verdsettingen til 100 pst. av skattemessig
verdi på ikke-børsnoterte selskaper og 100 pst.
av kursverdien på aksjer notert på SMB-listen.
Også grunnfondsbevis skal verdsettes til 100 pst. av kursverdien.
Disse medlemmer viser til at
inntekter fra næringsvirksomheter hvor eierne deltar aktivt
er dels avkastning på arbeid og dels avkastning på kapital, uten
at dette skillet kommer fram i regnskapet. Fordi skattesatsen for
arbeidsinntekt (personinntekt) er høyere enn satsen for
kapitalinntekt (alminnelig inntekt), er det nødvendig med
regler for næringsdrivende som bestemmer hvordan den samlede
inntekten skal fordeles på arbeid og kapital. Med dagens
regler for begrensning av personinntekt for ikke-liberale foretak
klassifiseres en for liten del av inntekten som arbeidsinntekt.
Disse medlemmer foreslår
derfor å endre reglene slik at en større del av
inntekten beskattes som arbeidsinntekt (inntekt opp til 23 G og
inntekt over 75 G skattlegges som personinntekt, mens inntekt mellom 23
G og 75 G skattlegges som alminnelig inntekt).
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår å redusere ligningsverdiene på bolig
og fritidseiendom med 5 pst.. Dette vil i størst grad komme
dem til gode som har dyre boliger og eiendommer med høy ligningsverdi. Disse
medlemmer går inn for at det i løpet av
2003 skal legges fram forslag til et nytt og rettferdig system for
taksering av boliger og andre eiendommer og at ligningstakstene
inntil videre holdes uendret. Disse medlemmer vil
derfor gå imot Regjeringens forslag om endring i ligningstakstene
og viser til Innst. O. nr. 19 (2002-2003).
Disse medlemmer viser til Regjeringens
forslag om at arbeidsgivers dekning av behandlingsforsikringer og
direkte behandlingsutgifter skal være skattefri. En slik
ordning vil bryte med sentrale skattepolitiske og helsepolitiske
målsettinger. Hovedregelen i skattelovgivningen er at alle
typer inntekt skal beskattes, det gjelder uavhengig av i hvilken
form inntekten er mottatt, som lønn, naturalia, dekning
av privatutgifter eller annen økonomisk støtte.
En ordning med skattefritak for sykebehandling og forsikring vil
dessuten innebære en uakseptabel forskjellsbehandling mellom
arbeidstakere. Noen vil få dekket utgifter til privat behandling skattefritt,
mens andre må velge mellom enten å betale tilsvarende
behandling med egne, skattlagte midler, eller å vente på behandling
i det offentlige helsevesen. Disse medlemmer går
imot forslaget.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens foreslår å heve fradraget for gaver
til visse frivillige organisasjoner fra 900 til 6 000 kroner, og
at dette blir et eget fradrag. Disse medlemmer vil
går imot dette forslaget, og foreslår i stedet
at det samlede fradraget for gaver til visse frivillige organisasjoner,
fagforeningskontingent mv. økes fra 900 til 1 350 kroner
og vil foreslå en ytterligere økning til 1 800
kroner i statsbudsjettet for 2004.
Disse medlemmer mener at dagens
modell for beskatning av opsjoner i arbeidsforhold gir en skattekreditt
som først og fremst kommer bedriftsledelsen og høytlønnede
til gode. Disse medlemmer er skeptisk til bruk av
opsjoner som avlønning fordi dette bidrar til større
ulikhet, med negative virkninger for lønnsdannelsen, og økte
problemer med innsidehandel. En opsjon representerer en økonomisk
fordel for den ansatte og bør likestilles med kontant lønnsutbetaling. Disse
medlemmer vil foreslå en innstramming i regelverket
som innebærer at børsnoterte opsjoner lønnsbeskattes
ved tildelingen, samtidig som eventuell ytterligere gevinst beskattes
ved innløsning eller salg av opsjonen. Fordelen av ikke-børsnoterte
opsjoner skal ved innløsning eller salg beskattes på samme
måte som lønn.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
forslag om å redusere friinntekten for uføretrygdede
fra 55 000 kroner (1 G) til 5 500 kroner (0,1 G). Disse medlemmer viser
til at en inntekt på over 5 500 kroner vil da føre
til varig reduksjon fra full til delvis uføregrad Mange
uføre har mulighet for og lyst til å jobbe noe, enten
i redusert stilling eller i perioder. Dersom uføre skal
ha et incentiv til å delta i arbeidslivet, kan ikke all arbeidsinntekt
føre til en like stor reduksjon i trygden. På denne
bakgrunn vil disse medlemmer opprettholde dagens
fribeløp for arbeidsinntekt for uføre på 1 G.
Disse medlemmer vil støtte
Regjeringens forslag om i hovedsak å øke særavgiftene
gjennomgående med 2,2 pst., tilsvarende prisstigningen. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen foreslår å innføre
en avgift på HFK/PFK-gasser, til tross for at
bransjen peker på at en slik avgift vil undergrave den
etablerte returordningen for kuldeprodukter mv. Disse medlemmer viser
til at dette vil kunne undergrave de miljøpolitiske målsettingene
med avgiften og vil gå imot avgiften.
Disse medlemmer viser at Regjeringen
foreslår å innlemme engangsflasker i miljøavgiftsystemet
for drikkevareemballasje. Disse medlemmer støtter dette,
men vil foreslå at grunnavgiften for engangsemballasje fjernes
for kildevann for å sikre at tappingen av kildevann fortsatt
kan foregå ved kilden slik at merkevarenavnet "kildevann"
kan beholdes og arbeidsplassene ved de eksisterende trapperiene
kan opprettholdes.
Disse medlemmer viser til Innst.
O. nr. 19 (2002-2003) når det gjelder forslag til skatte-
og avgiftslovendringer.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at skatte- og avgiftspolitikken skal
sikre finansieringen av velferdsgoder, bidra til en rettferdig fordeling
og effektiv ressursbruk. Disse medlemmer mener at skatte-
og avgiftsnivået i Norge må sees i sammenheng med
at vi har en stor andel av tjenesteproduksjonen som skjer i regi
av det offentlige. Disse partier mener det er viktig å bygge
videre på denne modellen for å sikre likeverdige
tilbud innen helse, skole, omsorg, barnehage og samferdsel i hele
landet uavhengig av inntekt og bosted.
Regjeringen prioriterer dem med høye
inntekter. I tillegg til en betydelig heving av innslagspunktet
for toppskatten, foreslås det at sykeforsikring og behandling
betalt av arbeidsgiver gjøres fradragsberettiget og boligskatten
kuttes forholdsmessig mest for dem med dyre boliger. For å skape økonomisk
rom til disse lettelsene, kutter Regjeringen på velferdsgoder
til pensjonister, arbeidsledige, syke, trygdede, funksjonshemmede
og studenter. Det settes ikke av nok penger til å fullfinansiere
barnehagepakken, slik flertallet i Stortinget har bedt om, og kommunene,
som har ansvaret for skoletilbudet og eldreomsorg, får
en altfor svak vekst i sine frie inntekter.
Etter disse medlemmers mening
viser dette at Regjeringens prioritering av skattelettelser rammer
de svakeste og svekker viktige velferdstjenester. Disse medlemmer foreslår
skattelettelser i personbeskatningen som har en bedre fordelingsprofil
enn Regjeringens forslag. Gjennom en kombinasjon av økt
toppskatt for de aller rikeste og høyere bunnfradrag gir disse
medlemmers inntektsskatteopplegg en meget god fordelingsprofil.
Resultatet blir lavere skatt til de med lav eller middels inntekt
mens de med høye inntekter må bære en
større del av skattebyrden.
Disse medlemmer viser til at
disse partier i statsbudsjettet for 2001 ble enige om å innføre
skatt på utbytte på mottakers hånd. Denne
skatten skulle være midlertidig inntil et system med nærings-
og kapitalbeskatning var på plass. Til tross for at et
slikt system var under utredning, valgte regjeringen Bondevik II å fjerne
utbytteskatten i 2002-budsjettet. Disse partier foreslår å gjeninnføre
utbytteskatten inntil et nytt system for nærings- og kapitalbeskatning
er på plass. Ingen annen inntektsart er så skjevt
fordelt mellom ulike gruppe som aksjeinntekter. En liten gruppe
mennesker med høy inntekt mottar mesteparten av utbetalt aksjeutbytte.
Internasjonalt er det også vanlig med en egen skatt på utbetalt
utbytte.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår å redusere ligningsverdiene
på bolig og fritidseiendommer med 5 pst. Dette vil i størst
grad komme dem til gode som har dyre boliger og eiendommer med høy ligningsverdi.
Disse medlemmer går inn for at det i løpet av
2003 skal legges fram forslag til et nytt og rettferdig system for
taksering av boliger og andre eiendommer og at ligningstakstene
inntil videre holdes uendret.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
forslag om at arbeidsgivers dekning av behandlingsforsikringer og
direkte behandlingsutgifter skal være skattefrie. En slik
ordning vil bryte med sentrale skattepolitiske og helsepolitiske
målsettinger. Hovedregelen i skattelovgivningen er at alle
typer inntekter skal beskattes. Det gjelder uavhengig av i hvilken
form inntekten er mottatt, som lønn, naturalia, dekning
av privatutgifter eller annen økonomisk støtte.
En ordning med skattefritak for sykebehandling og forsikring vil
dessuten innebære en uakseptabel forskjellsbehandling mellom arbeidstakere.
Noen vil få dekket utgifter til privat behandling skattefritt,
mens andre må velge mellom enten å betale tilsvarende
behandling med egne skattlagte midler eller å vente på behandling
i det offentlige helsevesenet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at Regjeringen fortsatt legger opp til et svært høyt
skatte- og avgiftstrykk. Regjeringens beskjedne skatte- og avgiftslette
for 2003 medfører at Norge fortsatt er blant de landene
i verden med høyest skatte- og avgiftsnivå.
Disse medlemmer er bekymret for
de virkninger det høye skatte- og avgiftsnivået
har for norsk næringsliv. Et høyt skatte- og avgiftsnivå legger
også grunnlaget for høye lønnsoppgjør,
noe som både påvirker prisstigning, rentenivå og
kronekurs. Dersom norske bedrifter har dårligere rammevilkår
enn utenlandske bedrifter vil dette uunngåelig medføre
tap av norske arbeidsplasser, noe som igjen vil påvirke
den norske velstandsutviklingen. Norge har en stor offentlig sektor
der det er betydelige muligheter for forenkling og effektivisering. Disse
medlemmer mener derfor at offentlig virksomhet kan og bør
frigjøre arbeidskraft og ressurser til fordel for privat
sektor. Frigjøring av arbeidskraft og ressurser fra offentlig
sektor bør gjøres ved forenkling av regelverk
og konkurranseutsetting av offentlige tjenester. På den
måten kan man legge grunnlaget for økt vekst i
privat sektor og dermed ytterligere skatte- og avgiftsreduksjon.
Disse medlemmer mener at det
er helt uakseptabelt at skattetrykket i Norge er blant det høyeste
i verden. Norsk økonomi og den lange avstanden til mange av
markedene tilsier at skattenivået både kan og
bør reduseres kraftig.
Det viktigste med profilen i disse medlemmers opplegg
for inntektsskatt i år 2003 er innføring av høyere
personfradrag, noe som har størst effekt for lave inntekter.
Forslaget innebærer at personfradraget blir økt
fra 31 600 til 40 000 kroner i klasse 1 og fra 63 200 til 80 000
kroner i klasse 2. Dette betyr størst prosentvis skattelette
for de med lavest inntekt. Disse medlemmer mener
det er rettferdig og selvsagt at folk flest skal beholde en større
del av egne inntekter. Disse medlemmer foreslår
også å øke frikortgrensen til 50 000
kroner. Selv om innslagspunktet for toppskatten i klasse I etter
Regjeringens forslag er øket til 340 700 kroner i kl. I
og til 364 000 kroner i kl. II så rammer denne skatten
fortsatt ca. 745 000 arbeidstakere. Toppskatten rammer fortsatt
alminnelige familier og industriarbeiderinntekter. Det er derfor
fortsatt vanskelig å få øye på toppskattens
utjevnende begrunnelse. Disse medlemmer vil derfor
som et ledd på veien mot en flatere beskatning foreslå å heve
innslagspunktet for toppskatten til 360 000 kroner i klasse1 og
413 000 kroner i klasse 2. Skattelette vil gjøre det mer
lønnsomt å arbeide og vil derfor også bedre
tilgangen på arbeidskraft, noe som igjen legger grunnlaget
for økonomisk vekst.
Disse medlemmer er sterkt uenig
i Regjeringens forslag om å begrense fradraget for store
sykdomsutgifter til 18 630 kroner. Etter disse medlemmers oppfatning
slipper staten billig unna ved å bare dekke 28 pst. av
slike sykdomsutgifter. Dette forslaget vil medføre at en
rekke personer får en skatteskjerpelse, for eksempel uføre
som bygger om egen bolig for å få den tilpasset
til egne bevegelsesvansker, foreldre med handikappede barn eller
andre med alvorlige sykdommer. Disse medlemmer vil
derfor gå imot et slikt tak.
Disse medlemmer reagerer også på at
den urimelige skatteskjerpelsen for firmabil ikke er foreslått fjernet. Disse
medlemmer mener at denne skatteskjerpelsen både
var lite gjennomtenkt og dårlig begrunnet. Vedtaket medførte
at sjablonregelen for fordelen ved privat bruk av firmabil ble økt
fra 10 000 km til 13 000 km pr. år. Departementet begrunnet
denne økningen med at kjørelengden med personbil
utgjør 13 500 km pr. år. Disse medlemmer vil
i den forbindelse påpeke at i dette gjennomsnittet ligger
både yrkeskjøring og kjøring mellom arbeid
og hjem, noe som medfører at en økning til 13
000 km pr. år vil medføre at den ansatte blir
skattlagt for privat kjøring som er langt høyere
enn gjennomsnittet. Dette er åpenbart urimelig. En rapport
utarbeidet av syv interesseorganisasjoner konkluderer med at korrekt
gjennomsnittlig privatbruk for firmabilbrukere ligger i underkant
av 8 500 km pr. år. Selv om dette tilsier en lavere grense
enn 10 000 km begrenser likevel disse medlemmer sitt forslag
til en sjablonregel på 10 000 km pr. år. Ved innføring
av denne skatteskjerpelsen viste det seg at nybilsalget falt markert,
dette medførte at staten tapte like mye i reduserte avgifter
pga. lavere nybilsalg som det skatteskjerpelsen gav i økt
skatt. Disse medlemmer legger til grunn at en reversering
av skatteskjerpelsen vil gi motsatt effekt ved at økte
inntekter pga. økt nybilsalg vil dekke inn tapet av skatteinntekter. Disse
medlemmer legger derfor til grunn at endringen er provenynøytral.
Disse medlemmer er opptatt av
at norsk industri har mest mulig like rammevilkår som industrien
har i de land som det er naturlig å sammenligne seg med. Etter
den innstrammingen som skjedde høsten 1999 og 2000 vedrørende
takten på utgiftsføringen av kostprisen på ulike
driftsmidler har Norge fortsatt lavere avskrivningssatser enn næringslivet
har i våre naboland. Disse medlemmer går
derfor inn for at alle avskrivningssatser settes til 1999 nivå.
Dette innebærer økning i avskrivningssatsene for
saldogruppene c og d som omfatter bla. a. lastebiler og produksjonsmaskiner. Selv
om dette ikke medfører at norske bedrifter vil ha like
gode avskrivningsregler som bedrifter i våre naboland,
vil dette likevel være en klar forbedring.
Disse medlemmer ser med bekymring
på at Norge bruker en vesentlig lavere andel av BNP til
FoU enn gjennomsnittet i OECD. Det er først og fremst den private
forskningen som er mindre i Norge. Disse medlemmer ser
på forskning og utvikling som en investering i fremtiden,
og tror derfor at hver krone som blir investert i FoU vil gi mer
tilbake i form av økt verdiskapning. Vi er derfor positiv
til skatteincentiver som stimulerer til økt FoU og støtter
derfor fullt ut Hervik-utvalgets forslag der bedriftene får
trekke fra 25 pst. av FoU-utgifter. Disse medlemmer ser
det som klart positivt at Regjeringen har foreslått forbedringer
i forhold til hvilke grupper som faller inn under denne ordningen. Disse
medlemmer viser imidlertid til at Hervik-utvalget sin innstilling,
som Stortinget har sluttet seg til, ennå ikke er fulgt
opp når det gjelder prosentsats. Disse medlemmer mener
derfor at Regjeringen må fremme forslag i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2003, om å øke prosentsatsen.
Disse medlemmer ønsker
også en forbedret opsjonsbeskatning der skattleggingen
forskyves til det tidspunkt aksjene realiseres. Dette er bl.a. viktig
for utvikling av kunnskapsbaserte bedrifter der det er nødvendig
med et ekstra incitament ut over ordinær lønn. Opsjonsordninger
kan derfor bidra til at bedriftens lønnskostnader holdes
nede, dette er spesielt viktig i en oppstartsfase. Ved opsjonstildeling
vil tilsatte tjene på at bedriften gjør suksess
og øker overskuddene. Dette vil være en bedre
ordning enn at lederne får "fallskjerm" når bedriften
går dårlig.
Disse medlemmer mener derfor
at Regjeringen må fremme forslag i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2003, om å forbedre opsjonsbeskatningen.
Disse medlemmer mener at formuesskatt
er en urimelig dobbeltbeskatning som burde fjernes. Formuesskatten
svekker også norsk næringsliv fordi eierne bl.a.
kan bli tvunget til å ta ut kapital av bedriftene for å betale
formuesskatt. For privatpersoner utgjør formuesskatten
en stadig større del av den totale beskatning. Spesielt
rammer dette dem som har vært sparsommelige og nedbetalt
sin boliggjeld.
Disse medlemmer foreslår
derfor å øke bunnfradraget for statlig formuesskatt
fra 120 000 kroner i klasse 1 til 850 000 kroner og fra 150 000
kroner i klasse 2 til 880 000 kroner. Videre foreslår disse medlemmer at
den statlige formuesskatten blir redusert fra 0,4 pst. til 0,3 pst.
for beløp ut over bunnfradraget.
Det såkalte fisker og sjømannsfradraget
har vært uendret på 70 000 kroner siden 1992.
Ved å legge til grunn gjennomsnittlig årslønnsvekst
siden 1992, og anslått lønnsvekst for 2001-2002,
skulle fradraget vært ca. 110 000 kroner. Dette har åpenbart
forverret de økonomiske vilkårene for norske sjøfolk,
og trolig bidratt til at vi i dag har færre sjøfolk
enn vi ellers ville hatt.
Disse medlemmer er tilfreds med
at Regjeringen har foreslått å øke fradraget
til 80 000 kroner for budsjettet 2003, og forutsetter en ytterligere
opptrapping ved neste års statsbudsjett.
Bortsett fra en økning fra 17 640 kroner
til 18 360 kroner i statsbudsjettet 2002, har heller ikke særfradraget
for eldre vært regulert på mange år.
Regjeringen har ikke foreslått økning av fradraget
i statsbudsjettet 2003, noe som medfører en reell nedgang
i verdien av fradraget.Disse
medlemmer mener at eldre og uføre fortjener å "ta
igjen det tapte" av flere års manglende regulering,
og vil foreslå at fradraget settes til 25 000 kroner fra
og med 2003.
Disse medlemmer ser ikke primært
på bolig som et investeringsobjekt eller som pengeplassering, men
som et hjem. En bolig er en nødvendighet og har en betydning
som overstiger dens økonomiske verdi. Boligen er kjøpt
for penger som alt er beskattet med inntektsskatt, samtidig som
det er betalt forskjellige typer avgift på kjøp
av materialer til bygningen. Regjeringens forslag om å redusere
ligningsverdien med 5 pst. er ikke nok. Disse medlemmer ønsker
at beskatning av fordelen ved å bo skal fjernes over tre år, og
foreslår derfor en ytterligere reduksjon på 25
pst. for budsjettåret 2003.
Avgiftssystemet har i prinsippet akkurat samme
uheldige samfunnsøkonomiske virkning som den progressive
og høye beskatningen av arbeidsinntekt. Avgiftene gjør
varer og tjenester dyrere enn nødvendig. Økt produksjon
fra ekstra arbeids- og kapitalinnsats reflekteres dermed ikke i
tilsvarende økt kjøpekraft for husholdningene
og bedriftene.
Avgiftene bidrar i tillegg til en rekke utilsiktede
og uheldige konsekvenser både økonomisk og sosialt. Disse
medlemmer mener som et grunnprinsipp at ved avgiftsbelegging
av produksjon og salg av varer og tjenester må det legges
til grunn en generell og lik merverdiavgift. Fremskrittspartiet
har ikke til hensikt å øke merverdiavgiften. En
tilnærming til et slikt avgiftssystem vil komme gjennom
systematiske avgiftsreduksjoner på varer og tjenester som
i dag ilegges store særavgifter utover allmenn merverdiavgift.
Det er nødvendig å skille
klart mellom skatte- og avgiftssatser og skatte- og avgiftsinntekter.
Selv om en reduksjon i skatte- og avgiftssatsene medfører
et fall i skatte- og avgiftsinntektene på kort sikt, er
den langsiktige effekten i norsk økonomi motsatt. Dette
skyldes at lavere skatte- og avgiftssatser har en dynamisk virkning
på økonomien. Når produksjon og inntekt
stimuleres, så utvides skatte- og avgiftsgrunnlaget, og
dermed vil etter hvert statens skatte- og avgiftsinntekter øke,
selv om satsene er lavere. Disse medlemmer vil foreslå å redusere
en rekke avgifter betydelig, og vil også gå imot å prisregulere
andre avgifter.
Dette sparer du i skatt med Fremskrittspartiet: |
Økt personfradrag
| 5 360 mill. kroner |
Redusert toppskatt | 1 610 mill. kroner |
Økt særfradrag
for alder | 620 mill. kroner |
Frikortgrensen økes
til 50 000 | 325 mill. kroner |
Redusert boligskatt, fjernes
over tre år | 350 mill. kroner |
Statlig formueskatt halveres
| 1 200 mill. kroner |
Ikke øvre grense
i fradrag for sykdom | 60 mill. kroner |
Avskrivningssatser settes
til 1999-nivået | 310 mill. kroner |
Fjerne fagforeningsfradraget
| - 300 mill.
kroner |
Total reduksjon av skatter
| 9 835 mill. kroner |
Skattelettelser i inntektsskatten, virkninger
av endrede fradrag og toppskatt |
Inntekt | Skattelette
klasse I | Skattelette
klasse II |
150 000 | 2 352 | 4 704 |
350 000 | 3 607 | 4 704 |
450 000 | 4 957 | 11 319 |
Nedgangen
i utlignet skatt er prosentvis størst for de laveste inntektene |
Inntektsskatt - oversikt
over satser og beløpsgrenser
| | Nå | Regjeringen | FrP |
Toppskatt -sats, | trinn
1 | 13,5
pst. | 13,5
pst. | 13,5
pst. |
-grense | kl. 1 | 320 000 | 340 700 | 360 000 |
| kl. 2 | 342 200 | 364 000 | 413 000 |
Personfradrag | kl. 1 | 30 100 | 31 600 | 40 000 |
| kl. 2 | 60 200 | 63 200 | 80 000 |
Særfradrag
alder | 18 360 | 18 360 | 25 000 |
Fradrag for
sykdom | ubegrenset | 18 360 | ubegrenset |
| | | |
Formuesskatt
til staten - bunnfradrag, kl. 1/kl.
2 - satser, opptil 540/580 | | | |
| 120 000/150 000 | 120 000/150 000 | 850 000/880 000 |
| 0,2 pst. | 0,2 pst. | 0,0 pst. |
- satser,
540/580 til 880/880 | 0,4 pst. | 0,4 pst. | 0,0 pst. |
- satser,
over 850/880 | 0,4 pst. | 0,4 pst. | 0,3 pst. |
Beregnet inntekt
av egen bolig og fritidshus | | | |
Sats 1. trinn
(over 51 250) | 2,5 pst. | 2,5 pst. | 1,875 pst. |
Sats 2. trinn
(over 451 000) | 5,0 pst. | 5,0 pst. | 3,75 pst. |
Fagforeningsfradrag | 900 | 1 800 | 0 |
| | | |
Skattelette av personfradrag ift. Regjeringen:
kl. 1: kr 2 352 / kl. 2 kr 4 704
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at følgende prinsipper ligger til grunn for partiets
skatte- og avgiftspolitikk:
1. Hovedformålet
med skatter og avgifter er å finansiere offentlige tjenester
som står i samsvar med innbyggerne forventer, og et velferdssystem
som gir økonomisk trygghet for alle. Skatter og avgifter skaper
forskjell mellom prisen kjøper må betale og summen
selger mottar, enten dette gjelder arbeidskraft eller andre varer
og tjenester. Dette er en kostnad fordi for eksempel en arbeidstaker
ofte ville valgt å jobbe mer hvis hun hadde fått
utbetalt det arbeidsgiveren faktisk må betale for henne
inkludert inntektsskatt og arbeidsgiveravgift. Særlig gjelder
dette arbeidstakere med lav lønn. Derfor er det viktig
at skatte- og avgiftsopplegget konstrueres slik at disse problemene
gjøres minst mulig. Det handler om brede skattegrunnlag,
men lave satser, fjerning av unntak som favoriserer enkeltgrupper,
og om å utnytte mulighetene som ligger i adferdskorrigerende
skatter.
2. Skattesystemet må også brukes
til å gi en mer rettferdig fordeling av ressursene i samfunnet.
De som har best inntekt må yte mest i forhold til finansiering
av fellesgodene. Men det finnes også andre grunner til
dette. Forskning har vist at lavlønte i vesentlig større
grad øker sitt arbeidstilbud når de får
mer igjen for det, mens høytlønte jobber nesten uansett.
Det er også sånn at en ekstra krone når
man tjener 150 000 kroner føles betydelig mer verdifull enn
hvis man tjener 500 000 kroner. Sjøl når vi ser bort
fra rettferdighetsaspektet, finnes det altså gode grunner
for å sikre en mer rettferdig inntektsfordeling.
3. Dersom en skatt bidrar til å korrigere
befolkningens adferd i ønsket retning, bidrar skatten til
et mer effektivt skattesystem. Miljøavgifter setter en prislapp
på ødeleggelse av fellesgoder som ren luft og
rent vann. Det betyr at forurenserne må ta hensyn til dette
når de velger hvordan og hvor mye de skal produsere, eller
hvordan man skal komme seg til jobb. Andre eksempler på det
samme er tobakksavgifter og alkoholavgifter. I tillegg til å skaffe
inntekter til fellesskapet, bidrar de til å redusere forbruket
av tobakk og alkohol og dermed lavere utgifter til helse og sosialsektoren.
Slike avgifter gir en vinn-vinn-situasjon, og bør utnyttes
maksimalt, slik at andre skatter og avgifter kan reduseres.
For detaljene i skatte- og avgiftsopplegget
viser disse medlemmer til sine merknader i de enkelte kapitlene
i denne innstillingen. Her gir disse medlemmer en
kortfattet beskrivelse av helheten i Sosialistisk Venstrepartis
skatte- og avgiftsopplegg. Totalt øker vi skattebelastningen
med 4,2 mrd. kroner i 2003. Budsjettvirkningen av dette i 2003 er
2,6 mrd. kroner.
Gjennom en kombinasjon av økt toppskatt
for de aller rikeste og høyere bunnfradrag, gir disse
medlemmers inntektsskattopplegg en meget god fordelingsprofil.
Resultatet blir lavere skatt til de med lav eller middels inntekt,
mens de med høye inntekter må bære en
større del av skattebyrden. Frikortgrensa økes kraftig.
Disse medlemmer viderefører
linja med å knytte grensene for toppskatt til folketrygdens
grunnbeløp (G). Det betyr økning av innslagspunktet
for trinn 1 med ca. 5 000 kroner, mens innslagspunktet for trinn
2 reduseres kraftig. Merprovenyet dette gir, benyttes til å øke
bunnfradragene.
For å bidra til en mer rettferdig fordeling
av skattebyrden mellom inntekt fra kapitalinnsats og arbeidsinnsats,
går disse medlemmer inn for å øke
den alminnelige skattesatsen fra 28 til 28,5 pst. Dette medfører
at verdien av rentefradraget øker. Deler av merprovenyet
dette gir brukes til å fjerne særavgifter med fiskal
begrunnelse - dokumentavgiften fjernes for alle under 30 år,
samt at årsavgiften fjernes i store deler av landet, mens
den reduseres for de øvrige.
Det er god grunn til å gjennomføre
tiltak som bidrar til en bedre fordeling av kapitalinntekt og formue. Disse
medlemmer understreker at aksjeutbytte er den inntektsform
som er skeivest fordelt i befolkningen. Sjøl om skatt på aksjeutbytte
har visse svakheter i forhold til effektiviteten i skattesystemet,
blir dette mer enn oppveid av den svært treffsikre fordelingseffekten. Derfor
foreslår disse medlemmer å gjeninnføre utbytteskatten.
Disse medlemmer foreslår
også å oppheve skattemessige særordninger
for rederiene.
Totaleffekten av dette skatteopplegget vil bli
en kraftig forbedring av fordelingsprofilen, og en viss økning av
den totale skattebelastningen. Fordelingseffekten for arbeidstakere
av Sosialistisk Venstrepartis skatteopplegg framgår av
følgende tabell:
Bruttoinntekt | Endring i
forhold til Regjeringens forslag | Endring i
forhold til referansesystemet |
0-149 999 | -1 200 | -1 000 |
150 000-199 999 | -200 | -100 |
200 000-249 999 | -400 | -600 |
250 000-299 999 | -400 | -600 |
300 000-349 999 | 200 | -200 |
350 000-399 999 | 1 400 | 800 |
400 000-499 999 | 2 700 | 2 000 |
500 000-749 999 | 7 800 | 7 100 |
750 000-999 999 | 18 200 | 17 400 |
1 000 000
og over | 68 300 | 67 700 |
I alt | 1 900 | 1 600 |
Fordelingseffekten for trygdede av Sosialistisk
Venstrepartis skatteopplegg framgår av følgende
tabell:
Bruttoinntekt | Endring i
forhold til Regjeringens forslag | Endring i
forhold til referansesystemet |
0 - 99 999 | -400 | -400 |
100 000 - 124 999 | -700 | -700 |
125 000 - 174 999 | -800 | -800 |
175 000 - 199 999 | -800 | -700 |
200 000 - 249 999 | -700 | -700 |
250 000 -
299 999 | -700 | -900 |
300 000 og over | 3 400 | 3 500 |
– Skatt
på arbeidsinntekt gjøres klart mer progressiv i
forhold til Regjeringens opplegg. Innslagspunktet for toppskatt
settes på 6G for trinn 1, og på 10G for trinn
2. Samtidig økes både minstefradraget og lønnsfradraget
kraftig. Arbeidsgiveravgiften reduseres med 1,5 mrd. kroner. Totalt
blir derfor den totale skatten på arbeidsinntekt bare økt
svakt, sjøl når man tar hensyn til at den alminnelige
skattesatsen økes.
– Skatt på aksjeutbytte
gjeninnføres. Deler av provenyet brukes til å øke
bunnfradraget i formuesskatten. Aksjerabatten i forhold til formuesskatt
og arveavgift fjernes. For å få større
likhet i skatt på arbeidsinntekt og kapitalinntekt øker
Sosialistisk Venstreparti skatten på alminnelig inntekt
til 28,5 pst.
– Miljøavgifter som CO2-avgiften
og el-avgiften økes markert. I tillegg innfører
vi CO2-avgift for luftfarten. Inntektene brukes i hovedsak til å redusere
arbeidsgiveravgiften og fiskalt begrunnede særavgifter
som skaper problemer for økonomiens effektivitet.
– Avskrivningssatsen for maskiner
og utstyr økes fra 15 til 20 pst. Det er en vesentlig lettelse
særlig for industrien i konkurranseutsatt sektor.
– Økt skatt på sykdom
gjennom økte egenandeler er Sosialistisk Venstreparti svært
kritisk til.
– Frikortgrensen økes
fra 23 400 til 35 000 kroner.
– Årsavgiften på personbiler
i arbeidsgiversone 3-5 fjernes, og den settes til 1 200 kroner i
sone 2 og 2 200 kroner i sone 1.
– Flere unntak i skatteopplegget
som gir særordninger for enkeltnæringer, fjernes.
Dette dreier seg om rederibeskatningen, avskrivningssatsen for petroleumssektoren,
rabatten på verdsettingen av aksjer og CO2-avgift for luftfarten.
Sosialistisk Venstreparti reduserer rabatten på ligningsverdien
av eiendom.
– Sosialistisk Venstreparti går
mot prinsippet om at skattefradrag skal være et virkemiddel
for å oppnå viktige samfunnsmål. Vi går
i stedet inn for tilskuddsordninger til frivillige organisasjoner
samt FoU- og innovasjonsvirksomhet i næringslivet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Regjeringen i statsbudsjettet for 2003 har valgt å øke
egenandelene for medisin og helsetjenester med i overkant av 1,4
mrd. kroner. Dette står i sterk kontrast til Regjeringens
fattigdomspakke på 330 mill. kroner. Regjeringens generelle økning
av egenandelene rammer hardest de som har de laveste inntektene. Samtidig
velger Regjeringen å gi skattelettelser til de som har
mest. Ser vi på Regjeringens samlede skatte- og avgiftslettelser
for 2002 og 2003 så blir tallene veldig klare.
Dette medlem konstaterer at Regjeringens
egne tall viser at for personer med en gjennomsnittlig inntekt på om
lag 66 000 kroner, så er effekten av Regjeringens samlede
skatte- og avgiftsopplegg en lettelse på 400 kroner. For
personer med inntekt på om lag 500 000 kroner, så er
lettelsene på om lag 6 000 kroner.
Tabell 1 Beregnede fordelingsvirkninger
av vedtatt skatte- og avgiftsopplegg for 2002 målt i forhold
til referansesystemet. Pr. person. Negative tall betyr redusert
skatt og avgift/økt barnetrygd
Inntekts-klasse | Gjennom-snitt bruttoinntekt. Kroner | Gjennomsnittskatt i referansesystemet
i
pst. av
bruttoinntekt | Endring i skatter og avgifter. Kroner | Endring i skatter og avgifter
i
pst. av
bruttoinntekt. | Herav
endring i (målt i pst. av bruttoinntekt): |
| | | | | Avgifter | Skatter | Nominell videreføring
av barnetrygd og kontantstøtte |
1 | 63 600 | -1,4 | -700 | -1,1 | -1,3 | -0,2 | 0,3 |
2 | 100 700 | 8,4 | -1 000 | -1,0 | -0,9 | -0,3 | 0,2 |
3 | 126 800 | 13,2 | -1 000 | -0,8 | -0,8 | -0,1 | 0,2 |
4 | 150 500 | 16,8 | -1 100 | -0,7 | -0,7 | -0,1 | 0,2 |
5 | 172 300 | 19,1 | -1 200 | -0,7 | -0,6 | -0,1 | 0,2 |
6 | 192 700 | 21,2 | -1 400 | -0,7 | -0,6 | -0,2 | 0,1 |
7 | 214 900 | 22,8 | -1 700 | -0,8 | -0,6 | -0,3 | 0,1 |
8 | 245 300 | 25,1 | -1 900 | -0,8 | -0,5 | -0,3 | 0,1 |
9 | 290 400 | 27,6 | -2 400 | -0,8 | -0,5 | -0,4 | 0,1 |
10 | 477 500 | 32,7 | -5 500 | -1,1 | -0,4 | -0,8 | 0,0 |
I alt | 203 500 | 23,1 | -1 800 | -0,9 | -0,6 | -0,4 | 0,1 |
1. Personene er rangert etter bruttoinntekt
pr. forbruksenhet etter en renormalisert kvadratrotskala, jf. boks
5.2 i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
2. Alle personer er rangert i 10 like store
inntektsklasser etter størrelsen på bruttoinntekt.
I rangeringen er det blant annet også tatt hensyn til stordriftsfordeler ved å bo
flere i en husholdning.
3. Eksklusive avgifter.
4. Inklusive endringer i barnetrygd og kontantstøtte.
Kilde: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.
Dette medlem viser til at forslaget
til skatte- og avgiftsopplegg for statsbudsjettet for 2003 gir små utslag,
men at de gir likevel lettelser til de som tjener mer enn 200 000
kroner, mens de som tjener mindre enn 200 000 kroner få skjerpelser.
Tabell 2 Beregnede fordelingsvirkninger
av Regjeringens forslag til endringer i skatter og avgifter i 2003 målt
ift. referansesystemet. Pr. person. Negative tall betyr redusert
skatt og avgift/økt barnetrygd
Inntektsklasse | Gjennom-snitt bruttoinntekt. Kroner | Gjennomsnittsskatt i referansesystemet
i
pst. av
bruttoinntekt | Endring i skatter og avgifter. Kroner | Endring i skatter og avgifter
i
pst. av
bruttoinntekt. | Herav
endring i
(målt i pst. av bruttoinntekt): |
| | | | | Avgifter | Skatter | Barnetrygd og
kontantstøtte |
1 | 66 600 | -1,0 | 300 | 0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,4 |
2 | 108 200 | 8,2 | 300 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,3 |
3 | 136 000 | 13,2 | 300 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,3 |
4 | 160 500 | 16,4 | 200 | 0,1 | 0,0 | -0,1 | 0,2 |
5 | 184 000 | 18,6 | 200 | 0,1 | 0,0 | -0,1 | 0,2 |
6 | 207 700 | 21,0 | 100 | 0,0 | 0,0 | -0,1 | 0,2 |
7 | 233 800 | 23,0 | -100 | 0,0 | 0,0 | -0,1 | 0,1 |
8 | 266 100 | 25,2 | -200 | -0,1 | 0,0 | -0,1 | 0,1 |
9 | 315 500 | 27,2 | -300 | -0,1 | 0,0 | -0,1 | 0,1 |
10 | 557 502 | 29,9 | -400 | -0,1 | 0,0 | -0,1 | 0,0 |
I alt | 223 600 | 22,5 | 0 | 0,0 | 0,0 | -0,1 | 0,1 |
1. Personer i denne tabellen er rangert etter
bruttoinntekt pr. forbruksenhet etter en renormalisert kvadratrotskala,
jf. boks 5.2 i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
2. Alle personer er rangert i 10 like store
inntektsklasser etter størrelsen på bruttoinntekt.
I rangeringen er det blant annet også tatt hensyn til stordriftsfordeler ved å bo
flere i en husholdning.
3. Eksklusive avgifter.
4. Inklusive endringer i barnetrygd og kontantstøtte.
Kilde: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.
Dette medlem viser til at Senterpartiet
vil foreslå skatte- og avgiftsendringer i tråd
med prinsippet om skatt etter evne. Senterpartiets budsjett har
en betydelig bedre fordelingsprofil enn Regjeringens opplegg, samtidig
som skatte- og avgiftsprofilen bidrar til å forebygge bedre
når det gjelder miljø og helse.
Dette medlem mener at skatte-
og avgiftsnivået i Norge må sees i sammenheng
med at vi har en stor andel av tjenesteproduksjonen som skjer i
regi av den offentlige. Senterpartiet mener det er viktig å bygge videre
på denne modellen for å sikre likeverdige tilbud innen
helse, skole, omsorg, barnehage og samferdsel i hele landet, uavhengig
av inntekt og bosted.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
– Prosentsatsen
i minstefradraget heves til 27,5 pst. som gir skattelette til alle
mellom 100 000 kroner og 200 000 kroner.
– Det innføres fradrag
i skatten på 1 000 kroner for enpersonshusholdninger med
inntekt under 180 000 kroner.
– Med utgangspunkt i Senterpartiets
opplegg for toppskatten fra i fjor oppjusteres trinn I i toppskatten
tilsvarende gjennomsnittlig lønnsvekst til 316 400 kroner
i skatteklasse 1, og til 339 700 i skatteklasse 2.
– Trinn II i toppskatten settes
til 539 300 kroner i begge skatteklasser.
– Grensen for frikort heves fra
23 400 kroner til 40 000 kroner.
– Det innføres skatt
på aksjeutbytte med 14 pst., men med et bunnfradrag på 10
000 kroner.
– Fritaket for egenandel på blåresept
for eldre og uføre opprettholdes.
– Egenandelsordningen tak I beholdes
uendret på 1 350 kroner.
– Tak II i egenandelsordningen
reduseres til 3 000 kroner.
– Gravferdsstøtten beholdes.
Særfradraget i skatten for større
sykdomsutgifter beholdes og øvre utgiftsgrense innføres
ikke.
– Friinntekten for uføre
beholdes på 1G, ikke 0,1G slik Regjeringen har foreslått.
– Avgiften på tobakk økes
med 440 mill. kroner.
– Avgiften på alkoholholdige
drikker økes med 300 mill. kroner.
– Avgiften på sjokolade
og sukkervarer økes med 100 mill. kroner.
– Regjeringens forslag til endret
ligningsverdi på boliger avvises.
– Nedre grense i pendlerfradraget
reduseres fra 9 200 kroner til 8 800 kroner.
– Arbeidsgivers betaling av behandlingsutgifter
til sykdom blir ikke fritatt for skatt og arbeidsgiveravgift.
Fordelingsvirkningen av dette er:
Tabellen viser endringer i skatt for alle personer
som følge av endringer i skatt sammenlignet med Regjeringens
forslag for 2003.
Bruttoinntekt
pr. person | Endringer
i skatt
pr. person |
0 - 49 999 kroner | -500 kroner |
50 000 - 74 999 kroner | -1 100 kroner |
75 000 - 99 999 kroner | -700 kroner |
100 000 - 124 999 kroner | -1 200 kroner |
125 000 - 149 999 kroner | -1 900 kroner |
150 000 - 174 999 kroner | -1 900 kroner |
175 000 - 199 999 kroner | -1 200 kroner |
200 000 - 224 999 kroner | -400 kroner |
225 000 - 249 999 kroner | -100 kroner |
250 000 - 274 999 kroner | 100 kroner |
275 000 - 299 999 kroner | 300 kroner |
300 000 - 324 999 kroner | 600 kroner |
325 000 - 349 999 kroner | 1 500 kroner |
350 000 - 374 999 kroner | 2 200 kroner |
375 000 - 399 999 kroner | 2 600 kroner |
400 000 - 424 999 kroner | 3 000 kroner |
600 000 - 649 999 kroner | 7 700 kroner |
700 000 - 799 999 kroner | 11 800 kroner |
1 000 000 og over | 40 400 kroner |
Dette medlem viser videre til
at Senterpartiet bevilger i overkant av 3,7 mrd. kroner for å fremme økt verdiskaping
i næringslivet. Senterpartiet tar et oppgjør med
Regjeringens økonomiske politikk generelt, og næringsnøytraliteten
i næringspolitikken spesielt. Vi ser at denne politikken
fører til at det forsvinner mange arbeidsplasser i industrien.
Senterpartiet ønsker i stedet en målrettet satsing
for å sikre arbeidsplasser og stimulere til nyetableringer.
Som en del av denne satsingen ønsker Senterpartiet å bruke
skatte- og avgiftspolitikken.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
– Næringsformue
fritas for arveavgift ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter.
– Fradraget for sjømenn
og fiskere heves fra 70 000 kroner til 100 000 kroner.
– Nyetablering av bedrifter skal
ikke betale registreringsavgift til Brønnøysundregistrene.
– Regjeringens forslag om å fjerne
nettolønn for sjøfolk avvises.
– Regjeringens forslag om å fjerne
refusjonsordningen for sjøfolk avvises.
– Avskrivningssatsen for maskiner,
redskap mv. heves fra 15 pst. til 20 pst.
Dette medlem vil understreke
behovet for at skattesystemet stimulerer til langsiktig, privat
og aktivt eierskap. Det er også behov for å redusere
forskjellen i skatt på arbeid og kapital.
Dette medlem vil også vise
til at samfunnet i dag taper store summer på skatteunndragelser
og svart arbeid. Derfor foreslår dette medlem å styrke
skatteetaten med 25 mill. kroner. Samtidig er det viktig at utformingen
av et bedre regime for næringsbeskatning bidrar til å tette
skattehull som utnyttes i strid med hensynene bak skattereglene.
Dette medlem viser til at Senterpartiets
skatteopplegg innebærer en skattelette på 7 mrd.
kroner sammenlignet med vedtatt skatteopplegg for 2002. Dette er om
lag 3,6 mrd. kroner mindre enn Regjeringens forslag for 2003.
Komiteens medlem fra Kystpartiet ønsker å innrette
skatte- og avgiftspolitikken på en slik måte at det
skapes en grunntrygghet i samfunnet. Det oppnår man best
ved at den enkelte kan klare seg på egen inntekt. Da blir
det viktigst å senke skatter og avgifter på nødvendighetsgoder
som bolig, mat og arbeid.
Dette medlem vil sette fokus
på den typen boligskatt som er mest uforståelig
for folk flest, nemlig den såkalte inntektsskatten på fordel
av egen bolig. En bolig må nemlig holdes ved like og representerer
derved utgifter for de fleste. Da blir det underlig å betale skatt
på stipulerte inntekter ved å bo i eget hjem.
Kystpartiet vil avvikle fordelsskatten og foreslår derfor
for 2003 å heve bunnfradraget til 200 000 kroner. Partiet vil
også redusere ligningstaksten.
Dette medlem vil stimulere folk
til å eie sin egen bolig. Det gir trygghet for familien
og trening i å forvalte verdier. For å gjøre
det lettere å bli selveier foreslår Kystpartiet
at man foretar lempninger av dokumentavgiften ved kjøp
av bolig, se Kystpartiets forslag til endringsvedtak i Innst. O.
nr. 19 (2002-2003).
Dette medlem vil vise til den
store handelslekkasjen som skader norsk næringsliv. Det
er merkelig at regjeringspartiene bare vil kutte i alkoholavgiftene
og ikke vil senke avgiftene på et nødvendighetsgode
som mat. Kystpartiet vil avvikle matmomsen og foreslår
for 2003 at den senkes fra 12 til 6 pst. Det betyr en betydelig
besparelse for norske forbrukere.
Dette medlem vil legge grunnlag
for et sterkt og konkurransedyktig næringsliv samtidig
som man sikrer full sysselsetting. Kystpartiet vil bidra til et
moderat lønnsoppgjør ved bl.a. å heve
minstefradragets kronebeløp. Videre heves sjømannsfradraget
fra 70 000 til 100 000 kroner.
Dette medlem viser til at Kystpartiet
foreslår å opprettholde avskrivningsreglene på 1999-nivå,
jf. endringsforslag i Innst. O. nr. 19 (2002-2003).
Det er dyrt å være enslig
i Norge. Som et første skritt i retning av et mer rettferdig
skattesystem vil dette medlem ha et eget fradrag
for enehusholdninger.
Dette medlem mener at man må ta
hensyn til fiskerienes spesielle karakter når skattesystemet
utformes. Fiskerne kan dessverre ikke som mange andre yrker øke
sin inntjening gjennom bedre utnytting av investert kapital og økt
arbeidsinnsats. Dette fordi man vanskelig kan planlegge årlig
tilvekst innen fiskebestandene og man kan heller ikke verken på kort
eller lang sikt planlegge for eksempel vær- og sjøforholdene.
Man kan derfor ikke gjennomføre en langsiktig planlegging
av fremtidig inntekt og avkastning. Svingningene i inntekt og avkastning
er i all hovedsak naturgitte. Derfor bør næringsaktørene
innen fiskeriene ha mulighet til å gjøre fondsavsetninger
i gode tider, for å bygge opp egenkapital og reserver til å møte
dårlige tider og til å investere i nye fartøyer
og utstyr, som er særdeles kapitalkrevende.
Dette medlem viser til at nærfraktefartøyene
i Norge i dag konkurrerer på hjemmemarkedet med flere ulemper
enn utenlandske fartøyer. Dette medlem viser
til at mange utenlandske fartøyer henter bunkers i utlandet
og så konkurrerer i norske innenriksfart. På denne
måten unngår disse fartøyene å betale
CO2-avgift. Kystpartiet ønsker å likestille
de norske fartøyene med de utenlandske, og fremmer derfor
forslag om at de norske nærfraktefartøyene også skal
være fritatt for CO2-avgift.
Dette medlem viser for øvrig
til fraksjonsmerknaden i kapittel 9.6 i Budsjett-innst S. I (2002-2003).
I punkt 1.3 i proposisjonen (tilsvarende punkt
4.3 i meldingen) er omtalt Skatteutvalget, Rattsøutvalget
og arbeidsgruppen som skal vurdere engangsavgiften.
Komiteen mener det
er nødvendig at store og omfattende endringer i skattesystemet
bør behandles som egen melding i Stortinget, uavhengig
av statsbudsjettet.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en egen melding basert på innstillingen fra Skauge-utvalget."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at de ønsker at en utredning
om vårt skattesystem også bør gjennomgå mulighetene
for en større grad av grønn beskatning. Disse
medlemmer vil fastholde at det er meningsløst å ha
en gjennomgang av næringsbeskatning, uten at man vurderer
hvordan grønne avgifter kan bidra til at næringslivet
blir mer miljøbevisst, og derigjennom redusere andre fiskale
skatter.
Disse medlemmer vil videre peke
på at regjeringen Bondevik II fjerner utbytteskatten, uten
at et alternativt kapitalbeskatningssystem er på plass. Disse medlemmer er
uenige i dette. Forskjellen i beskatningen av arbeids- og kapitalinntekter
er en av de store innebygde urettferdighetene i det norske skattesystemet.
Tatt i betraktning at kapitalinntekt er langt skeivere fordelt enn
arbeidsinntekt, regner disse medlemmer med at dette
vil være et hovedfokus for den pågående
utredningen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader til punkt 2.1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, støtter opp om Regjeringens arbeid med å endre
merverdiavgiftsregelverket slik at det virker nøytralt
for kommunenes beslutning om egenproduksjon eller eksternt kjøp
av tjenester. Flertallet ser fram til at Rattsøutvalget
skal levere sin innstilling.
Flertallet viser til at merverdiavgiftslovgivningen står
i veien for effektiv konkurranse om oppdrag om levering av varer
og tjenester til kommunene. Arbeidet med å endre merverdiavgiftsregelverket
slik at det virker nøytralt for kommunenes beslutninger
om egenproduksjon eller eksternt kjøp av tjenester er derfor
svært viktig for å gjennomføre ønskelig
og nødvendig effektivisering av vare- og tjenesteproduksjonen
og bedre utnyttelse av offentlige bevilgninger.
Flertallet vil understreke viktigheten
av at de nødvendige endringer i merverdiavgiftsregelverket
kommer på plass så snart som mulig og senest ifm.
statsbudsjettet for 2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet tar det som står i proposisjonen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til sine merknader og forslag i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2002-2003) vedr. utvidelse av momskompensasjonsordningen.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til at desse medlemene gikk imot forslaget om å endre
regelverket for meirverdiavgifter slik at det virkar nøytralt
for kommunene sine avgjerder om eigenproduksjon eller eksternt kjøp av
tenester.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil advare mot en ytterligere konkurranseutsetting
av offentlig sektor, som er Regjeringens mål.
Disse medlemmer vil understreke
at å innføre konkurranseutsetting primært
på et ideologisk grunnlag kan få utilsiktede konsekvenser.
Erfaringer fra konkurranseutsetting som virkemiddel så langt
viser at administrasjonen i kommunene ofte vokser betydelig med
en forvalter/produksjonsmodell, og at det i anbud også må påregnes
ekstrautgifter til dette, slik at merkostnadene med konkurranseutsetting
synliggjøres. Disse medlemmer mener derfor
at det forut for beslutninger om å bruke konkurranseutsetting
som virkemiddel bør det gjennomføres utredninger
om konsekvensene av utsetting.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, og Kystpartiet,
tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet mener at en omlegging av bilavgiftssystemet
er nødvendig for å sikre en raskere utskiftning
av bilparken, og dermed en raskere overgang til mer miljøvennlige
og sikre biler.
Disse medlemmer vil imidlertid
understreke at en provenynøytral omlegging av systemet
neppe kan oppnå en raskere utskiftningstakt, som samtidig
skal tilfredsstille kravene til økt miljøvennlighet
og økt sikkerhet. Problemet med bilavgiftene i Norge er
ikke bare innretningen av dem, men størrelsen på dem. Innenfor
en provenynøytral løsning vil favorisering av lette,
miljøvennlige biler fordyre større, trafikksikre biler
og vice versa.
Disse medlemmer vil derfor understreke
at en omlegging av bilavgiftssystemet nødvendigvis også må innebære
lavere engangsavgifter for å stimulere til en raskere utskiftning
av bilparken.
Tabell 1.1 i proposisjonen (tilsvarende tabell
4.1 i meldingen) viser anslagene på provenyvirkningene som
følger av de foreslåtte regelendringene for 2003. Tabell
1.2 i proposisjonen viser anslagene for bokførte skatte-
og avgiftsinntekter for 2003 med tall for de to foregående år.
Tabell 1.3 i proposisjonen viser bokførte provenyvirkninger
som følge av nye forslag til regelendringer for 2003, fordelt
på kapittel og post.
Tabell 4.2 og 4.3 i meldingen gir en oversikt
over viktige skatte- og avgiftssatser og beløpsgrenser
for 2002 og forslag til regler for 2003.
Komiteen tar dette
til orientering.
Tabell 1.4 i proposisjonen (tilsvarende tabell
4.5 i meldingen) gir en samlet oversikt over hovedgruppene av skatter
og avgifter og hvilken del av offentlig sektor som mottar disse.
Komiteen tar dette
til orientering.
I punkt 4.6 i meldingen omtales skatteutgifter
nærmere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti påpeker
at det i tabell 4.5 i St.meld. nr. 1 (2002-2003) framgår
at de samlede skattesubsidiene til boligeierne er på 30
mrd. kroner årlig. Regjeringspartiene har aktivt motvirket
at et rettferdig takstsystem som ville sikre likebehandling av boligeiere, skulle
komme på plass. OECD anbefaler høyere skatt på bolig
og eiendom, og lavere skatt på arbeid. Disse medlemmer finner
det oppsiktsvekkende at en regjering som er opptatt av å bedre økonomiens
effektivitet, foreslår å øke subsidiene
til denne gruppen gjennom reduserte ligningstakster på boliger. Disse medlemmer vil
også vise til det arbeid som gjøres innenfor OECD
for å redusere uheldig skattekonkurranse, der de norske
særordningene for rederibeskatningen plasserer Norge i
selskap med land vi ikke liker å sammenligne oss med. Disse
medlemmer vil derfor oppheve disse med virkning fra inneværende år, og
fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem et forslag til oppheving av de særlige reglene for
rederiselskaper i skatteloven § 8-10 flg. med virkning
fra og med inntektsåret 2002, samt komme med forslag til
egnede overgangsregler."
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader til punkt 2.1.