Jeg viser til brev fra Næringskomiteen
datert 18. november 2002. Departementet har følgende svar
på komiteens spørsmål:
1. Proposisjonen gir
informasjon om at av 70-75 årsverk som i dag anvendes til
sjømattilsyn, så vil bare 25 årsverk
overføres til mattilsynet. Dette betyr en forsterkning
på nærmere 50 årsverk for den gjenværende
del av Fiskeridirektoratet.
Hvordan har Fiskeridepartementet forholdt
seg til dette, når man har fattet vedtaket om ny organisering
av Fiskeridirektoratet?
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (2002-2003) Om
omstillingskostnader i Fiskeridirektoratet mv. redegjør Regjeringen
for at Fiskeridirektoratets samlede tilsynsinnsats relatert til
sjømat utgjør i størrelsesorden 70-75 årsverk.
Videre redegjøres det for at det av disse er om lag 20 årsverk
som anvendes ved Fiskeridirektoratets hovedkontor i Bergen, mens
de øvrige årsverk utfares av ansatte i Fiskeridirektoratets
regioner.
Dette innebærer at virksomhet på i
størrelsesorden 70-75 årsverk fra 1. januar 2004
skal inngå som en del av Mattilsynet. Det er imidlertid
ennå ikke tatt noen endelig vurdering av hvor mange medarbeidere
som skal overføres fra Fiskeridirektoratet til mattilsynet. Det
framgår derfor ikke av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (2002-2002)
noe om hvor mange årsverk som skal overføres til
mattilsynet, Det er som vist til i proposisjonen lagt til grunn
at Mattilsynet, i alle fall i en overgangsperiode, bør
kunne kjøpe tilsynstjenester fra Fiskeridirektoratet, og
at det gis opplæring fra Fiskeridirektoratet inntil Mattilsynet
får bygget opp nødvendig kompetanse på sjømatområdet.
2. Fiskeri- og havbruksnæringen
har et stort utviklingspotensiale på et område
hvor vi i Norge har naturgitte forutsetninger for å lykkes
med utvikling av en sterk og bærekraftig kystnæring.
Den videre utviklingen av næringen forutsetter et optimalt samarbeid
mellom ulike aktører, og optimale rammebetingelser.
Mener Fiskeridepartementet at det er gjennomført tilfredsstillende
konsekvensvurderinger som godtgjør at omorganiseringen
vil bidra positivt til å sikre en optimal nasjonal utvikling
av næringen og i særdeleshet oppdrettsnæringen?
Det er lagt vekt på at Fiskeridirektoratet,
etter overføringen av direktoratets tilsyn med sjømat
til Mattilsynet, må ha en organisering både sentralt,
regionalt og lokalt som er tilpasset de oppgaver og fremtidige utfordringer
som direktoratet vil stå overfor i forhold til den ventede
veksten i fiskeri- og havbruksnæringen.
Fiskeridepartementet er opptatt av å sikre
at Fiskeridirektoratets oppgaver blir utført på en
så god og effektiv måte som mulig, hvor brukernes
behov står i fokus. Hovedfokuset vil derfor være å benytte
minst mulig av begrensede ressurser til administrative og ledelsesmessige
oppgaver, og mest mulig ressurser til de faglige kjerneoppgavene.
Den vedtatte omorganiseringen og omstillingen
i alle ledd i Fiskeridirektoratet er foretatt etter en samlet avveining
mellom bl.a. behovet for:
– større
regioner og dermed regionkontor for å bygge opp tverrfaglige
og stabile kompetansesentre for å håndtere et
mer komplekst og omfangsrikt regelverk som er mindre sårbare
i forhold til turnover mv. Regionkontorene vil bli støttet
og supplert av de gjenværende lokale fiskerikontorene.
– nærhet til og tilgjengelighet
for brukerne, hvor det tas hensyn til at forbedret infrastruktur
og kommunikasjoner og utviklingen innenfor moderne informasjons-
og kommunikasjonsteknologi har redusert avstandsulempene.
– mest mulig ressurser skal gå til
tjenesteproduksjon, gjennom å redusere den administrative
og ledelsesmessige ressursbruken.
Innføringen av serviceerklæringer,
med klare krav og forventninger til de tjenestene Fiskeridirektoratet
skal utføre, er også et viktig ledd i denne omstillingen.
I tillegg er det lagt vekt på aktiv bruk av informasjons-
og kommunikasjonsteknologi for å effektivisere og forenkle
både interne systemer og prosesser, og samhandlingen med
næringen.
Fiskeridepartementet mener på denne
bakgrunn at den vedtatte omorganiseringen vil bidra positivt for å videreutvikle
Fiskeridirektoratet med ytre etat som en viktig tilrettelegger for å sile
en optimal utvikling av fiskeri og havbruksnæringen, og
i særdeleshet oppdrettsnæringen.
Reduksjonen fra ni til fem regionkontor er som
nevnt en del av en samlet omorganisering og fornyelse av Fiskeridirektoratet,
både sentralt, regionalt og lokalt.
Når antallet regionkontorer reduseres
fra ni til fem, legges det stor vekt på å finne
gode løsninger som sikrer at den nøkkelkompetansen
som finnes i de regionkontorene som nedlegges ikke forsvinner.
Utover dette er det ikke iverksatt noen særlige
tiltak knyttet til reduksjonen i antall regionkontor, da Fiskeridepartementet
mener bl.a. bruk av moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi
og vektlegging av arbeidet med å finne gode løsninger
for å ivareta nøkkelkompetansen i de nedlagte
regionkontorene gjør at det ikke er særlige ulemper
knyttet til reduksjonen i antall regionalkontor.