Oversikt over budsjettkapitler
og poster i rammeområde 18
90-poster behandles av Finanskomiteen
utenfor rammesystemet.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1. med Tillegg
nr. 1-2 |
Utgifter i hele kroner |
Fiskeridepartementet |
1062 | | Kystverket
(jf. kap. 4062) | 1 113
175 000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 45 | 761 050 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 3 300 000 |
| 30 | Maritim infrastruktur, kan overføres, kan nyttes under post
24 | 211 900 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres,
kan nyttes under post 1 | 53 525 000 |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg, kan overføres | 27 400 000 |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet
| 56 000 000 |
1070 | | Elektroniske
navigasjonshjelpemidler (jf. kap. 4070) | 34 200
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 27 200 000 |
| 45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 7 000 000 |
Samferdselsdepartementet |
1300 | | Samferdselsdepartementet
(jf. kap. 4300) | 121 700
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 92 100 000 |
| 70 | Tilskudd til internasjonale
organisasjoner | 12 900 000 |
| 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | 16 700 000 |
1301 | | Forskning
og utvikling mv. | 134 700
000 |
| 21 | Utredninger vedrørende
miljø, trafikksikkerhet mv. | 15 000 000 |
| 50 | Samferdselsforskning, kan overføres | 104 800 000 |
| 70 | Tilskudd til rasjonell
og miljøvennlig transport mv., kan
overføres | 4 500 000 |
| 71 | Tilskudd til arbeids- og
utdanningsreiser for funksjonshemmede, kan overføres | 10 400 000 |
1310 | | Flytransport
| 401 100
000 |
| 70 | Godtgjørelse for
innenlandske flyruter, kan nyttes under kap.
1311 post 71 | 401 100 000 |
1311 | | Tilskudd
til regionale flyplasser | 262 500
000 |
| 70 | Tilskudd til Luftfartsverkets
regionale flyplasser | 250 000 000 |
| 71 | Tilskudd til ikke-statlige
flyplasser, kan overføres, kan nyttes
under
kap. 1310 post 70 | 12 500 000 |
1313 | | Luftfartstilsynet
(jf. kap 4313) | 120 000
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 120 000 000 |
1314 | | Havarikommisjonen
for sivil luftfart og jernbane (jf. kap. 4314) | 23 000
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 23 000 000 |
1320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 4320) | 11 303
700 000 |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres,
kan nyttes under post 30 og post 72 | 5 502 200 000 |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post
23 og post 72 | 4 568 400 000 |
| 33 | Kompensasjon for økt
arbeidsgiveravgift, kan overføres | 121 800 000 |
| 35 | Vegutbygging i Bjørvika
| 20 000 000 |
| 72 | Tilskudd til riksvegferjedrift, kan overføres, kan nyttes under post
23 og post 30 | 1 091 300 000 |
1321 | | Etablering
av selskap for vegproduksjon | 492 000
000 |
| 71 | Tilskudd til restrukturering
| 492 000 000 |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 235 200
000 |
| 70 | Tilskudd til Hurtigruten
| 183 200 000 |
| 72 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 10 000 000 |
| 73 | Tilskudd til lengre reiser, overslagsbevilgning | 42 000 000 |
1350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 4350) | 4 438
400 000 |
| 23 | Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post
30 | 3 001 600 000 |
| 25 | Drift og vedlikehold av
Gardermobanen, kan overføres | 90 700 000 |
| 30 | Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post
23 | 1 346 100 000 |
1351 | | Overføringer
til NSB AS | 1 386
000 000 |
| 70 | Betaling for persontransporttjenester
| 1 386 000 000 |
1354 | | Statens
jernbanetilsyn (jf. kap. 4354) | 21 200
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 21 200 000 |
1360 | | Samferdselsberedskap
| 56 200
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 000 000 |
| 30 | Transport- og sambandsanlegg,
utstyr mv., kan overføres | 3 700 000 |
| 70 | Beredskapslagring, kan overføres | 1 400 000 |
| 71 | Tilskudd til samfunnspålagte
oppgaver vedr. Totalforsvaret | 48 100 000 |
1370 | | Kjøp
av posttjenester | 305 000
000 |
| 70 | Betaling for ulønnsomme
posttjenester | 305 000 000 |
1380 | | Post-
og teletilsynet (jf. kap. 4380) | 177 700
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 152 600 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 25 100 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 18 | 20
625 775 000 |
|
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4062 | | Kystverket
(jf. kap. 1062) | 500 922
000 |
| 1 | Gebyrinntekter | 493 580 000 |
| 2 | Andre inntekter | 7 342 000 |
4070 | | Elektroniske
navigasjonshjelpemidler (jf. kap. 1070) | 3 110
000 |
| 7 | Refusjoner | 3 110 000 |
4300 | | Samferdselsdepartementet
(jf. kap. 1300) | 1 900
000 |
| 1 | Refusjon fra Utenriksdepartementet
| 1 900 000 |
4313 | | Luftfartstilsynet
(jf. kap. 1313) | 84 600
000 |
| 1 | Gebyrinntekter | 84 600 000 |
4320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 1320) | 301 100
000 |
| 1 | Salgsinntekter m.m. | 17 000 000 |
| 2 | Diverse gebyrer | 284 100 000 |
4321 | | Avslutning
av produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen | 300 000
000 |
| 70 | Overdragelse av eiendeler
til selskapet | 300 000 000 |
4350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 1350) | 499 900
000 |
| 1 | Kjørevegsavgift
| 40 000 000 |
| 2 | Salg av utstyr og tjenester
mv. | 177 900 000 |
| 6 | Videresalg av elektrisitet
til togdrift | 162 000 000 |
| 7 | Betaling for bruk av Gardermobanen
| 90 700 000 |
| 37 | Anleggsbidrag | 29 300 000 |
4380 | | Post-
og teletilsynet (jf. kap. 1380) | 167 700
000 |
| 1 | Diverse avgifter og gebyrer
| 167 700 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5619 | | Renter
av lån til Oslo Lufthavn AS | 463 000
000 |
| 80 | Renter | 463 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 18 | 2
322 232 000 |
| | Netto
rammeområde 18 | 18 303
543 000 |
I St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011,
jf. Innst. S. nr. 119 (2000-2001), er det lagt opp til en hovedsatsing
på å styrke sikkerhet og framkommelighet for sjøtransporten.
Etter Stortingets behandling av Nasjonal transportplan er det lagt
til grunn en økonomisk planramme for perioden 2002-2005
på 1 033,9 mill. 2003-kroner pr. år på Kystverkets område.
Forslag til budsjett for 2003 er noe under en
jevn oppfølging av planrammen, når det korrigeres
for overføringen av statens ansvar for akutt forurensning
fra SFT og bevilgninger knyttet til flytting av direktoratet til Ålesund.
Budsjettforslaget innebærer en nominell økning under
programkategori 16.60 på 48,795 mill. kroner eller 4,4
pst. i forhold til saldert budsjett 2002. Korrigert for rammeoverføringen
fra Miljøverndepartementet er det en nominell reduksjon
på 20,29 mill. kroner, eller 1,8 pst. i forhold til saldert
budsjett 2002.
I budsjettforslaget prioriteres å styrke
og utvide maritim trafikkontroll for hele norskekysten. Det foreslås en
bevilgning på 30 mill. kroner for å fullføre
etableringen av Automatic Identification System (AIS). Systemet
er et hjelpemiddel for å identifisere og overvåke skip,
og dermed bedre sjøsikkerheten og trafikkontrollen i sjøområdene.
Fra og med 1. januar 2003 vil ansvaret for drift
og utvikling av statlig beredskap mot akutt forurensning overføres
til Kystverket. Kystverket har etablert beredskapsansvaret som et
eget virksomhetsområde. Overføring av statens
beredskap mot akutt forurensing forsterker og tydeliggjør
Kystverkets rolle knyttet til sikkerhet og miljø. Som en
følge av at ansvaret er overført til Kystverket,
er det foretatt en rammeoverføring fra Miljøverndepartementet
på 69,085 mill. kroner.
Det er satt av 14,7 mill. kroner av bevilgningen
på kap. 1062 post 1 til å dekke kostnader med å etablere Kystdirektoratet
i Ålesund.
Regjeringen vurderer å omdanne Kystverket
til et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter, som
i statsbudsjettet framstår med en netto tilskuddsbevilgning
(rundsum) på en 50-post. Dette vil trolig redusere de administrative
kostnadene og effektivisere den økonomiske styringen av
virksomheten. Konklusjonen av denne vurderingen vil bli presentert
for Stortinget på egnet måte.
Havnelovutvalget avga sin innstilling til Fiskeridepartementet
den 6. mars 2002. Utvalgets rapport er under gjennomgang i Fiskeridepartementet,
og et forslag til revisjon av Havne- og farvannsloven forventes sendt
på høring i 2003.
Fiskeridepartementet vurderer nå en
konkurranseeksponering av Kystverket Produksjon.
En eventuell bygging av en skipstunnel gjennom Stad
vil være et stort samferdselsprosjekt. Regjeringen mener
derfor at prosjektet bør vurderes i sammenheng med det øvrige
behovet for transportinfrastruktur i regionen, og det bør
foretas en samlet gjennomgang av de ulike transportformene. Regjeringen ønsker
derfor å foreta en vurdering av Stad skipstunnel i Nasjonal transportplan
2006-2015.
Samarbeidsregjeringen foreslår i St.prp.
nr. 1 (2002-2003) et samferdselsbudsjett på 19,1 mrd. kroner.
Dette tilsvarer en økning på 320,7 mill. kroner
eller 1,7 pst. sammenlignet med saldert budsjett 2002. Korrigert
for tekniske budsjettendringer, bl.a. som følge av at Luftfartsverket
skal bli statsaksjeselskap, er økningen fra saldert budsjett
2002 på om lag 3,5 pst.
Foreslått samferdselsbudsjett må ses
i sammenheng med at Regjeringen samlet sett har lagt fram et stramt statsbudsjett
som er tilpasset den økonomiske situasjon.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2002-2003) foreslår Regjeringen
de nødvendige forslag og premisser i forbindelse med omdanning
av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet til statlig aksjeselskap.
St.prp. nr. 1 (2002-2003) er i tillegg til å være
et budsjettdokument med forslag til bevilgninger på de
ulike kapitler og poster, et dokument der departementet kan få orientert
Stortinget og allmennheten om politikken innenfor dets samlede ansvarsområde.
Tradisjonelt har departementets politikk for det enkelte budsjettår
blitt uttrykt i tilknytning til omtalen av forslag til bevilgninger.
Fra midten av 1990-tallet har det imidlertid skjedd en rekke organisatoriske
og andre endringer i samferdselssektoren, som gjør at det
er nødvendig å se utover de årlige bevilgninger
over Samferdselsdepartementets budsjett for å favne helheten
i samferdselspolitikken.
Flere tidligere forvaltningsorganer er skilt
ut fra staten og statsbudsjettet som egne selskaper. Som en følge av
endrede tilknytningsformer og avvikling av tidligere eneretter,
er det etablert nye forvaltningsorganer som dels skal føre
tilsyn med markedene og dels ivareta sikkerheten. Det er også etablert
flere ordninger for statlig kjøp av samferdselstjenester,
som ikke gir bedriftsøkonomisk lønnsomhet, men
som det er samfunnsmessig ønskelig å opprettholde.
Nevnes bør også den økte betydningen
av alternativ finansiering, særlig bompengefinansiering
for vegprosjekter, som innebærer at en stor andel av veginvesteringene
i dag finansieres utenfor statsbudsjettet.
Departementet gir på denne bakgrunn
i proposisjonen en omtale av noen viktige oppfølgingsområder
i proposisjonens innledning, uavhengig av om disse har direkte sammenheng
med bevilgningsforslag i statsbudsjettet for 2003.
I budsjettforslaget er det gitt særlig
prioritet til ulike tiltak for å styrke kollektivtransporten.
Dette som en oppfølging av St.meld. nr. 26 (2001-2002)
Bedre kollektivtransport.
Regjeringen vil styrke kollektivtransporten
både på veg og bane i de største byområdene,
bl.a. ved å satse på kollektivfelt, terminaler,
holdeplasser og signalprioritering, samt opprusting av T-banen i
Oslo.
Regjeringens budsjettforslag innebærer
at bevilgningene til kollektivtiltak over Samferdselsdepartementets
budsjett øker med 412 mill. kroner eller 5,6 pst. målt
mot saldert budsjett 2002. Samtidig legges det opp til en økning
på om lag 180 mill. kroner i bompenger som stilles til
disposisjon for kollektivtiltak. I tillegg kommer de midler til
lokal kollektivtransport som kanaliseres gjennom Kommunal- og regionaldepartementets
rammetilskudd til fylkeskommunene, herunder særskilte ("øremerkede")
midler til helårseffekt av ordningen med skole- og studentrabatt
i 2003. Sistnevnte utgjør en økning på 61
mill. kroner fra saldert budsjett 2002.
Innenfor Statens vegvesens virkeområde
vil det totalt bli brukt om lag 780 mill. kroner, inkl. bompenger,
til særskilte kollektivtiltak, en økning på om
lag 240 mill. kroner fra 2002.
Forslaget for 2003 vil sammen med bevilgningen
i 2002 gi en oppfølgingsgrad på i overkant av
50 pst. i forhold til handlingsprogrammet for perioden 2002-2005
innen Statens vegvesens område.
Ordningen med landsomfattende skole- og studentrabatt
som ble innført fra 1. august 2002 er videreført,
og Samferdselsdepartementet har overtatt ordningen med studentrabatt
på lengre reiser.
Departementet arbeider med innføring
av en insentivordning for å stimulere lokale myndigheter
til å iverksette tiltak som bidrar til økt kollektivtransport.
Ordningen vil tre i kraft i 2004.
Departementet vil gjennomgå erfaringene
med de ulike studentrabattordningene i tilknytning til statsbudsjettet
for 2004.
I 2002 igangsatte Statens vegvesen et utredningsarbeid
for å få fram teknisk-operative løsninger
som kan lette tilgjengeligheten til buss for funksjonshemmede. I 2003
vil det bli avsatt 4 mill. kroner til gjennomføring av
infrastrukturrettede prosjekter for økt tilgjengelighet
for alle innenfor kollektivtransporten, i tillegg til det som blir
brukt over de ulike etatenes budsjetter til slike tiltak.
For å gi de reisende et bedre tilbud
og for å anspore til at kollektivtransport utføres
mest mulig effektivt, vil Regjeringen legge til rette for økt
bruk av anbud som gjennomgående prinsipp ved statlig kjøp
av persontransporttjenester.
Vegdirektoratet planlegger å kunne
lyse ut flere riksvegferjesamband på anbud i løpet
av neste år.
Samferdselsdepartementet tar sikte på å åpne
jernbanenettet for konkurranse for persontransport ved å legge
ut på anbud enkelte prøvestrekninger i 2004.
Regjeringen vil legge til rette for at det kan
opprettes flere ekspressbussruter. Dette betyr at det i større
grad enn hittil skal åpnes for tildeling av løyve
til drift av ekspressbuss, også på strekninger
eller i områder der ekspressbussen går parallelt
med tog eller parallelt med andre bussruter.
Som et ledd i oppfølgingen av kollektivmeldingen, legges
det opp til å gi NSB større frihet til å tilpasse togproduksjonen
til konkurrerende trafikk. Det er lagt opp til en gradvis vridning
av togproduksjonen mot de områder der jernbanen særlig
har sine relative fortrinn.
For kjøp av persontransporttjenester
med tog, legger Samferdselsdepartementet opp til å innføre
en ordning med såkalte "kvalitetskontrakter med resultatavhengig tilskudd".
Kystverket, Statens vegvesen, Jernbaneverket
og Luftfartsverket fastsatte høsten 2001 etatsvise handlingsprogrammer
til Nasjonal transportplan 2002-2011. Programmene ble utarbeidet
på bakgrunn av de politiske prioriteringer som fulgte av
Nasjonal transportplan og Stortingets behandling av denne, jf. St.meld.
nr. 46 (1999-2000)/Innst. S. nr. 119 (2000-2001).
Etter de to første årene av
planperioden er oppfølging av etatenes handlingsprogrammer
på 46,1 pst. for de statlige bevilgningene. For Statens
vegvesen og Jernbaneverket innebærer dette etterslep i
forhold til handlingsprogrammene etter to år av planperioden
på henholdsvis om lag 1 400 mill. kroner og 1 300 mill. kroner.
Etterslepet er i all hovedsak knyttet til investeringene. Både
for veg og jernbane ligger de årlige bevilgningene så langt
i planperioden likevel betydelig over nivået i planperioden
1998-2001.
I budsjettforslaget for 2003 både for
veg og jernbane har Samferdselsdepartementet prioritert drift og
vedlikehold, og særskilt trafikksikkerhet. Dette er i samsvar med
opplegget i Nasjonal transportplan. Fiskeridepartementet har i budsjettforslaget
også valgt å prioritere tiltak som bedrer sikkerheten
til sjøs.
Alternativ finansiering er hittil i hovedsak
tatt i bruk i vegsektoren. Den alt overveiende del av alternativ finansiering
på vegsiden er bompenger.
For 2002 er det anslått at om lag 1,9
mrd. kroner vil bli stilt til rådighet fra bompengeselskapene.
For 2003 ventes bidraget fra bompenger å bli om lag 2 mrd.
kroner. Til sammenligning utgjør forslaget til "ordinære" riksvegmidler
over kap. 1320 post 30, om lag 4,5 mrd. kroner. I 2003 vil dermed
bompenger utgjøre vel 30 pst. av de samlede riksveginvesteringene,
dvs. summen av bompenger og statlige bevilgninger.
Samferdselsdepartementet vil vise til at det
på lokalt hold arbeides med en rekke prosjekter der bompenger skal
inngå i finansieringsopplegget.
I en OPS-modell (Offentlig Privat Samarbeid)
vil private selskaper finansiere utbyggingen med lån og egenkapital,
samt ev. forestå påfølgende drift og
vedlikehold av anlegget for en avtalt men tidsbegrenset periode.
Det skal foreløpig gjennomføres
tre prøveprosjekter med OPS i vegsektoren. I prosjektene
er det lagt opp til at OPS-selskapet får en årlig
godtgjøring fra det tidspunkt vegen er åpnet for
trafikk.
Samferdselsdepartementet vil også vurdere
bruk av OPS for utbygging av viktige jernbanestrekninger, og vil
komme tilbake til Stortinget med dette på egnet måte.
I budsjettframlegget omtaler Samferdselsdepartementet
bare prosjekter over en nærmere fastsatt kostnadsgrense.
Det skal gjennomføres ekstern kvalitetssikring
av investeringsprosjekter med kostnadsoverslag over 500 mill. kroner.
Nye prosjekter som kvalitetssikres vil bli omtalt med en styringsramme
og en kostnadsramme. Styringsrammen omfatter den kostnaden som Samferdselsdepartementet
legger til grunn at etaten skal greie å realisere prosjektet
innenfor.
Kostnadsrammen omfatter styringsrammen med tillegg
av nødvendig avsetning for usikkerhet.
I regi av forskningsprogrammet Concept er under utarbeidelse
en metodikk for dimensjonering av avsetning for usikkerhet. Tilrådingene
fra dette arbeidet vil bli vurdert i forbindelse med statsbudsjettet
for 2004.
I statsbudsjettet for 2003 er det til sammen
foreslått statlig kjøp av tjenester for om lag
3,6 mrd. kroner, en økning på 215,1 mill. kroner
eller 6,3 pst. målt mot saldert budsjett 2002. Nesten 70
pst. av totalbeløpet er satt av til ordningene med kjøp
av persontransporttjenester fra NSB AS og ferjetjenester, herav
nesten 40 pst. til NSB.
Den største økningen fra saldert
budsjett 2002 til forslag 2003 er knyttet til kjøp av lufthavntjenester
på de regionale flyplassene, i hovedsak de statlige regionale flyplassene. Økningen
har sammenheng med at det i samband med at Luftfartsverket skal
bli statsaksjeselskap fra 1. januar 2003, er nødvendig å etablere
en kjøpsordning som innebærer at staten dekker
underskuddet ved drift, vedlikehold og investeringer på de ulønnsomme
regionale flyplassene. Dette på samme måte som
staten yter tilskudd til NSB AS og Posten Norge AS for henholdsvis
ulønnsomme persontransporttjenester og posttjenester.
Sterkt svekket økonomi i hele luftfarten
gjør det ikke lenger mulig å dekke underskuddet
på de regionale lufthavnene gjennom kryssubsidiering fra
de få lønnsomme stamrutelufthavnene. I tillegg
til forannevnte ordning, har også kostnadene ved flere
av de andre kjøpsordningene økt mye mer enn vanlig
prisstigning de siste årene. Det kan derfor være
behov for å vurdere kjøpsordningene med sikte
på en bedre samlet utnyttelse av ressursene i samferdselssektoren.
Det vises i denne forbindelse til forslaget om å åpne
for anbud på drift av riksvegferjer og persontransport
med tog, samt innføringen av et resultatavhengig tilskudd
i den nye kjøpsavtalen med NSB.
Statens rolle har endret seg fra detaljstyring
av enerettsvirksomheter til regulering og styring av markedene,
hvor de statlige virksomhetene likebehandles med de andre aktørene.
Det er opprettet en flere tilsynsorganer, Post- og teletilsynet,
Statens jernbanetilsyn og Luftfartstilsynet, som fører
tilsyn med at utøverne oppfyller de krav som er satt i
eller med hjemmel i lov.
Når produksjonsvirksomheten i Statens
vegvesen blir statsaksjeselskap fra 1. januar 2003, vil det bli
et klarere skille mellom forvaltningsoppgaver og produksjonsoppgaver.
Nevnte utvikling stiller store krav til myndighetenes regulering
og styring av markedene. Som annen offentlig virksomhet, må tilsynene
stilles overfor krav til kvalitet og effektivitet. Gjennomgang av
de statlige tilsynene er et ledd i Regjeringens program for modernisering
og forenkling.
I samband med budsjettbehandlingen for 2002,
ble det vedtatt å be Regjeringen sette i gang arbeidet
med å omgjøre Luftfartsverket til statsaksjeselskap. Omdanningen
skal skje pr. 1. januar 2003. Departementet har i et tillegg til
budsjettproposisjonen tatt spørsmål og forslag
knyttet til bl.a. selskapsstruktur, økonomiske rammer for
virksomheten, samfunnsmessig styring, personalets stilling ved omdanning
og behovet for endringer av lov og forskriftsverk.
I samband med budsjettbehandlingen for 2002,
ble det vedtatt å skille Statens vegvesen i en forvaltningsdel
og i et statsaksjeselskap på produksjonssiden.
Det nye aksjeselskapet for produksjonsvirksomheten er
også forutsatt etablert pr. 1. januar 2003, og selskapet
vil bli eid av Samferdselsdepartementet. Alle nye oppdrag fra Statens
vegvesen blir fullt ut konkurranseutsatt allerede fra 2003.
Det arbeides med å utrede problemstillinger
rundt konkurranse om sporet i form av anbud på kjøp
av persontransporttjenester på jernbanen. Det arbeides
med sikte på en anbudsutsetting av enkelte lokale/regionale togstrekninger
i 2004 og at ordningen innføres for fullt i fra 2006.
Internt i Jernbaneverket er det gjennomført
et skille mellom produksjon/forretning og forvaltning.
Høsten 2001 nedsatte departementet
en arbeidsgruppe til å vurdere etablering av en felles
havarikommisjon for transportsektoren med utgangspunkt i dagens
havarikommisjon for sivil luftfart og jernbane. Arbeidsgruppens
rapport ble avgitt i februar 2002. Gruppen foreslår at
det opprettes en felles havarikommisjon for sivil luftfart, jernbane,
sjøfart og vegtrafikk med utgangspunkt i den nåværende
kommisjon. Departementet vil komme tilbake til Stortinget med oppfølgingen
av arbeidsgruppens rapport.
Lokale myndigheter i storbyområdene
er invitert til gjennomføring av forsøk med alternativ
forvaltningsorganiseringen innen kollektivtransport for bl.a. å oppnå bedre
kvalitet og ressursutnyttelse. Utredning pågår
og skal ferdigstilles i løpet av 2002-2003. Forsøkene
igangsettes fra 1. januar 2004.
Det vil bli opprettet en insentivordning rettet
mot større byområder som prioriterer lokale myndigheters iverksettelse
av tiltak for økte kollektivandeler. Samferdselsdepartementet
vil i samarbeid med berørte departementer også prioritere
tiltak for forbedret samordning av den lokale areal- og transportpolitikken.
Samferdselsdepartementet vil ta initiativ overfor lokale
myndigheter i forhold til etablering av et eget samordningsorgan
for kollektivtransporten i hoved-stadsområdet, og sett
i sammenheng med den regionale trafikken i Østlandsområdet.
For å styrke konkurransen i telemarkedet
gjennomgås det regulatoriske rammeverket for telekommunikasjon.
I den forbindelse sendte Samferdselsdepartementet ut på høring
med frist 19. september 2002 utkast til ny lov om elektronisk kommunikasjon.
Loven skal avløse gjeldende telelov, og vil etter planen
tre i kraft sommeren 2003.
Stortinget ba ved behandlingen av statsbudsjettet
for 2002 Regjeringen foreta en kartlegging av den ledige kapasiteten
innen anleggsbransjen, både på maskinsiden og
når det gjelder personell.
Samferdselsdepartementets hovedinntrykk er at
aktiviteten i anleggsbransjen har tatt seg betydelig opp etter 1999
og at kapasitetsgapet i dag er nokså begrenset. Det ser
likevel fremdeles ut til å være noe ledig kapasitet
i sektoren.
I St.meld. nr. 31 (2000-2001) Kommune, fylke,
stat - en bedre oppgavefordeling, ble det framholdt at dagens tredeling
av vegnettet har betydelige svakheter. Omtalen konkluderte med at
en todeling i riksveger og kommunale veger skulle utredes. Det heter
i meldingen at en slik todeling bl.a. vil legge grunnlag for mer
enhetlig vegstandard, styrke hensynet til næringsliv og
transportbrukere samt styrke trafikksikkerhetspolitikken.
På bakgrunn av dette har Vegdirektoratet
på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet todeling
av vegnettet i Norge. Vegdirektoratets vurderinger er presentert
i rapporten "Ny klassifisering av offentlig vegnett". Vegdirektoratet
foreslår i rapporten en todeling av det offentlige vegnettet
i Norge, i statlige og kommunale veger. Vegdirektoratet anbefaler
videre å nedklassifisere mellom 40 og 60 pst. av dagens
fylkesvegnett til kommunalt vegnett, mens resten blir oppklassifisert
til riksveger.
Vegdirektoratets rapport har vært på bred
høring blant annet i landets kommuner og fylkeskommuner, samt
en rekke organisasjoner og råd. Transportorganisasjonene
går inn for todeling som prinsipp. De fleste fylkesmenn
og alle vegkontor går også inn for todeling. Miljødirektoratene
mener todeling vil gi en bedre miljøoppfølging
innen vegsektoren. Kommunene er i stor grad positive til prinsippet
om todelt vegnett, men er bekymret for de økonomiske sidene
ved saken og stiller strenge krav for å overta dette vegnettet.
Fylkeskommunene, bortsett fra Østfold, er i mot.
Samferdselsdepartementet mener at en ev. ny
klassifisering av det offentlige vegnettet bør ses i sammenheng
med fylkeskommunenes roller og oppgaver som regional utviklingsaktør.
Spørsmålet om todeling av vegnettet vil derfor
bli sett i sammenheng med den vurdering av fylkeskommunen som Regjeringen
har varslet i St.meld. nr. 19 (2001-2002). Av meldingen går
det fram at Regjeringen vil legge fram en vurdering av fylkeskommunen
for Stortinget mot slutten av denne valgperioden.
Departementets bevilgningsforslag innebærer
en betydelig styrking av langsiktig forskning og kunnskapsoppbygging,
spesielt forskning knyttet til områdene informasjons-,
og kommunikasjonsteknologi (IKT), herunder telekommunikasjonsforskning,
risiko og sikkerhet i transportsektoren. Norge står overfor store
utfordringer når det gjelder framtidig verdiskaping. Dette
krever bl.a. utvikling av avanserte telenett og -tjenester, mer
effektive transport- og logistikkløsninger og en langsiktig
satsing på kunnskapsutvikling. Videre vil departementet
prioritere utvikling av kunnskapsgrunnlaget for kommende revisjoner
av Nasjonal transportplan.
Regjeringen legger stor vekt på å begrense
miljø-ulempene av transport. Miljøutfordringene
er særlig knyttet til klimaendringer, luftforurensning
og støy, vern og bruk av biologisk mangfold, kulturminner
og kulturmiljøer. Det er nødvendig med bruk av
kostnadseffektive og samordnede virkemidler for å møte
miljøutfordringene.
Miljøhensyn må veies mot andre
sentrale mål i transportpolitikken. Regjeringen ønsker å øke
transportsikkerheten og bedre framkommeligheten, spesielt for næringslivets
transporter. Særlig i de større byene skal det
legges til rette for at en større del av persontrafikken
utføres med kollektivtransport framfor privatbil. For at
en slik politikk skal lykkes, kreves samordnet bruk av statlige
og lokale virkemidler tilpasset miljøproblemenes karakter.