For kapittel og postar som ikkje er nemnde nedanfor, har komiteen ingen
merknader og sluttar seg til budsjettforslaget.
(i 1 000 kroner)
Kap. | Saldert budsjett
2002 | St.prp. nr.
1 (2002-2003) | Pst. endring 2002/2003 |
1062 | 1 073 480 | 1 113 175 | 3,7 |
4062 | 470 675 | 500 922 | 6,4 |
Hovedutfordringene for Kystverket i 2003 er:
– å innarbeide
organisatorisk ansvaret for statlig beredskap mot akutt forurensing
i Kystverket
– iverksette tiltak i losvirksomheten
for å sikre kostnads- og inntektskontroll, slik at overskridelser
og underskudd fra 2001 kan dekkes inn i løpet av 2003 og
2004
– legge til rette for konkurranseutsetting
av Kystverket Produksjon
– videreutvikle Kystverket som
en havneetat
– trafikkontroll og overvåking
av skipsfarten, med spesiell vekt på Nord-Norge
– optimalt vedlikehold av navigasjonsinstallasjoner
– kompetanseutvikling knyttet
til ny organisasjonsstruktur, styring etter bedriftsøkonomiske
prinsipper og den teknologiske utviklingen innen fagområdene.
Som følge av at Kystverket fra 1. januar
2003 overtar det statlige ansvaret for akutt beredskap mot forurensning,
er det foretatt en rammeoverføring fra kap. 1443 til kap.
1062 post 1 Driftsutgifter på til sammen 61,087 mill. kroner.
Post 1 foreslås bevilget med 761,05
mill. kroner for 2003. Dette er en økning på 67,6
mill. kroner eller 9,7 pst. i forhold til saldert budsjett 2002.
Korrigert for tekniske endringer, innebærer dette et reellt
kutt på 3 mill. kroner, som må dekkes inn gjennom
effektiviseringstiltak
Som følge av overtakelsen av det statlige
ansvaret for akutt beredskap mot forurensning, overføres
tidligere kap. 1443 post 21 i sin helhet til en nyopprettet post
21 Spesielle driftsutgifter som foreslås bevilget med 3,3 mill.
kroner for 2003. Det fremmes videre et eget forslag til romertallsvedtak
hvor det bes om Stortingets samtykke i at Fiskeridepartementet kan
utgiftsføre inntil 15 mill. kroner ut over bevilgningen
Post 24 Produksjonsvirksomheten skal være
selvfinansierende, og det blir derfor ikke gitt særskilte bevilgninger
på posten.
På post 30 Maritim infrastruktur posteres
investeringer i havner, farleder, fyr og merker. Posten foreslås bevilget
med 211,9 mill. kroner for 2003. Dette er en reduksjon på 27,95
mill. kroner eller 11,6 pst. forhold til saldert budsjett 2002.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold vert foreslått bevilget med 53,525 mill.
kroner for 2003. Dette er en reduksjon på 9,025 mill, kroner
eller 8,5 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2002. Som
følge av overtakelsen av det statlige ansvaret for akutt
beredskap mot forurensning er det i forslaget for 2003 inkludert
5,693 mill. kroner fra tidligere kap. 1443 post 45.
Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg blir
foreslått bevilget med 27,4 mill. kroner for 2003. Dette
er en økning på 4,4 mill. kroner eller 19,1 pst.
i forhold til saldert budsjett 2002 som var på 50 mill.
kroner. Tilsagnsfullmakten på 20 mill. kroner knyttet til
post 60 Tilskudd fiskerihavneanlegg videreføres, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Post 70 Tilskudd til Redningsselskapet blir
foreslått bevilget med 54,5 mill. kroner for 2003, en økning
på 1,5 mill. kroner eller 2,8 pst. i forhold til saldert
budsjett 2002.
Det foreslås videre at det gis fullmakt
til å overskride kap. 1062 Kystverket postene 1 og 45 mot
tilsvarende merinntekter på kap. 4062 Kystverket postene
1 og 2.
Post 1 Gebyrinntekter foreslås bevilget
med 493,58 mill. kroner. Dette er en økning på 23,25
mill. kroner eller 6,1 pst. i forhold til saldert budsjett 2002.
Post 2 Andre inntekter foreslås bevilget
med 7,342 mill. kroner for 2003. Posten inneholder fra og med 2003
inntekter knyttet til statens beredskap for akutt forurensning som
tidligere ble postert på kap. 4441 post 2. For 2003 er
hele bevilgningen, 6,984 mill. kroner overført posten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, foreslår at kap. 1062 post 1 bevilges
med 759,05 mill. kroner, en reduksjon på 2 mill. kroner
i forhold til St.prp. nr. 1 (2002-2003).
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
i denne forbindelse til det justerte budsjettforslaget fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre og endringer av post 1 som Fremskrittspartiet har
varslet støtte til, jf. kap. 5.1 i innstillingen.
Dette flertallet er tilfreds
med at Kystverket Produksjon ble utskilt som egen resultatenhet
fra 1. januar 2002. Kystverket Produksjon er finansiert gjennom
oppdrag og kjøp fra Kystverket, og er ikke konkurranseutsatt.
Dette flertallet viser til uttalte
mål fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti hvor det forutsettes full konkurranseeksponering av Kystverkets produksjonsavdeling
og støtter at Fiskeridepartementet så raskt det
er praktisk mulig starter omleggingen med sikte på full
konkurranseeksponering av Kystverkets Produksjon.
Flertallet er innforstått
med at en slik omlegging vil ha organisatoriske implikasjoner for
Kystverket Produksjon og vil fremholde aksjeselskap som en egnet
måte for organisering av Kystverket Produksjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti åpner
for å endre eierskapet til Kystverket Produksjon fra forvaltningsbedrift
til aksjeselskap.
Disse medlemmer mener at dagens
ordning sikrer samfunnsinteressene på en god måte
og går mot en endring.
Disse medlemmer peker på at
det ved en omdanning vil være nødvendig å foreta
grundige vurderinger av en rekke forhold som blant annet de totale samfunnsinteresser
og økonomiske gevinster, og hensynet til brukerne og ansatte. Disse
medlemmer forutsetter at en omdanning av Kystverket Produksjon kommer
tilbake som egen sak til Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn at et aksjeselskap som Kystverket Produksjon etter en
tid kan selges.
Disse medlemmer viser til at
selv om en omorganisering av Kystverkets produksjonsavdeling vil være
den beste måte å oppnå effektivisering,
så er det betydelig potensial til effektivisering av Kystverket
i dag. Disse medlemmer foreslår derfor i
sitt prinsipale forslag i Budsjett-innst. S. I (2002-2003) at kap. 1062
post 1 reduseres med 145,05 mill. kroner. Tilsvarende beløp
foreslås bevilget innen vedtatt ramme for rammeområde
18.
Disse medlemmer viser ellers
til det justerte opplegget fra regjeringspartiene og endringer av
dette som følge av avtalen om subsidiær støtte
fra Fremskrittspartiet. I tråd med dette foreslår disse
medlemmer at kap. 1062 post 1 Driftsutgifter bevilges med
759,05 mill. kroner, etter at eget forslag i denne innstilling er
falt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til behov for effektiv drift uavhengig av organiseringsform. Disse
medlemmer vil styrke Kystverkets aktivitet, og redusere
midlene til administrasjon.
På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer at kap. 1062 post 1 reduseres med 20 mill. kroner
og bevilges med 739 mill. kroner.
Komiteen har merket
seg at departementet i statsbudsjettet 2003 foreslår å opprette
en ny tilskuddsordning for å følge opp arbeid
med og delansvar for kystkultur og kulturminner. Komiteen ser
positivt på dette og er enig i at også arbeidet
med å etablere et nasjonalt fyrmuseum omfattes av denne
ordningen. Komiteen vil peke på at Stortinget
gjennom flere år har presset på for å få etablert
et fyrmuseum og dessuten lagt klare føringer for organiseringen,
senest i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2001-2002) hvor det heter:
"Komiteen viser også til at Fiskeridepartementet
i St.meld. nr. 28 (2000-2001) i utgangspunktet er positiv til en
museumsløsning for norske fyr og at en enstemmig samferdselskomité i
Innst. S. nr. 288 (2000-2001)) fulgte dette opp ved å understreke
at Fiskeridepartementet og Kystverket har ansvar for å ta
vare på kulturminneverdier innen egen sektor.
Komiteen
viser også til det som ble sagt om organisering av et slikt
etatsmusum i samme innstilling:
"Komiteen er kjent
med at det foreligger et forslag til etablering av et etatsmuseum
etter en nettverksmodell. En slik modell kan bli rimeligere enn
etablering av en stor enhet. Komiteen viser i denne sammenheng til Innst.
S. nr. 46 (2000-2001) fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen:"Komiteen
har videre merket seg det tredelte prinsipp i meldingen som er tenkt å være
retningsgivende for den framtidige organisering av museumssektoren,
nemlig
a. å bevare og stryke lokalt engasjement
og deltakelse i kulturvernet,
b. å sikre
faglig kompetanse på regionalt nivå, og
c. å samordne
museene i et nasjonalt nettverk.
Komiteen vil peke
på at det forslag som foreligger med tanke på et
Norsk fyrmuseum som et nettverk, vil være i tråd
med disse målsettingene."
Komiteen
ber Regjeringen legge fram for Stortinget framdriftsplan i løpet
av 2002."
Komiteen viser til at organisasjonsmodellen
for et Norsk fyrmuseum allerede er nøye utredet av en arbeidsgruppe
sammensatt av representanter fra Kystdirektoratet, Riksantikvaren
og de aktuelle institusjonene. Komiteen viser til
sine tidligere merknader om organiseringen og mener at den foreslåtte
nettverksmodellen skal legges til grunn for det videre arbeidet. Komiteen ber
også om at den videre prosessen baseres på det
samarbeidet som allerede er etablert mellom Kystdirektoratet og
arbeidsgruppen og at det innenfor de foreslåtte rammer
for 2003 til kystkultur settes av ressurser til dette arbeidet.
Komiteen har merket
seg de nye oppgaver med hensyn til akutt beredskap mot forurensning
som Kystverket har fått overført fra Miljøverndepartementets budsjett.
Komiteen vil peke på at
dette er i tråd med prinsippet som sektoransvar i miljøpolitikken,
og understreker og forsterker Kystverkets rolle knyttet til sikkerhet
og miljø. Komiteen har merket seg at Statens
forurensningstilsyn (SFT) fortsatt skal ha oppgaver knyttet til kravstilling,
kontroll, reaksjon og rapportering om miljøtilstanden. Komiteen forutsetter
et godt samarbeidet mellom STF og Kystverket.
Komiteen er oppmerksom på de økte
utfordringer forurensningsberedskapen langs kysten er utsatt for. Komiteen vil
peke på opprettelsen av oljeterminalen i Murmansk, og den
tilhørende frakten av råolje gjennom Barentshavet
og langs norskekysten, som spesielt utfordrende. De russiske oljetankerne
vil gå gjennom oppvekst- og gyteområdet til den
norsk-arktiske torsken, som i dag gir grunnlaget for våre
største kommersielle fiskefangster. Barentshavet og norskekysten
er også svært rik på sjøfugl
som er meget sårbare for oljesøl. Områdene
i Barentshavet og langs den nordlige delen av norskekysten har tidligere
kun i mindre grad vært utsatt for potensielle utslipp av
olje.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til
forslaget til bevilgning under post 21 innen vedtatt ramme under rammeområde
18.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti foreslår
at kap. 1062 post 21 økes med 10 mill. kroner og bevilges
med 13,3 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil peke på viktigheten
av å ha høy fokus på å unngå ulykker
langs kysten. Bedre merking, kartlegging og overvåking
er viktige tiltak i dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er bekymret over
meldingen om at det nå kuttes i overvåkningen
av viktige områder langs kysten, som for eksempel ved Fedje
trafikksentral, da dette er et av Europas mest trafikkerte farvann
som nå skal bygges ned.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til statsråd Ludvigsens
svar av 25. november 2002 på skriftlig spørsmål fra
stortingsrepresentant Bastesen hvor det heter:
"Som et ledd i effektivisering og kostnadsreduksjon for
lostjenesten tar man sikte på tidlig i 2003 å utføre losformidlingen
fra tre steder: Lødingen, Kvitsøy og Horten. I
praksis betyr dette at losformidlingen som i dag utføres
fra Kristiansund og Fedje skal overføres til Kvitsøy,
og at losformidlingen i Kristiansand og Grenland skal overføres
til Horten. Arbeidsoppgaver knyttet til losformidlingen ved trafikksentralene
på Fedje og i Grenland overføres dermed til andre
steder.
I Nord-Norge er losformidlingen i dag lagt
til Lødingen som har ansvar for losformidling for Kystverkets fjerde
og femte distrikt, dvs. fylkene Nordland, Troms og Finnmark. Dette
fungerer meget bra, og viser at teknologien muliggjør at
losformidlerne ikke nødvendigvis må være
lokalisert til det stedet losingen skal foregå.
Jeg
legger til grunn at omleggingen av losformidlingen ikke skal medføre
et redusert sikkerhetsnivå ved trafikksentralene. Trafikkovervåkingen
ivaretas av de ansatte ved trafikksentralene. Disse er åpne
24 timer i døgnet, og det er minst én trafikkleder
tilstede. Dette vil ikke bli endret. På de trafikksentraler
hvor losformidlingen nå blir flyttet til en annen enhet,
vil Kystverket organisere en reserveløsning i forhold til
trafikksentralen. Dermed vil det alltid være minst to personer tilstede
ved trafikksentralene. Inntil man har forsvarlige reserveløsninger
for ivaretakelse av trafikkledelsen, vil det ikke være
aktuelt å endre bemanningen på trafikksentralene."
Som det fremgår av statsrådens
svar, skal ikke overvåkingen av kysten reduseres, noe disse
medlemmer er tilfreds med.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til behovet for sikker fremkommelighet til sjøs, og
at utbygging og sikring av farleder er en viktig del av dette.
På kort sikt er utbedringsbehovet av
farleder på 300-400 mill. kroner. Disse medlemmer ønsker
derfor å sikre en raskere utbedring enn Regjeringen, og
legger til grunn at økt bruk av konkurranse vil frigjøre
midler slik at utbedring av farleder kan fremskyndes. Samlet sett
legger dette grunnlaget for at post 30 kan reduseres til 200 mill.
kroner.
Disse medlemmer mener imidlertid
at arbeidet med utbygging, merking og utdyping av farleder bør skje
på en mer effektiv måte, og at mer konkurranse innføres. Disse
medlemmer foreslår derfor en reduksjon av posten
med 11,9 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
det i over 40 år har vært arbeidet med å få realisert
Brønnøyleden uten at dette har blitt fullført.
I forbindelse med oljeutvinning utenfor Brønnøysund
har riggselskap ytret ønske om å etablere seg
med servicevirksomhet for oljerigger i Brønnøysund.
Flere industriaktører fra Nordland meldte sin interesse
for slik etablering. En slik etablering fordrer at det investeres
i oppmerking av Brønnøyleden. En full oppmerking
er kostnadsberegnet til ca. 6 mill. kroner, mens en minimumsoppmerking
er kostnadsberegnet til ca. 1,7 mill. kroner. Dette fordeler seg på ca.
1,2 mill. kroner til selve oppmerkingen, og ca. 0,5 mill. kroner
til losopplæring. Disse medlemmer ber om
at dette blir prioritert innefor vedtatte budsjett.
Disse medlemmer viser til det
arbeidet som er startet med utbedring av Ballstad havn. Disse
medlemmer legger til grunn at dette arbeidet videreføres våren
2003 som planlagt. Disse medlemmer er videre oppmerksom
på at det er planlagt en utvidelse av prosjektet og at
dette kan gjennomføres forløpene. En gjennomføring
av hele prosjektet fortløpende vil gi besparelser i forhold
til å gjennomføre dette i to etapper. Disse
medlemmer ber om at prosjektet gjennomføres i henhold
til vedtatte plan og at utvidelsen av prosjektet gjennomføres
fortløpende.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at det er eit stort behov for investeringar og vedlikehald innan
hamner, farleier, merker og fyr. Skal tryggleiken på sjøen
betrast, føreset det auka satsing. Denne medlemen viser
til Senterpartiet sitt alternative budsjett der løyvingane
til fiskerihamner, farleier, fyr- og merketenesta er auka med 40
mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at Regjeringen på Stortingets
oppfordring har fått utført omfattende forprosjekt
og konsekvensutredning vedrørende bygging av Stad skipstunnel.
Flertallet forutsetter at Regjeringen
foretar nødvendig ekstern kvalitetssikring av dette materialet
og at Stortinget blir orientert om arbeidet med kvalitetssikringen
i forbindelse med budsjettet for 2004.
Komiteens medlemmer Sosialistisk Venstreparti tar
til orientering at Regjeringen i praksis har skrinlagt arbeidet
med Stad skipstunnel, og at Regjeringen varsler en ny gjennomgang
av dette i forbindelse med Nasjonal transportplan 2006-2015.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2001-2002):
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er kjent
med at høringsrunden etter forprosjektet og konsekvensanalysen
for skipstunnel gjennom Stadlandet nå er avsluttet. Flertallet
avventer en stortingsmelding om saken i løpet av 2002."
Denne medlemen har merka seg
at stortingsmeldinga om Stad skipstunnel ikkje har vorte lagd fram slik
fleirtalet ba om. I staden skyv Regjeringa spørsmålet
om bygging av Stad skipstunnel ut i det uvisse.
Denne medlemen vil peike på at
Stad skipstunnel er eit unikt prosjekt for å betre tryggleiken
på ein av dei mest verharde kyststrekningane langs norskekysten. Denne
medlemen viser til Senterpartiet sitt alternative budsjett
der det er sett av 10 mill. kroner til Stad skipstunnel for å kunne
fortsetje planlegginga slik at bygginga kan kome i gang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er betydelige muligheter for effektivisering innen denne posten,
og foreslår en reduksjon på 13,525 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er betydelige muligheter for effektivisering innen denne posten,
og foreslår en reduksjon på 12,4 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg økningen
i forslag til budsjett for 2003 på 1,5 mill. kroner til
Redningsselskapet.
Flertallet vil understreke det
viktige arbeidet som Redningsselskapet, gjør og viser til
Redningsselskapets store innsats ved uhell og ulykker til sjøs.
Redningsselskapets tjenester utgjør et viktig supplement
til den offentlige beredskapen.
Flertallet verdsetter også høyt
Redningsselskapets opplysende og forebyggende arbeid for å bedre sikkerheten
for sjøfarende og er glad for at Redningsselskapet gis
offentlige bevilgninger som muliggjør at aktiviteten kan
holdes oppe.
Flertallet er positive til at
Fiskeridepartementet og Redningsselskapet i fellesskap skal foreta
en gjennomgang av dagens samarbeid, og vurdere selskapets rolle
i den totale ressursbruken knyttet til Kystforvaltning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Redningsselskapet gjør en stor innsats ved uhell
og ulykker til sjøs, og har bidratt til at mange har blitt
berget i vanskelige situasjoner. Med økning i båttrafikken
både når det gjelder næringsvirksomhet
og fritidsbruk, er det svært viktig at Redningsselskapet
gis bevilgninger som muliggjør at aktiviteten kan holdes
oppe.
Disse medlemmer foreslår å øke
post 70 Tilskudd til Redningsselskapet med 4 mill. kroner.
(i 1 000 kroner)
Kap. | Saldert budsjett
2002 | St.prp. nr.
1 (2002-2003) | Pst. endring 2002/2003 |
1070 | 29 100 | 34 200 | 17,5 |
4070 | 3 000 | 3 110 | 3,7 |
Kap. 1070 omfatter driftsutgifter for navigasjonssystemer
og investeringsutgifter knyttet til Loran C-systemet, som er et
sivilt radionavigasjonssystem for bruk i Nord-Europa.
Forslag til kap. 1070 for 2003 gir en samlet
nominell økning på kapitlet med 5,1 mill. kroner
eller 17,5 pst. Endringen skyldes i hovedsak forslag til bevilgning
på post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
med 7,0 mill. kroner.
Driften av Loran C vil foreløpig bli
videreført ut avtaleperioden som varer fram til 2005. Fiskeridepartementet
vil komme tilbake til Stortinget med en bredere gjennomgang vedrørende
bruken av Loran C, samt den videre utvikling innen industrien i
forhold til utviklingen av mottaksutstyr i forbindelse med statsbudsjettet for
2004.
Komiteen vil vise
til merknadene i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2001- 2002) hvor departementet
blir bedt om å forta en bredere vurdering av Loran C-systemets framtid
før endelig avgjørelse om det framtidige medlemsskapet
i NELS-avtalen blir tatt.
Komiteen registrerer at denne
anmodningen er fulgt opp og tar til orientering at det er igangsatt
et arbeid innen NELS med sikte på at man skal få fram
et bredest mulig grunnlag for en beslutning om det europeiske Loran
C-systemets framtid. Komiteen tar likeledes til orientering
at departementet vil holde Stortinget løpende orientert
om utviklingen i saken fram til endelig avgjørelse om vår
framtidige deltakelse i NELS skal fattes.
Komiteen vil samtidig peke på viktigheten
av norsk deltakelse i den europeiske romstasjonen ESA. Fram til
våren 2002 har Norge hatt en sentral posisjon innen ESA.
Etableringen av Galileos Joint Undertaking innebærer at
Norge har kommet i en uavklart rolle i det videre arbeidet vedrørende
gjennomføringen av Galileo-programmets utviklingsfase. Komiteen vil støtte
arbeidet med å sikre Norge en fortsatt sentral rolle. Arbeidet
med etableringen av et nytt rombasert navigasjonssystem, Galileo,
vil ha stor betydning for oss, både industrielt og innenfor
forskning.