Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at dette er en
revisjon av budsjettet for 2004. Disse medlemmer mener
justeringene Regjeringen har foreslått er vel tilpasset
den økonomiske situasjonen, og vil legge et godt grunnlag
for en fortsatt lav rente og svak, konkurransedyktig kronekurs.
Disse medlemmer viser til den
helhetlige avtalen regjeringspartiene og Arbeiderpartiet har inngått
om Revidert nasjonalbudsjett 2004, gjengitt i Innst. S. nr. 250
(2003-2004) kapittel 1.3. Etter disse medlemmers vurdering
gir avtalen det best mulig grunnlag for en ansvarlig behandling
av Revidert nasjonalbudsjett og videreføring av Regjeringens
politikk. Politikken har bidratt til at den økonomiske
veksten i 2004 forventes å bli sterkere og arbeidsledigheten lavere,
enn lagt til grunn da nasjonalbudsjettet ble behandlet i høst.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader som fremkommer i denne innstilling og i Innst.
S. nr. 250 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til budsjettavtalen med regjeringspartiene. Som følge av
avtalen stoppes en rekke at Regjeringens forslag til kutt i bevilgningene
til viktige områder som blant annet ville rammet forskning,
nyskapning, innovasjon og arbeidsmarkedstiltak. Mange av disse kuttene
forslås på områder som Arbeiderpartiet
prioriterte i budsjettavtalen for 2004.
Disse medlemmer viser til at
budsjettavtalen resulterer i at det bevilges 256 mill. kroner mer
til arbeid, at satsingen på nærings- og distriktspolitikk
styrkes med 376 mill. kroner og at det bevilges 624 mill. kroner
mer til helse. I tillegg kommer 52,5 mill. kroner mer til andre
saker.
Disse medlemmer viser til at
norsk økonomi nå er inne i en periode med god
vekst, men at det økonomiske oppsvinget foreløpig
ikke har resultert i færre arbeidsledige. Summen av registrerte
ledige og personer på ordinære arbeidstiltak har
vært stabil siden i fjor høst. Ved utgangen av
mai var det 107 892 ledige (inkludert de som er på ulike
arbeidsmarkedstiltak), og det tilsvarer en ledighet på 4,6
pst. av arbeidsstyrken.
Disse medlemmer viser til at
Aetat anser at det er stor usikkerhet knyttet til den videre utviklingen
i ledigheten. Disse medlemmer vil understreke at det
er viktig å unngå at ledigheten "biter seg fast"
på et høyt nivå. I budsjettavtalen som
ble inngått med regjeringspartiene høsten 2003,
ble antall tiltaksplasser økt med 6 000 i første
halvår 2004. Dette nivået er ikke foreslått
videreført i Regjeringens budsjettforslag. Disse
medlemmer mener at det i lys av ledighetssituasjonen fortsatt
er viktig å ha et relativt høyt nivå på tiltaksplasser,
og har i budsjettavtalen fått gjennomslag for 4 000 flere
tiltaksplasser enn det Regjeringen foreslo. Det er også oppnådd
enighet om at ordningen med 42 uker permittering opprettholdes ut året.
I budsjettforhandlingene med regjeringspartiene
i fjor høst prioriterte disse medlemmer økte
satsing på en aktiv næringspolitikk. Regjeringen
har i sitt budsjettforslag kuttet i en rekke av bevilgningene til
dette. Disse medlemmer ser særlig alvorlig
på at Regjeringen i omprioriteringene på statsbudsjettet
valgte å redusere på bevilgningene til forskning,
nyskapning og innovasjon. Dette er satsing som er viktig for å sikre verdiskaping
og sysselsetting på lang sikt. I budsjettavtalen har Arbeiderpartiet
oppnådd å reversere bl.a. kutt på bevilgningene
til Innovasjon Norge til nyskaping, internasjonal profilering og
forsknings- og utviklingskontrakter. Andre kutt som er stoppet,
er på områdene næringsrettet forskning,
fiskeri-, havbruks- og transportrettet FOU, verdiskaping i landbruket
og skogbruket og kompetanseutviklingsprogrammet. Videre styrkes
satsingen på vei-investeringer med 80 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til den
betydelige nedtrappingen av sysselsettingen som er planlagt på de ensidige
industristedene Årdal og Høyanger. Nedtrappingen
gjør det nødvendig med vesentlige tiltak for å etablere
ny virksomhet som kan bidra til å sikre sysselsettingen
og bosettingen i de to kommunene. For å få til
dette mener disse medlemmer at det må stilles betydelige
omstillingsmidler til disposisjon ut over de ordinære bevilgningene
som går til det offentlige virkemiddelapparatet. I budsjettavtalen
har Arbeiderpartiet fått gjennomslag for en tiltakspakke
for Årdal og Høyanger på til sammen 100
mill. kroner, hvorav 50 mill. kroner bevilges i Revidert nasjonalbudsjett
for 2004 og resten i statsbudsjettet for 2005.
Disse medlemmer er bekymret for
at sykehusenes anstrengte økonomi skal resultere i uønskede strukturendringer
og andre tiltak som vil gå ut over pasientene. Det bevilges
derfor 500 mill. kroner mer til de regionale helseforetakene i budsjettavtalen.
Regjeringens forslag om økte egenandeler blir ikke vedtatt.
Disse medlemmer viser til at
budsjettavtalen med regjeringspartiene resulterer i at de foreslåtte
kuttene på bevilgningene til pressestøtte, sikkerhetsopplæring
for fiskere, Norsk filmfond, kriminalomsorg og statlig erverv av
friareal ikke gjennomføres.
Disse medlemmer viser til enighet
med regjeringspartiene om at de økte bevilgningene til
arbeid, nærings- og distriktspolitikk, helse og andre saker
dels finansieres ved reduserte bevilgninger til deltaking i internasjonale
organisasjoner (EØS), bygg utenfor husleieordningen, departementenes
drifts- og investeringsutgifter samt Statsbygg. I tillegg fører
flere tiltaksplasser til en innsparing i utbetalte dagpenger. En økning
i rettsgebyret, økte driftsinntekter knyttet til sivile vernepliktige
og salg av eiendommer fra Forsvarsbygg gir økte inntekter.
Grunnavgiften på engangsemballasje fjernes ikke fra 1.
juli 2004, slik Regjeringen foreslo, og dette gir økte
inntekter. Budsjettavtalen medfører at det strukturelle,
oljekorrigerte underskuddet øker med 700 mill. kroner,
noe disse medlemmer mener er forsvarlig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dette er en revisjon av budsjettet for 2004. Disse
medlemmer har derfor kun foretatt justeringer fremfor å fremme
omfattende forslag som naturlig hører hjemme i ordinær
budsjettbehandling.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader og forslag i denne innstilling, samt i Innst. S.
nr. 250 (2003-2004) og Innst. O. nr. 98 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at dette er en revisjon av budsjettopplegget for 2004. Disse
medlemmers hovedprioriteringer i det økonomiske
opplegget framgår derfor av merknadene i Budsjett-innst.
S. I (2003-2004) og de øvrige budsjettdokumentene. Merknader
i denne innstillingen er derfor begrenset til saker der endrede
forutsetninger gjør endringer nødvendig, og forhold
Regjeringen har tatt opp.
Disse medlemmer understreker
at det fremste problemet i norsk politikk er 113 000 voksne arbeidsføre
mennesker som er arbeidsledige eller på tiltak. I tillegg
kommer over 40 000 som er undersysselsatt.
Disse medlemmer påpeker
at norsk økonomi nå er sterkt stimulert gjennom
pengepolitikken, samtidig som det føres en liberal linje
i forhold til bruk av oljepenger i finanspolitikken. Totalt gir
dette klart ekspansiv økonomisk politikk. Resultatene har
begynt å vise seg gjennom sterk økning i det private
forbruket, og sterkere vekst. Inflasjonen er svært lav,
men har tatt seg noe opp i det siste. Den ligger allikevel klart
under inflasjonsmålet som Norges Bank styrer etter.
Men samtidig er det en vekst som nesten ikke
skaper nye arbeidsplasser, og det legges nå til grunn at
reduksjonen i ledigheten vil bli liten til langt ut i 2005. Det
er derfor fortsatt behov for en mer målrettet stimulans
av økonomien enn det pengepolitikken kan få til
alene. Disse medlemmer mener en viktig del av forklaringen
på dette er for ensidig fokus på pengepolitikken i
forhold til stabilisering av norsk økonomi. Disse medlemmer har
markert klar avstand til at stabiliseringspolitikken i sin helhet
overlates til pengepolitikken. Det rammer konkurranseutsatt næringsliv
hardt i oppgangsperioder gjennom høy rente og sterk krone. Dette
er næringsliv som er avhengig av langsiktig forutsigbarhet
- det tar mange år å bygge opp bedrifter som kan
konkurrere på det internasjonale markedet. Dagens pengepolitikk
som går fra grøft til grøft - fra høy
rente høsten 2002 til rekordlav rente våren 2004
- er det motsatte av norsk næringslivs behov. Ledighetsutviklingen
viser også at sjøl en svært ekspansiv pengepolitikk,
kun i begrenset grad klarer å redusere ledigheten. Disse
medlemmer støtter den omleggingen som har skjedd
i pengepolitikken, med et større fokus på arbeidsledighet
og valutakurs, og viser i denne sammenheng til sine merknader til
punkt 6.2. Disse medlemmer understreker imidlertid
at pengepolitikken alene ikke er tilstrekkelig til å løse ledighetsproblemene
i norsk økonomi. For en mer utfyllende beskrivelse av disse
medlemmers tiltak for å begrense arbeidsledigheten,
vises det til punkt 7.2.
Disse medlemmer frykter at summen
av et lavt rentenivå som ser ut til å videreføres
framover og Regjeringens ekspansive linje i budsjettpolitikken,
kan gi for sterk stimulans til norsk økonomi. Privat forbruk anslås å øke
med 4,5 pst. i år, og den økonomiske veksten i
fastlands-Norge anslås til over 3 pst. Faren er at dette
kan gi økt inflasjon, sterkere krone og høyere rente.
For norsk næringsliv vil det være uheldig, og
det vil være ødeleggende for kampen mot ledigheten.
Regjeringens økonomiske opplegg er
etter disse medlemmers oppfatning åpenbart
ekspansivt. I sitt budsjettforslag øker de bruken av oljepenger
med 4,5 mrd. kroner, fra 16,5 til 21. Underskuddet (strukturelt, oljekorrigert) øker
med nesten 5,75 mrd. kroner til 55 mrd. kroner. Det innebærer
at det meste av reduserte skatteinntekter, økte dagpenger
og endringer som følge av renteendringer (4,5 mrd. kroner)
- ikke dekkes inn i budsjettet. Kun 1,25 mrd. kroner i reelle innstramminger
er gjennomført.
En tolkning av handlingsregelen som tilsier
at bruken av oljepenger bør tilpasses situasjonen i norsk økonomi,
er i tråd med disse medlemmers forståelse
av en fornuftig økonomisk politikk. Disse medlemmer velger å stole
på Regjeringens forsikringer om at pengebruken er avpasset
til den økonomiske situasjonen.
Innenfor den samme ramma som Regjeringen har foreslått,
finner disse medlemmer rom til følgende
satsinger:
Disse medlemmer viser til forliket
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet om revidert nasjonalbudsjett. Disse
medlemmer er glad for den retning forliket fikk, men konstaterer
at det i all hovedsak dreide seg om å rette opp usosiale
kutt fra Regjeringen, og at omfanget av forliket er meget begrenset.
Disse medlemmer konstaterer videre
at på tross av et meget beskjedent omfang klarte ikke forlikspartiene å dekke
inn mer enn ca. 600 mill. kroner av et forlik på bare 1,3
mrd. kroner. Disse medlemmer er forbauset over at
det, etter særlig regjeringspartiet Høyres retorikk
om at det ikke må brukes mer oljepenger. Disse 700 mill.
kroner kommer i tillegg til de 4,5 mrd. kroner som Regjeringen ikke
dekket inn i fremlegget til revidert, og de 16,5 mrd. kroner som Regjeringen
ikke dekket inn i det ordinære budsjettet. Regjeringen
har med andre ord brukt 21,7 mrd. kroner mer enn den såkalte
handlingsregelen anbefaler. Etter disse medlemmers mening
er en fleksibel forståelse av bruk av oljepenger fornuftig,
og i tråd med det Sosialistisk Venstreparti har sagt siden
regelen ble innført. Det spesielle er at de partier som
har snakket høyest om uansvarlig bruk av oljepenger, og
behovet for en handlingsregel for innfasing av oljepenger, er de første
som bryter den. Og det paradoksale er at det ikke er situasjonen
i økonomien som er avgjørende for bruken av ekstra
oljepenger, men vanskeligheter med å få budsjettet
i balanse.
Disse medlemmene kan ikke forstå dette
på noen annen måte at handlingsregelen ikke lenger
er annet enn en løs anbefaling fra Regjeringens side, og
at den kan tøyes slik Regjeringen finner det behagelig.
Disse medlemmer fastholder at
i dagens økonomiske virkelighet, er det viktigste å få ledige
hender i arbeid, og å redusere forskjellsutviklingen i
samfunnet vårt. Det gjør man best ved omprioriteringer,
ikke ved skattelettelser og økt pengebruk.
Disse medlemmer foreslår
følgende endringer i budsjettrevisjonen i forhold til Regjeringens
forslag:
(Tall i mill. kroner)
Kap. | Post | Formål | Kutt | Økning |
| | | | |
41 | 1 | Stortinget, EOS-utvalget | | 0,2 |
| | | | |
| | Utenriks | | |
115 | 1 | Presse-, kultur og informasjonsformål | | 2 |
115 | 70 | Atelier for utenlandske
kunstnere | | 2,925 |
116 | 71 | Internasjonale organisasjoner | 10 | |
116 | 71 | EØS-kontingent | 210 | |
152 | 78 | Regionbev Midt-Østen,
helse og utdanning | | 20 |
| | Netto endring | | |
| | | | |
| | Utdanning | | |
224 | 61 | Opplæring under
soning | | 11 |
240 | 70 | Private skoler | 250 | |
248 | 21 | Spesielle IKT-tiltak i
skolen | | 20,455 |
249 | 21 | Sikkerhetsopplæring
for fiskere | | 9 |
258 | 21 | Forskning, utvikl, fellestiltak
i voksenopplæring | | 5 |
259 | 21 | Kompetanseutviklingsprogrammet | | 27 |
260 | 50 | Universitetet i Oslo | | 7,314 |
261 | 50 | Universitetet i Bergen | | 4,2 |
262 | 50 | NTNU | | 5,8 |
263 | 50 | Universitetet i Tromsø | | 2,6 |
273 | 50 | Kunsthøgskolen
i Oslo | | 1 |
285 | 52 | Norges forskningsråd | | 25 |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Kultur | | |
334 | 50 | Film og medieformål | | 7,5 |
334 | 22 | Flyttekostnader | 7 | |
335 | 71 | Produksjonstilskudd | | 11,8 |
310 | 75 | Private kirkebygg | 2,5 | |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Justis | | |
440 | 1 | Politidirektorat | | 1,5 |
3440 | 1 | Passgebyr | | 24 |
3450 | 1 | Sivile vernepliktige, driftsinntekter | 5 | |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Kommunal | | |
520 | 21 | UDI | | 49 |
551 | 60 | Tilskudd til fylker for
regional utvikling | | 3,5 |
551 | 60 | Omstillingstiltak Årdal
og Høyanger | | 50 |
571 | 60 | Rammetilskudd kommuner | | 777 |
572 | 60 | Rammetilskudd fylkeskommuner | | 385 |
581 | 75 | Bolig og miljøtiltak | | 36,5 |
581 | 78 | Tilskudd til utvikling
av bomiljø, boligforvaltning og
boligpolitikk | | 5 |
582 | 60 | Rentekompensasjon skoleanlegg | | 58 |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Sosial
og helse | | |
732 | 71 | Helse Øst, psykiatri/somantikk | | 321,3 |
732 | 72 | Helse Sør, psykiatri/somantikk | | 181,8 |
732 | 73 | Helse Vest, psykiatri/somantikk | | 165,6 |
732 | 74 | Helse Midt, psykiatri/somantikk | | 124,2 |
732 | 75 | Helse Nord, psykiatri/somantikk | | 107,1 |
732 | 71 | Helse Øst -LAR | | 4,284 |
732 | 72 | Helse Sør- LAR | | 2,424 |
732 | 73 | Helse Vest- LAR | | 2,208 |
732 | 74 | Helse Midt-LAR | | 1,656 |
732 | 75 | Helse Nord-LAR | | 1,428 |
732 | 71 | Helse Øst, tillegg
rus | | 28,56 |
732 | 72 | Helse Sør, tillegg
rus | | 16,16 |
732 | 73 | Helse Vest, tillegg rus | | 14,72 |
732 | 74 | Helse Midt, tillegg rus | | 11,04 |
732 | 75 | Helse Nord, tillegg rus | | 9,52 |
732 | 77 | Refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus | | 30 |
732 | 77 | Refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus | | 4 |
700 | 1 | Ny post: Sprøyteromsforsøk | | 2 |
2711 | 70 | Refusjon spesialisthjelp | | 15 |
2711 | 78 | Opptreningsinstitutsjoner | | 2,5 |
2752 | 70 | Refusjon av egenbetaling,
tak 1 | | 2 |
2752 | 70 | Refusjon av egenbetaling,
tak 1 | 55 | |
2755 | 70 | Refusjon av allmennlegehjelp | | 2 |
2755 | 70 | Refusjon av allmennlegehjelp | | 55 |
2755 | 71 | Refusjon fysioterapi | | 90 |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Barn
og familie | | |
840 | 60 | Tilskudd til kommuner til
krisetiltak | | 2 |
842 | 1 | Statlig forvaltning av
familievernet | | 1 |
844 | 70 | Kontantstøtte | 1210 | |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Næring | | |
909 | 71 | Tilskudd fergerederi i
utenriksfart i NOR | 135 | |
920 | 50 | Tilskudd, Norges forskningsråd | | 13,5 |
1020 | 1 | Havforskningsinstituttet,
driftsutgifter | | 3 |
1023 | 50 | Fiskeri FoU, tilskudd Forskningsrådet | | 10 |
1040 | 70 | Fiskeriavtalen | | 5 |
1100 | 96 | LD Kjøp av aksjer
i såvarelaboratorium | 4,08 | |
1137 | 50 | FoU | | 4 |
1149 | 50 | Verdiskaping i landbruket,
tilskudd LUF | | 9 |
1149 | 71 | Planteskolene, omstilling | | 3 |
2421 | 50 | Innovasjon Norge , fond | | 85 |
2421 | 71 | Internasjonalisering og
profilering | | 10 |
2421 | 72 | Innovasjon Norge, FoU kontrakter | | 70 |
| | Netto
endring | | |
| | Samferdsel | | |
1320 | 72 | Riksvegferjer | | 2,5 |
1320 | 31 | Rassikringsmidler | | 122,5 |
1330 | 74 | Kompensasjon el-avgift
for tog | | 12 |
1350 | 30 | Investeringer i jernbanen | | 250 |
1350 | 30 | Sikkerhet i jernbanen | | 35 |
4320 | 2 | Statens vegvesen, div gebyrer | | 10 |
4350 | 1 | Kjøreveisavgiften | | 21 |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Miljø | | |
1400 | 1 | Driftsutgifter | | 7 |
1400 | 70 | Frivillige organisasjoner | | 10 |
1400 | 72 | Miljøtiltak i
nordområda | | 1 |
1400 | 75 | Miljøvennlig byutvikling | | 5 |
1410 | 50 | Basisbevilgninger miljøforskningsinstitutta | | 5 |
1410 | 60 | Miljøvern - kartlegging
og overvåking | | 3 |
1426 | 30 | Tiltak i nasjonalparkene | | 2 |
1427 | 1 | Driftsutgifter | | 0,5 |
1427 | 21 | Spesielle driftsutgifter | | 5 |
1427 | 30 | Statlige erverv, båndlegging
av friluftsområder | | 39 |
1427 | 70 | Kalkingog lokale fiskeformål | | 10 |
1427 | 73 | Forebygging rovvilt | | 10 |
1427 | 74 | Tilskudd friluftstiltak | | 4 |
1427 | 78 | FRIFO og interkommunale
friluftsråd | | 2 |
1429 | 72 | Spesielle driftsutgifter | | 3 |
1429 | 74 | Fartøyvern | | 10 |
1432 | 50 | Norsk kulturminnefond | | 5 |
1432 | 90 | Fondskapital | | 50 |
1441 | 1 | SFT/driftsutgifter | | 4 |
1441 | 39 | Opprydning PCB | | 15 |
1441 | 77 | PCB informasjon | | 2 |
1441 | 79 | Ny miljøteknologi
(ny post) | | 5 |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Arbeid
og administrasjon | | |
1570 | 1 | Arbeidstilsynet | | 6,5 |
1580 | 31 | Bygg utenfor husleieordningen | 25 | |
1590 | 1 | Aetat-adm | | 10 |
1594 | 70 | Tiltaksplasser, ordinære | | 100 |
1594 | 71 | Tiltaksplasser, yrkeshemmede | | 140 |
2445 | 31 | Statsbygg | 25 | |
2541 | 70 | Permitteringsreglane, utviding
til 42 veker frå 1. juli | | 56 |
2541 | 70 | Dagpengereduksjon som følge
av auka sysselsetting | 300 | |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Finans | | |
1620 | 1 | SSB | | 3 |
2309 | 1 | Generelle driftskutt | 100 | |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Forsvar | | |
2309 | 1 | Effektivisering drift | 173 | |
1710 | 47 | Nybygg mv. | 250 | |
1760 | 45 | Investeringer | 700 | |
1790 | 1 | Kystvakten | | 20 |
1792 | 1 | Internasjonale operasjoner | 20 | |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Olje og energi | | |
1800 | 1 | OED, driftsutgifter | 10 | |
1800 | 21 | Spesielle driftsutgifter | 4 | |
1800 | 70 | Internalisering av petroleumsvirksomheten | 5 | |
1800 | 71 | Tilskudd til Norsk Petroleumsmuseum | | 1 |
1810 | 1 | Driftsutgifter | 12 | |
1820 | 1 | Driftsutgifter | 6 | |
1820 | 21 | Spesielle driftsutgifter | | 3 |
1820 | 22 | Sikrings- og miljøtiltak
i vassdrag | | 17 |
1825 | 50 | Enova | | 35 |
1825 | 70 | Tilskudd til el-sparing
i private husholdninger | | 10 |
1825 | 71 | Bioenergi (ny) | | 10 |
1825 | 76 | Tilskudd til utskifting
av PCB-armaturer i bedrifter | | 10 |
5440 | 24.2 | Oljeinvesteringer | 175 | |
5680 | 80 | Utbytte Statnett | | 43 |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Skatte-
og avgiftsopplegget | | |
5501 | 72 | Skattefritak behandling
og sykeforsikring | 40 | |
5526 | 71 | Avgift på brennevin
og vin | | 49 |
5526 | 72 | Avgift på øl | | 35 |
5536 | 76/77 | Økte miljøavgifter | 200 | |
5556 | 70 | Avg på alkoholfrie
drikkevarer | | 9 |
5559 | 70 | Grunnavgift engangsemballasje | 218 | |
| | Netto
endring | | |
| | | | |
| | Totalt | 4 151,580 | 4 197,294 |
| | 90-poster | 4,080 | 50,000 |
| | Økning
i strukturelt budsjettunderskudd | | -0,206 |
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine øvrige merknader i denne innstillingen og i Innst.
S. nr. 250 (2003-2004).
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke
på at Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2004
ville gitt grunnlag for økt sysselsetting tilsvarende 17
000 årsverk. Disse var fordelt med 6 000 innen skole og
omsorg, 1 000 innenfor veisektoren, 4 000 i bygg og anlegg for øvrig,
samt 6 000 i privat sektor for øvrig. Hovedelementene i
Senterpartiets budsjettopplegg var:
1. En offensiv næringspolitisk
pakke med økte bevilgninger på 4,5 mrd. kroner
- herav 1 mrd. kroner til samferdsel. I tillegg ble lånerammer
til Husbanken, SND og skolevedlikehold økt.
2. En styrking av kommuneøkonomien
med knapt 5 mrd. kroner i økte bevilgninger
3. Et skatteopplegg for mer rettferdig
beskatning som ga 3,7 mrd. kroner i økte skatteinntekter.
Opplegget ville gitt skattelette for 500 000 kvinner og 330 000
menn, og økt skatt for 170 000 kvinner og 590 000 menn
sammenligna med Regjeringens forslag
4. Økte bevilgninger til helseformål
på 2,5 mrd. kroner - herav 1,1 mrd. kroner til helseforetakene
og nesten 900 mill. kroner for å senke frikortgrensa.
Dette medlem vil peke på at
Senterpartiets i sitt alternative budsjett brukte 3,7 mrd. kroner
ut over Regjeringens budsjettbalanse. I Revidert nasjonalbudsjett
ber Regjeringen om at det bevilges 4,5 mrd. kroner ekstra for å dekke
sviktende skatteinntekter og sterkt økende kostnader pga.
sykefravær og ledighet. Dette medlem finner
det oppsiktsvekkende at Regjeringen ikke innser at det lønner
seg for landet å satse flere oljemilliarder på å skape
nye og friske arbeidsplasser framfor å føre en
politikk der langt flere milliarder må brukes til uføretrygd,
sykepenger og dagpenger.
Dette medlem vil minne om at
det samme har gjentatt seg de tre år med regjeringen Bondevik
II: Ved hver budsjettbehandling har skatteinntektene blitt sterkt
redusert og egenandelene økt. Utgiftsposter som kunne bidratt
til vekst og sysselsetting har blitt redusert med det uttalte formål å unngå press
i økonomien med påfølgende økte
priser og renter. Resultatet har hvert år vært
det samme: ved slutten av året var det færre sysselsatte
og det var brukt 5-10 mrd. flere oljemilliarder enn det maksimalbeløp
Regjeringen holdt knallhardt på i budsjettbehandlingen.
Prisstigningen har likevel vært jevnt avtagende i hele
perioden, og har endog vært negativ. Dette medlem vil
hevde at Regjeringens økonomiske politikk og en fullstendig
passiv næringspolitikk har hovedansvaret for at sysselsettingen
har avtatt så mye og at skoler, kirker og veier forfaller
samtidig som staten er rikere enn noen gang.
Dette medlem mener vi har lang
erfaring i at forebygging er lang bedre og mer økonomisk
enn å reparere etter at forfallet har tatt overhånd.
Senterpartiets opplegg for revidering av statsbudsjettet følger
en slik tankegang. Vi ønsker å bidra med tiltak
over statsbudsjettet som forebygger sentralisering, ledighet, sykefravær,
utstøting fra arbeidslivet, fysisk forfall av bygninger
og infrastruktur. Vår offensive tankegang medfører
at Senterpartiet ved behandling av Revidert nasjonalbudsjett svekker
budsjettbalansen med 1,2 mrd. kroner sammenligna med Regjeringens
forslag. Med en like beskjeden satsing på helseforetakene
som i budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet,
ville Senterpartiet hatt samme budsjettbalanse som denne avtalen
innebærer.
Dette medlem vil peke på at
veksten i norsk økonomi er like stor som i sentrumsregjeringens
glanstid; over 3 pst. i året. Dette er en forbruksdrevet
vekst der den økte kjøpekrafta skyldes rentenedgangen,
låg prisstigning og rekordstore låneopptak i husholdningssektoren.
Denne veksten har til nå ikke gitt merkbar vekst i sysselsettingen. Dette
medlem konstaterer at det økte forbruket gir betydelige
ekstra avgiftsinntekter til staten, men at regjeringen ikke vil synliggjøre
disse. Det vises til svar fra Finansdepartementet datert 5. juni
2004 på spørsmål nr. 69 fra Senterpartiet
der det går fram at det økte bilsalget antas å innbringe
1,6-2,0 mrd. kroner i økte engangsavgifter. Dette
medlem mener at dette viser at behovet for å kutte
i budsjettposter som skal stimulere ny verdiskaping og flere jobber,
er sterkt overdrevet.
Totalt utgjør dette ekstra bevilgninger
på 1680 mill. kroner. Av dette skal 580 mill. kroner gå til økte
investeringer i veibygging og rassikring.
Andre satsinger:
Redusert gebyr til Mattilsynet | 100 mill. kroner |
Verdiskapingsprogram i
landbruk og skogbruk | 25 mill. kroner |
Sikkerhetsopplæring
for fiskere | 9 mill. kroner |
Fiskeriforskning + tilskudd | 31 mill. kroner |
Merking av farleder | 9.5 mill. kroner |
Reiseliv | 80 mill. kroner |
Innovasjon Norge + utviklingskontrakter | 243 mill. kroner |
Ny distriktsretta låneordning | 500 mill. kroner |
Permitteringsreglene (42
uker/3 dager) | 101 mill. kroner |
Tilskott tiltaksarbeidsplasser,
skjermede | 50 mill. kroner |
Dette medlem mener det er behov
for å styrke kommunesektorens økonomi pga. den
dramatiske skattesvikten som også denne sektoren er rammet
av. Ut fra beregningene fra Kommunenes Sentralforbund foreslås
700 mill. kroner ekstra. Dette medlem vil også peke
på den store usikkerhet som finnes omkring finansiering
av barnehagereformen. Det store problemet for kommunesektoren er
det akkumulerte underskuddet som er opparbeidet over år,
og som nå anslås til 11-12 mrd. kroner, samt en
underbalanse på driftssida på om lag 5,5 mrd.
kroner. Senterpartiet vil på nytt foreslå at det
nå tas et krafttak for å komme over denne gjeldskneika,
jf. forslag Innst. S. nr. 250 (2003-2004).
Senterpartiet foreslår at det etableres
en låneordning tilsvarende den som finnes for skoler, og
som har fungert godt. I første omgang foreslås
en låneramme på 500 mill. kroner. Det registrerte
behovet er svært stort. Det finnes anslag fra Riksantikvaren
som etterslepet i vedlikehold på de 960 vernede eller verneverdige
kirkene til 2 mrd. kroner. I alt har vi 1 700 kirkebygg i kommunal
eie.
Senterpartiet foreslår å øke
bevilgningene til helseforetakene med 900 mill. kroner og til rehabiliteringsinstitusjonene
med 100 mill. kroner.
Senterpartiet går mot alle økninger
av egenandeler som Regjeringen foreslo, og foreslår å redusere egenandelstak
2 til 3 500 kroner. I alt koster dette 136 mill. kroner.
Senterpartiet foreslår å øke
kulturminnefondet med 200 mill. kroner slik at den opptrapping som
Regjeringen har varslet kan bli en realitet.
Et forsiktig anslag
sier at Senterpartiets samlede økonomiske opplegg i RNB
vil gi 4000 årsverk i økt aktivitet. Med grunnlag
i tall fra Finansdepartementet fra høstens budsjettbehandling
er beregna hva en slik økt aktivitet vil kunne gi av innsparte
dagpenger og sykepenger samt økte inntekter av skatter
og avgifter. I sum har dette en effekt på 1 mrd. kroner.
Senterpartiet vil styrke skatteetaten med lønnsmidler tilsvarende
50 kontrollårsverk. Ut fra erfaringstall gir en slik ekstra
innsats en netto på 150 mill. kroner. Senterpartiet mener
det i dag er et ødeleggende stort omfang av svart økonomi
og økonomisk kriminalitet.
Senterpartiet er særlig kritisk til
Regjeringens forslag til å fjerne grunnavgifta på engangsemballasje.
De mange innspill til finanskomiteen forteller at miljøargumentene
som er brukt ikke holder mål, og at endringen vil føre
til store tap av arbeidsplasser. Senterpartiet mener det er svært
uheldig om det samme forslaget kommer opp ved budsjettbehandlingen
for 2005. Dette handler om tryggheten i hverdagen for svært
mange familier.
Senterpartiet er sterkt i mot en ytterligere økning
av tinglysningsgebyret som fra før er alt for høgt.
Medlemen i komiteen frå Kystpartiet syner
til sine merknader i Innst. S. nr. 250 (2003-2004), Innst. O. nr.
98 (2003-2004) og Budsjett-innst. S. I (2003-2004). Denne
medlemen hev i Innst. S. nr. 250 (2003-2004) gjort framlegg
om følgjande endringer i statsbudsjettet for 2004 i høve
til framlegget frå Regjeringa, jf. St.prp. nr. 63 (2003-2004):
Kap. | Post | Formål: | Regj.
rev. budsj. | Kp
- RNB |
| | | | |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
41 | | Stortinget
(jf. kap. 3041) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 573 330 | 573 530 (+200) |
116 | | Deltaking
i internasjonale organisasjoner | | |
| 71 | Finansieringsordningen
under EØS-avtalen | 278 000 | 68 000 (-210
000) |
243 | | Kompetansesentra
for spesialundervisning (jf. kap. 3243) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 583 138 | 598 138 (+15
000) |
248 | | Særskilte
IKT-tiltak i utdanningen | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 91 310 | 111 765 (+20
455) |
249 | | Andre
tiltak i utdanningen | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 6 758 | 15 758 (+9
000) |
254 | | Tilskudd
til voksenopplæring (jf. kap. 3254) | | |
| 70 | Tilskudd til studieforbund | 164 448 | 174 448 (+10
000) |
259 | | Kompetanseutviklingsprogrammet | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 8 688 | 35 688 (+27
000) |
| 70 | Stipendordning for distriktsungdom | 0 | 10 000 (+10
000) |
260 | | Universitetet
i Oslo | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 0 | 1 000 (+1
000) |
| 50 | Statstilskudd | 3 003 252 | 3 010 566 (+7 314) |
261 | | Universitetet
i Bergen | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 0 | 4 000 (+4
000) |
| 50 | Statstilskudd | 1 757 855 | 1 762 136 (+4 281) |
262 | | Norges
teknisk-naturvitenskapelige universitet | | |
| 50 | Statstilskudd | 2 473 115 | 2 478 934 (+5 819) |
263 | | Universitetet
i Tromsø | | |
| 50 | Statstilskudd | 1 073 623 | 1 076 238 (+2 615) |
264 | | Norges
handelshøgskole | | |
| 50 | Statstilskudd | 232 970 | 233 537 (+567) |
265 | | Arkitekthøgskolen
i Oslo | | |
| 50 | Statstilskudd | 81 660 | 81 859 (+199) |
268 | | Norges
idrettshøgskole | | |
| 50 | Statstilskudd | 105 743 | 106 000 (+257) |
269 | | Norges
musikkhøgskole | | |
| 50 | Statstilskudd | 125 698 | 125 985 (+287) |
273 | | Statlige
kunsthøgskoler | | |
| 50 | Statstilskudd | 235 738 | 236 738 (+1
000) |
274 | | Statlige
høgskoler | | |
| 50 | Statstilskudd | 6 914 316 | 6 931 090 (+16 774) |
278 | | Norges
landbrukshøgskole | | |
| 50 | Statstilskudd | 445 301 | 446 385 (+1
084) |
279 | | Norges
veterinærhøgskole | | |
| 50 | Statstilskudd | 206 826 | 207 296 (+470) |
282 | | Privat
høgskoleutdanning | | |
| 70 | Tilskudd | 569 857 | 571 244 (+1
387) |
285 | | Norges
forskningsråd | | |
| 52 | Forskningsformål | 1 133 254 | 1 158 254 (+25 000) |
334 | | Film-
og medieformål (jf. kap. 3334) | | |
| 50 | Norsk filmfond | 221 000 | 228 500 (+7
500) |
| 71 | Filmtiltak m.m. | 25 335 | 30 335 (+5
000) |
335 | | Pressestøtte | | |
| 71 | Produksjonstilskudd | 235 166 | 251 966 (+16
800) |
341 | | Presteskapet | | |
| 1 | Driftsutgifter | 625 284 | 626 009 (+725) |
410 | | Tingrettene
og lagmannsrettene (jf. kap. 3410) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 167 860 | 1 217 860 (+50 000) |
432 | | Kriminalomsorgens
utdanningssenter (KRUS)
(jf. kap. 3432) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 127 312 | 127 612 (+300) |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten
(jf. kap. 3440) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 5 769 733 | 5 819 733 (+50 000) |
442 | | Politihøgskolen
(jf. kap. 3442) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 202 196 | 202 496 (+300) |
451 | | Samfunnssikkerhet
og beredskap (jf. kap. 3451) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 467 429 | 475 829 (+8
400) |
551 | | Regional
utvikling og nyskaping | | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling | 982 150 | 995 150 (+13
000) |
| 69 | Tilskudd til næringsutvikling | 0 | 6 000 (+6
000) |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner (jf. kap. 3571) | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 28 649 025 | 30 506 225 (+1 857 200) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 112 156 | 1 162 156 (+50 000) |
| 63 | Regionaltilskudd | 552 511 | 572 511 (+20
000) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 2 750 408 | 2 800 408 (+50 000) |
| 66 | Tilskudd til musikkskoler | 0 | 10 000 (+10
000) |
| 90 | Låneordning for
oppussing av kirkebygg | 0 | 500 000 (+500
000) |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner (jf. kap. 3572) | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 9 734 951 | 9 897 405 (+162 454) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 419 545 | 449 545 (+30
000) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 1 207 592 | 1 257 592 (+50 000) |
581 | | Bolig-
og bomiljøtiltak | | |
| 75 | Boligtilskudd til etablering,
utbedring og utleieboliger | 665 500 | 670 500 (+5
000) |
710 | | Nasjonalt
folkehelseinstitutt (jf. kap. 3710) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 349 744 | 350 744 (+1
000) |
721 | | Statens
helsetilsyn | | |
| 1 | Driftsutgifter | 59 823 | 60 823 (+1
000) |
724 | | Statens
helsepersonellnemnd og tilskudd til
personelltiltak | | |
| 21 | Tilskudd til personell
i allmennlegetjenesten og i
tannhelsetjenesten | 46 033 | 48 933 (+2
900) |
732 | | Regionale
helseforetak (jf. kap. 3732) | | |
| 71 | Tilskudd til Helse Øst
RHF | 14 785 104 | 15 184 104 (+399 000) |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF | 8 360 994 | 8 584 994 (+224 000) |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF | 7 334 857 | 7 530 857 (+196 000) |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF | 5 425 285 | 5 573 285 (+148 000) |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF | 5 229 486 | 5 362 486 (+133 000) |
| 77 | Refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus mv. | 3 392 010 | 3 469 910 (+77 900) |
| 80 | Syketransport | 838 535 | 839 035 (+500) |
743 | | Statlige
stimuleringstiltak for psykisk helse | | |
| 62 | Tilskudd til psykisk helsearbeid
i kommuner | 1 598 821 | 1 648 821 (+50 000) |
| 75 | Tilskudd til styrking av
psykisk helsevern | 1 304 972 | 1 354 972 (+50 000) |
840 | | Tilskudd
til krisetiltak | | |
| 60 | Tilskudd til kommuner til
krisetiltak | 77 592 | 79 592 (+2
000) |
920 | | Norges
forskningsråd | | |
| 50 | Tilskudd | 847 000 | 860 500 (+13
500) |
1020 | | Havforskningsinstituttet
(jf. kap. 4020) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 213 620 | 216 620 (+3
000) |
1023 | | Fiskeri-,
havbruks- og transportrettet FoU (jf. kap. 4023) | | |
| 50 | Tilskudd Norges forskningsråd | 221 000 | 231 000 (+10
000) |
| 70 | Tilskudd fiskeriforskning | 42 740 | 45 740 (+3
000) |
1040 | | Fiskeristøtte
og strukturtiltak (jf. kap. 4040) | | |
| 70 | Tilskudd til støtte
til fiskeriene | 50 000 | 55 000 (+5
000) |
1062 | | Kystverket
(jf. kap. 4062) | | |
| 30 | Maritim infrastruktur | 208 800 | 218 300 (+9
500) |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | 17 400 | 80 400 (+63
000) |
1137 | | Forskning
og utvikling | | |
| 50 | Forskningsaktivitet | 144 020 | 148 020 (+4
000) |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 141 647 | 144 647 (+3
000) |
1149 | | Verdiskapings-
og utviklingstiltak i landbruket | | |
| 50 | Tilskudd til Landbrukets
Utviklingsfond (LUF) | 274 400 | 294 000 (+19
600) |
| 71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak
i skogbruket | 33 600 | 39 000 (+5
400) |
| 74 | Tilskudd til økologisk
landbruk | 0 | 10 000 (+10
000) |
1320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 4320) | | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 5 754 700 | 5 834 700 (+80 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 4 460 200 | 4 760 200 (+300 000) |
| 31 | Rassikring | 181 300 | 381 300 (+200
000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 1 155 000 | 1 157 500 (+2 500) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | | |
| 74 | Kompensasjon for el-avgift
for elektrifisert skinnegående transport | 0 | 12 000 (+12
000) |
1350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 4350) | | |
| 30 | Investeringer i linjen | 1 828 404 | 1 863 404 (+35 000) |
1400 | | Miljøverndepartementet
(jf. kap. 4400) | | |
| 72 | Miljøverntiltak
i nordområdene | 7 000 | 8 000 (+1
000) |
1410 | | Miljøvernforskning
og miljøovervåkning (jf. kap. 4410) | | |
| 21 | Miljøovervåkning
og miljødata | 86 188 | 87 188 (+1
000) |
1427 | | Direktoratet
for naturforvaltning (jf. kap. 4427) | | |
| 70 | Tilskudd til kalking og
lokale fiskeformål | 86 200 | 96 200 (+10
000) |
| 73 | Forebyggende tiltak mot
rovviltskader og omstillingstiltak | 32 000 | 37 000 (+5
000) |
1429 | | Riksantikvaren
(jf. kap. 4429) | | |
| 74 | Fartøyvern | 19 004 | 29 004 (+10
000) |
1432 | | Norsk
kulturminnefond (jf. kap. 4432) | | |
| 90 | Norsk kulturminnefond | 0 | 200 (+200) |
1441 | | Statens
forurensningstilsyn (jf. kap. 4441) | | |
| 39 | Opprydningstiltak | 45 880 | 60 880 (+15
000) |
1570 | | Arbeidstilsynet
(jf. kap. 4570) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 266 770 | 273 270 (+6
500) |
1618 | | Skatteetaten
(jf. kap. 4618) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 091 250 | 3 111 250 (+20 000) |
1637 | | EU-opplysning | | |
| 70 | Tilskudd til frivillige
organisasjoner | 2 000 | 4 000 (+2
000) |
| 71 | Opplysningsarbeid om Euratom | 0 | 3 000 (+3
000) |
1790 | | Kystvakten
(jf. kap. 4790) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 693 574 | 713 574 (+20
000) |
1825 | | Omlegging
av energibruk og energiproduksjon | | |
| 74 | Naturgass | 4 000 | 19 000 (+15
000) |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri-
og andre regionalpolitiske tiltak | | |
| 75 | Marint innovasjonsprogram | 10 000 | 20 000 (+10
000) |
2421 | | Nytt
innovasjons- og internasjonaliseringsselskap
(jf.kap. 5325 og 5625) | | |
| 50 | Nyskaping, fond | 138 050 | 193 050 (+55
000) |
| 51 | Tapsfond distriktsrettet
ordning | 0 | 200 000 (+200
000) |
| 51 | Tapsfond, såkornkapitalfond | 100 000 | 0 (-100
000) |
| 71 | Internasjonalisering og
profilering | 285 100 | 295 100 (+10
000) |
| 72 | Forskning- og utviklingskontrakter | 84 100 | 154 100 (+70
000) |
| 92 | Distriktsrettet låneordning | 0 | 400 000 (+400
000) |
2541 | | Dagpenger | | |
| 70 | Dagpenger | 10 600 000 | 10 271 000 (-329 000) |
2600 | | Trygdeetaten | | |
| 1 | Driftsutgifter | 4 675 711 | 4 705 711 (+30 000) |
2711 | | Diverse
tiltak i spesialisthelsetjenesten | | |
| 70 | Refusjon spesialisthjelp | 1 028 000 | 1 043 000 (+15 000) |
| 72 | Refusjon tannlegehjelp | 518 894 | 523 894 (+5
000) |
| 78 | Opptreningsinstitusjoner
m.fl. | 582 601 | 682 601 (+100
000) |
| 79 | Tilskudd til opplæring
i bruk av hest i terapi og rehabilitering | 0 | 3 000 (+3
000) |
2752 | | Refusjon
av egenbetaling | | |
| 70 | Refusjon av egenbetaling,
egenandelstak 1 | 3 036 195 | 2 981 195 (-55 000) |
| 71 | Refusjon av egenbetaling,
egenandelstak 2 | 41 000 | 118 000 (+77
000) |
2755 | | Helsetjeneste
i kommunene mv. | | |
| 70 | Refusjon allmennlegehjelp | 2 078 000 | 2 131 000 (+53 000) |
| 71 | Refusjon fysioterapi | 1 158 000 | 1 248 000 (+90 000) |
| | Sum
utgifter | 893
641 101 | 899
293 989 (+5 652 888) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
3410 | | Rettsgebyr
(jf. kap. 410) | | |
| 1 | Rettsgebyr | 1 309 168 | 1 180 968 (-128 200) |
| 4 | Lensmennenes gebyrinntekter | 280 742 | 175 742 (-105
000) |
3907 | | Sjøfartsdirektoratet
(jf. kap. 907) | | |
| 1 | Gebyrer for skip og offshoreinstallasjoner
i NOR | 104 400 | 105 400 (+1
000) |
4115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 1115) | | |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter
m.m. | 782 206 | 682 206 (-100
000) |
4320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 1320) | | |
| 2 | Diverse gebyrer | 342 000 | 294 300 (-47
700) |
4710 | | Forsvarsbygg
og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1710) | | |
| 47 | Salg av eiendom | 245 000 | 130 000 (-115
000) |
5521 | | Merverdiavgift
og avgift på investeringer mv. | | |
| 70 | Avgift | 134 823 000 | 134 788 000 (-35 000) |
5556 | | Avgift
på alkoholfrie drikkevarer m.m. | | |
| 70 | Avgift | 979 000 | 970 000 (-9
000) |
5559 | | Avgift
på drikkevareemballasje | | |
| 70 | Grunnavgift
på engangsemballasje | 309 000 | 527 000 (+218 000) |
| | Sum inntekter | 902 483
872 | 902 162
972 (-320 900) |
| | Sum netto | -8 842
771 | -2 868
983 (+5 973 788) |