11.1 Fraksjonsmerknad fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at dette er en revisjon av budsjettet for 2004. Disse medlemmer mener justeringene Regjeringen har foreslått er vel tilpasset den økonomiske situasjonen, og vil legge et godt grunnlag for en fortsatt lav rente og svak, konkurransedyktig kronekurs.

Disse medlemmer viser til den helhetlige avtalen regjeringspartiene og Arbeiderpartiet har inngått om Revidert nasjonalbudsjett 2004, gjengitt i Innst. S. nr. 250 (2003-2004) kapittel 1.3. Etter disse medlemmers vurdering gir avtalen det best mulig grunnlag for en ansvarlig behandling av Revidert nasjonalbudsjett og videreføring av Regjeringens politikk. Politikken har bidratt til at den økonomiske veksten i 2004 forventes å bli sterkere og arbeidsledigheten lavere, enn lagt til grunn da nasjonalbudsjettet ble behandlet i høst.

Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader som fremkommer i denne innstilling og i Innst. S. nr. 250 (2003-2004).

11.2 Fraksjonsmerknad fra Arbeiderpartiet

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til budsjettavtalen med regjeringspartiene. Som følge av avtalen stoppes en rekke at Regjeringens forslag til kutt i bevilgningene til viktige områder som blant annet ville rammet forskning, nyskapning, innovasjon og arbeidsmarkedstiltak. Mange av disse kuttene forslås på områder som Arbeiderpartiet prioriterte i budsjettavtalen for 2004.

Disse medlemmer viser til at budsjettavtalen resulterer i at det bevilges 256 mill. kroner mer til arbeid, at satsingen på nærings- og distriktspolitikk styrkes med 376 mill. kroner og at det bevilges 624 mill. kroner mer til helse. I tillegg kommer 52,5 mill. kroner mer til andre saker.

Arbeid

Disse medlemmer viser til at norsk økonomi nå er inne i en periode med god vekst, men at det økonomiske oppsvinget foreløpig ikke har resultert i færre arbeidsledige. Summen av registrerte ledige og personer på ordinære arbeidstiltak har vært stabil siden i fjor høst. Ved utgangen av mai var det 107 892 ledige (inkludert de som er på ulike arbeidsmarkedstiltak), og det tilsvarer en ledighet på 4,6 pst. av arbeidsstyrken.

Disse medlemmer viser til at Aetat anser at det er stor usikkerhet knyttet til den videre utviklingen i ledigheten. Disse medlemmer vil understreke at det er viktig å unngå at ledigheten "biter seg fast" på et høyt nivå. I budsjettavtalen som ble inngått med regjeringspartiene høsten 2003, ble antall tiltaksplasser økt med 6 000 i første halvår 2004. Dette nivået er ikke foreslått videreført i Regjeringens budsjettforslag. Disse medlemmer mener at det i lys av ledighetssituasjonen fortsatt er viktig å ha et relativt høyt nivå på tiltaksplasser, og har i budsjettavtalen fått gjennomslag for 4 000 flere tiltaksplasser enn det Regjeringen foreslo. Det er også oppnådd enighet om at ordningen med 42 uker permittering opprettholdes ut året.

Nærings- og distriktspolitikk

I budsjettforhandlingene med regjeringspartiene i fjor høst prioriterte disse medlemmer økte satsing på en aktiv næringspolitikk. Regjeringen har i sitt budsjettforslag kuttet i en rekke av bevilgningene til dette. Disse medlemmer ser særlig alvorlig på at Regjeringen i omprioriteringene på statsbudsjettet valgte å redusere på bevilgningene til forskning, nyskapning og innovasjon. Dette er satsing som er viktig for å sikre verdiskaping og sysselsetting på lang sikt. I budsjettavtalen har Arbeiderpartiet oppnådd å reversere bl.a. kutt på bevilgningene til Innovasjon Norge til nyskaping, internasjonal profilering og forsknings- og utviklingskontrakter. Andre kutt som er stoppet, er på områdene næringsrettet forskning, fiskeri-, havbruks- og transportrettet FOU, verdiskaping i landbruket og skogbruket og kompetanseutviklingsprogrammet. Videre styrkes satsingen på vei-investeringer med 80 mill. kroner.

Disse medlemmer viser til den betydelige nedtrappingen av sysselsettingen som er planlagt på de ensidige industristedene Årdal og Høyanger. Nedtrappingen gjør det nødvendig med vesentlige tiltak for å etablere ny virksomhet som kan bidra til å sikre sysselsettingen og bosettingen i de to kommunene. For å få til dette mener disse medlemmer at det må stilles betydelige omstillingsmidler til disposisjon ut over de ordinære bevilgningene som går til det offentlige virkemiddelapparatet. I budsjettavtalen har Arbeiderpartiet fått gjennomslag for en tiltakspakke for Årdal og Høyanger på til sammen 100 mill. kroner, hvorav 50 mill. kroner bevilges i Revidert nasjonalbudsjett for 2004 og resten i statsbudsjettet for 2005.

Helse/egenandeler

Disse medlemmer er bekymret for at sykehusenes anstrengte økonomi skal resultere i uønskede strukturendringer og andre tiltak som vil gå ut over pasientene. Det bevilges derfor 500 mill. kroner mer til de regionale helseforetakene i budsjettavtalen. Regjeringens forslag om økte egenandeler blir ikke vedtatt.

Andre saker

Disse medlemmer viser til at budsjettavtalen med regjeringspartiene resulterer i at de foreslåtte kuttene på bevilgningene til pressestøtte, sikkerhetsopplæring for fiskere, Norsk filmfond, kriminalomsorg og statlig erverv av friareal ikke gjennomføres.

Endringer på inntektssiden og reduksjon i bevilgninger

Disse medlemmer viser til enighet med regjeringspartiene om at de økte bevilgningene til arbeid, nærings- og distriktspolitikk, helse og andre saker dels finansieres ved reduserte bevilgninger til deltaking i internasjonale organisasjoner (EØS), bygg utenfor husleieordningen, departementenes drifts- og investeringsutgifter samt Statsbygg. I tillegg fører flere tiltaksplasser til en innsparing i utbetalte dagpenger. En økning i rettsgebyret, økte driftsinntekter knyttet til sivile vernepliktige og salg av eiendommer fra Forsvarsbygg gir økte inntekter. Grunnavgiften på engangsemballasje fjernes ikke fra 1. juli 2004, slik Regjeringen foreslo, og dette gir økte inntekter. Budsjettavtalen medfører at det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet øker med 700 mill. kroner, noe disse medlemmer mener er forsvarlig.

11.3 Fraksjonsmerknad fra Fremskrittspartiet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dette er en revisjon av budsjettet for 2004. Disse medlemmer har derfor kun foretatt justeringer fremfor å fremme omfattende forslag som naturlig hører hjemme i ordinær budsjettbehandling.

Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i denne innstilling, samt i Innst. S. nr. 250 (2003-2004) og Innst. O. nr. 98 (2003-2004).

11.4 Fraksjonsmerknad fra Sosialistisk Venstreparti

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette er en revisjon av budsjettopplegget for 2004. Disse medlemmers hovedprioriteringer i det økonomiske opplegget framgår derfor av merknadene i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) og de øvrige budsjettdokumentene. Merknader i denne innstillingen er derfor begrenset til saker der endrede forutsetninger gjør endringer nødvendig, og forhold Regjeringen har tatt opp.

Disse medlemmer understreker at det fremste problemet i norsk politikk er 113 000 voksne arbeidsføre mennesker som er arbeidsledige eller på tiltak. I tillegg kommer over 40 000 som er undersysselsatt.

Disse medlemmer påpeker at norsk økonomi nå er sterkt stimulert gjennom pengepolitikken, samtidig som det føres en liberal linje i forhold til bruk av oljepenger i finanspolitikken. Totalt gir dette klart ekspansiv økonomisk politikk. Resultatene har begynt å vise seg gjennom sterk økning i det private forbruket, og sterkere vekst. Inflasjonen er svært lav, men har tatt seg noe opp i det siste. Den ligger allikevel klart under inflasjonsmålet som Norges Bank styrer etter.

Men samtidig er det en vekst som nesten ikke skaper nye arbeidsplasser, og det legges nå til grunn at reduksjonen i ledigheten vil bli liten til langt ut i 2005. Det er derfor fortsatt behov for en mer målrettet stimulans av økonomien enn det pengepolitikken kan få til alene. Disse medlemmer mener en viktig del av forklaringen på dette er for ensidig fokus på pengepolitikken i forhold til stabilisering av norsk økonomi. Disse medlemmer har markert klar avstand til at stabiliseringspolitikken i sin helhet overlates til pengepolitikken. Det rammer konkurranseutsatt næringsliv hardt i oppgangsperioder gjennom høy rente og sterk krone. Dette er næringsliv som er avhengig av langsiktig forutsigbarhet - det tar mange år å bygge opp bedrifter som kan konkurrere på det internasjonale markedet. Dagens pengepolitikk som går fra grøft til grøft - fra høy rente høsten 2002 til rekordlav rente våren 2004 - er det motsatte av norsk næringslivs behov. Ledighetsutviklingen viser også at sjøl en svært ekspansiv pengepolitikk, kun i begrenset grad klarer å redusere ledigheten. Disse medlemmer støtter den omleggingen som har skjedd i pengepolitikken, med et større fokus på arbeidsledighet og valutakurs, og viser i denne sammenheng til sine merknader til punkt 6.2. Disse medlemmer understreker imidlertid at pengepolitikken alene ikke er tilstrekkelig til å løse ledighetsproblemene i norsk økonomi. For en mer utfyllende beskrivelse av disse medlemmers tiltak for å begrense arbeidsledigheten, vises det til punkt 7.2.

Disse medlemmer frykter at summen av et lavt rentenivå som ser ut til å videreføres framover og Regjeringens ekspansive linje i budsjettpolitikken, kan gi for sterk stimulans til norsk økonomi. Privat forbruk anslås å øke med 4,5 pst. i år, og den økonomiske veksten i fastlands-Norge anslås til over 3 pst. Faren er at dette kan gi økt inflasjon, sterkere krone og høyere rente. For norsk næringsliv vil det være uheldig, og det vil være ødeleggende for kampen mot ledigheten.

Regjeringens økonomiske opplegg er etter disse medlemmers oppfatning åpenbart ekspansivt. I sitt budsjettforslag øker de bruken av oljepenger med 4,5 mrd. kroner, fra 16,5 til 21. Underskuddet (strukturelt, oljekorrigert) øker med nesten 5,75 mrd. kroner til 55 mrd. kroner. Det innebærer at det meste av reduserte skatteinntekter, økte dagpenger og endringer som følge av renteendringer (4,5 mrd. kroner) - ikke dekkes inn i budsjettet. Kun 1,25 mrd. kroner i reelle innstramminger er gjennomført.

En tolkning av handlingsregelen som tilsier at bruken av oljepenger bør tilpasses situasjonen i norsk økonomi, er i tråd med disse medlemmers forståelse av en fornuftig økonomisk politikk. Disse medlemmer velger å stole på Regjeringens forsikringer om at pengebruken er avpasset til den økonomiske situasjonen.

Innenfor den samme ramma som Regjeringen har foreslått, finner disse medlemmer rom til følgende satsinger:

  • – kamp mot arbeidsledighet,

  • – styrket kommuneøkonomi og

  • – bedret sykehusøkonomi.

Disse medlemmer viser til forliket mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet om revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer er glad for den retning forliket fikk, men konstaterer at det i all hovedsak dreide seg om å rette opp usosiale kutt fra Regjeringen, og at omfanget av forliket er meget begrenset.

Disse medlemmer konstaterer videre at på tross av et meget beskjedent omfang klarte ikke forlikspartiene å dekke inn mer enn ca. 600 mill. kroner av et forlik på bare 1,3 mrd. kroner. Disse medlemmer er forbauset over at det, etter særlig regjeringspartiet Høyres retorikk om at det ikke må brukes mer oljepenger. Disse 700 mill. kroner kommer i tillegg til de 4,5 mrd. kroner som Regjeringen ikke dekket inn i fremlegget til revidert, og de 16,5 mrd. kroner som Regjeringen ikke dekket inn i det ordinære budsjettet. Regjeringen har med andre ord brukt 21,7 mrd. kroner mer enn den såkalte handlingsregelen anbefaler. Etter disse medlemmers mening er en fleksibel forståelse av bruk av oljepenger fornuftig, og i tråd med det Sosialistisk Venstreparti har sagt siden regelen ble innført. Det spesielle er at de partier som har snakket høyest om uansvarlig bruk av oljepenger, og behovet for en handlingsregel for innfasing av oljepenger, er de første som bryter den. Og det paradoksale er at det ikke er situasjonen i økonomien som er avgjørende for bruken av ekstra oljepenger, men vanskeligheter med å få budsjettet i balanse.

Disse medlemmene kan ikke forstå dette på noen annen måte at handlingsregelen ikke lenger er annet enn en løs anbefaling fra Regjeringens side, og at den kan tøyes slik Regjeringen finner det behagelig.

Disse medlemmer fastholder at i dagens økonomiske virkelighet, er det viktigste å få ledige hender i arbeid, og å redusere forskjellsutviklingen i samfunnet vårt. Det gjør man best ved omprioriteringer, ikke ved skattelettelser og økt pengebruk.

Disse medlemmer foreslår følgende endringer i budsjettrevisjonen i forhold til Regjeringens forslag:

(Tall i mill. kroner)

Kap.

Post

Formål

Kutt

Økning

41

1

Stortinget, EOS-utvalget

0,2

Utenriks

115

1

Presse-, kultur og informasjonsformål

2

115

70

Atelier for utenlandske kunstnere

2,925

116

71

Internasjonale organisasjoner

10

116

71

EØS-kontingent

210

152

78

Regionbev Midt-Østen, helse og utdanning

20

Netto endring

Utdanning

224

61

Opplæring under soning

11

240

70

Private skoler

250

248

21

Spesielle IKT-tiltak i skolen

20,455

249

21

Sikkerhetsopplæring for fiskere

9

258

21

Forskning, utvikl, fellestiltak i voksenopplæring

5

259

21

Kompetanseutviklingsprogrammet

27

260

50

Universitetet i Oslo

7,314

261

50

Universitetet i Bergen

4,2

262

50

NTNU

5,8

263

50

Universitetet i Tromsø

2,6

273

50

Kunsthøgskolen i Oslo

1

285

52

Norges forskningsråd

25

Netto endring

Kultur

334

50

Film og medieformål

7,5

334

22

Flyttekostnader

7

335

71

Produksjonstilskudd

11,8

310

75

Private kirkebygg

2,5

Netto endring

Justis

440

1

Politidirektorat

1,5

3440

1

Passgebyr

24

3450

1

Sivile vernepliktige, driftsinntekter

5

Netto endring

Kommunal

520

21

UDI

49

551

60

Tilskudd til fylker for regional utvikling

3,5

551

60

Omstillingstiltak Årdal og Høyanger

50

571

60

Rammetilskudd kommuner

777

572

60

Rammetilskudd fylkeskommuner

385

581

75

Bolig og miljøtiltak

36,5

581

78

Tilskudd til utvikling av bomiljø, boligforvaltning og boligpolitikk

5

582

60

Rentekompensasjon skoleanlegg

58

Netto endring

Sosial og helse

732

71

Helse Øst, psykiatri/somantikk

321,3

732

72

Helse Sør, psykiatri/somantikk

181,8

732

73

Helse Vest, psykiatri/somantikk

165,6

732

74

Helse Midt, psykiatri/somantikk

124,2

732

75

Helse Nord, psykiatri/somantikk

107,1

732

71

Helse Øst -LAR

4,284

732

72

Helse Sør- LAR

2,424

732

73

Helse Vest- LAR

2,208

732

74

Helse Midt-LAR

1,656

732

75

Helse Nord-LAR

1,428

732

71

Helse Øst, tillegg rus

28,56

732

72

Helse Sør, tillegg rus

16,16

732

73

Helse Vest, tillegg rus

14,72

732

74

Helse Midt, tillegg rus

11,04

732

75

Helse Nord, tillegg rus

9,52

732

77

Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus

30

732

77

Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus

4

700

1

Ny post: Sprøyteromsforsøk

2

2711

70

Refusjon spesialisthjelp

15

2711

78

Opptreningsinstitutsjoner

2,5

2752

70

Refusjon av egenbetaling, tak 1

2

2752

70

Refusjon av egenbetaling, tak 1

55

2755

70

Refusjon av allmennlegehjelp

2

2755

70

Refusjon av allmennlegehjelp

55

2755

71

Refusjon fysioterapi

90

Netto endring

Barn og familie

840

60

Tilskudd til kommuner til krisetiltak

2

842

1

Statlig forvaltning av familievernet

1

844

70

Kontantstøtte

1210

Netto endring

Næring

909

71

Tilskudd fergerederi i utenriksfart i NOR

135

920

50

Tilskudd, Norges forskningsråd

13,5

1020

1

Havforskningsinstituttet, driftsutgifter

3

1023

50

Fiskeri FoU, tilskudd Forskningsrådet

10

1040

70

Fiskeriavtalen

5

1100

96

LD Kjøp av aksjer i såvarelaboratorium

4,08

1137

50

FoU

4

1149

50

Verdiskaping i landbruket, tilskudd LUF

9

1149

71

Planteskolene, omstilling

3

2421

50

Innovasjon Norge , fond

85

2421

71

Internasjonalisering og profilering

10

2421

72

Innovasjon Norge, FoU kontrakter

70

Netto endring

Samferdsel

1320

72

Riksvegferjer

2,5

1320

31

Rassikringsmidler

122,5

1330

74

Kompensasjon el-avgift for tog

12

1350

30

Investeringer i jernbanen

250

1350

30

Sikkerhet i jernbanen

35

4320

2

Statens vegvesen, div gebyrer

10

4350

1

Kjøreveisavgiften

21

Netto endring

Miljø

1400

1

Driftsutgifter

7

1400

70

Frivillige organisasjoner

10

1400

72

Miljøtiltak i nordområda

1

1400

75

Miljøvennlig byutvikling

5

1410

50

Basisbevilgninger miljøforskningsinstitutta

5

1410

60

Miljøvern - kartlegging og overvåking

3

1426

30

Tiltak i nasjonalparkene

2

1427

1

Driftsutgifter

0,5

1427

21

Spesielle driftsutgifter

5

1427

30

Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder

39

1427

70

Kalkingog lokale fiskeformål

10

1427

73

Forebygging rovvilt

10

1427

74

Tilskudd friluftstiltak

4

1427

78

FRIFO og interkommunale friluftsråd

2

1429

72

Spesielle driftsutgifter

3

1429

74

Fartøyvern

10

1432

50

Norsk kulturminnefond

5

1432

90

Fondskapital

50

1441

1

SFT/driftsutgifter

4

1441

39

Opprydning PCB

15

1441

77

PCB informasjon

2

1441

79

Ny miljøteknologi (ny post)

5

Netto endring

Arbeid og administrasjon

1570

1

Arbeidstilsynet

6,5

1580

31

Bygg utenfor husleieordningen

25

1590

1

Aetat-adm

10

1594

70

Tiltaksplasser, ordinære

100

1594

71

Tiltaksplasser, yrkeshemmede

140

2445

31

Statsbygg

25

2541

70

Permitteringsreglane, utviding til 42 veker frå 1. juli

56

2541

70

Dagpengereduksjon som følge av auka sysselsetting

300

Netto endring

Finans

1620

1

SSB

3

2309

1

Generelle driftskutt

100

Netto endring

Forsvar

2309

1

Effektivisering drift

173

1710

47

Nybygg mv.

250

1760

45

Investeringer

700

1790

1

Kystvakten

20

1792

1

Internasjonale operasjoner

20

Netto endring

Olje og energi

1800

1

OED, driftsutgifter

10

1800

21

Spesielle driftsutgifter

4

1800

70

Internalisering av petroleumsvirksomheten

5

1800

71

Tilskudd til Norsk Petroleumsmuseum

1

1810

1

Driftsutgifter

12

1820

1

Driftsutgifter

6

1820

21

Spesielle driftsutgifter

3

1820

22

Sikrings- og miljøtiltak i vassdrag

17

1825

50

Enova

35

1825

70

Tilskudd til el-sparing i private husholdninger

10

1825

71

Bioenergi (ny)

10

1825

76

Tilskudd til utskifting av PCB-armaturer i bedrifter

10

5440

24.2

Oljeinvesteringer

175

5680

80

Utbytte Statnett

43

Netto endring

Skatte- og avgiftsopplegget

5501

72

Skattefritak behandling og sykeforsikring

40

5526

71

Avgift på brennevin og vin

49

5526

72

Avgift på øl

35

5536

76/77

Økte miljøavgifter

200

5556

70

Avg på alkoholfrie drikkevarer

9

5559

70

Grunnavgift engangsemballasje

218

Netto endring

Totalt

4 151,580

4 197,294

90-poster

4,080

50,000

Økning i strukturelt budsjettunderskudd

-0,206

Disse medlemmer viser for øvrig til sine øvrige merknader i denne innstillingen og i Innst. S. nr. 250 (2003-2004).

11.5 Fraksjonsmerknad fra Senterpartiet

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke på at Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2004 ville gitt grunnlag for økt sysselsetting tilsvarende 17 000 årsverk. Disse var fordelt med 6 000 innen skole og omsorg, 1 000 innenfor veisektoren, 4 000 i bygg og anlegg for øvrig, samt 6 000 i privat sektor for øvrig. Hovedelementene i Senterpartiets budsjettopplegg var:

  • 1. En offensiv næringspolitisk pakke med økte bevilgninger på 4,5 mrd. kroner - herav 1 mrd. kroner til samferdsel. I tillegg ble lånerammer til Husbanken, SND og skolevedlikehold økt.

  • 2. En styrking av kommuneøkonomien med knapt 5 mrd. kroner i økte bevilgninger

  • 3. Et skatteopplegg for mer rettferdig beskatning som ga 3,7 mrd. kroner i økte skatteinntekter. Opplegget ville gitt skattelette for 500 000 kvinner og 330 000 menn, og økt skatt for 170 000 kvinner og 590 000 menn sammenligna med Regjeringens forslag

  • 4. Økte bevilgninger til helseformål på 2,5 mrd. kroner - herav 1,1 mrd. kroner til helseforetakene og nesten 900 mill. kroner for å senke frikortgrensa.

Dette medlem vil peke på at Senterpartiets i sitt alternative budsjett brukte 3,7 mrd. kroner ut over Regjeringens budsjettbalanse. I Revidert nasjonalbudsjett ber Regjeringen om at det bevilges 4,5 mrd. kroner ekstra for å dekke sviktende skatteinntekter og sterkt økende kostnader pga. sykefravær og ledighet. Dette medlem finner det oppsiktsvekkende at Regjeringen ikke innser at det lønner seg for landet å satse flere oljemilliarder på å skape nye og friske arbeidsplasser framfor å føre en politikk der langt flere milliarder må brukes til uføretrygd, sykepenger og dagpenger.

Dette medlem vil minne om at det samme har gjentatt seg de tre år med regjeringen Bondevik II: Ved hver budsjettbehandling har skatteinntektene blitt sterkt redusert og egenandelene økt. Utgiftsposter som kunne bidratt til vekst og sysselsetting har blitt redusert med det uttalte formål å unngå press i økonomien med påfølgende økte priser og renter. Resultatet har hvert år vært det samme: ved slutten av året var det færre sysselsatte og det var brukt 5-10 mrd. flere oljemilliarder enn det maksimalbeløp Regjeringen holdt knallhardt på i budsjettbehandlingen. Prisstigningen har likevel vært jevnt avtagende i hele perioden, og har endog vært negativ. Dette medlem vil hevde at Regjeringens økonomiske politikk og en fullstendig passiv næringspolitikk har hovedansvaret for at sysselsettingen har avtatt så mye og at skoler, kirker og veier forfaller samtidig som staten er rikere enn noen gang.

Dette medlem mener vi har lang erfaring i at forebygging er lang bedre og mer økonomisk enn å reparere etter at forfallet har tatt overhånd. Senterpartiets opplegg for revidering av statsbudsjettet følger en slik tankegang. Vi ønsker å bidra med tiltak over statsbudsjettet som forebygger sentralisering, ledighet, sykefravær, utstøting fra arbeidslivet, fysisk forfall av bygninger og infrastruktur. Vår offensive tankegang medfører at Senterpartiet ved behandling av Revidert nasjonalbudsjett svekker budsjettbalansen med 1,2 mrd. kroner sammenligna med Regjeringens forslag. Med en like beskjeden satsing på helseforetakene som i budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, ville Senterpartiet hatt samme budsjettbalanse som denne avtalen innebærer.

Dette medlem vil peke på at veksten i norsk økonomi er like stor som i sentrumsregjeringens glanstid; over 3 pst. i året. Dette er en forbruksdrevet vekst der den økte kjøpekrafta skyldes rentenedgangen, låg prisstigning og rekordstore låneopptak i husholdningssektoren. Denne veksten har til nå ikke gitt merkbar vekst i sysselsettingen. Dette medlem konstaterer at det økte forbruket gir betydelige ekstra avgiftsinntekter til staten, men at regjeringen ikke vil synliggjøre disse. Det vises til svar fra Finansdepartementet datert 5. juni 2004 på spørsmål nr. 69 fra Senterpartiet der det går fram at det økte bilsalget antas å innbringe 1,6-2,0 mrd. kroner i økte engangsavgifter. Dette medlem mener at dette viser at behovet for å kutte i budsjettposter som skal stimulere ny verdiskaping og flere jobber, er sterkt overdrevet.

Hovedpunkter i Senterpartiets opplegg for RNB 2004 (tallene angir avvik fra Regjeringens forslag)

Økt satsing på forskning, næringsutvikling og tiltaksarbeidsplasser - 1680 mill. kroner

Totalt utgjør dette ekstra bevilgninger på 1680 mill. kroner. Av dette skal 580 mill. kroner gå til økte investeringer i veibygging og rassikring.

Andre satsinger:

Redusert gebyr til Mattilsynet

100 mill. kroner

Verdiskapingsprogram i landbruk og skogbruk

25 mill. kroner

Sikkerhetsopplæring for fiskere

9 mill. kroner

Fiskeriforskning + tilskudd

31 mill. kroner

Merking av farleder

9.5 mill. kroner

Reiseliv

80 mill. kroner

Innovasjon Norge + utviklingskontrakter

243 mill. kroner

Ny distriktsretta låneordning

500 mill. kroner

Permitteringsreglene (42 uker/3 dager)

101 mill. kroner

Tilskott tiltaksarbeidsplasser, skjermede

50 mill. kroner

Styrking av kommuneøkonomien - 700 mill kroner

Dette medlem mener det er behov for å styrke kommunesektorens økonomi pga. den dramatiske skattesvikten som også denne sektoren er rammet av. Ut fra beregningene fra Kommunenes Sentralforbund foreslås 700 mill. kroner ekstra. Dette medlem vil også peke på den store usikkerhet som finnes omkring finansiering av barnehagereformen. Det store problemet for kommunesektoren er det akkumulerte underskuddet som er opparbeidet over år, og som nå anslås til 11-12 mrd. kroner, samt en underbalanse på driftssida på om lag 5,5 mrd. kroner. Senterpartiet vil på nytt foreslå at det nå tas et krafttak for å komme over denne gjeldskneika, jf. forslag Innst. S. nr. 250 (2003-2004).

Ny låneordning for vedlikehold av kirkebygg - 500 mill. kroner

Senterpartiet foreslår at det etableres en låneordning tilsvarende den som finnes for skoler, og som har fungert godt. I første omgang foreslås en låneramme på 500 mill. kroner. Det registrerte behovet er svært stort. Det finnes anslag fra Riksantikvaren som etterslepet i vedlikehold på de 960 vernede eller verneverdige kirkene til 2 mrd. kroner. I alt har vi 1 700 kirkebygg i kommunal eie.

Bedre helsetjenester og lågere egenandeler - 1 136 mill. kroner

Senterpartiet foreslår å øke bevilgningene til helseforetakene med 900 mill. kroner og til rehabiliteringsinstitusjonene med 100 mill. kroner.

Senterpartiet går mot alle økninger av egenandeler som Regjeringen foreslo, og foreslår å redusere egenandelstak 2 til 3 500 kroner. I alt koster dette 136 mill. kroner.

Kulturvernet styrkes - 200 mill koner

Senterpartiet foreslår å øke kulturminnefondet med 200 mill. kroner slik at den opptrapping som Regjeringen har varslet kan bli en realitet.

Økt aktivitet gir økte inntekter og lågere utgifter

Et forsiktig anslag sier at Senterpartiets samlede økonomiske opplegg i RNB vil gi 4000 årsverk i økt aktivitet. Med grunnlag i tall fra Finansdepartementet fra høstens budsjettbehandling er beregna hva en slik økt aktivitet vil kunne gi av innsparte dagpenger og sykepenger samt økte inntekter av skatter og avgifter. I sum har dette en effekt på 1 mrd. kroner.

Kampen mot svart økonomi må tas på alvor

Senterpartiet vil styrke skatteetaten med lønnsmidler tilsvarende 50 kontrollårsverk. Ut fra erfaringstall gir en slik ekstra innsats en netto på 150 mill. kroner. Senterpartiet mener det i dag er et ødeleggende stort omfang av svart økonomi og økonomisk kriminalitet.

Uheldige avgiftsforslag fjernes

Senterpartiet er særlig kritisk til Regjeringens forslag til å fjerne grunnavgifta på engangsemballasje. De mange innspill til finanskomiteen forteller at miljøargumentene som er brukt ikke holder mål, og at endringen vil føre til store tap av arbeidsplasser. Senterpartiet mener det er svært uheldig om det samme forslaget kommer opp ved budsjettbehandlingen for 2005. Dette handler om tryggheten i hverdagen for svært mange familier.

Senterpartiet er sterkt i mot en ytterligere økning av tinglysningsgebyret som fra før er alt for høgt.

11.6 Fraksjonsmerknad fra Kystpartiet

Medlemen i komiteen frå Kystpartiet syner til sine merknader i Innst. S. nr. 250 (2003-2004), Innst. O. nr. 98 (2003-2004) og Budsjett-innst. S. I (2003-2004). Denne medlemen hev i Innst. S. nr. 250 (2003-2004) gjort framlegg om følgjande endringer i statsbudsjettet for 2004 i høve til framlegget frå Regjeringa, jf. St.prp. nr. 63 (2003-2004):

Kap.

Post

Formål:

Regj. rev. budsj.

Kp - RNB

Utgifter (i hele tusen kroner)

41

Stortinget (jf. kap. 3041)

1

Driftsutgifter

573 330

573 530

(+200)

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

71

Finansieringsordningen under EØS-avtalen

278 000

68 000

(-210 000)

243

Kompetansesentra for spesialundervisning (jf. kap. 3243)

1

Driftsutgifter

583 138

598 138

(+15 000)

248

Særskilte IKT-tiltak i utdanningen

21

Spesielle driftsutgifter

91 310

111 765

(+20 455)

249

Andre tiltak i utdanningen

21

Spesielle driftsutgifter

6 758

15 758

(+9 000)

254

Tilskudd til voksenopplæring (jf. kap. 3254)

70

Tilskudd til studieforbund

164 448

174 448

(+10 000)

259

Kompetanseutviklingsprogrammet

21

Spesielle driftsutgifter

8 688

35 688

(+27 000)

70

Stipendordning for distriktsungdom

0

10 000

(+10 000)

260

Universitetet i Oslo

21

Spesielle driftsutgifter

0

1 000

(+1 000)

50

Statstilskudd

3 003 252

3 010 566

(+7 314)

261

Universitetet i Bergen

21

Spesielle driftsutgifter

0

4 000

(+4 000)

50

Statstilskudd

1 757 855

1 762 136

(+4 281)

262

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

50

Statstilskudd

2 473 115

2 478 934

(+5 819)

263

Universitetet i Tromsø

50

Statstilskudd

1 073 623

1 076 238

(+2 615)

264

Norges handelshøgskole

50

Statstilskudd

232 970

233 537

(+567)

265

Arkitekthøgskolen i Oslo

50

Statstilskudd

81 660

81 859

(+199)

268

Norges idrettshøgskole

50

Statstilskudd

105 743

106 000

(+257)

269

Norges musikkhøgskole

50

Statstilskudd

125 698

125 985

(+287)

273

Statlige kunsthøgskoler

50

Statstilskudd

235 738

236 738

(+1 000)

274

Statlige høgskoler

50

Statstilskudd

6 914 316

6 931 090

(+16 774)

278

Norges landbrukshøgskole

50

Statstilskudd

445 301

446 385

(+1 084)

279

Norges veterinærhøgskole

50

Statstilskudd

206 826

207 296

(+470)

282

Privat høgskoleutdanning

70

Tilskudd

569 857

571 244

(+1 387)

285

Norges forskningsråd

52

Forskningsformål

1 133 254

1 158 254

(+25 000)

334

Film- og medieformål (jf. kap. 3334)

50

Norsk filmfond

221 000

228 500

(+7 500)

71

Filmtiltak m.m.

25 335

30 335

(+5 000)

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd

235 166

251 966

(+16 800)

341

Presteskapet

1

Driftsutgifter

625 284

626 009

(+725)

410

Tingrettene og lagmannsrettene (jf. kap. 3410)

1

Driftsutgifter

1 167 860

1 217 860

(+50 000)

432

Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS) (jf. kap. 3432)

1

Driftsutgifter

127 312

127 612

(+300)

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter

5 769 733

5 819 733

(+50 000)

442

Politihøgskolen (jf. kap. 3442)

1

Driftsutgifter

202 196

202 496

(+300)

451

Samfunnssikkerhet og beredskap (jf. kap. 3451)

1

Driftsutgifter

467 429

475 829

(+8 400)

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling

982 150

995 150

(+13 000)

69

Tilskudd til næringsutvikling

0

6 000

(+6 000)

571

Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571)

60

Innbyggertilskudd

28 649 025

30 506 225

(+1 857 200)

62

Nord-Norge-tilskudd

1 112 156

1 162 156

(+50 000)

63

Regionaltilskudd

552 511

572 511

(+20 000)

64

Skjønnstilskudd

2 750 408

2 800 408

(+50 000)

66

Tilskudd til musikkskoler

0

10 000

(+10 000)

90

Låneordning for oppussing av kirkebygg

0

500 000

(+500 000)

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572)

60

Innbyggertilskudd

9 734 951

9 897 405

(+162 454)

62

Nord-Norge-tilskudd

419 545

449 545

(+30 000)

64

Skjønnstilskudd

1 207 592

1 257 592

(+50 000)

581

Bolig- og bomiljøtiltak

75

Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger

665 500

670 500

(+5 000)

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt (jf. kap. 3710)

1

Driftsutgifter

349 744

350 744

(+1 000)

721

Statens helsetilsyn

1

Driftsutgifter

59 823

60 823

(+1 000)

724

Statens helsepersonellnemnd og tilskudd til personelltiltak

21

Tilskudd til personell i allmennlegetjenesten og i tannhelsetjenesten

46 033

48 933

(+2 900)

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

71

Tilskudd til Helse Øst RHF

14 785 104

15 184 104

(+399 000)

72

Tilskudd til Helse Sør RHF

8 360 994

8 584 994

(+224 000)

73

Tilskudd til Helse Vest RHF

7 334 857

7 530 857

(+196 000)

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF

5 425 285

5 573 285

(+148 000)

75

Tilskudd til Helse Nord RHF

5 229 486

5 362 486

(+133 000)

77

Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv.

3 392 010

3 469 910

(+77 900)

80

Syketransport

838 535

839 035

(+500)

743

Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse

62

Tilskudd til psykisk helsearbeid i kommuner

1 598 821

1 648 821

(+50 000)

75

Tilskudd til styrking av psykisk helsevern

1 304 972

1 354 972

(+50 000)

840

Tilskudd til krisetiltak

60

Tilskudd til kommuner til krisetiltak

77 592

79 592

(+2 000)

920

Norges forskningsråd

50

Tilskudd

847 000

860 500

(+13 500)

1020

Havforskningsinstituttet (jf. kap. 4020)

1

Driftsutgifter

213 620

216 620

(+3 000)

1023

Fiskeri-, havbruks- og transportrettet FoU (jf. kap. 4023)

50

Tilskudd Norges forskningsråd

221 000

231 000

(+10 000)

70

Tilskudd fiskeriforskning

42 740

45 740

(+3 000)

1040

Fiskeristøtte og strukturtiltak (jf. kap. 4040)

70

Tilskudd til støtte til fiskeriene

50 000

55 000

(+5 000)

1062

Kystverket (jf. kap. 4062)

30

Maritim infrastruktur

208 800

218 300

(+9 500)

60

Tilskudd til fiskerihavneanlegg

17 400

80 400

(+63 000)

1137

Forskning og utvikling

50

Forskningsaktivitet

144 020

148 020

(+4 000)

1143

Statens landbruksforvaltning (jf. kap. 4143)

1

Driftsutgifter

141 647

144 647

(+3 000)

1149

Verdiskapings- og utviklingstiltak i landbruket

50

Tilskudd til Landbrukets Utviklingsfond (LUF)

274 400

294 000

(+19 600)

71

Tilskudd til verdiskapingstiltak i skogbruket

33 600

39 000

(+5 400)

74

Tilskudd til økologisk landbruk

0

10 000

(+10 000)

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.

5 754 700

5 834 700

(+80 000)

30

Riksveginvesteringer

4 460 200

4 760 200

(+300 000)

31

Rassikring

181 300

381 300

(+200 000)

72

Kjøp av riksvegferjetjenester

1 155 000

1 157 500

(+2 500)

1330

Særskilte transporttiltak

74

Kompensasjon for el-avgift for elektrifisert skinnegående transport

0

12 000

(+12 000)

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

30

Investeringer i linjen

1 828 404

1 863 404

(+35 000)

1400

Miljøverndepartementet (jf. kap. 4400)

72

Miljøverntiltak i nordområdene

7 000

8 000

(+1 000)

1410

Miljøvernforskning og miljøovervåkning (jf. kap. 4410)

21

Miljøovervåkning og miljødata

86 188

87 188

(+1 000)

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

70

Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål

86 200

96 200

(+10 000)

73

Forebyggende tiltak mot rovviltskader og omstillingstiltak

32 000

37 000

(+5 000)

1429

Riksantikvaren (jf. kap. 4429)

74

Fartøyvern

19 004

29 004

(+10 000)

1432

Norsk kulturminnefond (jf. kap. 4432)

90

Norsk kulturminnefond

0

200

(+200)

1441

Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441)

39

Opprydningstiltak

45 880

60 880

(+15 000)

1570

Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570)

1

Driftsutgifter

266 770

273 270

(+6 500)

1618

Skatteetaten (jf. kap. 4618)

1

Driftsutgifter

3 091 250

3 111 250

(+20 000)

1637

EU-opplysning

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000

4 000

(+2 000)

71

Opplysningsarbeid om Euratom

0

3 000

(+3 000)

1790

Kystvakten (jf. kap. 4790)

1

Driftsutgifter

693 574

713 574

(+20 000)

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

74

Naturgass

4 000

19 000

(+15 000)

2415

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak

75

Marint innovasjonsprogram

10 000

20 000

(+10 000)

2421

Nytt innovasjons- og internasjonaliseringsselskap (jf.kap. 5325 og 5625)

50

Nyskaping, fond

138 050

193 050

(+55 000)

51

Tapsfond distriktsrettet ordning

0

200 000

(+200 000)

51

Tapsfond, såkornkapitalfond

100 000

0

(-100 000)

71

Internasjonalisering og profilering

285 100

295 100

(+10 000)

72

Forskning- og utviklingskontrakter

84 100

154 100

(+70 000)

92

Distriktsrettet låneordning

0

400 000

(+400 000)

2541

Dagpenger

70

Dagpenger

10 600 000

10 271 000

(-329 000)

2600

Trygdeetaten

1

Driftsutgifter

4 675 711

4 705 711

(+30 000)

2711

Diverse tiltak i spesialisthelsetjenesten

70

Refusjon spesialisthjelp

1 028 000

1 043 000

(+15 000)

72

Refusjon tannlegehjelp

518 894

523 894

(+5 000)

78

Opptreningsinstitusjoner m.fl.

582 601

682 601

(+100 000)

79

Tilskudd til opplæring i bruk av hest i terapi og rehabilitering

0

3 000

(+3 000)

2752

Refusjon av egenbetaling

70

Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1

3 036 195

2 981 195

(-55 000)

71

Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 2

41 000

118 000

(+77 000)

2755

Helsetjeneste i kommunene mv.

70

Refusjon allmennlegehjelp

2 078 000

2 131 000

(+53 000)

71

Refusjon fysioterapi

1 158 000

1 248 000

(+90 000)

Sum utgifter

893 641 101

899 293 989

(+5 652 888)

Inntekter (i hele tusen kroner)

3410

Rettsgebyr (jf. kap. 410)

1

Rettsgebyr

1 309 168

1 180 968

(-128 200)

4

Lensmennenes gebyrinntekter

280 742

175 742

(-105 000)

3907

Sjøfartsdirektoratet (jf. kap. 907)

1

Gebyrer for skip og offshoreinstallasjoner i NOR

104 400

105 400

(+1 000)

4115

Mattilsynet (jf. kap. 1115)

1

Gebyr og analyseinntekter m.m.

782 206

682 206

(-100 000)

4320

Statens vegvesen (jf. kap. 1320)

2

Diverse gebyrer

342 000

294 300

(-47 700)

4710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1710)

47

Salg av eiendom

245 000

130 000

(-115 000)

5521

Merverdiavgift og avgift på investeringer mv.

70

Avgift

134 823 000

134 788 000

(-35 000)

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m.

70

Avgift

979 000

970 000

(-9 000)

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje

309 000

527 000

(+218 000)

Sum inntekter

902 483 872

902 162 972

(-320 900)

Sum netto

-8 842 771

-2 868 983

(+5 973 788)