Alle kapitla under rammeområde 7 høyrer
inn under programkategori 33.30 Arbeidsliv. (Det vert også vist til
kapittel 4.7 ovafor for omtale av dagpengar og ytingar til yrkesretta
attføring).
Med omsyn til dei kapitla som ikkje
er omtalte nedanfor har komiteen ingen
merknader og sluttar seg til Regjeringa sitt forslag.
Forslag 2005: kr 9 400 000 000. Saldert budsjett 2004:
kr 10 770 000 000.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringa foreslo store kutt i dagpengeordninga i
statsbudsjettet for 2003, og fekk fleirtal for dette saman med Framstegspartiet.
Som følgje av dette blei ytingane stramma kraftig inn og
langt færre har nå krav på dagpengar. Fleirtalet meiner
det er viktig at arbeidsløyse ikkje skaper unødvendig
store økonomiske problem for dei som blir råka.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at endringene i dagpengeordningen
som ble vedtatt i forbindelse med statsbudsjettet for 2003, hadde
som formål å gi økte incentiver til å søke
jobb slik at arbeidssøkere raskere kommer i arbeid. Disse
medlemmer er tilfreds med at dagpengeordningen i større
grad enn tidligere oppmuntrer arbeidssøkere til å ta
del i arbeidslivet.
Komiteen viser til
at fiskeindustrien er den einaste bransjen som har eit generelt
unntak frå permitteringslova. Dette har sin årsak
i at denne industrien er særskilt og vesentleg forskjellig
frå andre bransjar.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peike på at det i folketrygdlova ikkje er noko skilje
mellom dei ulike bransjane når det gjeld dagpengar under
arbeidsløyse og permittering. Sjølv om fiskeforedlingsbedriftene har
unntak frå lov om lønnsplikt ved permittering,
har ikkje dei tilsette krav på dagpengar i den same perioden.
Reglane om 50 pst. reduksjon i arbeidstida for å få rett
til dagpengar slår også særskilt uheldig
ut for denne gruppa, fordi ein har hyppige og kortvarige permitteringar.
Fleirtalet meiner at ei av dei
største utfordringane for fiskeindustrien framover er å sikre
ein høg kvalitet på produkta. Dette vil krevje
god kompetanse blant dei tilsette i industrien. Dagens regelverk
vil truleg gjere det vanskeleg å halde på ein
god kompetanse i næringa. Det er også grunn til å peike
på at fiskeindustrien i dei seinare år har vore
i ei stor krise.
Fleirtalet meiner derfor ein
bør vurdere å gje dei tilsette innafor fiskeindustrien
dispensasjon frå folketrygdlova slik at regelverket om
dagpengar for denne gruppa er meir tilpassa situasjonen som næringa
er i.
På denne bakgrunn vil fleirtalet be
Regjeringa gjere ei slik vurdering i samband med framlegging av Revidert
nasjonalbudsjett for 2005. Fleirtalet gjer følgjande
framlegg:
"Stortinget ber Regjeringa i samband
med Revidert nasjonalbudsjett for 2005 om å vurdere dispensasjon frå folketrygdlova
slik at tilsette i fiskeindustrien får eit betre tilpassa
regelverk for dagpengar."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det allerede er gitt
særregler i regelverket for dagpenger under permittering
til gunst for arbeidstakere i fiskeindustrien. Mens dagpenger under
permittering vanligvis kun kan ytes i 26 uker (ved midlertidig forskrift
forlenget til 42 uker) i en 18 måneders periode, kan arbeidstakere
i fiskeindustrien (fiskeforedlings- og fiskeoljebedrifter) motta
dagpenger under permittering som andre ikke permitterte arbeidsledige,
dvs. inntil 104 uker, jf. dagpengeforskriften § 6-5. Fiskeforedlingsbedriftene
er også unntatt fra lov om lønnsplikt under permitteringer,
jf. § 1 i loven. Disse medlemmer viser til
at når permittering har vært avbrutt av arbeid
i mer enn fire uker hos den permitterende arbeidsgiver, må ny
søknad om dagpenger settes frem og ny ventetid (5 dager)
opparbeides. For arbeidstakere i fiskeindustrien må ny
søknad om dagpenger settes frem og ny ventetid opparbeides først
når permitteringen har vært avbrutt av arbeid
hos den permitterende arbeidsgiver i mer enn 26 uker, jf. dagpengeforskriften § 6-4
annet ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til budsjettavtalen som er inngått mellom Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, men vil samtidig
også vise til Fremskrittspartiets alternative budsjett
og de prioriteringer og den politikk som disse medlemmer primært ønsker:
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:91 (2002-2003) hvor forslagsstillerne, stortingsrepresentantene
Carl I. Hagen, Siv Jensen og Per Sandberg påpekte at en
annen økonomisk politikk ikke bare var et spørsmål
om økte utgifter for å stimulere til vekst i økonomien,
men òg et spørsmål om mindre utgifter
til arbeidsledige. Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen
budsjetterer med 12,7 pst. reduksjon i dagpengeutgiftene, men er
av den oppfatning at dette ikke er tilstrekkelig offensivt og i
samsvar med de reduksjonene som vår politikk ville ha gitt.
Disse medlemmer mener at den
arbeidsledigheten vi er vitne til i dag, er en direkte konsekvens av
den økonomiske politikk Rregjeringen fører. Disse
medlemmer viser til Dokument nr. 8:92 (2002-2003) som la
opp til strategisk investering i samfunnsområder som ville
gitt økt kapasitet i norsk økonomi, og dermed
høyere etterspørsel etter arbeidskraft. Disse
medlemmer viser videre til at med Fremskrittspartiets økonomiske
politikk så ville etterspørselen etter arbeidskraft
vært større, og at dette medfører et
lavere antall dagpengemottakere.
Disse medlemmer vil også understreke
at utsiktene i norsk økonomi for tiden er god, noe som
skulle tilsi at det er et stort potensial for en reduksjon i antall dagpengemottakere.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader ellers i innstillingen om Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett med et opplegg for å skape 17 000
nye arbeidsplasser og at dette ville bety en nedgang i ledigheten
med reduksjon i utgiftene til dette området.
Disse medlemmer viser til budsjett
for 2003 der Regjeringen og Fremskrittspartiet vedtok å fjerne
ferietillegget, øke antallet på ventedager fra
3 til 5, senke maksimal stønadsperiode fra 3 år
til 2 år, økt krav til ledighet fra 40 pst. til
50 pst., heve kravet til minsteinntekt fra 1,25 G til 1,5 G.
Disse medlemmer stemte imot endringene.
Disse medlemmer viser til forslag
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
om en garanti til de som har vært langtidsledige i mer
enn 2 år ved å gi rett til arbeid, utdanning eller
tiltak.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, meiner det er naudsynt at bedriftene framleis
skal kunne permittere tilsette i opptil 42 veker, ikkje 26 veker
slik Regjeringa hadde lagt opp til. I ein situasjon med høg
arbeidsløyse må reglane for permittering vere slik
at verksemdene ikkje mistar verdifull kompetanse sjølv
om dei må senke aktiviteten i ein periode. Fleirtalet viser
til framlegg frå sine respektive parti i Budsjett-innst.
S. I (2004-2005) om å utvide permitteringsperioden til
42 veker for alle bransjar ut 2005.
Fleirtaletviser
til at Regjeringa i statsbudsjettet for 2004 foreslo å auke
arbeidsgivarane sin periode med lønnsplikt frå 3
til 30 dagar. Gjennom budsjettforliket fekk Arbeidarpartiet redusert
Regjeringa sitt framlegg ned til 10 dagar. Fleirtaleter urolege for at ein for lang lønnspliktperiode
kan gjere at fleire mister jobben i staden for å bli permittert,
og viser til ein ny FAFO-rapport som nettopp påviser ein
slik samanheng.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti går inn for å redusere
arbeidsgivarane sin periode med lønnsplikt til 5 dagar,
og viser til framlegg om dette i Innst. O. nr. 10 (2004-2005).
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til framlegg fra Senterpartiet i Innst. O. nr. 10 (2004-2005) om å redusere
arbeidsgivarane sin periode med lønnsplikt til 3 dagar.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til budsjettforliket mellom
regjeringspartiene og Fremskrittspartiet hvor det ble enighet om å forlenge
den midlertidige utvidelsen av permitteringsperioden (fra 26 uker
til 42 uker) for alle bransjer frem til 1. juli 2005, og at en ny
vurdering av permitteringsperioden skal foretas i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2005. Disse medlemmerviser også til at som følge
av budsjettforliket er det enighet om å redusere arbeidsgivers
lønnsplikt ved permittering fra 10 dager til 5 dager.
Komiteen viser elles
til dei respektive partiar sine merknader i Budsjett-innst. S. I
(2004-2005) (finansinnstillinga).
Forslag 2005: kr 473 500 000. Saldert budsjett
2004: kr 600 000 000.
Komiteen viser til
sine respektive partiers merknader i Innst. O. nr. 24 (2004-2005),
jf. Ot.prp. nr. 9 (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. O. nr. 24 (2004-2005) og Budsjett-innst. S. I (2004-2005)
der disse medlemmer gikk imot endringen.
Forslag 2005: kr 12 065 000 000. Saldert budsjett 2004:
kr 10 134 000 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til en stor økning i antall attføringspengemottakere.
Det er svært viktig at denne økningen ikke fører
til lengre ventetid før attføring iverksettes.
Det er derfor helt avgjørende at Aetat er bemannet og har
kompetanse i forhold til sine økte oppgaver og at det er
stort nok volum, bredde og kvalitet i attføringsoppleggene.
Flertallet mener Regjeringens
opplegg og forliket med Fremskrittspartiet ikke er tilstrekkelig
til å oppnå dette og viser til merknader og forslag
under kap. 630 og 634.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkepartiviser
til at antall yrkeshemmede og attføringspengemottakere
registrert i Aetat har økt i det siste, blant annet som
følge av enkelte endringer i trygde- og attføringsregelverket. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at mottakere av
attføringspenger får bistand fra Aetat på et
så tidlig tidspunkt som mulig. Disse medlemmerer tilfreds med at Regjeringens politikk
støtter opp under at flest mulig av attføringspengemottakerne
raskest mulig skal over i aktive tiltak dersom dette anses for å være
nødvendig og hensiktsmessig. Det vises i denne sammenheng
blant annet til styrkingen av bemanningen i Aetat de siste årene
og Regjeringens forslag til styrking av arbeidsmarkedstiltakene
for yrkeshemmede i statsbudsjettet for 2005.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at begrensninger i ytelsene og
regelverk knyttet til attføring har ført til store
innsparinger. Det er viktig å merke seg at personer på attføring
er uten jobb og har et helseproblem. Disse medlemmer finner
det derfor påfallende at Regjeringen mener det er nødvendig å påføre
disse menneskene større belastninger, mens personer med
svært høye inntekter og formuer skal få store
skatteletter. Disse medlemmer er uenige i denne prioriteringen
og mener at Regjeringens fokus på flere regler som hindrer
individtilpassing av oppleggene og kutt i ytelser, fører
til større økonomiske problemer for personer på attføring
og til større problemer med gjennomføringen av
attføringsopplegget. Disse medlemmer påpeker
at særlig stønadsmottakere som forsørger
barn, kommer dårligere ut økonomisk enn tidligere.
Dette gjelder både attføring, rehabiliteringspenger
og innføring av tidsbegrensa uførestønad.
Disse medlemmer viser til forslag
i finansinnstillingen om at barnetillegget i ytelsene knytta til
attføring, rehabilitering og midlertidig uførestønad derfor
bør økes til samme nivå som for mottakere
av ordinær uføretrygd fra 1. juli 2005.
Disse medlemmer mener også at
det er behov for å fjerne det begrensende regelverket med
tidsbegrensning, aldersgrense og kostnadstak for utdanning som yrkesrettet
attføring. Det er behov for mer individtilpassing, og regelstyring
er ikke hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag i finansinnstillingen om fjerning av disse reglene.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at attføringsstønader
er ytelser til hel eller delvis dekning av utgifter til attføringsopplegget.
De siste par årene er det vedtatt enkelte endringer i attføringsregelverket
som samlet skal bidra til økt fokus på at formålet
for attføring er arbeid, og bidra til å skape
incentiver til aktiv jobbsøking på et tidligere
tidspunkt. Disse medlemmer viser til merknader ovenfor
når det gjelder disse endringene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartietvil understreke at det må være
et mål at vi får til flere vellykkede attføringsopplegg,
og at reglene og praksis må innrettes på dette. Disse
medlemmer mener Regjeringen fortløpende må vurdere
behovet for å justere reglene, for å sikre at
attføringsordningen fungerer etter hensikten. Når
det gjelder ytelsene til de som forsørger barn, viser disse
medlemmer til at Arbeiderpartiet i finansinnstillingen foreslår å øke
barnetillegget for midlertidig uføretrygdede til tilsvarende nivå som
for varig uføretrygdede.
Komiteen viser til
merknader under pkt. 7.5.1 kap. 2543 post 70.