3. Kap. 43/3043 Stortingets ombudsmann for forvaltningen

Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt i lov av 22. juni 1962, sist endret 16. januar 2004, og i Stortingets instruks for Ombudsmannen av 19. februar 1980, sist endret 2. desember 2003.

Sivilombudsmannen skal bidra til at menneskerettighetene respekteres og føre kontroll med at det i den offentlige forvaltning ikke blir begått urett mot den enkelte borger. Dette ivaretas gjennom undersøkelser og behandling av klager fra enkeltpersoner. Ombudsmannen tar også opp saker på eget initiativ, foretar inspeksjoner og besøk i forvaltningen, fengsler, psykiatriske sykehus og andre lukkede institusjoner. Ved siden av å informere og orientere om ombudsmannens virksomhet, tar besøkene/inspeksjonene sikte på å skaffe ombudsmannen og hans medarbeidere bedre kjennskap til forholdene i forvaltningen og ved institusjonene.

Dokument nr. 4 (2003-2004) Ombudsmannens årsmelding for 2003 ble overlevert Stortinget 3. mars 2004.

For å styrke og effektivisere kontrollen med forvaltningens saksbehandling og rettsanvendelser, er det ønskelig å finne frem til forenklede metoder i undersøkelser omkring saksbehandlingsrutiner og praksis. Ombudsmannen ser det som nødvendig og ønskelig å kunne øke omfanget av utadrettede tiltak. I tillegg øker kompleksiteten i sakene. På denne bakgrunn har Sivilombudsmannen foreslått to nye stillinger fra 2005.

3.1 Komiteens merknader

Komiteen ser positivt på at forslaget til driftsbudsjett for Sivilombudsmannens kontor innebærer rom for en bemanningsøkning på to nye stillinger fra 2005. Ombudsmannen ser det som nødvendig og ønskelig å kunne øke omfanget av utadrettede tiltak. Dette synspunktet støttes av komiteen. Komiteen forutsetter derfor at Sivilombudsmannens styrkede budsjett resulterer i flere og mer omfattende utadrettede tiltak.

Komiteen viser for øvrig til komiteens merknader til Dokument nr. 4 (2003-2004) Sivilombudsmannens melding for året 2003, jf. Innst. S. nr. 31 (2004-2005).

Komiteen er av den oppfatning at selv om Sivilombudsmannen får økte ressurser i år, bør Regjeringen i kommende budsjetter legge opp til en opptrappingsplan av ombudsmannens sekretariat slik at saksbehandlingstiden kan komme ned på et akseptabelt nivå.

Komiteen viser avslutningsvis til punkt 4 "Kap. 44 Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste" hvor det er nærmere redegjort for overføring av lønnsmidler fra kap. 43 Sivilombudsmannen til kap. 44 EOS-utvalget.