Komiteen viser til sitt ansvarsområde,
kommunal forvaltning, og behandlingen av den årlige kommuneproposisjonen.
På denne bakgrunn har komiteen funnet det
formålstjenlig å ta med merknader om kommuneøkonomi-
og forvaltning i innstillingen. Når det gjelder bevilgningene
til rammetilskudd til kommunesektoren, viser komiteen til
rammeområde 19 i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2005-2006).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, anser en sterk
og sunn kommuneøkonomi som en forutsetning for et godt
velferdstilbud i hele landet. Flertallet viser til
at Regjeringen legger opp til at kommunesektorens frie inntekter
skal styrkes betydelig i løpet av stortingsperioden, slik
at tilbudet i skolen og eldreomsorgen kan bedres. For 2006 legges
det opp til at realveksten i frie inntekter blir 5,7 mrd. kroner. Flertallet mener
det er høyst påkrevd med et slikt løft.
Svært mange kommuner sliter med anstrengt økonomi.
Regjeringens foreslåtte vekst i de frie inntekter representerer
et klart signal om en ny politisk kurs. Viktige velferdstilbud berges
fra kutt. Det er lagt grunnlag for aktivitetsvekst på prioriterte
områder, og sektorens generelle økonomiske situasjon
bedres. Flertallet mener at det med Regjeringens
forslag til vekst i frie inntekter, og med økning på flere
poster som påvirker kommunenes inntektsnivå, ligger
til rette for at kommuner og fylkeskommuner skal kunne levere et
bedre tjenestetilbud.
Flertallet viser videre til at
det skal utarbeides en flerårig plan for oppretting av
den økonomiske ubalansen i kommunesektoren, og at dette
må ses i sammenheng med at Regjeringen ønsker
en mer forpliktende konsultasjonsordning mellom staten og kommunesektoren.
Flertallet viser til at Regjeringen
har lagt til grunn at det trengs 10 000 flere årsverk
i pleie- og omsorgssektoren fram til 2009. Den foreslåtte
styrkingen av kommunesektorens frie inntekter i 2006 er en god start for
en slik opptrapping. Flertallet viser til Regjeringens
ambisjoner om at kommunesektorens frie inntekter skal styrkes i
løpet av stortingsperioden. Flertallet mener
at det er nødvendig med en god dialog med KS for å sikre
bemanningsveksten i pleie- og omsorgssektoren innenfor de økte
frie inntekter de kommende åra. På samme måte
vil en sørge for realisering av kunnskapsløftet.
Flertallet har som klar målsetting
at den kommunale egenandelen i toppfinansieringsordningen for særlig
ressurskrevende brukere skal reduseres i løpet av stortingsperioden.
Regelverket knyttet til den kommunale egenandelen bør gjennomgås
også med sikte på en mest mulig rettferdig fordeling
kommunene imellom.
Flertallet viser til at endringen
i vertskommunetilskuddet, der en betydelig del av midlene er innlemmet
i inntektssystemet, medfører inntektstap for de 33 kommunene
dette gjelder. På denne bakgrunn bør endringen
vurderes reversert.
Flertallet støtter Regjeringens
forslag til full kompensasjon for innføringen av maksimalpris
i barnehagene og full prisjustering av barnehagetilskuddet. Flertallet mener
dette er eksempler på at Regjeringen vil ha et ryddig forhold
til kommunene og bidra til mest mulig samsvar mellom oppgaver og økonomi.
Flertallet viser til at Regjeringen
varsler en ny vurdering av hvordan momskompensasjonsordningen fungerer.
Det er behov for en slik vurdering av flere grunner, også det
betydelige administrative merarbeidet ordningen påfører
sektoren.
Flertallet viser også til
de kommentarer som Regjeringen har gjort i forbindelse med omlegging
av selskapsskatten.
Flertalletmener økningen
i satsen i regionaltilskuddet med i underkant av 1,6 millioner kroner
er viktig for å nå målet om likeverdige
levekår i hele landet. Dette gir et merkbart løft
for mange av landets distriktskommuner, og utgjør også et
viktig bidrag for å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret.
Ellers viser flertallet til Regjeringens
budsjettframlegg.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
Bondevik II, i sitt budsjettforslag for 2006, legger opp til en
realvekst i kommunesektorens inntekter på 2,9 mrd. kroner.
Hele 1,9 mrd. kroner av inntektsveksten er frie inntekter. Disse
medlemmene viser til at veksten skal fordeles med 1,35 mrd.
kroner til kommunene og 0,55 mrd. kroner til fylkeskommunene. Fylkeskommunenes
inntektsvekst er relativt sett størst. Det skyldes en sterk
vekst i elevtallet i den videregående skolen.
På grunn av nye anslagsendringer i
St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) på 1,2 mrd. kroner
vil disse medlemmer i sitt alternative budsjettfremlegg øke de
frie inntektene til primærkommunene med ytterligere 236,25
mill. kroner. Denne bevilgningen inkluderer kostnadene til en ekstra
uketime i grunnskolen. Disse medlemmer vil videre øke
fylkeskommunenes frie inntekter med 63,75 mill. kroner ut over regjeringen
Bondevik IIs budsjettforslag.
Disse medlemmer vil påpeke
at kommunene gjennom den foreslåtte inntektsveksten i 2006
får mer penger til skole, barnehager og psykiatri. Det øremerkede
tilskuddet til barnehager øker med ca. 1,1 mrd. kroner.
Det gir rom for å etablere 7 600 nye barnehageplasser
neste år. Det foreslås videre bevilget ca. 1,6 mrd.
kroner til gjennomføring av Kunnskapsløftet i 2006.
Av dette går 775 mill. kroner direkte til kommunene i form
av tilskudd til kompetanseutvikling og nye lærebøker.
Videre vil disse medlemmer påpeke at det øremerkede
tilskuddet til opptrappingsplanen for psykisk helse øker
med 400 mill. kroner.
Disse medlemmer støtter
forslaget om å justere overgangsordningen for momsuttrekket
mellom kommuner og fylkeskommuner. Det er etter disse medlemmers oppfatning
nødvendig å gi kommuner og fylkeskommuner som
fikk et for høyt uttrekk i 2004, kompensasjon. Gjennom
dette vil kommuneøkonomien bli styrket ytterligere.
Disse medlemmer viser til at
realveksten i kommunesektorens samlede inntekter i perioden 2002
til 2005 i gjennomsnitt har vært på 1,8 pst. Realveksten
i de frie inntektene har i samme periode utgjort gjennomsnittlig
1 pst. pr. år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets alternative budsjettforslag som inneholder disse medlemmers
primære bevilgningsforslag. Til grunn for forslagene ligger
Fremskrittspartiets alternative økonomiske politikk. En politikk
som gjennom aktiv statlig næringspolitikk øker
den økonomiske veksten og bidrar til økt verdiskaping
og sysselsetting. Disse medlemmer viser også til
at Fremskrittspartiets modell for finansiering av kommunesektoren
og grunnleggende velferdstjenester gir økt økonomisk
spillerom i kommunene.
Disse medlemmer mener det ikke
bare er et inntektsproblem som gir dagens kommuner et stramt økonomisk
spillerom. Mange kommuner lider også under et utgiftsproblem.
Dels er de ofre for statlige pålegg og reformer som har
vært underfinansiert, og dels har mange vært for
lite innovative og nytenkende. Av de kommuner som viser stor evne
til reorganisering og derfor frigjør midler til velferdsproduksjon,
mener stadig flere kommuner at grensen for hvor beskjeden staten
kan være i sine overføringer, er nådd. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet ønsker at staten skal ta over
det finansielle ansvaret for grunnleggende velferdstilbud som skole,
eldre og pleie. Dette ville løftet ut store utgifter fra
kommunene. Men innenfor dagens politiske konstellasjon, hvor dette
foreløpig er en utenkt tanke for mange, erkjenner disse
medlemmer at det er behov for en ytterligere styrking og samtidig
skape forutsigbarhet i kommuneøkonomien.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at en av hovedutfordringene
for kommunene er at den statlige normgivingen, blant annet gjennom øremerkede
tilskudd og lovpålegging av oppgaver, begrenser mulighetene
for lokalt tilpassede tjenester til den enkelte innbygger. Disse
medlemmer viser til Kommunenes Sentralforbunds strategidokument
for langtidsperioden 2004-2008 der det under "Styrking av demokratiet" står
følgende:
"Innbyggernes behov for lokal og regional tilpassing og
skjønn tilsier at statlig normgivingsvirksomhet må begrenses
for å gi plass for lokale og regionale variasjoner: Ikke
nasjonal likhet, men mangfoldig likeverd er et viktig mål."
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer foreslå:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med kommuneproposisjonen for 2007 foreta en gjennomgang av og foreslå avviklinger
av statlige øremerkede ordninger."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Regjeringens klare vektlegging og styrking av de frie
inntektene i kommunesektoren, og til varslet gjennomgang av inntektssystemet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
Stoltenberg IIs endringer i Skatteopplegget for 2006 innebærer
isolert sett økte skatteinntekter til kommunene og fylkeskommunene. Disse
medlemmer er overrasket over at Regjeringen ikke lot kommunene beholde
disse inntektene, men isteden reduserte skattøret i forhold
til regjeringen Bondevik II. Dette er i strid med målsettingen
om at halvparten av kommunens inntekter skal komme som skatteinntekter
og innebærer at en beveget seg i feil retning i forhold
til dette målet. Disse medlemmer viser til
at dette også ble påpekt av Kommunenes Sentralforbund
i forbindelse med komiteens høring. Disse medlemmer mener
at det er viktig å styrke kommunesektoren gjennom mer frie økonomiske
midler, først og fremst ved å øke kommunenes
andel av skattøret, og vil be Regjeringen følge
opp dette i forbindelse med kommuneøkonomiproposisjonen
for 2007. På denne bakgrunn vil disse medlemmene foreslå:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med kommuneproposisjonen for 2007 styrke kommunesektoren gjennom
mer frie økonomiske midler, først og fremst ved å øke
kommunenes andel av skattøret."
Komiteen viser til at Regjeringen
er bedt om å legge fram forslag som sikrer en forutsigbar økonomisk
ordning for kommuner som er avhengig av skyssbåter til
helsepersonellet sitt. Komiteen imøteser
en tilbakemelding til Stortinget på egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
prosjektet "Effektivitet og effektivitetsutvikling i kommunesektoren".
Prosjektet finansieres av Kommunal- og regionaldepartementet og
utføres i samarbeid mellom Senter for økonomisk forskning AS
(SØF) og Samfunns- og næringslivsforskning
AS (SNF). Prosjektet ble startet opp høsten 2003 og avsluttes
i 2006. Disse medlemmer viser til at det gjennom
delrapporter har blitt offentliggjort analyser som indikerer at
det er betydelige effektivitetsforskjeller mellom kommuner, både
for den samlede kommunale tjenesteproduksjon og for grunnskole og
pleie og omsorg separat. Et typisk resultat synes å være
at de mest effektive kommuner er 2-3 ganger så effektive
som de minst effektive. Disse medlemmer vil påpeke
at det er av stor interesse å undersøke hvorfor
effektiviteten varierer kommunene imellom, hvilke virkemidler som
benyttes og hvordan sammenhengen er mellom opplevd kvalitet og ressursinnsats. Disse
medlemmer vil fremheve viktigheten av at slike forskningsprosjekter
også kommer innbyggerne til gode igjennom økt
effektivitet og kvalitetsheving. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med en sak som kartlegger effektiviteten og effektivitetsutviklingen
i kommunesektoren, med bakgrunn i prosjektet "Effektivitet og effektivitetsutvikling
i kommunesektoren". Det bes videre om en gjennomgang av de virkemidlene
som er benyttet for å oppnå høy effektivitet
og god kvalitet, herunder også forslag til hvordan disse kan
implementeres i kommunesektoren."