5. Kap. 43/3043 Stortingets ombudsmann for forvaltningen

5.1 Sammendrag

Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt i lov 22. juni 1962 med senere endringer, senest ved lov 16. januar 2004 nr. 3, og i Stortingets instruks for Ombudsmannen av 19. februar 1980, sist endret 2. desember 2003.

Sivilombudsmannen skal, som Stortingets tillitsmann, både bidra til at menneskerettighetene respekteres og føre kontroll med at det i den offentlige forvaltning ikke blir begått urett mot den enkelte borger. Disse oppgavene ivaretas først og fremst gjennom undersøkelser og behandling av klager fra enkeltpersoner. Ombudsmannen tar imidlertid også opp saker av eget tiltak, og han foretar inspeksjoner og besøk i forvaltningen, fengsler, psykiatriske sykehus og andre lukkede institusjoner. Ved siden av å informere og orientere om ombudsmannens virksomhet, tar besøkene og inspeksjonene sikte på å skaffe ombudsmannen og hans medarbeidere bedre kjennskap til forholdene i forvaltningen og ved institusjonene.

For å styrke og effektivisere kontrollen med forvaltningens saksbehandling og rettsanvendelser er det ønskelig for ombudsmannen å stadig finne fram til forenklede metoder i sine undersøkelser omkring saksbehandlingsrutiner og praksis. Ombudsmannen ser det som nødvendig og ønskelig å kunne øke omfanget av utadrettede tiltak.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til St.prp. nr. 1 (2005-2006) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006).

Komiteen vil framheve rolla ombodsmannen har med å føre kontroll med den offentlege forvaltninga, slik at denne ikkje gjer urett mot den einskilde innbyggjar. Det er viktig at ombodsmannen kan vidareutvikle denne rolla, og gjere den meir effektiv og sikre rettsvernet for det einskilde menneske.

Komiteen har elles ikkje merknader til framlegget.